Havbris Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 Om vi løfter temaet vekk fra HL så er det kanskje mulig å snakke om hva slags kultur vi ønsker her. Jeg har også merket meg at man skal være varsom med hva man poster om seg selv her - og hvilke fora. Informasjon fra en tråd blir lett dratt inn i andre tråder og brukt for alt det er verdt. Akkurat det skremmer meg. Å beskylde noen for å være en dårlig mor, tatt helt ut av lufta, er å stikke der det sårer mest 6
kisskissbangbang Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Om vi løfter temaet vekk fra HL så er det kanskje mulig å snakke om hva slags kultur vi ønsker her. Jeg har også merket meg at man skal være varsom med hva man poster om seg selv her - og hvilke fora. Informasjon fra en tråd blir lett dratt inn i andre tråder og brukt for alt det er verdt. Akkurat det skremmer meg. Å beskylde noen for å være en dårlig mor, tatt helt ut av lufta, er å stikke der det sårer mest Hvorfor skremmer det deg? Og overrasker det deg? Sånn er det jo i venninnegjengene rundt omkring, på personalrommene på jobb, i foreninger ... det er jo helt naturlig. Man starter ikke med blanke ark hver gang man svarer i tråder her inne, og det vil alltid vises. 8
Havbris Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 10. oktober 2011 Hvorfor skremmer det deg? Og overrasker det deg? Sånn er det jo i venninnegjengene rundt omkring, på personalrommene på jobb, i foreninger ... det er jo helt naturlig. Man starter ikke med blanke ark hver gang man svarer i tråder her inne, og det vil alltid vises. Neida - det overrasker meg ikke, det er ikke første gangen jeg ser det. Men det er en fin påminnelse om å tenke to ganger over hva man deler med folk man ikke kjenner. Venninnene mine kjenner jeg, kollegaene mine også. Der vet jeg jo hvem jeg snakker med. 3
Gjest Purple Haze Skrevet 10. oktober 2011 #4 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Ellers er jeg enig med Havbris i at debatten heller kunne dreie seg om generelt nettvett og kotyme. Hvordan bør man oppføre seg mot andre på nett? Selv så skriver jeg aldri noe jeg ikke kunne sagt til andre face to face. Endret 11. oktober 2011 av Kråkesaks 9
Envy Skrevet 10. oktober 2011 #5 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Det er forskjell på mobbing og erting. Endret 11. oktober 2011 av Kråkesaks
Gjest Purple Haze Skrevet 11. oktober 2011 #6 Skrevet 11. oktober 2011 Mobbing er aldri greit, selv om man mobber en mobber. Det har jeg da heller ikke sagt, men poenget er at når en sier/skriver noe mindre hyggelig til noen, må man regne med at den personen vil forsvare seg. Jeg har heller ikke sett noe til denne såkalte mobbingen mange her skriver om. 12
Gjest BabyBlue Skrevet 11. oktober 2011 #7 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Er det noe jeg har lært etter flere år som bruker på diverse forumer, er det at man må ha sterk psyke og bein i nesa for å stikke seg ut (på godt og vondt). Man kan enten ignorere, slette brukeren, eller være dobbelt så jævlig tilbake. Har ikke vært bruker her lenge nok til å bli ordentlig kjent med henne, men om hun vil slette brukeren sin har hun vel sine grunner for det? Er dere heldige lager hun seg kanskje en ny bruker og sier i fra til de nærmeste via PM =) Husk: Den som krenker æren til noen på nettet, legger igjen spor, så... Endret 13. oktober 2011 av BabyBlue
Gjest Katten. Skrevet 11. oktober 2011 #8 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Når brukere aktivt leter opp andre innlegg en har skrevet og bruker dem i andre tråder, utelukket for å sette en person i dårlig lys - da er det i det minste litt mer enn erting. Endret 11. oktober 2011 av Kråkesaks 8
Lady in blue Skrevet 11. oktober 2011 #9 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Helsedirektoratet definerer mobbing slik: mobbingen foregår over en lengre tidsperiode, handlingene må finne sted gjentatte ganger, og det må være en opplevd ubalanse i styrkeforholdet mellom mobber og offer. Ubalansen i styrkeforholdet kan være både av fysisk eller psykologisk karakter. Men den som utsettes for mobbingen makter altså ikke å ta igjen eller forsvare seg. Det er ikke greit å være ekkel mot andre, men er man ekkel selv må man regne med at andre slenger med leppa tilbake. Jeg synes vi skal være mer forsiktig med å bruke sterke ord som mobbing, det utvanner hele begrepet og gjør at vi mister forståelsen for de som faktisk blir mobbet. Endret 11. oktober 2011 av Kråkesaks 15
Gjest Vampen Skrevet 11. oktober 2011 #10 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Helsedirektoratet definerer mobbing slik: Det er ikke greit å være ekkel mot andre, men er man ekkel selv må man regne med at andre slenger med leppa tilbake. Jeg synes vi skal være mer forsiktig med å bruke sterke ord som mobbing, det utvanner hele begrepet og gjør at vi mister forståelsen for de som faktisk blir mobbet. På et generelt grunnlag syntes jeg ikke den definisjonen utelukker at epioder som dette er mobbing. I de tilfellene hvor det er snakk om en eller flere AB'ere som kryssklipper tråder og "angriper" i flere tråder kan man argumentere for at det er en forskjell i styrkeforhold og vanskelig å forsvare seg. Det er veldig mye lettere å forsvare seg mot en eller flere brukere som "man vet hvem er" enn et ukjent antall anonyme brukere som er vanskelig å skille fra hverandre og vite noe om. Jeg skal være den første til å tilstå at jeg kan være rappkjefta og jeg vet også av erfaring at skyggeboksing med x antall ukjente som bevisst drar frem ting man har skrevet i andre tråder for å lage kvalm er veldig mye mer ubehagelig enn "å krangle så busta fyker" med en navngitt bruker. Bruken av AB for å "angripe" på den måten er i og for seg en forskjell i styrkeforhold. Den ene, f. eks HL, er sårbar på den måten at den andre har tilgang på mye info om den andre, mens den som er anonym får holde alle kort tett til brystet. Det at man ikke vet hvem vedkommende er (jada, alle er anonyme, men det er lettere å danne seg et inntrykk av en navngitt bruker), hvor mange det er snakk om, hvorfor vedkommende "angriper" og om det er samme person som tidligere, gir en annen usikkerhet enn når navngitte brukere slenger med leppa til hverandre. Blir en navngitt bruker for pågående har man også muligheten til ignorere vedkommende, noe som er vanskeligere med AB. Nettmobbing er noe litt annerledes enn vanlig mobbing, så man skal være litt forsiktig med å avfeie det blankt. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis ER mobbing, men utifra den litteraturen jeg har lest om både ordinær mobbing, nettmobbing og mobbingens psykologi, så er jeg heller ikke enig i at det umulig kan være det. Endret 12. oktober 2011 av Kråkesaks 5
Havbris Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 11. oktober 2011 Hvis man ikke tåler det så må man publisere innlegg som anonym. Si at man har lest i en tråd på Hus og Hjem at Gunda skriver at rødt er den verste fargen hun ser ... to dager etter så leser jeg at Gunda har malt hele stuen rød. Da begynner jeg jo å lure og kunne nok funnet på å spør hvorfor hun sier at hun hater rødt når hun finner på å male stuen rød. Det er faktisk visse utsagn og innlegg man husker fra tråd til tråd. Og selvsagt har man da lov til å påpeke at det er merkelig at du sier det her når du sa det motsatte tidligere. Det er ikke snakk om å forfølge folk som noen påstår, det er snakk om at man danner seg et bilde av en person utifra hva personen skriver i innleggene sine. Jeg må jo ærlig talt innrømme at jeg hadde stusset litt om jeg leste et sted at du skrev du var blitt fly forbanna på mannen din og banket ham opp fordi han ville ha deg med i parterapi ... Det er liksom ikke sånn jeg ser for meg deg utifra hvordan du har fremstått i dine innlegg her tidligere ... Jeg tar poenget ditt. Selvfølgelig danner man seg bilder av brukere her - basert på det man leser i forskjellige tråder. Spørsmålet er jo bare hvordan man velger å bruke den informasjonen - og i hvilke sammenheng.Og for hva. Hvis poenget er å påpeke lite konsistens i argumentasjon på et tema som er debattert tidligere, så kan man jo på en høflig måte spørre om meningene har endret seg. Men det må jo være en sammenheng her - slik at det er et poeng å bruke informasjon fra en tråd, i en annen tråd. Hvis du skrivet et sted at du liker å gå tynnkledd i 20 kuldegrader, og i neste sammenheng skriver på helseforumet for å få råd mot en luftveisinfeksjoen - så kan jeg kanskje komme til å svare at du må kle deg bedre. Da er det en viss sammenheng
Havbris Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter #12 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Jeg tar poenget ditt. Selvfølgelig danner man seg bilder av brukere her - basert på det man leser i forskjellige tråder. Spørsmålet er jo bare hvordan man velger å bruke den informasjonen - og i hvilke sammenheng.Og for hva. Hvis poenget er å påpeke lite konsistens i argumentasjon på et tema som er debattert tidligere, så kan man jo på en høflig måte spørre om meningene har endret seg. Men det må jo være en sammenheng her - slik at det er et poeng å bruke informasjon fra en tråd, i en annen tråd. Hvis du skrivet et sted at du liker å gå tynnkledd i 20 kuldegrader, og i neste sammenheng skriver på helseforumet for å få råd mot en luftveisinfeksjoen - så kan jeg kanskje komme til å svare at du må kle deg bedre. Da er det en viss sammenheng Og når det er sagt så må jeg nok si at jeg ikke har oversikt over hva folk sier i de ulike trådene, og ikke leter jeg etter informasjon om det heller. Jeg forholder meg til innlegg i den aktuelle tråden. Endret 11. oktober 2011 av Kråkesaks
Havbris Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter #13 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg skjønner at jeg har sporet for mye av i tråden om HL - og at tråden er delt og fått navnet "mobbing i forumet" med meg som TS. Det er imidlertid ikke en tittel som jeg selv har valgt. Men det er kanskje på sin plass med en diskusjon om nettvett, nettkultur osv?
Gjest Vampen Skrevet 11. oktober 2011 #14 Skrevet 11. oktober 2011 Av ren nysgjerrighet, dere som mener at en slik situasjon som i den opprinnelige tråden umulig kan defineres som mobbing på grunn av styrkeforhold og evne til å forsvare seg, har dere selv opplevd at en eller flere ABere kommer med "angrep" i forskjellige tråder over tid? 3
Gjest Anuket Skrevet 11. oktober 2011 #15 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Av ren nysgjerrighet, dere som mener at en slik situasjon som i den opprinnelige tråden umulig kan defineres som mobbing på grunn av styrkeforhold og evne til å forsvare seg, har dere selv opplevd at en eller flere ABere kommer med "angrep" i forskjellige tråder over tid? Det var jo et tilfelle hvor en bruker hentet informasjon om X og brukte det mot henne i en annen tråd hvor det overhode ikke var relevant. Jeg opplevde det selv i en tråd i dag - og jeg syns ikke noe om det, men kan ikke nekte noen å gjøre det. Det er ikke mobbing men fint gjort er det ikke. Endret 11. oktober 2011 av Kråkesaks
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #16 Skrevet 11. oktober 2011 Av ren nysgjerrighet, dere som mener at en slik situasjon som i den opprinnelige tråden umulig kan defineres som mobbing på grunn av styrkeforhold og evne til å forsvare seg, har dere selv opplevd at en eller flere ABere kommer med "angrep" i forskjellige tråder over tid? Ertaberta buse, du går i truse!
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #17 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har opplevd mye mobbing over nett.. alt fra at jeg ikke egner meg som mor til nærgående granskninger av feil ved utseende mitt.. Jeg har utvilket posttraumatisk stress pga dette... og har mye angst også.. Om folk er hyggelige mot meg så klarer jeg ikke alltid ta det til meg.. jeg blir redd for at de plutselig skal snu om å begynne å mobbe meg de også... Prøver å skjerme meg fra de trådene med tema som jeg er mest sårbar for, som tråder om barn og graviditet... Fordi jeg vet mobberne (det er organisert) vil manipulere meg til å tro at jeg ikke duger som mor. De vet hvilke fora jeg oppholder meg på og kan dermed kontrollere informasjonen jeg mottar... Det er ikke vits i å gå over til andre forum heller fordi de finner det ut og mobber meg der også... Nå skriver jeg veldig negativt, men det er ikke alltid så godt... Men jeg trives stort sett på KG selvom, heldigvis!!
Gjest Vampen Skrevet 11. oktober 2011 #18 Skrevet 11. oktober 2011 Ertaberta buse, du går i truse! Really? Send meg kontonummer på pm, så skal jeg sponse deg med en femmer så du kan kjøpe deg litt humor. 5
Gjest Vampen Skrevet 11. oktober 2011 #19 Skrevet 11. oktober 2011 Det var jo et tilfelle hvor en bruker hentet informasjon om X og brukte det mot henne i en annen tråd hvor det overhode ikke var relevant. Jeg opplevde det selv i en tråd i dag - og jeg syns ikke noe om det, men kan ikke nekte noen å gjøre det. Det er ikke mobbing men fint gjort er det ikke. Ja, jeg er enig i at det er en uting. Jeg er også enig i at et tilfelle er irriterende, men ikke mobbing. Men hva om det blir mer systematisk over tid? 2
Gjest Anuket Skrevet 11. oktober 2011 #20 Skrevet 11. oktober 2011 Ja, jeg er enig i at det er en uting. Jeg er også enig i at et tilfelle er irriterende, men ikke mobbing. Men hva om det blir mer systematisk over tid? Hvis det gjentar seg systematisk over tid og kun mot den brukeren så vil jeg kalle det mobbing ja - da er jo den personen ute etter å hele tiden trekke ned den enkelte brukeren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå