B18 Skrevet 20. oktober 2011 #21 Skrevet 20. oktober 2011 kan du sende noen links som "backer" opp det du sier^^ Det er mange årsaker anonynmbruker. Libya er oljeeksportør. I libya kan 99% av befolkningen lese og skrive, og det fantes ikke sult i libya. Libya er ikke avhengige av verdensbanken slik som alle de andre afrikanske landene og libya var det eneste landet i afrika totalt uavhengig vesten. Gadaffi ønsket å samle afrika til en union og la afrika frigjøre seg fra imperialismen fra eu og usa. Så det var mange årsaker til dette her, og hva ødelegger selvtillitten til vesten mer enn at de ikke kan kontrollere alle verdens oljeforsyninger?
Gjest Vampen Skrevet 20. oktober 2011 #22 Skrevet 20. oktober 2011 Hva mener du om drapet på Gaddafi? Tar du avstand fra det? Jeg personlig skulle ønske at han ble fanget levende (eller, holdt i live) og stilt for en internasjonal og/eller libysk rett. Når det er sagt, jeg er ikke sjokkert over at han ble drept. Og selv om jeg hadde ønsket en annen avslutning, så gråter jeg på ingen måte over at djevelen er død. Når håper jeg bare Saif blir fanget, holdt i live og stilt for retten. 1
Gjest Vampen Skrevet 20. oktober 2011 #23 Skrevet 20. oktober 2011 Det er uklart om Mutassim lever eller ikke. Det var en video på AJE eller Sky News hvor han ikke akkurat så veldig levende ut. Uansett, det er snakk om at man bringer ham til Misrata. Om det er saken, så håper jeg for Mutassims skyld at han er død. Mutassim er en militærmann og han og hans brigader (sammen med broren Khamis) har personlig stått for de massive angrepene på Misrata. Og for de som tror dette opprøret er begrenset til øst, mens vest støtter Gaddafi, Misrata ligger i vest.
Gjest Vampen Skrevet 20. oktober 2011 #24 Skrevet 20. oktober 2011 Det ser ut til at Mutassim er død. Og til tross for at Dagbladet er raske på avtrekkeren og har erklært Saif død, så er ikke det bekreftet på noen måte.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2011 #25 Skrevet 20. oktober 2011 kan du sende noen links som "backer" opp det du sier^^ Du kan jo f.eks sjekke opp FNs levekårindeks. Da vil du se at Libya (53) i 2010 hadde mye bedre levekår enn f.eks nabolandene Egypt (103), Niger (167), Sudan (154), Tsjad (163), Tunisia (81) og Algerie (84). http://hdr.undp.org/en/statistics/ 1
Gjest Vampen Skrevet 20. oktober 2011 #26 Skrevet 20. oktober 2011 Du kan jo f.eks sjekke opp FNs levekårindeks. Da vil du se at Libya (53) i 2010 hadde mye bedre levekår enn f.eks nabolandene Egypt (103), Niger (167), Sudan (154), Tsjad (163), Tunisia (81) og Algerie (84). http://hdr.undp.org/en/statistics/ Men allikevel slet de altså med høy arbeidsledighet (i et land stappfullt av gjestearbeidere), boligkrise, dårlig helsevesen, dårlig utdanning ect. Hva tenker du om det?
Superbad Skrevet 20. oktober 2011 #27 Skrevet 20. oktober 2011 Men allikevel slet de altså med høy arbeidsledighet (i et land stappfullt av gjestearbeidere), boligkrise, dårlig helsevesen, dårlig utdanning ect. Hva tenker du om det? At "høy", "krise" og "dårlig" etc. er høyst subjektive termer. Libya var temmelig enestående i afrikansk sammenheng: Forventet levealder på 78 år, lav barnedødelighet, færre andel underernærte enn USA, kun 1% analfabeter etc. etc. Flere interessante faktaopplysninger her, under 'People and Society': https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ly.html 2
JollyJolly Skrevet 20. oktober 2011 #28 Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Jeg synes bildene av den døende og døde Gaddafi er ekstremt motbydelige og uverdige (al jazeera). Og skremmende. Hvis det er dette som setter tonen for hvordan det vil være i Libya fra nå av, tegner det dårlig. Jeg skulle ønske opprørerne hadde vist seg bedre, fanget Gaddafi i live og satt ham for en domstol for det han har gjort, istedenfor å oppføre seg som barbarer. Jeg håper virkelig at det finnes nok fornuftige folk i Libya til at man kan få til et godt samfunn for alle, men jeg tviler sterkt på det. Endret 20. oktober 2011 av JollyJolly 1
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2011 #29 Skrevet 20. oktober 2011 kan du sende noen links som "backer" opp det du sier^^ Her er en meget god artikkel av Ellen Brown, "Libya: All About Oil, or All About Banking?" http://readersupportednews.org/opinion2/289-134/5625-libya-all-about-oil-or-all-about-bankingA
Superbad Skrevet 20. oktober 2011 #30 Skrevet 20. oktober 2011 Lista er lang som et vondt år! Hvor vil du begynne? Det er klart lista blir lang når man samler på informasjon fra internettfora, rykter, propaganda etc. Du har sittet i en kløvereng og plukket firkløvere en lang stund nå, slik at du har en hel bøtte full, så når noen påstår at du sitter i en eng av trekløvere, blir du brått in denial og viser til bøtta di. Vel, vi har hørt det meste av det før. Dersom man setter strek over meninger, propaganda, rykter etc. og kun ser på harde fakta, får man et bilde av Libya som et svært progressivt og enestående land i Afrika. Det betyr selvsagt ikke at Ghadaffi var en snill mann, men det illustrerer hvor tullete idéen om krig for demokrati og menneskerettigheter er. Jeg tviler sterkt på at dette er NATO. På bildene ser det ut til å være skuddskader. På nett er forøvrig en navngitt 18 åring angitt som skyteren. Hvilke bilder er det du mener viser skuddskader? 18 år gamle Mohammed El Bibi skal i følge libyske kilder være Gaddafis banemann. Gjett 3 ganger hvem som er Libyas man of the hour i dag. Ja, å slå ihjel en mann som ber for livet sitt og så slepe han gjennom gatene = man of the hour. Fine mennesker, disse vennene dine. Vel, når drar du og mannen din ned for å etablere demokrati og menneskerettigheter, Vampen? See ya! 1
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2011 #31 Skrevet 20. oktober 2011 Invasjonen av Libya ble planlagt for 10 år siden, og har selvfølgelig absolut ingenting med såkalte "menneskerettigheter" å gjøre. Her er et provoserende 2007 "Democracy Now!" intervju av den amerikanske generalen Wesley Clark (Ret.). Han sier at om lag 10 dager etter 11. september 2001, ble han fortalt av en general at avgjørelsen hadde blitt tatt om å gå til krig med Irak. Clark ble overrasket og spurte hvorfor. "Jeg vet ikke!" var responsen. "Jeg antar de ikke vet hva annet å gjøre!" Senere sa den samme generalen at USA planla å invadere syv land på fem år: Irak, Syria, Libanon, Libya, Somalia, Sudan og Iran. Her er videoen: http://www.ascertainthetruth.com/att/index.php?option=com_content&view=article&id=486:proof-libyan-invasion-planned-10-years-ago&catid=86:world-rule&Itemid=66 (Videoen inneholder også noen spekulasjoner om den okkulte betyningen av 19 mars, som man kan se bort fra. Men intervjuet med Wesley Clark er autentisk).
Gjest Vampen Skrevet 20. oktober 2011 #32 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg synes bildene av den døende Gaddafi er ekstremt motbydelige og uverdige. Og skremmende. Hvis det er dette som setter tonen for hvordan det vil være i Libya fra nå av, tegner det dårlig. Jeg skulle ønske opprørerne hadde vist seg bedre, fanget Gaddafi i live og satt ham for en domstol for det han har gjort, istedenfor å oppføre seg som barbarer. Jeg håper virkelig at det finnes nok fornuftige folk i Libya til at man kan få til et godt samfunn for alle, men jeg tviler sterkt på det. Jeg syntes ikke man skal dømme dem nord og ned på grunn av dette, til tross for at jeg heller ikke er fan av bildene. Det er enkelt å sitte her i Norge å mene at bildene er uverdige. Det er noe helt annet å stå ansikt til ansikt med den som er ansvarlig for drap, tortur og uendelige lidelser gjennom 42 år. De opprørerne som har vært vanskeligst å kontrollere de siste månedene er opprørere fra Misrata. Jeg liker ikke alt de har gjort, men samtidig så vet jeg at det folk fra Misrata opplevde i flere måneder fra februar 2011 er beyond det de fleste kan forestille seg. De har blitt systematisk angrepet av Gaddafi sønnenes brigader i lang tid. De har vært uten vann, strøm, mat og tunge våpen har stått utenfor byen og skutt mot den. Av alle byene i Libya er Misrata den byen som har lidd størst tap. Hevn er ikke en vakker eller verdig følelse, men jeg kan fortsatt forstå behovet for hevn. Selv om mange her forsøker å fremstille Libya som "ikke så ille", så har det libyske folket lidd. Min samboer er libyer, han satt 5 år i libysk fengsel som politisk fange. Han kan fortsatt våkne av mareritt, f. eks om den gangen han lå lenket fast til en sykehusseng etter å ha blitt systematisk banket og torturert i flere dager. En av tingene regimet gjorde for å få ham til å snakke var å legge lik i senga hans. En av likene var av en 17 år gammel gutt som hadde brent til døde. Han lå med den døde gutten i senga i 5 dager, og har fortsatt mareritt om lukta. Det var bare starten. Det er bare en av mange episoder. Etter det ventet flere år i Abu Salim, Libyas mest beryktede fengsel. Kan jeg forstå at mennesker som har opplevd slike ting, gang på gang i 42 lange år, har et behov for hevn? At de kan miste kontrollen? Ja, jeg kan faktisk det. Gaddafis siste minutter og død ble uverdig. Men så har også måten han har behandlet folket sitt på vært uverdig. Skulle de ha lagt seg på samme linje som regimet, så hadde han hatt uker, måneder eller år foran seg med jevnlig tortur, før han ble hengt på tv mens familien hans ble truet til å se på. Syntes jeg det er fint og flott det som skjedde? Nei. Men jeg forstår som sagt hvorfor det skjedde. Han har ikke fortjent bedre, til tross for at jeg hadde ønsket et annet utfall. Men jeg bekymrer meg ikke mer eller mindre for Libyas fremtid av den grunn. Det har vært mye positivt som har skjedd i Libya de siste månedene. Ro, orden og stabilitet har raskt kommet på plass i byer som har fallt. Det har vært svært få rapporter om plyndring. Folk har samarbeidet, vanlige folk har vært ute i gatene og ryddet opp så godt de kan. Og Jalil, som er leder for NTC, er en suveren mann. Han er rolig, rettferdig og har den økonomiske know-howen som libya trenger for å bygge seg opp. Han er også rett mann på den måten at han har tatt skarp avstand fra hevngjerninger og anarki. Jobben hans nå blir å samle folket. Men alt i alt, så tror jeg ikke Libya kunne ha fått en bedre mann til å lede dem gjennom denne tiden. 1
Superbad Skrevet 20. oktober 2011 #33 Skrevet 20. oktober 2011 Min samboer er libyer, han satt 5 år i libysk fengsel som politisk fange. Han kan fortsatt våkne av mareritt, f. eks om den gangen han lå lenket fast til en sykehusseng etter å ha blitt systematisk banket og torturert i flere dager. En av tingene regimet gjorde for å få ham til å snakke var å legge lik i senga hans. En av likene var av en 17 år gammel gutt som hadde brent til døde. Han lå med den døde gutten i senga i 5 dager, og har fortsatt mareritt om lukta. Enda en appell til følelser med en historie som man faktisk må ta ditt ord på for å kunne tillegge vekt. Hva med noen facts, Vampen? 1
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2011 #34 Skrevet 20. oktober 2011 kan du sende noen links som "backer" opp det du sier^^ En russisk artikkel med tittelen "Bombing av Libya er en straff for Qaddafi for hans forsøk på å frigjøre seg fra den amerikanske dollaren," sier at Ghaddafi nektet å handle i dollar og euro, og oppfordret arabiske og afrikanske nasjoner til bruk en ny valuta i stedet, gull dinar. Qaddafi foreslo å etablere et forent afrikanske kontinentet, med sine 200 millioner mennesker bruker denne felles valuta. I løpet av det siste året ble ideen godkjent av mange arabiske land og de fleste afrikanske land. Den eneste motstandere var Republikken Sør-Afrika og leder av League of Arab States. Initiativet ble ansett som negativt av USA og EU, og Frankrikes president Nicolas Sarkozy kalte Libya en trussel mot den finansielle sikkerheten for menneskeheten.Qaddafi ble ikke skremt og fortsatte sin pådriver for opprettelsen av et forent Afrika. Les artikkelen her: http://kir-t34.livejournal.com/14869.html
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2011 #35 Skrevet 20. oktober 2011 kan du sende noen links som "backer" opp det du sier^^ Her er en artikkel lagt ut på Market Oracle av Eric Encina: "Ett sjelden nevnt faktum av vestlige politikere og media forståsegpåere: Central Bank of Libya er 100% statseid .... Foreløpig skaper den libyske regjeringen sine egne penger, den libyske dinar, gjennom sin egen sentralbank. Få kan argumentere mot at Libya er en suveren nasjon med sin egen store ressurser, i stand til å opprettholde sin egen økonomiske skjebne. Et stort problem for de globalistiske bankkartellene er at for å gjøre forretninger med Libya, må de gå gjennom libyske sentralbanken og dets nasjonale valuta, et sted hvor de har absolutt null herredømme eller makt. Det å fjerne Central Bank of Libya (CBL) omtales ikke i talene til Obama, Cameron og Sarkozy, men dette er absolutt øverst på globalistenes agenda." http://www.marketoracle.co.uk/Article27208.html
Gjest Vampen Skrevet 20. oktober 2011 #36 Skrevet 20. oktober 2011 Vi har akkurat snakket med svigers, de visste tydeligvis hvem 18 åringen som drepte Gaddafi er. De sier at han er fra Misrata, hvilket bekrefter min mistanke om at opprører fra Misrata var involvert i det som skjedde.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2011 #37 Skrevet 20. oktober 2011 Min samboer er libyer, han satt 5 år i libysk fengsel som politisk fange. Han kan fortsatt våkne av mareritt, f. eks om den gangen han lå lenket fast til en sykehusseng etter å ha blitt systematisk banket og torturert i flere dager. En av tingene regimet gjorde for å få ham til å snakke var å legge lik i senga hans. En av likene var av en 17 år gammel gutt som hadde brent til døde. Han lå med den døde gutten i senga i 5 dager, og har fortsatt mareritt om lukta. Denne historien tror jeg ikke på i det hele tatt. Jeg sier ikke at du lyver, Vampen, men jeg er 100% sikker på at samboeren din lyver. Det virker som om du, Vampen, er ei velig godtroende og naiv jente som tror på absolutt alle de løgnene som samboeren din forteller deg - altså ei typisk norsk jente. 3
hederlig Skrevet 20. oktober 2011 #38 Skrevet 20. oktober 2011 Denne historien tror jeg ikke på i det hele tatt. Jeg sier ikke at du lyver, Vampen, men jeg er 100% sikker på at samboeren din lyver. Det virker som om du, Vampen, er ei velig godtroende og naiv jente som tror på absolutt alle de løgnene som samboeren din forteller deg - altså ei typisk norsk jente. Hvordan i alle dager kan du være 100% sikker på dette? 2
Superbad Skrevet 20. oktober 2011 #39 Skrevet 20. oktober 2011 Vi kan vel ikke være 100% sikre på noenting - annet enn at 'Vampen' forsøke å overbevise oss med historier vi aldri kan være 100% sikre på 1
talin Skrevet 20. oktober 2011 #40 Skrevet 20. oktober 2011 Denne historien tror jeg ikke på i det hele tatt. Jeg sier ikke at du lyver, Vampen, men jeg er 100% sikker på at samboeren din lyver. Det virker som om du, Vampen, er ei velig godtroende og naiv jente som tror på absolutt alle de løgnene som samboeren din forteller deg - altså ei typisk norsk jente. Og du høres virkelig ut som en stokk stein dum fjott. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå