Gå til innhold

Mor krever mer bidrag for barn som ikke er mitt


Gjest øystein

Anbefalte innlegg

Gjest Øystein

Det går jo andre veien og?

Exen min fikk iallefall 3 barn med sin nye samboer, og dermed ble bidraget til vårt felles barn redusert da han fikk økte utgifter pga nye barn.

Jeg synes iallefall det er rettferdig at hans økonomiske forsørgerevne blir delt mellom alle fire barna, ergo at det blir redusert bidrag på meg/til vårt felles barn.

Det at den nye reetablerte eks partneren velger en fantastisk god ordning med å kunne ta forlenget foreldre-permisjon mot redusert lønn er et frivillig valg. De har derfor valgt at deres evne til å forsørge sitt nye barn på kan dekkes gjennom en 80% lønn og at de da har den flotte muligheten til å være lengre hjemme med sitt nye barn. Det er denne frivillige reduserte inntekten som jeg synes det er hinsides urimelig at jeg skal være med å sponse med forhøyet barnebidrag.

Jeg har derimot ikke satt meg så godt inn i problemstillingen du beskriver, men min første tanke rundt det er at jeg også er uenig i at det er den nyetablerte familien som skal bære de økonomiske utfordringene det er med å få flere barn og en eks partner.

Det jeg allikevel vil verdisette høyere enn de pengene det er snakk om er at dere da ikke har en konflikt rundt dette. Det er nok den største verdien i situasjonen du beskriver under forutsetning av at jeg har forstått at dere har en felles forståelse og enighet rundt det du skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Øystein

Det at den nye reetablerte eks partneren velger en fantastisk god ordning med å kunne ta forlenget foreldre-permisjon mot redusert lønn er et frivillig valg. De har derfor valgt at deres evne til å forsørge sitt nye barn på kan dekkes gjennom en 80% lønn og at de da har den flotte muligheten til å være lengre hjemme med sitt nye barn. Det er denne frivillige reduserte inntekten som jeg synes det er hinsides urimelig at jeg skal være med å sponse med forhøyet barnebidrag.

Jeg har derimot ikke satt meg så godt inn i problemstillingen du beskriver, men min første tanke rundt det er at jeg også er uenig i at det er den nyetablerte familien som skal bære de økonomiske utfordringene det er med å få flere barn og en eks partner.

Det jeg allikevel vil verdisette høyere enn de pengene det er snakk om er at dere da ikke har en konflikt rundt dette. Det er nok den største verdien i situasjonen du beskriver under forutsetning av at jeg har forstått at dere har en felles forståelse og enighet rundt det du skriver.

Liten rettelse i klønete formulering: Jeg er uenig med deg. Jeg mener den nyetablerte familien skal bære de økonomiske utfordringene, ikke en eks partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den nye reetablerte eks partneren velger en fantastisk god ordning med å kunne ta forlenget foreldre-permisjon mot redusert lønn er et frivillig valg. De har derfor valgt at deres evne til å forsørge sitt nye barn på kan dekkes gjennom en 80% lønn og at de da har den flotte muligheten til å være lengre hjemme med sitt nye barn. Det er denne frivillige reduserte inntekten som jeg synes det er hinsides urimelig at jeg skal være med å sponse med forhøyet barnebidrag.

Jeg har derimot ikke satt meg så godt inn i problemstillingen du beskriver, men min første tanke rundt det er at jeg også er uenig i at det er den nyetablerte familien som skal bære de økonomiske utfordringene det er med å få flere barn og en eks partner.

Det jeg allikevel vil verdisette høyere enn de pengene det er snakk om er at dere da ikke har en konflikt rundt dette. Det er nok den største verdien i situasjonen du beskriver under forutsetning av at jeg har forstått at dere har en felles forståelse og enighet rundt det du skriver.

Såklart det er "kjipt" å få over 1000kr mindre i måneden fordi exen velger å få flere barn med sin nye samboer, men det er jo sånn regelverket rundt bidrag er. Jeg finner det logisk. Skulle mitt/vårt felles barn blitt forfordelt økonomisk ift sine halvsøsken?

En annen ting, samboeren til eksen er nå hjemme med det siste barnet, og har tatt ut 80% lønn for å være hjemme lengst mulig. Det er et valg alle kan ta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten rettelse i klønete formulering: Jeg er uenig med deg. Jeg mener den nyetablerte familien skal bære de økonomiske utfordringene, ikke en eks partner.

Og jeg er uenig med deg.

Jeg synes ikke det er riktig at mitt barn sine halvsøsken skal lide økonomisk fordi faren har et barn fra før som skal "få" mere økonomiske goder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein

Du kan jo snu på det andre veien.

Dersom du får flere barn med ny dame, så blir din bidragsevne til de barna du allerede har, redusert.

Dette går faktisk begge veier.

Ser ikke helt hvordan du kan få dette til at du betaler for ett barn du ikke er far til, mor har fått redusert sin bidragsevne og da må du trå til. Dette er for å forsørge DINE barn. Eller mener du at hennes nye mann skal gjøre det?

Det som bør komme på dagsorden er hva med alle de som IKKE betaler bidrag, og som NAV ikke gjør noe med.

Hvor omsorgspersonen sitter med hele regningen og forsørger barna alene.

Dere fedre er heldige som kan stikke dere ut i media, som mor har jeg aldri kunnet gjort det, da det kan slå negativt ut mot barna.

Når de frivillig velger å reduser inntekt så må de også bære det ansvaret. Eneste årsak til denne reduksjonen er at de har fått nytt barn som de velger frivillig å være hjemme med. Det er altså frivillig valg for dem å gjøre dette.

Skulle jeg ha fått flere barn selv måtte jeg tatt med i vurderingen at jeg allerede har barn som skal forsørges av meg om deres mor. Det at jeg da skal forvente at mor til mine tidligere barn skal bidra med å motta mindre bidrag fordi jeg skulle få flere barn klarer jeg ikke å få meg til å gjøre. Dette er noe hun overhode ikke har noe med og det strekker seg lang utover min verdighet å blande henne inn i dette.

Våre valg gjennom livet må vi ta konsekvensen av og jeg betaler derfor bidrag som skal gå til mine barn og ikke til et foreldre par som frivillig velger redusert lønn.

De som ikke betaler bidrag og som absolutt skal gjøre dette har i mange tilfeller fått sin sak talt på stortinget og i departementer mange ganger. Vi lever i ett samfunn som godt håndterer flere problemstillinger på en gang. Kristin Halvorsen er en person som taler mye om denne problemstillingen, og det finnes nok flere. ;)Så for dem som har det som kampsak så er jeg ikke noe annet enn fullt ut støttende til den saken. Det er IKKE riktig at kun en av foreldrene (og da oftest mor) skal sitte med hele regningen, så der er vi nok helt enig.

Å presentere seg i media er ikke noe som er verken bedre eller dårligere om du er far eller mor. Jeg er ingen ukjent person for mine barn så dette er en stor utfordring og har vært nøye vurdert i samarbeid med familie og barn. Ønsker ikke å gå inn på personlige vurderinger rundt dette, men det er veldig viktig å tenke nøye gjennom hva man gjør når man går ut i media.

Så jeg vil også oppfordre deg til å opprette en egen diskusjonstråd for det temaet du brenner for, men setter stor pris på din tilbakemelding uansett. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de frivillig velger å reduser inntekt så må de også bære det ansvaret. Eneste årsak til denne reduksjonen er at de har fått nytt barn som de velger frivillig å være hjemme med. Det er altså frivillig valg for dem å gjøre dette.

Skulle jeg ha fått flere barn selv måtte jeg tatt med i vurderingen at jeg allerede har barn som skal forsørges av meg om deres mor. Det at jeg da skal forvente at mor til mine tidligere barn skal bidra med å motta mindre bidrag fordi jeg skulle få flere barn klarer jeg ikke å få meg til å gjøre. Dette er noe hun overhode ikke har noe med og det strekker seg lang utover min verdighet å blande henne inn i dette.

Våre valg gjennom livet må vi ta konsekvensen av og jeg betaler derfor bidrag som skal gå til mine barn og ikke til et foreldre par som frivillig velger redusert lønn.

De som ikke betaler bidrag og som absolutt skal gjøre dette har i mange tilfeller fått sin sak talt på stortinget og i departementer mange ganger. Vi lever i ett samfunn som godt håndterer flere problemstillinger på en gang. Kristin Halvorsen er en person som taler mye om denne problemstillingen, og det finnes nok flere. ;)Så for dem som har det som kampsak så er jeg ikke noe annet enn fullt ut støttende til den saken. Det er IKKE riktig at kun en av foreldrene (og da oftest mor) skal sitte med hele regningen, så der er vi nok helt enig.

Å presentere seg i media er ikke noe som er verken bedre eller dårligere om du er far eller mor. Jeg er ingen ukjent person for mine barn så dette er en stor utfordring og har vært nøye vurdert i samarbeid med familie og barn. Ønsker ikke å gå inn på personlige vurderinger rundt dette, men det er veldig viktig å tenke nøye gjennom hva man gjør når man går ut i media.

Så jeg vil også oppfordre deg til å opprette en egen diskusjonstråd for det temaet du brenner for, men setter stor pris på din tilbakemelding uansett. Lykke til!

Ut ifra hva jeg ser så har ikke jeg kuppet din tråd, jeg har vært uenig med deg. Når du lager en tråd på et forum så kan du ikke forvente at du bare vil få medhold. Du har ditt synspunkt, og jeg har mitt. Så jeg kommer ikke til å lage en ny tråd, jeg brenner ikke for det, jeg skriver bare hva jeg mener er riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Øystein

Og jeg er uenig med deg.

Jeg synes ikke det er riktig at mitt barn sine halvsøsken skal lide økonomisk fordi faren har et barn fra før som skal "få" mere økonomiske goder.

Dersom den som re-etablerer seg i ny familie setter seg i en slik situasjon at de barn de får lider økonomisk, vel da har denne familien ikke tenkt gjennom sin situasjon og vært uansvarlige sin rolle som kommende foreldre. Er helt enig med likestillingsdepartementet som skriver:"Det er ikke uvanlig at foreldre reetablerer seg med nye barn, og det er fortsatt ansett som vanlig at mor eller far er hjemme med små barn. Et valg om å være hjemme med nye barn, kan imidlertid betraktes som et internt anliggende for den nye familieenheten – et valg som bare angår dem"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk type du Øystein. Er det virkelig nødvendig å ta skittentøysvasken offentlig? Det er helt tydelig mor du er ute etter å sette på plass-ikke NAV eller "systemet"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein

Ut ifra hva jeg ser så har ikke jeg kuppet din tråd, jeg har vært uenig med deg. Når du lager en tråd på et forum så kan du ikke forvente at du bare vil få medhold. Du har ditt synspunkt, og jeg har mitt. Så jeg kommer ikke til å lage en ny tråd, jeg brenner ikke for det, jeg skriver bare hva jeg mener er riktig!

Jeg har ikke hatt noen intensjon om å uttrykke meg negativt til at du har tatt opp et annet viktig tema i denne saken. Så jeg mener ikke at du har kuppet tråden eller noe slikt.

Jeg setter pris på at det er uenigheter og jeg har ikke publisert min problemstilling på dette forumet uten å forvente at det skal bli diskusjon rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein

Tragisk type du Øystein. Er det virkelig nødvendig å ta skittentøysvasken offentlig? Det er helt tydelig mor du er ute etter å sette på plass-ikke NAV eller "systemet"!

Det er ikke noe enkelt valg å gå ut offentlig, men det er systemet jeg er ute å få rettet opp i. Men når jeg går til dette steget forstår jeg at denne type ytringer også følger med, så det må jeg nok bare tåle dessverre. Jeg er derimot mer opptatt av saken og at den urimeligheten det er i at noen velger en frivillig ordning og skal be andre om å bidra til den frivillige reduksjonen de har i sin lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe enkelt valg å gå ut offentlig, men det er systemet jeg er ute å få rettet opp i. Men når jeg går til dette steget forstår jeg at denne type ytringer også følger med, så det må jeg nok bare tåle dessverre. Jeg er derimot mer opptatt av saken og at den urimeligheten det er i at noen velger en frivillig ordning og skal be andre om å bidra til den frivillige reduksjonen de har i sin lønn.

Men det er ikke systemet du snakker om, det er mor til dine barn du henger ut i all offentlighet. Ordentlig omteksom type, sikkert flott for dere felles barn å oppleve. Slutt å skul deg bak en fasade- den har store stygge sprekker. Selvinnsikt er kanskje et fremmeord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det, dessverre!

En av mine kamerater er deltidspappa. Barnemoren venter barn med ny samboer og har gått ned fra 100% til 60% stilling. Resultatet er at han må betale høyere barnebidrag.

Det er så lite rettferdig som det kan få blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke systemet du snakker om, det er mor til dine barn du henger ut i all offentlighet. Ordentlig omteksom type, sikkert flott for dere felles barn å oppleve. Slutt å skul deg bak en fasade- den har store stygge sprekker. Selvinnsikt er kanskje et fremmeord?

For å lage en omelett.. Jeg antar at mor selv har vært innom NAV og bedtom å få bidraget justert pga sitt valg om å bli hjemme med et nytt barn med en ny mann? Hun kunne vel også valgt å ikke få det justert opp? Jeg skjønner at det kan bli ubehagelig, men jeg er enig med TS i at man må selv ta ansvaret av redusert arbeidstid; har man ikke råd, så har man ikke råd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Øystein

Men det er ikke systemet du snakker om, det er mor til dine barn du henger ut i all offentlighet. Ordentlig omteksom type, sikkert flott for dere felles barn å oppleve. Slutt å skul deg bak en fasade- den har store stygge sprekker. Selvinnsikt er kanskje et fremmeord?

Det er NAV jeg "henger" ut, forstår ikke at det kan være så vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk type du Øystein. Er det virkelig nødvendig å ta skittentøysvasken offentlig? Det er helt tydelig mor du er ute etter å sette på plass-ikke NAV eller "systemet"!

Ro ned anklagene litt, og prøv heller å sette deg litt inn i hvor urettferdig dette må føles for ham. Enten du er enig eller uenig i selve saken, er det faktisk ikke umulig å se hvorfor han er uenig med systemet pr. i dag. Det virker ikke som om han anklager mor for å ha gjort noe galt (noe hun strengt tatt ikke har gjort, siden hun støttes av reglene som de er pr. nå), men at han anklager systemet for å være urettferdig. Det virker heller ikke som om han har store problemer med å skille mor fra systemet, i den grad at han som regel holder det på et generelt nivå, og de få gangene han nevner mor i denne saken, er nettopp når han viser til de erfaringene han har. Selvsagt blir mor da nevnt.

I tillegg er det mor som på sett og vis har gjort ham oppmerksom på disse reglene, idet hun benyttet seg av dem. For ikke å nevne at han har fortalt barna at det er NAV han vil "sette på plass". At det vil få konsekvenser for mor dersom han skulle vinne frem, er ikke til å komme forbi, men det virker ikke på meg som om det er hoved-agendaen her.

Så den tydeligheten du viser til, er det sikkert mange med meg som har gått glipp av...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke systemet du snakker om, det er mor til dine barn du henger ut i all offentlighet. Ordentlig omteksom type, sikkert flott for dere felles barn å oppleve. Slutt å skul deg bak en fasade- den har store stygge sprekker. Selvinnsikt er kanskje et fremmeord?

Uansett hva du måtte mene om fyren, er det idiotisk at han skal tvinges til å betale mer for seg pga valg andre gjør.

Det hadde vært en annen sak om paret jobba 80% pga sykdom osv, men når de faktisk velger å sette ned lønna si, er det latterlig at han skal måtte betale mer, og det er absolutt en god ting å ta det offentlig, så folk kan bli oppmerksom på det og dermed få gjort endringer.

Jeg vil heller si at du det er du som er tragisk, som sitter her, helt superanonym, og blander deg oppi andres saker... Det er et diskusjonsforum, så det skal kunne diskuteres, men det virker som det er viktigere for deg å være nedlatende enn å faktisk diskutere.

Endret av Yme
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er NAV jeg "henger" ut, forstår ikke at det kan være så vanskelig å forstå.

Det er tydeligvis du som ikke forstår hva du gjør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein

Slik er det, dessverre!

En av mine kamerater er deltidspappa. Barnemoren venter barn med ny samboer og har gått ned fra 100% til 60% stilling. Resultatet er at han må betale høyere barnebidrag.

Det er så lite rettferdig som det kan få blitt.

Jepp, håper det kan komme en endring på dette. Så lenge man frivillig velger reduksjon i lønn for omsorg til nytt barn, så er det ett bevisst valg. Denne konsekvensen mener altså NAV systemet at eks partnere skal belastes for og ikke bare de nybakte foreldrene.

Innlegget er redigert iht reglene.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå frustrasjonen din, Øystein, men jeg synes du har et litt ensidig fokus. Det at din eks går ned til 80% lønn betyr at det blir mindre penger til dine og hennes felles barn. Det er jo de du skal være med å forsørge, og det er det du faktisk gjør, når bidraget ditt økes i takt med hennes lønnsnedgang. Det er da ingen som mener at du skal forsørge barnet hun har med sin nye mann? Ville saken stilt seg annerledes for din del hvis det var lønnsnedgang pga f.eks bytte av jobb? Økonomisk sett er jo saken uansett den samme...

Endret av Bodillen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Uansett hva du måtte mene om fyren, er det idiotisk at han skal tvinges til å betale mer for seg pga valg andre gjør.

Det hadde vært en annen sak om paret jobba 80% pga sykdom osv, men når de faktisk velger å sette ned lønna si, er det latterlig at han skal måtte betale mer, og det er absolutt en god ting å ta det offentlig, så folk kan bli oppmerksom på det og dermed få gjort endringer.

Jeg vil heller si at du det er du som er tragisk, som sitter her, helt superanonym, og blander deg oppi andres saker... Det er et diskusjonsforum, så det skal kunne diskuteres, men det virker som det er viktigere for deg å være nedlatende enn å faktisk diskutere.

Det finnes som du sier mange gode grunner til at en person kan ha redusert inntektsevne, men det riktig som du understreker at det er den frivillige reduksjonen det nye foreldreparet gjør som jeg mener er helt feil å måtte sponse.

Så når NAV ikke er enig med dette, så har jeg klaget til de som styrer NAV, nemlig myndighetene. Så det skal bli spennende å se om dette spesielle tilfellet skal rettes opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...