angelou Skrevet 20. august 2012 #981 Del Skrevet 20. august 2012 Henne har jeg ikke sett spennende Jeg har vært hos jordmor nå, tre cm åpning og helt moden. Hun kunne røske litt i meg og starte fødsel sa hun, men jeg trenger å hvile ut litt først, så sa nei takk. Veldig spennende å se hvor lenge det går Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 20. august 2012 #982 Del Skrevet 20. august 2012 Oi, oi - spennende da!! Masse lykke til, nå er det ikke lenge igjen! Hvil og vær glad :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 21. august 2012 #983 Del Skrevet 21. august 2012 Henne har jeg ikke sett spennende Jeg har vært hos jordmor nå, tre cm åpning og helt moden. Hun kunne røske litt i meg og starte fødsel sa hun, men jeg trenger å hvile ut litt først, så sa nei takk. Veldig spennende å se hvor lenge det går Er det sånn at jm alltid sjekker modning, eller må man be om det selv?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angelou Skrevet 21. august 2012 #984 Del Skrevet 21. august 2012 Med de to første ble jeg aldri sjekka, denne gangen har jeg ny jordmor, og hun pleide å sjekke og strippe i uke 40 sa hun. Men når jeg var der igår så ble de så usikre på leie, om hun kunne snudd seg og hvor langt ned hun lå. Derfor sjekka de innvendig, og da spurte hun om jeg ville at hun skulle sjekke modning og åpning og hodet var festa, for hun kunne fint ta henne på hodet, freaky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 21. august 2012 #985 Del Skrevet 21. august 2012 Wæææ, sier litt om hvor kort vei det egentlig er ut :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snartmor Skrevet 21. august 2012 #986 Del Skrevet 21. august 2012 Jeg har blitt mamma 17.08.12 kl 21.07 kom det en perfekt jente på 2880g og 48 cm. fødselshistorien kommer senere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angelou Skrevet 21. august 2012 #987 Del Skrevet 21. august 2012 Hurra Gratulerer så mye snartmor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aud Long Skrevet 21. august 2012 #988 Del Skrevet 21. august 2012 Gratulerer snart mor! Når det gjelder jordmor og å sjekke åpning er det mye ulik praksis ute å går. Jeg var innom føden to uker før termin for å sjekke noe annet, og da ville hun ikke røre der oppi. Andre tilbyr dette av seg selv, mens noen kategorisk nekter/ikke vil gjøre dette, selv om termin er nådd. Noen av argumentene mot er at det kan føre til maserier og "plage" den høygravide mer enn det virker. Samtidig så kan det vel også nettopp være med å kicke igang litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 21. august 2012 #989 Del Skrevet 21. august 2012 Gratulerer, snartmor - og for en flott dato (sønnen vår ble født 17.08.09 ) Takk for infoen ang sjekking av modning/åpning, Aud Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 22. august 2012 #990 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Hei på dere Da har gutten vår kommet. Han er så klart den nydeligste i verden - masse hår og med smilehull, og både jeg og pappsn her er fryktelig lykkelige over å få et så nydelig barn. Jeg hadde en tung fødsel (over 20 timer lang) som gikk tregt i starten, og varierende erfaringer med jordmødrene. Jeg ble godvenn med lystgass og yogaball, den satt jeg vel på i 7 timer! Maktet ikke ligge i riene, måtte stå eller sitte..Etterhvert så fikk jeg drypp og epidural, og plutselig en ufattelig koselig jordmor som tok i mot gutten vår på litt over 3,5 kilo. Herregud for en reise - og for en opplevelse det var å føde og se barnet for første gang. (Og lystgass er morro! Det var fantastisk å bli skjemt bort på barselhotellet etterpå, førstegansfødende - husk å kose dere der :o) Endret 22. august 2012 av lillevill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 22. august 2012 #991 Del Skrevet 22. august 2012 Hvordan går det med ammingen for dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 22. august 2012 #992 Del Skrevet 22. august 2012 Gratulerer lillevill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angelou Skrevet 22. august 2012 #993 Del Skrevet 22. august 2012 Å, så koselig gratulerer så mye Lillevill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rhubarb Skrevet 22. august 2012 Forfatter #994 Del Skrevet 22. august 2012 Gratulerer lillevill og snartmor Har stadig planer om en skikkelig KG-økt, men blir stadig avbrutt kanskje i morgen? håper det er fint med dere alle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angelou Skrevet 23. august 2012 #995 Del Skrevet 23. august 2012 Vannet gikk klokka 00.00 i natt, klokka 01.00 kom første riene og klokka 01.58 kom jenta vår til verden 3910 gram og 53 cm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 23. august 2012 #996 Del Skrevet 23. august 2012 Å i jøssenam!!! Skal si det var en travel frøken - hørtes jo helt herlig ut. *bestiller rask fødsel* Gratulerer så masse, angelou Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snartmor Skrevet 23. august 2012 #997 Del Skrevet 23. august 2012 Gratulerer Lillevill og Angelou ammingen for meg går så som så. har masse melk og jenta suger, men jeg synes det gjør vondt. Har sett litt på video på nett og tenker nå og prøve meg frem, i dag har det gått mye bedre. enten har tiden vært til hjelp eller så har jeg funnet bedre teknikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angelou Skrevet 26. august 2012 #998 Del Skrevet 26. august 2012 Takk hun var travel ja var liksom ferdig før jeg nesten hadde begynt - det var en kjempefin fødsel Amminga går veldig fint her, jeg må passe på å koble henne riktig til, så blir på og av noen ganger. Litt sår blir man uansett, men foreløpig går det greit. Hun suger godt. Passer på å skifte på henne først slik at hun er ordentlig våken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rhubarb Skrevet 27. august 2012 Forfatter #999 Del Skrevet 27. august 2012 Amming er ganske styrete for tida, her. Melka kom fint og han hadde god sugeteknikk. Men for et par uker siden fikk han trøske, og han fikk behandling, men ikke jeg. Resultatet var at han smitta meg og jeg smitta han igjen etter endt behandling. Vært noen runder med medisinering, leger, telefoner osv. Har nå lest meg til på ammehjelpen at jeg nok har fått feil råd/medisiner av legen, og skal ringe en (litt)sint telefon dit i morgen. Lei av vonde bryster, og bekymrer meg for minskende melkeproduksjon Har en stund måttet ty til MME, noe jeg synes burde vært helt unødvendig mtp melkeproduksjonen jeg hadde... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snartmor Skrevet 29. august 2012 #1000 Del Skrevet 29. august 2012 Her kommer min fødselshistorie for de som fremdeles er intressert:) Torsdag 16 august begynte det å komme svake rier om morgen. Utover dagen kom de med ca 10-15 min mellomrom. De var ikke spesielt vonde og jeg kunne gjøre det jeg ville imens. Bare et par rier gjorde vondt nok til at jeg stoppet opp og støttet meg og måtte puste meg gjennom. Natt til fredag var det 10 min mellom riene hele natten. Fredag 17. aug varierte riene veldig. de gikk fra 10 min, ned til 3 min og opp til 7-8 min. I 15- tiden ringte jeg føden for å høre om vi kunne komme på en sjekk og kl 16.00 ankom vi føden. Når jeg ble sjekket hadde jeg 2-3 cm. Selv om jeg hadde mine tvil med så liten åpning fikk vi beskjed om at vi skulle få bli. Vi kom opp på fødeavdelingen og fikk beskjed om å vente. Når vi endelig fikk en jordmor fikk vi beskjed om at vi kanskje ble sent hjem likevel dersom det ikke var stor fremgang. Jordmor ville vente med å sjekke meg igjen til kl 18.00 for å ha litt tid mellom sjekene, så vi ventet litt til. Når jeg ble sjekket igjen hadde jeg 5-6 cm så det ble fødestue med en gang. På fødestuen spurte jeg om å få badekar, noe jeg kunne. Jeg fikk også tilbud om å føde i badekaret noe jeg har ønsket. Husker jeg tenkte at dette gikk akkurat som jeg hadde håpet på. I badekaret lå jeg og fløt, jeg pustet gjennom riene og slappet helt av i ca 30 min, så kom de sterke riene, da klarte jeg nesten ikke holde hodet oppe, sambo måtte hjelpe å holde. Jeg tror jeg fikk 2-3 av disse riene før jeg kjente trykketrang. Jeg ga beskjed til jordmor som sa jeg burde holde igjen litt, men når hun sjekket åpningen var det 9-10 cm og jeg skulle begynne å trykke. klokken var 19.45 og pressriene begynte. Disse riene var ikke vonde for meg, men det var heller ingenting i kroppen som sa hva jeg skulle presse. Jeg opplevde å presse “uten mål og mening”. Jeg måtte opp av badekaret for det gikk ikke å presse der. Neste stilling ble stående på kne forran sengen men det gikk heller ikke, liggende på siden i sengen kunne vi også utelukke. Det ble tilkalt enda en jordmor for å komme opp med nye stillinger og vi prøvde naturstillingen (sittende på huk), men ingen ting nyttet. Da kom fødesengen inn. Jeg hadde virkelig ikke lyst til å føde i en fødeseng men kunne ikke komme på en annen løsning heller. Når jeg gikk over i fødesengen gikk vannet. Klokken ble 20.45 og jeg hadde presset i 1 time, da ble det tilkalt lege for å se om alt var bra. Fosterlyden hadde blitt dårligere så jeg fikk beskjed om at nå måtte jeg få ungen ut. Jeg regnet med at det var rett før sugekopp og vakum ble tatt frem så jeg presset alt jeg hadde, kl 21.07 gikk det endelig og jenta kom ut på et press. En helt ubeskrivelig følelse når hun kom ut. Fødselen gikk kjempe fort og var over før jeg rakk og førdøye at jeg faktisk var i fødsel. Men det er jeg også glad for. Smertene var ikke så vonde som jeg hadde trodd (bortsett fra rett før pressriene) Jeg måtte også klippes ettersom jordmor mente jeg var litt for trang, fikk også en liten rift innvendig som jeg valgte å ikke sy. Sitter igjen med en følelse av at jeg hadde en fin fødsel men jeg vil forberede meg mer på pressriene neste gang jeg skal ha barn siden jeg ikke fikk den berømte pressetrangen hvor kroppen presset av seg selv. (edit: skriveleif) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå