Gå til innhold

Skravletråd 2012


rhubarb

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min fødselshistorie :)

Jeg var hos jordmor mandag 20.08 og siden hun ble så veldig i tvil om hodet var festa eller ikke så måtte hun sjekke vaginalt, og det var det. Jeg var helt moden og hadde tre cm åpning. Hun sa da at hun kunne røske litt og få meg i fødsel samme kveld, men vi ble enige om at jeg trengte å hvile litt og at det skulle få lov å sette i gang av seg selv. Hun mente at det uansett ikke kom til å gå lang tid icon_smile.gif Tirsdagen og onsdagen gikk uten noen vondter, jeg sov godt om natta og tenkte at nå skjer det sikkert noe snart, stille før stormen vet dere icon_smile.gif Hadde noen veldig kraftige kynnere som nesten kjentes ut som pressrier uten vondtene, så husker jeg sa til mannen på onsdagskvelden at jeg trodde det kom til å gå fort når det først satte i gang. Han skulle ut og drikke kaffe med en kompis, så jeg sa han måtte ha telefonen ved siden av seg, for jeg hadde liksom en følelse...

Når klokka var 22.30 så måtte jeg løpe på do, og da hadde jeg skikkelig løs mage, og da tenkte jeg, NÅ skal jeg føde snart. La meg, men fikk ikke sove, for var så gira icon_wink.gif Mannen kom hjem og la seg ved siden av meg akkurat når klokka var 00.00, og skulle snu seg over for å gi meg en kos, og da kjente jeg det sildra mellom beina mine, så jeg føyk ut av senga i en rasende fart (siden ingen av de andre har startet med vannavgang så hadde jo ikke jeg tenkt på noe madrassbeskyttelse...). Han lurte på hva i alle dager som skjedde, en god stund siden jeg har greid å hoppe ut av senga for å si det sånn og jeg sa helt rolig at "vannet gikk".

Så da sto jeg opp, kledde på meg, fant fram bind, og ringte føden. Fortalte at dette var nytt for meg, og at jeg var engstelig fordi jeg trodde dette kom til å gå fort, men hun sa det ikke var noe å stresse med, at jeg skulle komme når jeg var klar, men det ble ikke fødsel uten rier. Så jeg dusja og ordna meg, pakka siste rest av toalettsaker og klokka 00.45 hadde barnepikene kommet og vi dro. I bilen på tur til sykehuset kjente jeg såvidt antydning til første rie. Ble satt på registrering klokka 01.00 akkurat og fikk snakket litt med jordmor som lurte litt på hvilke tanker jeg hadde om fødselen, så vi skravlet litt om det. Og at nå skulle jeg sitte på registrering en halvtime og så fikk vi se an om de sendte meg hjem eller om det ble fødestue. Nå begynte riene, de kom med 4 minutters mellomrom omtrent og var ikke kjempevonde, gikk fint å puste seg igjennom dem, men etter 20 minutter var ikke jordmora i tvil lenger, så da ble det fødestue. Gikk inn dit, la meg på senga og ble sjekket 01.30, og da var det 8 cm åpning gitt icon_lol.gif Da fikk de det travelt... Hadde to rier til som var fryktelig vonde (tror det var de eneste som var sånn at jeg aua meg), og så fikk jeg beskjed om å presse. Jeg hadde ikke trykketrang, men skulle presse likevel for da kom jeg til å få det. Og det fikk jeg, to pressrier til og så pustet jeg henne ut før den tredje, klokka var da 01.58.

Det var en helt ubeskrivelig følelse å føde så fort. De gikk jo en time og ti minutter fra jeg i det hele tatt kjente noe til hun var ute. De sier jo at det kan føles helt overveldende, men det syntes jeg overhodet ikke. Hadde full kontroll hele tiden og det var bare fint. Slapp å sy et eneste sting icon_smile.gif

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW Angelou.. :) Det var litt av en fødsel. Så flott at alt gikk så utrolig bra, og tenk at du slapp å sy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow for en fødsel Angelou.

Jeg kan nå etter 2 uker ikke huske at fødselen gjorde vondt.... husker at 2-3 rier var vonde men utover det var det ikke vondt i min hukommelse. Men det som kommer etterpå husker jeg som vondt... sying, kateter og det å gå på do... au au.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow så heldige dere er med fødslene! Jeg sliter fortsatt litt med tankene fra min, og det er 7 uker siden.. Svake rier startet onsdag kveld og hun var ute fredag ettermiddag. Men jeg følte meg så liten og hjelpeløs, og syns det hele var så skremmende, så er egentlig ikke bare smertene som jeg tenker mest på..

Ellers er det superkoselig å være mamma syns jeg! Men er det noen som har noen tips til å få baby til å bruke smokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oi, for en fødsel angelou! gratulerer!

snartmor, så hyggelig at du deler :)

julibaby: kan du dyppe den i morsmelk, kanskje? Lillegutt blir stadig bedre på å holde smokken i munnen, men har tatt to uke å ikke måtte holde på den konstant for å hindre at den spretter ut... han har dog elsket den siden første gang han fikk den. Og det er jeg glad for, følte med som smokk selv en periode :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par smokketips til:

Lag smattelyder mens du tar den inn.

Rygg/trekk svakt i smokken når den er i munnen for å få lille til å ta godt tak

Prøv flere typer smokk. Min lille vil f.eks ta avent sine små, men ikke mam sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow så heldige dere er med fødslene! Jeg sliter fortsatt litt med tankene fra min, og det er 7 uker siden.. Svake rier startet onsdag kveld og hun var ute fredag ettermiddag. Men jeg følte meg så liten og hjelpeløs, og syns det hele var så skremmende, så er egentlig ikke bare smertene som jeg tenker mest på..

Ellers er det superkoselig å være mamma syns jeg! Men er det noen som har noen tips til å få baby til å bruke smokk?

Heisann :)

Jeg har også litt vanskelige følelser og tanker rundt min fødsel, og syntes det var traumatisk å føde. Vi kan gjerne utveksle PM om fødselen om du vil! Jeg føler at det hjelper å skrive. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne høre om fødselen angelou. Tenker på min egen fødsel hver dag for å suge ut alle inntrykkene, og for å ikke glemme den.

tiden hjemme nå går med til å være med den lille skatten vår, jeg var ikke klar over at så små var så sosiale og avhengig av kontakt. Når hun sover våkner hun dersom vi legger henne fra oss i vuggen.. kjempe koselig at hun merker at hun er hos oss og liker det, men det er også greit å ha to hender fri innimellom. Noen ganger fungerer det med bæresjal men ikke alltid. hvordan er det hos dere andre?? tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Jeg har også litt vanskelige følelser og tanker rundt min fødsel, og syntes det var traumatisk å føde. Vi kan gjerne utveksle PM om fødselen om du vil! Jeg føler at det hjelper å skrive. :)

Ja det kunne vært fint! Vet ikke hvordan man skriver PM da, men du kan det kanskje?

Snartmor: her er det helt likt, har faktisk startet et tråd om det inne på graviditet, og fikk noen svar der om du vil titte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det rier på gang idag - var på føden i 10-tiden etter en natt med mye uroligheter inni der.

Hadde en cm åpning og var moden og klar.

Ble sendt hjem med 2 paralgin forte som jeg skulle ta og beksjed om å sove.

Sov en times tid før jeg våknet av en vond rie, så nå er rieteller-appen igang og jeg sitter vel egentlig bare å registrerer rier og venter... mannen lager mat til oss ;)

De kommer nå med ca 5-6min imellom, men varighet og styrke varierer endel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si til dere som sliter med tanker etter fødselen; det hjelper veldig å prate med jordmor om det! Det gjorde jeg, og følte at jeg endelig ble ferdig med fødselstanker, og heller kunne konsentrere meg om den lille :) jeg pratet med den jordmoren jeg hadde under fødselen, og det var godt å høre henne gå gjennom den, og godt å få skryt av hvor flink jeg hadde vært!. :)

Endret av Selma_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil gjerne høre om fødselen angelou. Tenker på min egen fødsel hver dag for å suge ut alle inntrykkene, og for å ikke glemme den.

tiden hjemme nå går med til å være med den lille skatten vår, jeg var ikke klar over at så små var så sosiale og avhengig av kontakt. Når hun sover våkner hun dersom vi legger henne fra oss i vuggen.. kjempe koselig at hun merker at hun er hos oss og liker det, men det er også greit å ha to hender fri innimellom. Noen ganger fungerer det med bæresjal men ikke alltid. hvordan er det hos dere andre?? tips?

Gutten vår kan ligge i korgen sin en periode,våken - men så er han lei. :) Noen babyer trenger kansje mer trøst og kontakt, det er jo trossalt en kjempeforandring å være ute i verden sammenlignet med inne i magen. :)

Jeg har brukt bæresjal i blant, men synes det er vanskelig å kle babyen rett. Han blir alltid skikkelig varm, og er helt rød når jeg tar han ut hjemme..blir nesten bekymret og synes det er skummelt! Jeg har på han lue,body og bukse,og sokker og han blir innmari varm. Kansje en sparkebukse i ull hadde vært bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende soon..... gleder meg til oppdatering.

Julibaby: kan du legge til link??? vil gjerne lese.

Jeg har henne i bæresele inne jeg da, ikke ute enda. så temperatur er ingen utfordring enda. Men ull er nok det beste siden det varmer i kulden og ikke gjør kroppen for varm når temperaturen stiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende soon..... gleder meg til oppdatering.

Julibaby: kan du legge til link??? vil gjerne lese.

Jeg har henne i bæresele inne jeg da, ikke ute enda. så temperatur er ingen utfordring enda. Men ull er nok det beste siden det varmer i kulden og ikke gjør kroppen for varm når temperaturen stiger.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=685827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa kom 06.09 kl 03.06.

Etter 7 timer aktiv fødsel med vonde pressrier som ikek førte frem, ble det til slutt satt på sugekopp - vondt som fy da den ble plassert der nede, men hu var ute på første pressrie ;)

3040g og 48cm, eksakt samme mål som på storebror da han ble født.

Småvondt i ett par sting - ble klippet pga sugekoppen, men det går vel over etterhvert.

Kom hjem igår, litt såre bryster ved amming men jeg lufttørker og smører med salver og bruker litt skjold, så får vi håpe det blir bedre om litt.

Hun spiser iallefall godt, melka kom for fullt i natt - og når hun ikke spiser, så sover hun ;)

Stor overgang for oss alle dette, storebror har stort sett vært snill og god, men merker jo på han at det ikke er helt greit å dele oppmerksomheten med snuppa.

Får håper det også blir bedre etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...