Gå til innhold

Har du ME?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Har alt for høyt fravær, men fikk høre fra legen nå sist at jeg skulle skjerpe meg......

Bytt lege. En sånn lege er ikke noe å samle på. Det er tydelig at det er noe i veien, og hvis legen din ikke tror det er noe fysisk skulle hun ha henvist deg til psykolog for lenge siden. Ikke det at jeg ikke tror det er noe fysisk, men det er bare for å understreke at legen skal ta deg på alvor. Og når en 19-åring klager over slike plager er det alltid noe i veien (enten fysisk eller evnt fra hennes synspunk; psykisk hvis hun ikke "tror" på ME), og å bare be noen om å skjerpe seg er så idiotisk og lite hjelpsomt at jeg blir sint.

Endret av Store My
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt lege. En sånn lege er ikke noe å samle på. Det er tydelig at det er noe i veien, og hvis legen din ikke tror det er noe fysisk skulle hun ha henvist deg til psykolog for lenge siden. Ikke det at jeg ikke tror det er noe fysisk, men det er bare for å understreke at legen skal ta deg på alvor. Og når en 19-åring klager over slike plager er det alltid noe i veien (enten fysisk eller evnt fra hennes synspunk; psykisk hvis hun ikke "tror" på ME), og å bare be noen om å skjerpe seg er så idiotisk og lite hjelpsomt at jeg blir sint.

Har vurdert det lenge, og etter denne hendelsen er jeg egentlig ikke i tvil om at jeg bør bytte lege. Jeg har gått til psykolog i lengre tid pga sterk angst, men etter å ha gått der i over et år, og med tydelige forbedringer, sa han at jeg kunne kalle meg selv frisk. Det er vel etter dette at jeg også har merket alle disse symptomene som jeg nevnte... Så om det er angsten som har løst det ut eller hva, det aaaner jeg ikke...

Skrevet

Kjenner meg igjen når dere nevner hetetokter, har en nå:P plagsomt. I tillegg det med hukommelse, har problemer med både langtids og korttids. Veldig slitsomt å være student, klarer bare å sove annen hver natt nå i eksamenstiden. Insomnia neste :P neida. Takk universet for kjæresten min, han er den beste altså :) gleder meg til jul nå, energipåfyll<3

Skrevet

Jeg fikk ME etter jeg ble eksponert for muggsopp. Var hardt rammet, men ikke så alvorlig at jeg måtte mates gjennom sonde osv. Var dog sengeliggende 90% av tiden og klarte knapt ta til meg mat. Jeg fikk overhodet ingen hjelp eller forståelse, verken fra helsevesen eller mange rundt meg.

Jeg er nå snart friskmeldt takket være alternativ behandling. Jeg gikk på en svært lang (og brutal) avgiftning av kroppen, og la om kostholdet mitt til det ekstreme. Det var beintøft, men nå er jeg altså på full fart på veil tilbake til livet. Ikke bare er ME´n snart borte, men immunforsvaret er jo sterkt som stål i tillegg.

Er forresten 34 år og lå som en klut i 3 år. Siste året har vært veldig bra i ME forstand, og jeg skal nå trene opp hukommelse, konsentrasjon osv, og se om jeg kan være klar for studier neste år. Tjohei :)

Så bra at du snart er friskmeldt! Herlig å høre:)

Ble litt nysgjerrig på den dietten du holdt deg til.. Kan du utdype litt om den?

Skrevet

Tonje!: Vet ikke om du vet om det, men det er gratis leksehjelp på Røde Kors-huset i Sandvika hver tirsdag og torsdag. Mange flinke folk som står klare til å hjelpe. Bare et lite tips på veien :)

Skrevet

Tonje!: Vet ikke om du vet om det, men det er gratis leksehjelp på Røde Kors-huset i Sandvika hver tirsdag og torsdag. Mange flinke folk som står klare til å hjelpe. Bare et lite tips på veien :)

Nei, det visste jeg ikke om, takk for tips :) Er det for voksne og, da? Vet ikke om det er aktuelt for meg da, for jeg er faglig sterk, sliter bare med energien og konsentrasjonen og hukommelsen. Men hittil har engelsken i år gått greit, har nettopp hatt to tentamener som jeg følte at gikk veldig fint, og som jeg håper vi får svar på i dag. Tvi tvi :)

Skrevet

Var på NAV idag, og de sier at hvis jeg ikke har en aktivitetsplan greier så får jeg ikke AAP mer.. Kan de virkelig gjøre det? Kutte pengene mine fordi jeg er for syk til å gjøre noe de mener jeg skal gjøre? :snurt: Hva gjør dere andre med ME iforhold til NAV og aktivitetsplan?

Skrevet

Var på NAV idag, og de sier at hvis jeg ikke har en aktivitetsplan greier så får jeg ikke AAP mer.. Kan de virkelig gjøre det? Kutte pengene mine fordi jeg er for syk til å gjøre noe de mener jeg skal gjøre? :snurt: Hva gjør dere andre med ME iforhold til NAV og aktivitetsplan?

En aktivitetsplan kan bestå av "Ta faste medisiner, aktivitetsavpasse og hvile tilstrekkelig". For eksempel. Slik så min ut fram til for et par måneder siden, selv om jeg er mye bedre nå og har fått arbeidstrening inn i planen. Det trenger ikke å være skole, jobb, trening eller noe annet, det skal være på et nivå du kan mestre.

Men har du ingen aktivitetsplan? Det skal du ha, alle på AAP skal det. NAV skulle ha initiert en slik, men når de ikke gjør det, må du nok be om det selv. Og som du sikkert har erfaring med betyr det heftig masing på dem, for det å be pent er sjelden nok...

Skrevet

Jeg skulle gjerne blitt sjekket opp og ned og over alt for å finne ut av om jeg har det. Min lege er "desverre" ikke noen fan av diagnosen og vil aller helst holde seg langt unna temaet...

Skrevet

Nei, det visste jeg ikke om, takk for tips :) Er det for voksne og, da? Vet ikke om det er aktuelt for meg da, for jeg er faglig sterk, sliter bare med energien og konsentrasjonen og hukommelsen. Men hittil har engelsken i år gått greit, har nettopp hatt to tentamener som jeg følte at gikk veldig fint, og som jeg håper vi får svar på i dag. Tvi tvi :)

Det har sikkert gått bra! Vi hjelper alle, vi. Vi har brukere som er mye eldre enn deg, noen som tar voksenopplæring, noen som går på norskkurs og noen som studerer til og med. Så jeg har gjort alt fra å tegne hus og biler (for å forklare norsk) til å hjelpe med å skrive oppgaver for høgskolen. Vi har også elever som kommer som er faglig sterke, men som sikter seg inn på medisin etc. og er derfor opptatt av å få 6ere.

Vi er flere som kan hjelpe til med tanke på studieteknikk og veien til videre studier. Jeg er kronisk syk selv, så jeg vet hvordan det kan være en utfordring.

Det er mange flinke hjelpere der, bl.a. en som har vært engelsklærer på en av de bedre skolene i Oslo. Du er ihvertfall hjertelig velkommen etter jul, siste gang er vel i morgen (jeg er der bare på tirsdager).

• Liker 3
Skrevet

En aktivitetsplan kan bestå av "Ta faste medisiner, aktivitetsavpasse og hvile tilstrekkelig". For eksempel. Slik så min ut fram til for et par måneder siden, selv om jeg er mye bedre nå og har fått arbeidstrening inn i planen. Det trenger ikke å være skole, jobb, trening eller noe annet, det skal være på et nivå du kan mestre.

Men har du ingen aktivitetsplan? Det skal du ha, alle på AAP skal det. NAV skulle ha initiert en slik, men når de ikke gjør det, må du nok be om det selv. Og som du sikkert har erfaring med betyr det heftig masing på dem, for det å be pent er sjelden nok...

Har ingen aktivitetsplan og har heller aldri hatt det.. har gått på AAP i over 1,5 år nå. Jaja, får se hva som skjer :)

Skrevet

Så bra at du snart er friskmeldt! Herlig å høre:)

Ble litt nysgjerrig på den dietten du holdt deg til.. Kan du utdype litt om den?

Jeg fulgte prinsippene til Robert Young og PH mirakelet fra punkt til prikke. Flere mnd på flytende grønt og diverse tilskudd (og godt med omega), samtidig som jeg tok lymfebehandindlinger (drenasje, massasje, IR sauna). Etter denne (brutale) avgiftningen var over og jeg ikke lenger hadde avgiftningssymptomer, så gikk jeg over til vegansk kosthold, og ikke sukker/gjær/hvete/ferdigmat. Det høres veldig ekstremt og umulig ut, men etter jeg fikk åpnet horisonten min i matveien så spiser jeg veldig godt og variert. Spiser svært mye grønt, foruten søt frukt. Jeg er ikke perfekt, det hender jeg detter av lasset, men da gjenspeiler det seg ganske fort på formen.

Jeg kjenner flere med ME som har blitt bedre/bra med samme opplegg, men ikke alle måtte følge programmet like hardt som meg. Jeg har fått et helt nytt liv, og ikke minst et helt nytt syn på hvor mye kosthold har å si uansett hva det måtte være. Nå har jeg i tillegg et immunforsvar av stål. Go green :)

Skrevet

Jeg har diagnosen fibromyalgi og ME. Sliter hver dag. Syns det tyngste er at det ikke er noen som kan forstå hvor tungt det er med helt jævlige muskelsmerter hver dag. Det eneste omverden ser er den tappre masken man klistrer på seg når man går ut av døra hjemme. En stoooor :klemmer: til alle dere som har en skjult sykdom.

• Liker 1
Skrevet

har hørt at de har ME spesialister på Ullevål. Hvordan foregår utredningen der? Hva gjør de? Har tatt alle blodprøver hos fastlegen fra før så det gjør de vel ikke igjen der?

Skrevet

har hørt at de har ME spesialister på Ullevål. Hvordan foregår utredningen der? Hva gjør de? Har tatt alle blodprøver hos fastlegen fra før så det gjør de vel ikke igjen der?

Fastlegen utreder ikke, og det er ytterst få blodprøver som blir tatt sett i den store sammehengen. Absolutt alt av blodprøver taes på sykehus (jeg visste ikke at det fantes så mange forskjellige ting å teste), og for meg så ble det ihvertfall delt opp i flere omganger for å utelukke litt og litt. Man blir også utredet av klinisk psykolog, for å nevne noe. Man får ikke noe hjelp hos ME spesialistene etter man får diagnosen, man blir overlatt til seg selv.

Skrevet

Er det noen som har erfaring med Arne Stenstrøm?

Skrevet (endret)

Noen av dere som har lest denne boken? :)

Endret av Eksotisk
Skrevet

Jeg fulgte prinsippene til Robert Young og PH mirakelet fra punkt til prikke. Flere mnd på flytende grønt og diverse tilskudd (og godt med omega), samtidig som jeg tok lymfebehandindlinger (drenasje, massasje, IR sauna). Etter denne (brutale) avgiftningen var over og jeg ikke lenger hadde avgiftningssymptomer, så gikk jeg over til vegansk kosthold, og ikke sukker/gjær/hvete/ferdigmat. Det høres veldig ekstremt og umulig ut, men etter jeg fikk åpnet horisonten min i matveien så spiser jeg veldig godt og variert. Spiser svært mye grønt, foruten søt frukt. Jeg er ikke perfekt, det hender jeg detter av lasset, men da gjenspeiler det seg ganske fort på formen.

Jeg kjenner flere med ME som har blitt bedre/bra med samme opplegg, men ikke alle måtte følge programmet like hardt som meg. Jeg har fått et helt nytt liv, og ikke minst et helt nytt syn på hvor mye kosthold har å si uansett hva det måtte være. Nå har jeg i tillegg et immunforsvar av stål. Go green :)

Du har vært flink! Det er mye man skal sette seg inn i for å kunne leve på et slikt kosthold. Har selv prøvd noe av det sammen, kan ikke i nærheten av like ekstremt. Jeg kjente en merkbar forandring på energinivået den perioden jeg så og si levde på frukt og grønnsaker. Det er så viktig å få i seg!

Skrevet

Noen av dere som har lest denne boken? :)

Veldig informativ, lettlest og ikke minst interessant bok! Anbefaler den på det varmeste. :-)

Skrevet

Jeg trodde jeg hadde ME.

var utslitt og kunne sove i flere døgn i strekk, bare ligge i senga og ikke gjøre noen ting. Ble utslitt av ingenting , men ble møtt med skepsis i legebransjen og fikk beskjed om å " spise mer grønnsaker og bevege meg mer". holdt på sånn i mange år.. VGS var et helvete og jeg klarte ikke sjonglere jobb/skole så hadde mye fravær.. helgene gikk med på å bare sove og slappe av.

Flyttet til Oslo for å studere og fikk ny lege, igjen ble jeg møtt med skepsis siden blodprøvene mine var fine.. fikk nok en gang beskjed om å være flink til å mosjonere. Prøvde å trene jevnlig men jo mer energi jeg brukte jo hardere traff jeg veggen etterhvert som dagene gikk. Jeg sovnet mens jeg pratet med folk, sovnet på t-banen, sovnet i timen, sovnet på jobb og sånn gikk dagene egentlig.

Etter å ha byttet lege et par ganger , ble jeg sendt til psykolog. Jeg ble så oppgitt og lei meg for jeg følte ikke at jeg hadde et psykisk problem, noe jeg heller ikke hadde. men så tenkte jeg "faen heller, nå skal jeg vise legen at jeg ikke er psykisk utafor, så fårn heller utrede meg når jeg er friskmeldt psykisk"

Hos psykologen ble jeg for første gang møtt med forståelse. jeg gikk der et par mnd og vi snakket om alt mulig rart , men mest over hvor sliten og trøtt jeg var hele tiden. Jeg sa hele tiden at hvis jeg er deprimert, så er det fordi jeg er jeg så utslitt hele tiden.. jeg er ikke utslitt fordi jeg er deprimert"

etterhvert så trumfet han gjennom en utredning for meg og legene på det senteret han jobber ved hjalp meg. tok alt mulig rart av prøver, osv mens vi fortsatte samtalebehandlingen. Til slutt skulle jeg prøve en slags sovemedisin... tenkte " fint... enda noe pillegreier som ikke virker" men det virka. fra første dag.

fant senere ut at grunnen til denne utslittheten var at jeg aldri sov dypt nok, når jeg sov hadde jeg bare ultralett søvn hele tiden... nesten på samme stadie som om man ligger på soffan og ser på tv.

så hurra for flinke leger/psykologer. Og min oppfordring, sjekk om dette gjelder dere og! det skal legges til at etter jeg fikk disse medisinene så fikk jeg den flotte beskjeden om at det ikke lenger var noen grunn til at jeg gikk til behandling hos psykolog for jeg var en livsglad jente som overhodet ikke var deprimert eller slet psykisk

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...