Gå til innhold

så lei av at så mange skal rette

postkassen

Anbefalte innlegg

Dere som er glad i å rette andre: retter dere også de som har feil i uttalen? Fremmede også? :popcorn:

Jeg liker å opplyse hvis noen gjentar samme skrivefeil i samme innlegg. Jeg er utlending i et annet land, og jeg blir gjerne rettet på hvis min uttalelse av språket er feil. Det har vi avtale om her i familien. Jeg vil KUN forbedre meg.

Hva andre gjør vet jeg ikke. For utlendingen blir det jo nesten som å si til et barn at "det sies ikke sånn" fordi de ikke har innført vokabulær og uttalelse enda, men det jobbes iallefall med saken. Det er ofte forskjellen fra de som er under lære av et språk - de vil som regel bli bedre, mens de som gjentar skrivefeil holder seg for ørene og skriker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå mener jeg ikke å være frekk med noen her inne men jeg må bare sagt det.

jeg er så lei av at folk skal kommentere skive feil heletiden.

Jeg mener, selv om man skriver (eks) "ike", så skjønner jo alle at man mener "ikke".

Skriver man " nesesprai" så skjønner man at det er " nesespray".

Det er ikke alle som er så flink til å skrive alt 110% rett heletiden.

Jeg ser det i flere tråder og det irriterer meg grønn.

Hva er vitsen liksom?

ta meg selv f.eks. Jeg er ikke så flink på å skrive alt rett.

Jeg har ikke dysleksi men er rett og sett ikke så flink.

Og ja, jeg skjønner at jeg ikke er så flink, så jeg trenger ikke lærere til å rette meg her inne på kg.

jeg regner med at andre som også sliter med rett skrivning og dysleksi er enig i dette.

Hvis ikke, beklager jeg den ssiste linja jeg skrev.

Oi, dette var godt å få ut. :)

*frekk mot noen

*skrivefeil

*Ta

*til å

rettskrivning

*siste

Ellers har du brukt og/å riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at det er noen som ikke ønsker å bli rettet på, og som tar seg nær av dette. Men det finnes faktisk noen som gjerne vil utvikle seg også, og som setter pris på korrektur. Hvordan skal en bli bedre dersom alle bare jatter med?

Så hvordan kan en se forskjell på de som setter pris på det, og de som tar seg nær av det? Hadde alle sluttet å rette på andre, så ville jo det gått ut over de som ønsker å bli rettet på.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva består denne "hjelpingen" i, da? *klipp*

Jeg vil først og fremst begynne med å presisere at jeg veldig sjelden retter på folk, men jeg koser meg inne på språkforumet og er nok litt språknerd. Jeg tror kanskje folk som er veldig interessert i språk, lett kan bli litt blinde for at andre ikke bryr seg like mye. Noen av oss er veldig glad i det norske språk, og synes det er synd at det brukes galt. Da snakker jeg selvfølgelig ikke om å skrive "ikek" fordi det går for fort på tastaturet, men mer om innlegg hvor visse feil man ikke burde begå går igjen. Jeg tenker da på folk som skriver "di" istedenfor "de", "skjole" istedenfor "kjole", "barne hagen" osv. Som det alltid er noen som påpeker i tråder som denne, så blir man faktisk lett oppfattet som mindre intelligent hvis man presenterer et innlegg fullt av skrivefeil, og det er mange som ikke tar slike innlegg seriøst. Jeg tror de som retter på folk i grunnen bare tenker at "oj, hun vet visst ikke at det heter "de", ikke "di", jeg skal jammen fortelle henne det :)" Det er vanligvis bare ment som en faktaopplysning slik at de kan skrive det riktig neste gang, men det blir dessverre veldig ofte oppfattet som ondsinnet. Det bør også presiseres at man lett ser forskjell på de som prøver å hjelpe og de som prøver å være slemme. De som prøver å hjelpe skriver aldri "du er så dum ass, klarer ikke skrive "de" engang", de presenterer bare det korrekte ordet på en "ren" måte før de fortsetter diskusjonen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvordan kan en se forskjell på de som setter pris på det, og de som tar seg nær av det? Hadde alle sluttet å rette på andre, så ville jo det gått ut over de som ønsker å bli rettet på.

Nemlig! Og hadde alle som mente det godt sluttet å rette, så hadde det bare vært de ondskapsfulle igjen (for jeg tviler på at de slutter bare fordi noen føler seg såret, heller tvert i mot).

Jeg synes heller man skal snakke til de som er frekke, uansett hva de sier, og la de som mener det godt være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er greit at det er noen som ikke ønsker å bli rettet på, og som tar seg nær av dette. Men det finnes faktisk noen som gjerne vil utvikle seg også, og som setter pris på korrektur. Hvordan skal en bli bedre dersom alle bare jatter med?

Nemlig! Og hadde alle som mente det godt sluttet å rette, så hadde det bare vært de ondskapsfulle igjen (for jeg tviler på at de slutter bare fordi noen føler seg såret, heller tvert i mot).

Jeg synes heller man skal snakke til de som er frekke, uansett hva de sier, og la de som mener det godt være i fred.

Kanskje vi burde prøve å få Kvinneguiden til å innføre et lite tegn som kan være ved siden av alles avatar. Grønt lys hvis du vil bli rettet på, rødt lys hvis ikke? :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi burde prøve å få Kvinneguiden til å innføre et lite tegn som kan være ved siden av alles avatar. Grønt lys hvis du vil bli rettet på, rødt lys hvis ikke? :fnise:

Haha, god ide :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*frekk mot noen

*skrivefeil

*Ta

*til å

rettskrivning

*siste

Ellers har du brukt og/å riktig

Dette er ikke for å være vennlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å opplyse hvis noen gjentar samme skrivefeil i samme innlegg. Jeg er utlending i et annet land, og jeg blir gjerne rettet på hvis min uttalelse av språket er feil. Det har vi avtale om her i familien. Jeg vil KUN forbedre meg.

Hva andre gjør vet jeg ikke. For utlendingen blir det jo nesten som å si til et barn at "det sies ikke sånn" fordi de ikke har innført vokabulær og uttalelse enda, men det jobbes iallefall med saken. Det er ofte forskjellen fra de som er under lære av et språk - de vil som regel bli bedre, mens de som gjentar skrivefeil holder seg for ørene og skriker.

Jeg synes du svarer litt halvveis her. Hvis jeg tar et språkkurs i fransk så sier det seg vel selv at jeg vil sette pris på å få tilbakemeldinger på uttalen min. Mens hvis jeg kommer i prat med en tilfeldig fremmed på bussholdeplassen, og h*n begynner å rette på meg hvis jeg glipper og sier saltBØRSE i stedet for BØSSE, og at h*n i tillegg sier h*n bare opplyste meg om det for å hjelpe, ja da vil jeg faktisk begynne å lure på h*ns intelligens tror jeg..

Edit; skrivefeil :lol:

Endret av Twiddlebug
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon med mange sterke følelser!

Jeg “fant” KG i mai og det var nettopp fordi jeg søkte etter noe språkrelatert, så for meg er språk og rettskriving viktig. Jeg har bodd utenfor Norge siden 1999, men jeg synes det er viktig å holde på språket – jeg ser mange andre nordmenn i utlandet som både skriver og snakker veldig dårlig, selv folk som har bodd ute kortere enn meg og har mer kontakt med nordmenn. Da jeg begynte å lese på KG ble jeg faktisk helt sjokkert over mye dårlig språk det var, og jeg synes det er trist. Jeg synes at vi mister mye av kulturen vår når vi ikke lenger kan uttrykke oss ordentlig. (Jeg synes også det er dumt at folk ofte tyr til engelske ord og uttrykk fordi de føler at de ikke får sagt det de vil på norsk – og disse er ofte de samme som bruker engelske uttrykk galt!) Og jeg tenker at hvis jeg, som kanskje snakker norsk en gang i uka, og ellers bruker to-tre andre språk på jobben, kan gjøre meg flid og prøve å skrive så korrekt som mulig, hvorfor kan ikke andre det?

Jeg tror personlig jeg bare har kommentert noens språkbruk utenfor språkforumet en gang, og da var det et engelsk ord som det var viktig at var riktig stavet. Men jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg dømmer folk for dårlig språk, og at jeg hopper over innlegg som er spesielt dårlig skrevet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon med mange sterke følelser!

Jeg “fant” KG i mai og det var nettopp fordi jeg søkte etter noe språkrelatert, så for meg er språk og rettskriving viktig. Jeg har bodd utenfor Norge siden 1999, men jeg synes det er viktig å holde på språket – jeg ser mange andre nordmenn i utlandet som både skriver og snakker veldig dårlig, selv folk som har bodd ute kortere enn meg og har mer kontakt med nordmenn. Da jeg begynte å lese på KG ble jeg faktisk helt sjokkert over mye dårlig språk det var, og jeg synes det er trist. Jeg synes at vi mister mye av kulturen vår når vi ikke lenger kan uttrykke oss ordentlig. (Jeg synes også det er dumt at folk ofte tyr til engelske ord og uttrykk fordi de føler at de ikke får sagt det de vil på norsk – og disse er ofte de samme som bruker engelske uttrykk galt!) Og jeg tenker at hvis jeg, som kanskje snakker norsk en gang i uka, og ellers bruker to-tre andre språk på jobben, kan gjøre meg flid og prøve å skrive så korrekt som mulig, hvorfor kan ikke andre det?

Jeg tror personlig jeg bare har kommentert noens språkbruk utenfor språkforumet en gang, og da var det et engelsk ord som det var viktig at var riktig stavet. Men jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg dømmer folk for dårlig språk, og at jeg hopper over innlegg som er spesielt dårlig skrevet.

Du har sikkert ikke vanskelig for å lære, da... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke for å være vennlig.

Hva er det som ikke er vennlig egentlig? Vedkommende poengterer jo i tillegg til alle rettelsene at du har alle og/å riktig. For meg høres ikke dette ut som en som bare vil være frekk. Heller en som vil oppmuntre deg til å skrive bedre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er slitsomt å lese skrivefeil, og om ingen kan forklare forskjellen på og/å ham/han osv, så vannes språket ut, og blir mindre presist og dermed dårligere. Skriftspråket vårt er viktig

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har sikkert ikke vanskelig for å lære, da... :roll:

Når en har litt vanskelig for å lære, har en to muligheter. Enten kan en gjemme seg bak det og tro at alle andre aksepterer det som en god grunn, eller så kan en si til seg selv at dette skal jeg prøve å få til selv om det er litt vanskelig. Man kommer så mye lenger når en er åpen for å prøve.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere klarer ikke/gidder ikke skjønne at folk med lese/skrivevansker ikke kan hjelpe for det

Nå diskuteres det på bakgrunn av TS sitt innlegg, og h*n påpekte selv at h*n ikke har lese- og skrivevansker.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Hva er det som ikke er vennlig egentlig? Vedkommende poengterer jo i tillegg til alle rettelsene at du har alle og/å riktig. For meg høres ikke dette ut som en som bare vil være frekk. Heller en som vil oppmuntre deg til å skrive bedre.

I en tråd der TS sier at han er lei av å bli rettet på, så vil jeg tro det er ganske selvsagt at det ikke blir oppfattet som vennlig at noen ikke svarer på trådens tema, men heller retter på skrivefeilene til TS.

Hva er det som er vennlig ment med det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tråd der TS sier at han er lei av å bli rettet på, så vil jeg tro det er ganske selvsagt at det ikke blir oppfattet som vennlig at noen ikke svarer på trådens tema, men heller retter på skrivefeilene til TS.

Hva er det som er vennlig ment med det?

Jeg mente bare at måten det ble skrevet på var vennlig. TS har jo vært veldig opptatt av at de fleste retter på andre for å være frekke, derfor tolket jeg dette svaret som at dette var en frekk måte å rette på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...