Gå til innhold

så lei av at så mange skal rette

postkassen

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg ikke om en og annen slurve- eller tastefeil, de vet jeg at jeg har selv også. Og jeg forstår at det kan være irriterende å få skrivefeil påpekt, spesielt om de er gjort i en ekkel tone. Samtidig synes jeg det er slitsomt å lese innlegg med dårlig språk, og hopper ofte over dem. Jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å forstå at man ikke selv ønsker å jobbe med språket og bli bedre. Det må man selvsagt bestemme selv, men da må man også ta konsekvensene av det valget (som blir at man får påpekt skrivefeil og at man eventuelt ikke blir tatt like seriøst når man har dårlig språk).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I motsetning til mange andre på Kvinneguiden, som har det kjempetravelt men likevel klarer å presse inn ørten ultraviktige innlegg på Ordleker hver dag?

Hvilke brukere er det du tenker på forresten?

Er du her bare får å krangle ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tar ikke til deg lærdom fra andre overhodet, bortsett fra i en skolesituasjon?

Nei, nå må du slutte ! Det er faktisk ikke det det handler om !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg bryr meg ikke om en og annen slurve- eller tastefeil, de vet jeg at jeg har selv også. Og jeg forstår at det kan være irriterende å få skrivefeil påpekt, spesielt om de er gjort i en ekkel tone. Samtidig synes jeg det er slitsomt å lese innlegg med dårlig språk, og hopper ofte over dem. Jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å forstå at man ikke selv ønsker å jobbe med språket og bli bedre. Det må man selvsagt bestemme selv, men da må man også ta konsekvensene av det valget (som blir at man får påpekt skrivefeil og at man eventuelt ikke blir tatt like seriøst når man har dårlig språk).

Ganske enig. Spesielt i den setningen jeg har uthevet. Som jeg har skrevet tidligere i denne tråden, synes jeg at alle bør bestrebe seg på å ha et så korrekt språk som mulig. Og jeg synes det er provoserende og irriterende når folk gir helt blaffen, og forventer at andre bare skal akseptere at de ikke gidder å anstrenge seg for å skrive bedre.

Samtidig er det sånn at det for mennesker med ulike typer av skrivevansker, føles nesten helt uoverkommelig å skulle skrive perfekt norsk. Og da gjør det ikke akkurat situasjonen bedre dersom de hele tiden får påpekt skrivefeil - jeg vil tro at det oppleves som en slags heksejakt eller latterliggjøring. Dessuten hjelper det overhodet ikke mot skrivevanskene. Det man trenger dersom man har skrivevansker, er spesialtilpassede pedagogiske opplegg.

Endret av Ludovie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen og/å-feil i den setningen.

Jeg orker ikke å lese gjennom ti sider for å se om noen andre har kommentert det, men jo, det var feil i den setningen du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn at ikke alle kan bestemme at "hei, nå skal jeg skrive 100% rett" og *poff* så er man uten skrivefeil..

Sånn fungerer det ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*å gjøre"

Nødvendig ? Hva fikk du ut av det?

Så må jeg bare si med engang til folk som sier at "de fleste vil bare hjelpe"..

Vell, her er et godt eksempel på noen som bare er frekk og motbydelig !

Endret av postkassen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn at ikke alle kan bestemme at "hei, nå skal jeg skrive 100% rett" og *poff* så er man uten skrivefeil..

Sånn fungerer det ikke.

Hvor har jeg skrevet at jeg mener det? Jeg kan ikke se at noen har nevnt noe slikt noe sted i denne tråden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, jeg melder meg ut av denne tråden. Jeg har fått sagt det jeg ville si og er svært fornøyd med det.

Takker så alle som støtter og forstår min (og noen andres) frustrasjon når det heletiden skal bli hakket på om man skriver rett eller feil.

Setter stor pris på det.

Dere som står midt i mellom.

Jo, selvfølgelig vil "vi" skrive rett, men det er ikke så lett. Kanskje for deg, men ikke "oss".

Dere som mener at vi som ikke har dysleksi men alikevell ikke skriver helt rett bare er late, er helt feil.

Det er ikke det det hander om.

Noen er flinkere enn andre, sånn er det og sånn vil det fortsette å være.

Så håper jeg (ikke bare for min egen del men for andres også) at dere som altid skal hakke, slutter med det. Så lenge dere ikke sover bedre om natta og er mer rak i ryggen dagen etter, er det liten vits.

Jeg kommer til å overse disse kommentarene framover. Så om dere fortsetter med dette, så bruker dere bare unødvendig tid på å skrive noe dere ikke kommer til å få respons for.

Takk for meg!

Endret av postkassen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør tilstrebe å utvikle forståelse og empati for at noen faktisk har lese-og skrivevansker.

Dette er noe som henger ved hele livet. De fleste blir bevisst sine svakheter jo eldre de blir og blir mer bevisst på å rette de, men jeg har en bestemor på 86 som fortsatt sliter med dysleksien sin selv om hun har fått ørtogførti rettelser opp gjennom livet.

Jeg tror virkelig ikke du som skriver noe slikt som dette, har den minste anelse om hvor vanskelig det kan være for noen å skrive rett.

Men skal det være så vanskelig å forstå? Vi snakker da ikke om de med dysleksi eller skrivevansker. Si at du skriver tre innlegg i en tråd noen har opprettet. Alt hva du skriver grammatisk riktig, men så skriver du f.eks blandt i alle tre innleggene dine. Da har du jo ikke dysleksi eller skriveproblemer, da skriver du ordet feil! Så enkelt er det.

Forstår du nå at det ikke handler om unntakene?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Men skal det være så vanskelig å forstå? Vi snakker da ikke om de med dysleksi eller skrivevansker. Si at du skriver tre innlegg i en tråd noen har opprettet. Alt hva du skriver grammatisk riktig, men så skriver du f.eks blandt i alle tre innleggene dine. Da har du jo ikke dysleksi eller skriveproblemer, da skriver du ordet feil! Så enkelt er det.

Forstår du nå at det ikke handler om unntakene?

Vel. Jeg vil si at de som får aller mest pepper pga. språkfeil her inne, er nettopp brukere med ulike typer av skrivevansker, inkludert dysleksi. Så nei, det handler ikke om unntakene; det handler tvert imot for det meste om folk med skrivevansker.

Og for øvrig skjønner jeg dessuten overhodet heller ikke poenget med å påpeke overfor en bruker med generelt godt språk at det staves "blant" og ikke "blandt". (Selv om jeg etter å ha lest innleggene i denne tråden, ser at det liksom er ment å skulle "hjelpe" vedkommende.) Selv skal jeg ha meg frabedt å bli "hjulpet" på denne måten. Jeg synes det er litt sånn nedlatende å komme med kommentarer vedrørende stavefeil. Dessuten skaper det et fiendtlig og lite hyggelig klima, synes jeg, hvor man kanskje blir livredd for å kunne bli "tatt" i noe.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhoder? Vil ikke si folk på dette forumet er noen overhoder.

Det er kanskje en idé å lese et innlegg skikkelig før du freser til. I innlegget du sikter til, stod det ikke "overhoder", men "overhodet". Det er det samme som (for eksempel) "i det hele tatt".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Det er kanskje en idé å lese et innlegg skikkelig før du freser til. I innlegget du sikter til, stod det ikke "overhoder", men "overhodet". Det er det samme som (for eksempel) "i det hele tatt".

Jeg synes dette er et utrolig nedlatende innlegg. For bare dyslektikere og andre med skrivevansker vil kunne komme til å forveksle "overhodet" med "overhoder". Men det skjønner jo de fleste. (Bortsett fra deg, tydeligvis.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du her bare får å krangle ?

Du skriver får veldig ofte der det skal stå for. Det kan du jo tenke på iallfall :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett retting brukt som hersketeknikk og frekkhet, men jeg er allikevel uenig med deg. Jeg tror de fleste retter for å hjelpe, mens noen få gjør det for å være frekke.

Denne er jeg svært enig i. Beklageligvis så er de frekke i ni av ti tilfeller ABere, og som dermed bruker "rettelsene" som ledd i forsuring og barnslig hersketeknikk. Rapportèr slike innlegg, slik at de i det minste blir registert og modifisert.

Endret av bergans
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Ludovie

Jeg har sett retting brukt som hersketeknikk og frekkhet, men jeg er allikevel uenig med deg. Jeg tror de fleste retter for å hjelpe, mens noen få gjør det for å være frekke.

Men hva består denne "hjelpingen" i, da? Selv skal jeg for eksempel som tidligere nevnt ha meg frabedt å bli "hjulpet" på denne måten. Dersom jeg ønsker å sette meg inn i rettskrivning, oppsøker jeg Språkrådets nettsider, eller slår opp i Bokmålsordboka. Jeg er særdeles uinteressert i at tilfeldige forumbrukere skal belære meg om sånt.

Og bare for ordens skyld, har jeg aldri (det jeg kan komme på) blitt belært om slike ting. Så det er ikke dét det dreier seg om for min del. Selv om jeg skriver feil enkelte ganger. Noen ganger er dette mot bedre viten (for eksempel har jeg hatt en lei tendens til å unnlate å særskrive uttrykk som "i så fall", eller "for øvrig"), mens det andre ganger har vært fordi jeg har gitt litt blaffen i reglene ettersom dette er en uformell sammenheng å skrive i, tross alt (gjelder spesielt kommaregler, i de tilfellene hvor jeg synes setningen er bedre uten komma, samt stavinger som "cognac" og "i morra", som begge er feil.) Så shoot me. (Og så kan dere dessuten skyte meg en ekstra gang for å ha brukt engelsk i den forrige setningen.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva består denne "hjelpingen" i, da? Selv skal jeg for eksempel som tidligere nevnt ha meg frabedt å bli "hjulpet" på denne måten. Dersom jeg ønsker å sette meg inn i rettskrivning, oppsøker jeg Språkrådets nettsider, eller slår opp i Bokmålsordboka. Jeg er særdeles uinteressert i at tilfeldige forumbrukere skal belære meg om sånt.

Og bare for ordens skyld, har jeg aldri (det jeg kan komme på) blitt belært om slike ting. Så det er ikke dét det dreier seg om for min del. Selv om jeg skriver feil enkelte ganger. Noen ganger er dette mot bedre viten (for eksempel har jeg hatt en lei tendens til å unnlate å særskrive uttrykk som "i så fall", eller "for øvrig"), mens det andre ganger har vært fordi jeg har gitt litt blaffen i reglene ettersom dette er en uformell sammenheng å skrive i, tross alt (gjelder spesielt kommaregler, i de tilfellene hvor jeg synes setningen er bedre uten komma, samt stavinger som "cognac" og "i morra", som begge er feil.) Så shoot me. (Og så kan dere dessuten skyte meg en ekstra gang for å ha brukt engelsk i den forrige setningen.)

Uten at jeg kjenner TS, eller andre som konsekvent (og sikkert uvitende) har relativt "grove" feil i sitt skriftlige språk, så tviler jeg på at det er Språkrådets sider som frekventeres før og etter en runde på KG. Jeg er heller ikke fast leser der, bare så det er sagt, selv om jeg helt sikkert burde være det tatt min egne grammatikalske utfordringer i betraktning.

Det èr en del mil mellom det å ikke beherske for/får, hvis/vis/hviss/viss, og/å og skjennert/slanke råd, kontra å diskutere særskriving av spesifikke uttrykk og pinlig korrekt kommabruk. TS mener jeg har skrevet at det ikke er snakk om dysleksi, så den fallskjermen kan ikke brukes. Hun hevder det er fordi noen er flinkere enn andre, punktum finale. Og at det kommer en del an på innsatsen (dvs er det "lønnsomt" for TS den tiden hun bruker på å forbedre sine egne språkferdigheter). Det ironiske er at TS sine innlegg har forbedret seg kraftig i kvalitet ettersom denne tråden har økt i omfang, noe jeg synes er svært positivt og som TS bør få ros for.

TS har helt rett i at hennes norskegenskaper ikke skal være det som avsporer tråden, eller brukes mot henne, men hun bør tolere at andre kommer med innspill som gjør det lettere for henne å bli forstått. Det verste som kan skje er at hun forbedrer sine skriveferdigheter, og flere leser hennes innlegg. At du tydeligvis ikke hadde taklet å få en kommentar på slike ting fra mennesker du tydeligvis mener er under deg i "rang", er en helt annen sak.

Men, nå er jeg bare en ussel forumbruker uten dannelse som ikke abonnerer på eposter fra Bokmålsordboka eller Språkrådet, så da teller vel ikke mine meninger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...