Gå til innhold

Har du ME?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som har erfaring med Arne Stenstrøm?

Fikk du hjelp av han?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

Jeg har slitt i over 5 år med at jeg er ekstremt trøtt/utslitt/tom for energi så si hele tiden. For 3-4 år siden ble jeg 100% sykemeldt fra jobb i en månedstid for da orket jeg bare ikke mer av hverdager som kun bestod i å jobbe, spise og sovne på sofaen og sove der i 3-4 timer for så å stå opp og gå å legge meg og allikevel slite som bare det med å komme meg opp om morgenen for så å gå på jobb. Følte heldigvis at jeg nokså fort fikk litt mer energi/overskudd til å ha et kjekkere liv i perioden jeg var 100% sykemeldt, så jeg begynte gradvis å jobbe igjen. Det gikk greit en stund, men merket fort at jeg falt tilbake i jobbe, spise, sove hverdagen igjen. :(

Alt er et ork og tiltak! Orker ikke være med venner i hverdagene og nesten heller ikke i helgene, det er enormt tiltak å gjøre husarbeid i hverdagene, så dette må jeg tvinge meg til i helgene. Orker nesten ikke å lage skikkelige middager lenger så det blir ofte bare et par kjedelige brødskiver etter jobb nå for tiden, heldigvis så har vi god kantine på jobb så der pleier jeg å spise en god salat.

Hvis jeg ikke sover etter jobb så er jeg helt utav det på jobb dagen etter og det resulterer selvfølgelig med mange timers soving på sofaen når jeg kommer hjem fra jobb.

Jeg er en ganske sta person og tvinger meg til å holde ut på jobb, er mange ganger jeg kunne tenkt meg å bare gått i dvale. Det er mange ganger der jeg ikke har vært langt fra å sovne på jobb. Jobber 100% og føler det er alt for mye for meg. :-/

Har med jevne mellomrom i løpet av de siste 5 årene tatt opp dette med min fastlege og har da tatt utallige blodprøver, alle er helt fine bortsett fra at det av og til viser at jeg har bittelitt for lite B-vitamin, men ikke nok til at det skal gi utslag for hvorfor jeg er så trøtt/uopplagt.

Har fått beskjed fra legen tidligere om å prøve å variere kostholdet og spise mye grønnsaker og salat og slikt og også prøve å komme meg ut på tur hver dag. Dette har jeg prøvd og det har null effekt.

For 7-8 måneder siden - tror jeg - så gikk jeg til fastlegen igjen for å ta skikkelig tak i dette da jeg har merket andre ting som jeg sliter mer og mer med som forverrer seg enda mer når jeg har perioder som er verre enn det "normale". Som f.eks elendig hukommelse, i en samtale kan jeg plutselig glemme ut hva vi snakker om, av og til kommer jeg på det igjen nokså fort og av og til ikke, så da må jeg ofte spør hva personen sa. Før husket jeg hvert ord av en samtale, men nå glemmer jeg ofte store deler av samtaler jeg har hatt. Føler også at musklene i hele kroppen på en måte kjennes "utslitte ut" til tider.

Legen tok en del mer blodprøver enn tidligere, tok f.eks på mer vitaminer og slikt og da viste det seg at jeg hadde E-vitamin mangel, så jeg har tatt tilskudd(350 mg) av dette i snart 4 måneder men det har ikke gitt noen effekt.

Når jeg leser om ME så høres det skremmende likt ut med slik jeg har det, men er ikke interessert i å "stille min egen diagnose". Men om det skulle være dette så må det være en mild type i forhold til slikt mange av dere andre har det i og med at jeg i det hele tatt klarer å være på jobb 100%, men tro meg, det er jammen meg ikke lett, og føler det blir verre og verre og føler effektiviteten svekkes mer og mer. Håper selvfølgelig ikke det er dette som er galt med meg.

Men det jeg lurer på er:

Hvilke undersøkelser og slikt har dere måtte ta på sykehus for å komme frem til at det muligens er ME?

Hvor lang tid tar prosessen?

Hva skjer etterpå når dere har fått denne diagnosen? Er det noen oppfølging?

AnonymBruker
Skrevet

Utredningen varierer, men man må være helt sikker på at det ikke kan være andre sykdommer. Så for en pasient med mye plager for magen består utredningen i rektoskopi/gastroskopi. For en som har mye leddplager utredes man for reumatisme. Mange blodprøver er standard. Ofte krever NAV at man blir klarert psykisk. Det er i all hovedsak fastlegen som utreder og følger opp. Når man har fått diagnosen må man i samråd med fastlege finne ut om opphold på et rehabiliteringssenter er nyttig, mestringskurs, forsøke medisiner for å sove bedre eller smertelindring. Fysioterapeut kan hjelpe med gradert trening, men fler og fler av legene i miljøet fraråder nå dette da det ser ut til å være en overvekt av pasientene som blir verre. Psykolog kan bistå med kongitiv terapi som har vist gode resultater hos de som er mildt rammet. Kostholdsregulering, quigong, antibiotika og slike alternative behandlinger må man finne ut av selv. Man må selv lære seg Aktivitetsavpasning og energiøkonomisering, men ofte kan fysioterapeutene bistå noe. Ergoterapeut kan hjelpe med å søke hjelpemidler som forenkler hverdagen.

Anonym poster: 0e0fdb01ef9c12202d44d1ef6b6960cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...