Gå til innhold

Hvorfor er rasisme mot hvite akseptert i samfunnet?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dersom man så skal dele menneskearten opp i forskjellige underarter, eller raser som du sier, så må det gjøres på lik linje som med andre dyrearter ja, altså at forskjellige arter/raser skilles fra hverandre med grunnlag i forskjellige evner, hva de er skapt til.

En Dax er en hunderase med egenskapen og evnen til å jakte grevling f.eks. Den er derfor bygget både kroppslig og mentalt slik at rasen passer godt til akkurat det. Den er liten og stikker hodet inn i alt og søker nysgjerrig.

En GreyHound derimot er slank og skapt for å løpe fort og langt, den har egenskaper og psyke tilpasset dette.

til tross for at rasene her er skapt til forskjellige ting, kan de dukke opp i akkurat samme farger. Det er heller ikke slik at ett kontinent kun er for eller av èn rase.

Dersom man først skal kunne si at "afrikanere er de raskeste sprinterne" og "asiatere har de skarpeste hjernene", så blir det utenfor igjen, for både afrika og asia er STORE kontinenter, så om vi først skal deles opp i arter etter hva vi er dyktige til, så må det deles i så mye mer en "afrika ditt" og "asia datt".

Det finnes menneskegrupper i afrika som er skapt for langdistanseløping, og dertil er egnet og bygget for det, men det finnes også de som er lave og tette, som er tilpasset helt andre terreng og distanser. På lik linje med asiatere, europeere etc etc.

Svart, hvit, afrikansk, muslim, asiat, kristen er dermed ikke slik en evt oppdeling av menneskearten ville vært, dersom man først skal dele opp menneskearten i forskjellige raser.

Du blander kortene litt. Å trekke inn hunderaser i denne debatten er en avsporing. Både fordi det ikke har noe med rasisme her til lands å gjøre, men også fordi målrettet avl ikke er det samme som naturlig evolusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blander kortene litt. Å trekke inn hunderaser i denne debatten er en avsporing. Både fordi det ikke har noe med rasisme her til lands å gjøre, men også fordi målrettet avl ikke er det samme som naturlig evolusjon.

Jeg er uenig i at det er å blande kortene det å se på andre dyrearters oppdeling, det å sammenligne hvordan andre arter er delt opp, dersom man først skal anse det å dele en dyreart opp i forskjellige raser.

Og når vi snakker om rasisme, så er det med raser ganske avgjørende.

for mennesker, fra folk som "jeg er ikke rasist, men svarte mennesker er xxxxx!" så er en evt oppdeling av arten menneske gjort på helt andre grunnlag en hva vi kan se ellers i dyreverdenen, og allerede DER er det feil i mine øyne.

Dersom man nå først skal være rasist, eller dele mennesker inn i raser, så må det ihvertfall begynne å gjøres på en måte som er mer gjennomtenkt en "svart, hvit, afrikaner, muslim, asiater etc etc". Uansett hvilken side rasismen kommer fra.

Og for min del er jeg også uenig i TS' utsagn: at det skal være akseptert med rasisme mot hvite. Jeg ser ikke noe sted i samfunnet at det er akseptert, det eksisterer, og det sier ingenting om verken andre svarte en de som ER rasister, det sier heller ingenting om at samfunnet aksepterer, siden vi ikke vet hvorfor muslimene i den nevnte saken ikke fikk straff.

Det er ingen som synes handlingene er akseptable, til tross for at man vet de skjer.

Vi vet mobbing skjer også, hver eneste dag, på skoler overalt, både av hvite mot hvite, av hvite mot svarte, av svarte mot hvite og av svarte mot svarte. Mobbing skjer, diskriminering skjer, og rasisme skjer! Ingen aksepterer det, men det fjerner det ikke av den grunn.

Og det at føle seg diskriminert eller utsatt for rasisme, gjør at mange selv tyr til diskriminering eller rasisme "tilbake", er lett å se på bl.a KG. Hvor mange sier ikke at siden de har blitt kalt hore av fem svarte menn, så er svarte menn rasister, de er kvinneundertrykkere og direkte umenneskelige. Hvorfor? Fordi de kaller norske kvinner horer og krever at sine egne koner går tildekket og er på kjøkkenet. ...

hva gjør DET mindre diskriminerende å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adolf Hitler

Dersom man så skal dele menneskearten opp i forskjellige underarter, eller raser som du sier, så må det gjøres på lik linje som med andre dyrearter ja, altså at forskjellige arter/raser skilles fra hverandre med grunnlag i forskjellige evner, hva de er skapt til.

En Dax er en hunderase med egenskapen og evnen til å jakte grevling f.eks. Den er derfor bygget både kroppslig og mentalt slik at rasen passer godt til akkurat det. Den er liten og stikker hodet inn i alt og søker nysgjerrig.

En GreyHound derimot er slank og skapt for å løpe fort og langt, den har egenskaper og psyke tilpasset dette.

til tross for at rasene her er skapt til forskjellige ting, kan de dukke opp i akkurat samme farger. Det er heller ikke slik at ett kontinent kun er for eller av èn rase.

Dersom man først skal kunne si at "afrikanere er de raskeste sprinterne" og "asiatere har de skarpeste hjernene", så blir det utenfor igjen, for både afrika og asia er STORE kontinenter, så om vi først skal deles opp i arter etter hva vi er dyktige til, så må det deles i så mye mer en "afrika ditt" og "asia datt".

Det finnes menneskegrupper i afrika som er skapt for langdistanseløping, og dertil er egnet og bygget for det, men det finnes også de som er lave og tette, som er tilpasset helt andre terreng og distanser. På lik linje med asiatere, europeere etc etc.

Svart, hvit, afrikansk, muslim, asiat, kristen er dermed ikke slik en evt oppdeling av menneskearten ville vært, dersom man først skal dele opp menneskearten i forskjellige raser.

Muslimer er ingen rase, ei heller kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer er ingen rase, ei heller kristne.

Vet, det var vel litt av det jeg ville frem til.

For endel mennesker så går diskrimineringen og "rasismen" på ting som muslim/ikke muslim, svart/hvit, afrikaer/europeer. Ingen av what jeg anser som noen rase om man så skulle delt oss opp i raser engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøv. Hudfarge er èn av flere kriterier som skiller èn rase fra en annen.

Så når tanta mi kommer fra syden er det en annen rase? :roll:

Det er sosialistisk antirasisme (hatretorikk ofte mot det som er ubegeistret for religiøse majoriteter) også vanlig antirasisme som motarbeider rasediskriminering. Sistnevnte er en dyp krenkelse av et menneske sin integritet.

Det er en del konflikter rundt menneskesyn i Norge.

Jeg tror aksepten for rasisme mot germanere/nordiske/nordmenn/norske/whatever er grunnet i etnosentrisme og gamle, hierarkalske raseoppfatninger samt generaliseringer når det ikke er begrunnet i hat og forakt.

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke på oss som lavtstående, men som kvinner uten ære fordi vi ikke underlegger oss menn, holder oss hjemme på kjøkkenet, utdanner oss, går alene uten anstand, fordi vi "ligger rundt", ikke dekker oss til og er likestilte med menn. Det er bevisst ren undertrykking/rasisme.

Det er sexisme, ikke rasisme og ofte er resultat av samkjønna konformitetspress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har du virkelig rota deg bort...! :skratte:

Fordi DU ikke forstår noe av det som har blitt sagt?Du må gjerne forklare deg nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dekke seg til har med kvinnens forhold til hennes gud å gjøre.Det handler om fromhet og ikke om ære.

Det kan også dekke over mislykkethet og forhindre naturlig seleksjon/markedsføring. :goodbye:

Hennes forhold til guder og vetter får hun stå for selv.

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at "Dumme norske jente" "Lyse stygge fjellnisse" "Potet" "Norske hore" "Spøkelsehud" Altså ikke har NOE med rasisme å gjøre?????????:-)

Antinordisme, rasisme mot nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du er stolt av det nye ordet ditt, Norna. Heks.

Jeg snappa det opp fra en sånn blåblogg :tongue: Ja, jeg kan heksekunst jeg.

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sukk:

Pokal til deg for en snurrig sammenblanding av kortene :roll:

At jeg leser fire aviser hver dag er strengt tatt sekundært men jeg opplever sjelden at disse er de beste kildene for å avdekke hva som egentlig foregår når vi snakker om utfordringer der kulturer blandes. For det er selvsagt utfordringer knyttet til det. Ditt - og mange andres - hovedproblem ligger i at dere tar diverse påstander og argumenter, rister dem sammen og tømmer dem utover bordet. I mangel av oversikt og sorteringsevne setter dere to streker under følgende: Kjønn og Innvandremenn.

Ikke meg svaret var ment til, men uansett:

Jeg foreslår at du i fremtiden påpeker på hvilken måte vi "rister sammen og tømmer ut" påstander over bordet, for alt jeg kan se her er en argumentasjonsløs og banal påstand. At du mener deg berettiget til å mene noe om andres evne til å diskutere slike spørsmål er selvsagt helt greit, men du velger selv å fremstille deg som useriøs når du ikke kan underbygge dem med noe som helst.

Men ja, siden du ikke greide å omtale en eneste utfordring med innvandring utover å konstantere at de er der: Det er selvfølgelig sammensatt og man har (som bør være kjent for de fleste) en intrikat sammenheng mellom kultur, religion og kjønn. Det er temmelig naivt å påstå at et foreldet kvinnesyn - sett fra et vestlig perspektiv - ikke har noe med problematikken med omvendt rasisme å gjøre. Jeg vet egentlig hva som er mest mangelfullt med argumentasjonen din - at du benekter at omvendt rasisme eksisterer eller at du bagatelliserer et foreldet kvinnesyn. Uansett, de er relatert. I en del (uten at jeg påstår at det gjelder alle) Islamske kulturer så er det temmlig meninsløst å påstå at kvinner ikke rangeres lavere enn menn i forhold til rettigheter og ikke minst hva kvinner har lov til å foreta seg både juridisk og moralt sett.

Det igjen legitimerer til en viss grad at disse individene kan fortsette å se ned på kvinner selv når de reiser til et annet land med en annen kultur. Ved å generalisere også Norske kvinner ut fra egne stereotypiske oppfatninger av kvinner de anser som løse på en negativ måte begår de da altså omvendt diskriminering - som du benektet at i hele tatt eksisterer. Men det er bare å google litt på "reverse discrimination" så ser du nok forholdsvis raskt at det også er noe som er forsket på.

Alt blir til slutt en diskusjon og en konklusjon der norske kvinner har alt å frykte fordi menn med ikkevestlig bakgrunn er på god vei til å føkke opp samfunnet vårt, til og med påvirke norske menn. Det siste er jo også en tendensiøs påstand med en underliggende holdning om at selv norske menn innerst inne er så fæle som innvandremenn siden disse kan komme hit å "vekke" de norske mennene.

Kvinner har ikke "alt" å frykte, men en viss skeptisk bør så absolutt være berettiget. Hvis man får et stort nok antall innvandrere med et negativt kvinnesyn så er det selvsagt grunn til å være mer bekymret enn før uten at det betyr at en må svartmale situasjonen helt.

Det eneste jeg kan si meg enig i deg her er at Norske menn generelt neppe vil påvirkes noe særlig av disse "fremmede" mennene i særlig grad. Holdninger til det meste, også kvinner bygges stort sett i barndommen, og med mindre disse i stor grad blir foreldre eller lærere til Norske gutter så er vel det høyst tvilsomt.

Jeg vet sannelig ikke men velger å tro at de tusenvis av innvandrerne i Norge de siste 40 årene som har fått slengt "jævla pakkis", "jævla svarting", "nigger", "kom deg tilbake til trærne der du hører hjemme", "helvetes bavian", "din hvitløkstinkende barnemishanlder" og "jævla terrorist" opp i ansiktet et uttall av ganger er akkurat like lite happy som ei blond jente som får "hore" brølt etter seg.

Skulle jeg ta feil så får det heller være.

Det er jo ingen som har påstått at rasisme mot innvandrere ikke har vært og er problematisk. Men jeg velger derimot å ikke la det legitimere omvendt rasisme. Det er dessuten et dårlig forsøk på å avspore debatten fra det tråden handlet om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sexisme, ikke rasisme og ofte er resultat av samkjønna konformitetspress.

Sexisme og rasisme i den sammenhengen er ikke to uavhengige begreper dersom en fremmedkulturell muslim kaller ei Norsk jente hore og mener hun bør holde seg hjemme på kjøkkenet. Hvis påstanden baseres på kulturelle forventninger om at kvinnens plass er i hjemmet (og det er det vel ganske få som kan benekte er tilfelle for mange Islamske kulturer) så har påstanden en komponent av rasisme i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antinordisme, rasisme mot nordmenn.

Haha. Snakker om å kave etter halmstrå. Selvfølgelig er det rasisme når det baseres på egen kulturs forventninger til kvinner. Når det i tillegg benyttes begreper som f. eks "jævla NORSKE hore" så forsterker det rasismeelementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Da har du ikke lest mange aviser de siste årene. Jeg tror de fleste, foruten deg, kan være enig om at innvandrere fra mannsdominerte kulturer har med seg noen temmelig problematiske holdninger mht. kvinner. Hva om sånne holdninger får etabert seg i Europa og sprer seg til innfødte menn? Da kan vi norske damer bare flytte til månen.

Angående rasisme-forklaring din: når noen deler meg inn i klasse (horer er nederst på rangstigen) basert på biologiske (jeg er blond) eller kulturelle egenskaper (jeg er norsk likestillingsdame og spiller ikke med de reglene menn fra Midt-østen er vant til) så har sånne bemerkninger et element av rasisme i seg. Og ikke tro i ett sekund, at kjønnsdiskrimering og rasisime er to adskilte fenomener for det er de ikke. De bunner i forakt for mennesker med grunnlag i biologi.

Ikke meg svaret var ment til, men uansett:

Innlegget sitert over var det jeg konkret svarte på, om du opplever at det dermed ble en avsporing av debatten "so be it".

Jeg foreslår at du i fremtiden påpeker på hvilken måte vi "rister sammen og tømmer ut" påstander over bordet, for alt jeg kan se her er en argumentasjonsløs og banal påstand. At du mener deg berettiget til å mene noe om andres evne til å diskutere slike spørsmål er selvsagt helt greit, men du velger selv å fremstille deg som useriøs når du ikke kan underbygge dem med noe som helst.

Men ja, siden du ikke greide å omtale en eneste utfordring med innvandring utover å konstantere at de er der: Det er selvfølgelig sammensatt og man har (som bør være kjent for de fleste) en intrikat sammenheng mellom kultur, religion og kjønn. Det er temmelig naivt å påstå at et foreldet kvinnesyn - sett fra et vestlig perspektiv - ikke har noe med problematikken med omvendt rasisme å gjøre. Jeg vet egentlig hva som er mest mangelfullt med argumentasjonen din - at du benekter at omvendt rasisme eksisterer eller at du bagatelliserer et foreldet kvinnesyn. Uansett, de er relatert. I en del (uten at jeg påstår at det gjelder alle) Islamske kulturer så er det temmlig meninsløst å påstå at kvinner ikke rangeres lavere enn menn i forhold til rettigheter og ikke minst hva kvinner har lov til å foreta seg både juridisk og moralt sett.

Det igjen legitimerer til en viss grad at disse individene kan fortsette å se ned på kvinner selv når de reiser til et annet land med en annen kultur. Ved å generalisere også Norske kvinner ut fra egne stereotypiske oppfatninger av kvinner de anser som løse på en negativ måte begår de da altså omvendt diskriminering - som du benektet at i hele tatt eksisterer. Men det er bare å google litt på "reverse discrimination" så ser du nok forholdsvis raskt at det også er noe som er forsket på.

Kvinner har ikke "alt" å frykte, men en viss skeptisk bør så absolutt være berettiget. Hvis man får et stort nok antall innvandrere med et negativt kvinnesyn så er det selvsagt grunn til å være mer bekymret enn før uten at det betyr at en må svartmale situasjonen helt.

Det eneste jeg kan si meg enig i deg her er at Norske menn generelt neppe vil påvirkes noe særlig av disse "fremmede" mennene i særlig grad. Holdninger til det meste, også kvinner bygges stort sett i barndommen, og med mindre disse i stor grad blir foreldre eller lærere til Norske gutter så er vel det høyst tvilsomt.

Det er jo ingen som har påstått at rasisme mot innvandrere ikke har vært og er problematisk. Men jeg velger derimot å ikke la det legitimere omvendt rasisme. Det er dessuten et dårlig forsøk på å avspore debatten fra det tråden handlet om.

Jeg konstaterer at du går i den fella jeg altså påpekte, du synker ned til kjønnsnivået og nører opp under den allerede svært så stigmatiserende holdningen at muslimer=menn med negativt kvinnesyn. Da er det på tide å lese seg litt opp og foreta litt flere anskuelser av verden. Det kan neppe komme som en overraskelse på noen at det er de stygge (etter vår oppfatning) sakene, skandalene og først og fremst historiene hvor kvinner er involvert/rammes som får spalteplass og sendetid her på bjerget. Det handler om å bære litt mer ved til bålet. Nøyaktig slik det foregår i andre deler av verden, der lokale medier benytter enhver anledning til å finne saker vedrørende de vantro i vesten hvor vi gjør moralsk forkastelige handlinger. Mekanismene er relativt sammenlignbare.

En fiffig detalj er at du, la meg gjette: i all din forutinntatthet, bevisst skriver Norske med stor bokstav, det er litt sånn brunskjortetypisk, er det ikke. Jeg foreslår at du ruller inn gjeipen i forhold til å beskylde meg for å være useriøs, som et lite apropos.

Rasisme handler, slik jeg ser det, primært om å opphøye sin egen "rase", kultur og levesett på bekostning av "de andre", altså at de andre er laverestående enn hva man selv er. Slik Hitler gjorde, slik kolonistene gjorde da Afrika og India var under europeisk herredømme.

Personlig blir jeg småkvalm av mange lover, kulturer, holdninger og straffemetoder som foregår i land fjernt fra Norge og vesten. I mitt hode rammer dette menn i like stor grad som kvinner, statistikkene forteller sitt om det, om du gidder å bruke til på .eks. Amnesty.

Jeg benekter altså ikke at omvendt rasisme eksisterer. Jeg stilte kun spørsmålet om den er såpass akseptert og utbredt som det TS ville ha det til, sånn at det nok en gang er gjentatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Sexisme og rasisme i den sammenhengen er ikke to uavhengige begreper dersom en fremmedkulturell muslim kaller ei Norsk jente hore og mener hun bør holde seg hjemme på kjøkkenet. Hvis påstanden baseres på kulturelle forventninger om at kvinnens plass er i hjemmet (og det er det vel ganske få som kan benekte er tilfelle for mange Islamske kulturer) så har påstanden en komponent av rasisme i seg.

Hvis muslimen som roper dette er hvit - er det rasisme da også?

Hvis muslimen som roper dette er farget og jenten han roper det etter er farget, fra samme land som han selv - er det rasisme da også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Innlegget sitert over var det jeg konkret svarte på, om du opplever at det dermed ble en avsporing av debatten "so be it".

Jeg konstaterer at du går i den fella jeg altså påpekte, du synker ned til kjønnsnivået og nører opp under den allerede svært så stigmatiserende holdningen at muslimer=menn med negativt kvinnesyn. Da er det på tide å lese seg litt opp og foreta litt flere anskuelser av verden. Det kan neppe komme som en overraskelse på noen at det er de stygge (etter vår oppfatning) sakene, skandalene og først og fremst historiene hvor kvinner er involvert/rammes som får spalteplass og sendetid her på bjerget. Det handler om å bære litt mer ved til bålet. Nøyaktig slik det foregår i andre deler av verden, der lokale medier benytter enhver anledning til å finne saker vedrørende de vantro i vesten hvor vi gjør moralsk forkastelige handlinger. Mekanismene er relativt sammenlignbare.

Jeg vet egentlig ikke om jeg skal le eller gråte av din evne til argumentasjon. Jeg ba deg påpeke hva og hvorfor du mener man blander kortene. Jeg skal riktignok gi det en smule cred for at du "boldet" det ut, men du presterer fortsatt ikke å komme med noen egne motargumenter utover å rakke ned på andres uten begrunnelse. Så får du heller "bære litt mer ved til bålet". Foreløpig har du ikke bært en eneste kubbe.

Selvfølgelig er det de styggeste sakene som kommer i aviser og medier generelt. Men det er likevel ikke det argumentasjonen min bygger på, men kort sagt mange muslimske jenters dagligliv i mange av muslimske land. Og igjen, jeg påstår ikke at det gjelder i alle kulturer som praktiserer islam, men du er temmelig naiv som nærmest avviser hele problematikken. For øvrig kan du selv forsøke å anskue verden på litt flere måter. Jeg har blant vært over de fleste deler av verden og har "anskuet" ganske mange forhold på nært vis, så du bør kanskje kjøpe deg en flybillett eller tre og gi deg et lite spark i ræva og rette på nisselua slik at den ikke lenger dekker til øynene dine.

En fiffig detalj er at du, la meg gjette: i all din forutinntatthet, bevisst skriver Norske med stor bokstav, det er litt sånn brunskjortetypisk, er det ikke. Jeg foreslår at du ruller inn gjeipen i forhold til å beskylde meg for å være useriøs, som et lite apropos.

:popcorn:

Oooh, du følger deg tøff nå?

Men jeg kan opplyse deg om at jeg hverken er uttalt fascist eller skapfascist. For øvrig bør du være den siste som ber folk rulle inn tunga i denne debatten. Men for å gjenta det: Det er blant annet den rappkjefta drittslenginga di mot andre som får deg til å fremstå useriøs. Men du må gjerne opptre som en psykopatisk pedant og reagere på skrivefeil. Det forteller meg mer enn nok om hvor du ønsker at lista for debattens seriøsitet skal ligge...

For øvrig var dette avsnittet noe de fleste selverklærte antirasister drar frem i hver diskusjon - de beskylder andre for å være rasister. Men slapp av, jeg har i grunnen sluttet å ta deg seriøst for lenge siden.

Rasisme handler, slik jeg ser det, primært om å opphøye sin egen "rase", kultur og levesett på bekostning av "de andre", altså at de andre er laverestående enn hva man selv er. Slik Hitler gjorde, slik kolonistene gjorde da Afrika og India var under europeisk herredømme.

Og hva mener du en muslimsk mann gjør når han omtaler ei Norsk jente som hore ut fra hvordan egne kulturelle forventninger om hvordan kvinner skal være? Han reflekterer da sin opplevelse av kvinner fra hjemlandet og setter dette opp mot den Norske jentas oppførsel.

Personlig blir jeg småkvalm av mange lover, kulturer, holdninger og straffemetoder som foregår i land fjernt fra Norge og vesten. I mitt hode rammer dette menn i like stor grad som kvinner, statistikkene forteller sitt om det, om du gidder å bruke til på .eks. Amnesty.

Jeg har heller ikke påstått at det ikke gjelder menn, for det gjør det i høyeste grad. Likevel er det ofte kvinner som får føle det på kroppen.

Jeg benekter altså ikke at omvendt rasisme eksisterer. Jeg stilte kun spørsmålet om den er såpass akseptert og utbredt som det TS ville ha det til, sånn at det nok en gang er gjentatt.

Tja, du kan jo lese litt om bla. rasistisk mobbing i f.eks skolegården og lignende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis muslimen som roper dette er hvit - er det rasisme da også?

Jeg vil si ja, hvis denne muslimen praktiserer en kultur og et kvinnesyn som normalt sett er praktisert av en annen etnisk gruppe.

Hvis muslimen som roper dette er farget og jenten han roper det etter er farget, fra samme land som han selv - er det rasisme da også?

Nei, det vil jeg ikke si, for det er da ikke lenger noen forskjell hverken på etnisitet eller kultur. Dermed blir det i "beste fall" sexisme.

Husk at rasismebegrepet ikke bare er gyldig når det er de rene biologiske raseforskjellene som sammenlignes, men også når man sammenligner ulike etnisisteters kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rasistisk å rope hore etter noen? Det var nytt for meg. Diskriminerende og sjikanerende ja, rasistisk nei.

Jeg synes det er rasistisk.

Jeg tror forresten rasisme er like utbredt blant alle hudfarger.

Det trenger ikke være rasisme heller men kan likegodt være ett slags fremmedhat. Men det er egentlig samme sak.

Og det er ikke greit uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være klar over at det norske rettsvesenet mener at det oppleves mer krenkende for en jente med innvandrerbakgrunn å bli kalt hore, enn det er for en jente med norsk bakgrunn. Det betyr at hvis en jente med innvandrerbakgrunn kaller en norsk jente hore, og den norske jenta sier hore tilbake, kan jenta med innvnandrerbakgrunn med hjelp av sine venninner banke opp den norske jenta, og likevel slippe straff. Dette har skjedd i en norsk by. Jenta som ble banket opp var bare 15 år. De som banket henne opp var noen år eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...