Gå til innhold

Mobbing i forumet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er såpass åpen her inne og skriver i 99% av tilfellene under nick, så om noen skulle bruke informasjon om meg i ulike sammenhenger, kan jeg egentlig bare skylde meg selv. Om jeg mener det er usaklig og ikke henger sammen med det som diskuteres i den aktuelle tråden, sier jeg heller fra. Jeg synes ikke det tema der har noe med mobbing å gjøre.

For meg er mobbing å systematisk hakke på og være stygg med noen over tid. Er det virkelig mange som opplever det her inne? Jeg er alt for aktiv her inne og følger ganske mye med, og må si at jeg ikke har registrert mobbing. At noen må tåle mer enn andre, ja, det skal jeg være med på, men mobbing har jeg ikke sett.

Vet at enkelte brukere har fått seg såkalte "stalkere" og har slettet seg av den grunn. Det synes jeg er skikkelig ekkelt, og også mer vanskelig for moddene å ta tak i, da det foregår mer i det skjulte.

Jeg er enig i at man kanskje skal være varsom med å bruke merkelappen mobbing her. Selv om jeg står oppført som TS i denne tråden så har jeg ikke valgt tittelen på tråden. Jeg kunne nok tenkt meg å ha temaet "nettvett", "nettatferd" eller noe liknende.

Jeg er enig i at hver og en må ta ansvar for hva slags informasjon man legger ut her - vel vitende at det kan brukes på alle mulige måter i forumene. Jeg har f. eks slettet masse innlegg jeg skrev i starten der jeg så at jeg var for åpen om noe som var privat - og det ble brukt.

Alle får ta ansvar for å bidra til at det blir et OK forum her - både som leser og som bidragsyter. De fleste har vel vanlig folkeskikk - og skriver innlegg på en måte som samsvarer med det de ville gjort IRL. Noen har det ikke i IRL - og da kan det kanskje ikke forventes at man skal ha det her heller.

Stalkere finnes - og de er mer skjult. Vet at det er brukere som har fårr massevis av dritt på PM og det kan jo ikke noen gjøre noe med. Bare nok en oppfordring om å tenke seg om to ganger på det man legger ut her slik at man ikke mater folk som er på slik jakt.

Jeg kan ikke uttale meg om hvorvidt det er mange som føler seg mobbet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er såpass åpen her inne og skriver i 99% av tilfellene under nick, så om noen skulle bruke informasjon om meg i ulike sammenhenger, kan jeg egentlig bare skylde meg selv. Om jeg mener det er usaklig og ikke henger sammen med det som diskuteres i den aktuelle tråden, sier jeg heller fra. Jeg synes ikke det tema der har noe med mobbing å gjøre.

For meg er mobbing å systematisk hakke på og være stygg med noen over tid. Er det virkelig mange som opplever det her inne? Jeg er alt for aktiv her inne og følger ganske mye med, og må si at jeg ikke har registrert mobbing. At noen må tåle mer enn andre, ja, det skal jeg være med på, men mobbing har jeg ikke sett.

Vet at enkelte brukere har fått seg såkalte "stalkere" og har slettet seg av den grunn. Det synes jeg er skikkelig ekkelt, og også mer vanskelig for moddene å ta tak i, da det foregår mer i det skjulte.

Det er det bruken av informasjon fra andre tråder kan bli brukt for. Jeg sier ikke at det er mobbing bare å bruke info. fra andre tråder i en ny tråd hvor det ikke er relevant - men når det blir systematisk brukt på en negativ måte og dermed også brukt som argument mot en person gjentatte ganger vil jeg si det er mobbing.

Ellers er jeg enig i innlegget ditt :)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Det er det bruken av informasjon fra andre tråder kan bli brukt for. Jeg sier ikke at det er mobbing bare å bruke info. fra andre tråder i en ny tråd hvor det ikke er relevant - men når det blir systematisk brukt på en negativ måte og dermed også brukt som argument mot en person gjentatte ganger vil jeg si det er mobbing.

I det store og hele er jeg enig, men jeg vil si at det er måten informasjonen brukes som avgjør om det er mobbing eller ikke. Om noen hele tiden "brukte mot meg" ting jeg skrev i en tråd i alle andre tråder, ville jeg ikke oppfattet det som mobbing mot meg, heller fryktelig irriterende. Litt stalkeraktig ;)

• Liker 1
Skrevet

I det store og hele er jeg enig, men jeg vil si at det er måten informasjonen brukes som avgjør om det er mobbing eller ikke. Om noen hele tiden "brukte mot meg" ting jeg skrev i en tråd i alle andre tråder, ville jeg ikke oppfattet det som mobbing mot meg, heller fryktelig irriterende. Litt stalkeraktig ;)

:jepp:

Skrevet

Hvis det er flere personer på KG som reagerer veldig negativt på måten en person skriver på så er det vel ikke unaturlig å ytre sine meninger? Beklager, men jeg klarer ikke holde kjeft når noen skriver direkte nedlatende om folk med hengepupper eller noen kg for mye .. DET er mobbing og da tar jeg dem i forsvar selvsagt. Det burde være alles plikt å holde forumet fritt for sånn dritt. Jeg gjør akkurat det samme i virkelighetens verden .. folk som slenger dritt om andres utseende fortjener å høre det.

At en 5-åring sier "tjukke folk er ekle" er helt greit, de vet ikke bedre. Men voksne folk burde så absolutt vite bedre.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har aldri vært vitne til mobbing her inne. Mobbing kjennetegnes av at det er systematisk og at det er et skeivt maktforhold.

Noen av brukerne her inne som er veldig fremtredende har mange i ryggen. De få gangene jeg har sett feks en AB si en slem kommentar, har det komt 10 svar fra andre som støtter "mobbeofferet". Da er det ikke mobbing lengre.

Er man frekk i kjeften selv og kommer med krasse meninger må man tåle litt tilbake. Er en grunn til at det "tilfeldigvis" er noen som flere reagerer på. Er mange her inne med sterke meninger, men det er noen få som skiller sge ut på en negativ måte. Kanskje spesiellt de som er veldig opptatt av utseende og ordlegger seg på en måte som virker selvgod. Det tror jeg irriterer folk. Om man daglig kritiserer feks andres utseende opp og ned i mente er det et tidsspørsmål før noen kommer med feks "Er DU så pen da!". Samme hvis noen rakker ned på alle som spiser lavkarbo, da hisser man mange opp og får gjerne en kommentar slengt etter seg i neste omgang.

De fleste som får "slemme" kommentarer her inne ber ofte om det selv. Bevisst eller ubevisst legger de opp til å bli upopulære. Det er mange her inne som ALDRI får slemme kommentarer, selv om de er aktive og tør å si hva de mener. Mens andre erter på seg en haug.

Hvis man provoserer folk over tid renner det over for noen. Det er mange folk her inne, og upopulære ytringer gang på gang tenner lunten hos de med mobbetendenser. Det er ikke alltid det lønner seg å ligge høyt i terrenget, verken her eller IRL. Jeg kjenner selv jeg blir irritert på noen brukere her inne, og hadde jeg hatt mindre selvkontroll og samvittighet hadde jeg nok hamret noen friske linjer over tastaturet en gang i blandt.

Men uansett; Jeg er sikker på at disse som liksom mobbes bort herfra kommer tilbake. Enten i skjult form (ny bruker) eller for å få litt ekstra oppmerksomhet og blest rundt seg ;)

• Liker 5
Skrevet

Hvis det er flere personer på KG som reagerer veldig negativt på måten en person skriver på så er det vel ikke unaturlig å ytre sine meninger? Beklager, men jeg klarer ikke holde kjeft når noen skriver direkte nedlatende om folk med hengepupper eller noen kg for mye .. DET er mobbing og da tar jeg dem i forsvar selvsagt. Det burde være alles plikt å holde forumet fritt for sånn dritt. Jeg gjør akkurat det samme i virkelighetens verden .. folk som slenger dritt om andres utseende fortjener å høre det.

At en 5-åring sier "tjukke folk er ekle" er helt greit, de vet ikke bedre. Men voksne folk burde så absolutt vite bedre.

Det er vel ikke det jeg sier er det? Jeg påpeker bare at i enkelte sammenhenger så blir informasjon fra andre tråder, misbrukt - det har jeg sett fra mange andre brukere og ikke en bestemt bruker som du henviser til og det kommer som oftest fra Anonyme brukere - og det gjelder alt fra småting til å bli nesten mobbing. Det er ikke mobbing når det skjer en gang i blant - som noen andre nevner blir det litt stalker aktig.

Jeg har skrevet at skriver man krasst så får man krasse svar tilbake - men det å drive å hente informasjon fra personlige dagbøker, andre tråder osv og bevisst drive å henge ut brukere i enhver tråd blir for meg på grensen til mobbing.

Skrevet (endret)

Dobbel

Endret av Vampen
Skrevet

Det er vel ikke det jeg sier er det? Jeg påpeker bare at i enkelte sammenhenger så blir informasjon fra andre tråder, misbrukt - det har jeg sett fra mange andre brukere og ikke en bestemt bruker som du henviser til og det kommer som oftest fra Anonyme brukere - og det gjelder alt fra småting til å bli nesten mobbing. Det er ikke mobbing når det skjer en gang i blant - som noen andre nevner blir det litt stalker aktig.

Jeg har skrevet at skriver man krasst så får man krasse svar tilbake - men det å drive å hente informasjon fra personlige dagbøker, andre tråder osv og bevisst drive å henge ut brukere i enhver tråd blir for meg på grensen til mobbing.

For det første - dagbøker på KG er IKKE personlige. Hvis man er redd for at folk skal lese hva man skriver så bør man opprette en privat logg kun åpen for sine bestevenner eller aller helst kun åpen for seg selv. Dagbøker på KG minner mer om en kafè hvor man sitter og jabber og legger ut om ting man vil andre skal høre.

For det andre - det er faktisk veldig ofte jeg går og ser på hva en person har sagt tidligere for å se om vedkommende faktisk mener det som blir påstått. Og ja - når det er folk som irriterer meg pga usympatisk oppførsel så er det faktisk veldig tilfredstillende og påpeke vedkommendes dobbeltmora. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er helligere enn at jeg godter meg over slikt. Endel mennesker opptrer så utrolig usympatisk og selvdiggende her på KG at jeg faktisk nyter å kunne si noe tilbake.

• Liker 3
Skrevet

For det første - dagbøker på KG er IKKE personlige. Hvis man er redd for at folk skal lese hva man skriver så bør man opprette en privat logg kun åpen for sine bestevenner eller aller helst kun åpen for seg selv. Dagbøker på KG minner mer om en kafè hvor man sitter og jabber og legger ut om ting man vil andre skal høre.

For det andre - det er faktisk veldig ofte jeg går og ser på hva en person har sagt tidligere for å se om vedkommende faktisk mener det som blir påstått. Og ja - når det er folk som irriterer meg pga usympatisk oppførsel så er det faktisk veldig tilfredstillende og påpeke vedkommendes dobbeltmora. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er helligere enn at jeg godter meg over slikt. Endel mennesker opptrer så utrolig usympatisk og selvdiggende her på KG at jeg faktisk nyter å kunne si noe tilbake.

Det har jeg heller aldri påpekt - for å si det sånn: hvor dum tror du jeg er? At en dagbok er personlig ja, men den er ikke privat når du legger den ut på nettet i et åpent forum. Det jeg sier er at det er smålig og spesielt blir det en tendens til mobbing hvis det blir misbrukt på en måte som grenser til mobbing,det er min mening. Hvorfor er det så himla vanskelig å forstå?

Jeg har ikke problemer med at folk sjekker dagbøker, andre tråder etc. Det jeg derimot har problemer med er brukere som åpenbart ikke gjør annet enn å nettopp skamfare dagbøker og tråder på jakt etter en liten ting de kan ta deg på - dermed blåses ting ut av proporsjoner, og tråder begynner å avspores. I tillegg skaper det en dårlig stemning.

Ja selvfølgelig er det tilfredstillende å skyte noe tilbake og ta noen andre på ting - men noen steder går også grensen for hvor usaklig man skal bli.

Skrevet

Når man først skal slenge dritt, så kan man man i hvert fall stå frem med nick og ikke gjemme seg bak anonym kanppen. Feigt.

Du er like anonym, frem til du står fram med fult navn.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men har følt meg sterkt mobbet i forumet selv. Har sagt ifra til moderatorene og de har ryddet trådene (tok sin tid da) Men synes det er en stor forskjell mellom å "si hva man mener" og det å mobbe. Mobbing går ut for å være mer personlig, og angripe en person rett og slett. Mange som tror de er Hercules Poirot og spekulerer og trekker ut konklusjoner av sine spekulasjoner, uten å tenke seg videre eller tro at de kan ta feil. Synes det er synd at voksne mennesker kan drive på sånt... mange som sikkert tar ut sine personlige frustrasjoner er på forumet. Synd å si det, men sånn er det.

P-S: Jeg har unngått å åpne tråder jeg tror kan føre til at folk angriper meg, ingen problem med mobbing så lenge.

Skrevet

Du er like anonym, frem til du står fram med fult navn.

Det er allikevel en forskjell.

• Liker 1
Skrevet

Beklager.Hvis folk får PSTD eller lignende for å oppholde seg på et forum, er det kanskje på tide og komme seg ut i rl. Det er skremmende folk blir psykisk syke av hva et fremmed menneske bak en skjerm vil måtte mene om en.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan vi ikke bare være høflige mot hverandre og diskutere det som er relevant for trådens tema?

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg har den samme ekle anonyme brukeren etter meg hele tiden. Særlig inne på seksualitet.

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg også opplevd, men ikke fra en anonym bruker. Jeg ble stalket over tid i et bestemt underforum av en bestemt bruker. Som riktignok har skiftet nick mange ganger, men som er her fremdeles. Og som ikke klarte å holde kjeft fordi jeg etter vedkommendes smak stakk meg for mye fram.

Ikke mobbing, men hakking på alt jeg skrev, om helt hverdagslige og ukontroversielle ting. Jeg slettet meg pågrunn av dette, og har postet som AB tidligere.

(Og :hallo: til stalkeren min, forresten, som jeg ser leser denne tråden!)

• Liker 4
Skrevet

Jeg er helt sjokkert av hva enkelte ABer kan spy ut. Så frekke og bare for å provosere, synd KG ikke tar AB problematikken på alvor. Enkelte brukere her blir jo forfulgt, og mobbet på det groveste!

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt sjokkert av hva enkelte ABer kan spy ut. Så frekke og bare for å provosere, synd KG ikke tar AB problematikken på alvor. Enkelte brukere her blir jo forfulgt, og mobbet på det groveste!

Nå ignorerer jeg egentlig deg pga signaturen din, men jeg poster faktisk som AB fordi jeg ble stalket av en bruker, ja. Jeg skjønner at du av alle ikke tror at det er sant, men det kan jeg jo gjøre fint lite med, da.

• Liker 1
Skrevet

Ikke mobbing, men hakking på alt jeg skrev, om helt hverdagslige og ukontroversielle ting. Jeg slettet meg pågrunn av dette, og har postet som AB tidligere.

Meg igjen: ... og har postet som AB siden, skulle det selvsagt stå. :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...