Gå til innhold

Mobbing i forumet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det å bruke irrelevant informasjon fra andre tråder er en forferdelig uting. Dette fordi jeg ønsker å bruke et anonymt forum som KG på en annen måte enn jeg bruker venner, familie og kolleger. Jeg ønsker å kunne skrive fritt om hva det enn måtte være, uten at det skal bli brukt mot meg en annen gang. (Nå vet jeg oimidlertid at det ikke er slik det fungerer, ergo jeg passer på hva jeg skriver.)

Jeg har også opplevd ufine og usaklige kommentarer fra anonyme brukere, men ikke i større grad enn at jeg fint klarer å overse det. Om jeg opplevde det systematisk over tid, tror jeg nok jeg også ville gitt opp hele KG. Og jeg mener faktisk at enkelte brukere som stikker seg frem, får mer av den slags enn de fortjener, bare fordi de er den de er. For min del grenser det helt klart opp mot mobbing.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Av ren nysgjerrighet, dere som mener at en slik situasjon som i den opprinnelige tråden umulig kan defineres som mobbing på grunn av styrkeforhold og evne til å forsvare seg, har dere selv opplevd at en eller flere ABere kommer med "angrep" i forskjellige tråder over tid?

Nei - jeg har ikke opplevd noe jeg vil karakterisere som "systematisk" - dvs at noen systematisk leter opp alle mine innlegg, støvsuger de for informasjon og spytter det ut der det måtte være høvelig.

Men har opplevd at gjester og AB`ere har smettet inn en og annen enkeltkommentar som tyder på at de "vet" mer om min bruker enn det som kommer frem i tråden, selv om kommentarene har vært totalt irrelevante for tråden.

Akkurat det jo i og for seg ikke rart, siden vi gjerne danner oss inntrykk av hvem som befinner seg bak et nick, iallefall de nickene som er synelig ofte. Men foreløpig har det ikke gjort annet enn å irritere meg fordi slike innlegg ikke tilfører diskusjoner noe som helst. Men jeg antar at noen har stor glede av det.

Om det er en eller flere AB som holder på slik, er det jo umulig å vite. Men det jeg har sett er akkurat nok til at jeg er varsom med hva jeg legger ut her!

Endret av Havbris
  • Liker 2
Skrevet

Når man først skal slenge dritt, så kan man man i hvert fall stå frem med nick og ikke gjemme seg bak anonym kanppen. Feigt.

• Liker 3
Skrevet

Det var jo et tilfelle hvor en bruker hentet informasjon om X og brukte det mot henne i en annen tråd hvor det overhode ikke var relevant. Jeg opplevde det selv i en tråd i dag - og jeg syns ikke noe om det, men kan ikke nekte noen å gjøre det. Det er ikke mobbing men fint gjort er det ikke.

Selvsagt kan du ikke nekte noen å gjøre det. Hvis folk er så redde for å bli tatt for lyging så bør de være litt mer forsiktige hva de skriver rundt omkring. Det spesielle tilfellet du refererer til, dreide seg om røyking. Den aktuelle personen skrev om de store helsefarene ved å være 5 kg overvektig når vedkommende selv nettopp hadde skrevet et sted at hun hadde vært ute og røykt. Da påpekte jeg at det kanskje er farligere å røyke enn å være 5 kg overvektig. Men da hadde den bestemte personen selvsagt sluttet å røyke i mellomtiden.

Så sånn var den saken det refereres til her i tråden. Den om en person som ble forfulgt og mobbet. Vil legge til at den samme personen hadde skrevet hvor vemmelig, stygt og kvalmt det var med overvektige mennesker.

Så her på KG kan noen skrive hva de vil, mens andre blir slettet over en lav sko.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Selvsagt kan du ikke nekte noen å gjøre det. Hvis folk er så redde for å bli tatt for lyging så bør de være litt mer forsiktige hva de skriver rundt omkring. Det spesielle tilfellet du refererer til, dreide seg om røyking. Den aktuelle personen skrev om de store helsefarene ved å være 5 kg overvektig når vedkommende selv nettopp hadde skrevet et sted at hun hadde vært ute og røykt. Da påpekte jeg at det kanskje er farligere å røyke enn å være 5 kg overvektig. Men da hadde den bestemte personen selvsagt sluttet å røyke i mellomtiden.

Så sånn var den saken det refereres til her i tråden. Den om en person som ble forfulgt og mobbet. Vil legge til at den samme personen hadde skrevet hvor vemmelig, stygt og kvalmt det var med overvektige mennesker.

Så her på KG kan noen skrive hva de vil, mens andre blir slettet over en lav sko.

Det jeg misliker ved det er at man plutselig ikke skal få lov til å endre mening, fordi det da plutselig blir en helt annen diskusjon: Ja men i den tråden sa du ditt, og i den tråden sa du datt. osv osv osv.

Og hva er vitsen med det? Man kan røyke selv og vite om farene dette bringer til egen kropp men også til hvilke farer det bringer til dem som er overvektige. Man har da lov å ta opp slike ting selv om man selv gjør noe som ikke er så fornuftig? Man er da ikke helt dum, man vet som regel selv at det man gjør ikke er det beste - men betyr det da at du dermed er fratatt retten til å argumentere mot det?

Jeg gidder ikke å bry meg om at hva jeg skriver i eks. avstandsforhold tråden skal bety at jeg ikke har lov til å uttale meg eller gi råd til andre i forhold, fordi mitt forhold er i en bestemt situasjon. (Nå henviser jeg til mitt tilfelle idag - disse kommentarene er slettet).

Det handler ikke om å lyve, men det faktum at man skal kunne ha ulike meninger, meninger endres hele tiden - og skal man da i tillegg drive å måtte argumentere mot en del brukere (for det meste AB) som stadig vil trekke inn ting man sa i en annen tråd helt i starten av en diskusjon?

Blir det konsekvent synes jeg det er mobbing, men da må det skje hele tiden og være mot en bestemt bruker. Og sånn følte jeg det ble etter hvert.

Og jeg har sett den tendensen før, med andre brukere, og mot meg selv. Og jeg synes det rett og slett blir for dumt, kan du ikke bruke den informasjonen du har om en bruker på en relevant måte og vise hvorfor du bruker det, så har du ingenting med hva man har skrevet i en annen tråd..

EDIT: et par trykkleif, går litt fort i svingene noen ganger! :)

Endret av Anuket
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet. Det er ikke tillatt å diskutere enkeltbrukere.

Kråkesaks.

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Det jeg misliker ved det er at man plutselig ikke skal få lov til å endre mening, fordi det da plutselig blir en helt annen dikusjon: Ja men i den tråden sa du ditt, og i den tråden sa du datt. osv osv osv.

Og hva er vitsen med det? Man kan røyke selv og vite om farene dette bringer til egen kropp men også til hvilke farer det bringer til dem som er overvektige. Man har da lov å ta opp slike ting selv om man selv gjør noe som ikke er så fornuftig? Man er da ikke helt dum, man vet som regel selv at det man gjør ikke er det beste - men betyr det da at du dermed er fratatt retten til å argumentere mot det?

Jeg gidder ikke å bry meg om at hva jeg skriver i eks. avstandsforhold tråden skal bety at jeg ikke har lov til å uttale meg eller gi råd til andre i forhold, fordi mitt forhold er i en bestemt situasjon. (Nå henviser jeg til mitt tilfelle idag - disse kommentarene er slettet).

Det handler ikke om å lyve, men det faktum at man skal kunne ha ulike meninger, meninger endres hele tiden - og skal man da i tillegg drive å måtte argumentere mot en del brukere (for det meste AB) som stadig vil trekke inn ting man sa i en annen tråd helt i starten av en diskusjon?

Blir det konsekvent synes jeg det er mobbing, men da må det skje hele tiden og være mot en bestemt bruker. Og sånn følte jeg det ble etter hvert.

Og jeg har sett den tendensen før, med andre brukere, og mot meg selv. Og jeg synes det rett og slett blir for dumt, kan du ikke bruke den informasjonen du har om en bruker på en relevant måte og vise hvorfor du bruker det, så har du ingenting med hva man har skrevet i en annen tråd..

Er veldig enig med deg her Anuket. Det er en uting å bruke informasjon fra en tråd, som argument mot samme bruker i en helt annen tråd. Om Petter liker gult et sted, men vil male huset hvitt i en annen tråd, så spiller det da ingen rolle for noen (annet enn for en eventuell samboer som har kjøpt gul maling).

Skrevet

Er det bare meg eller er det flere som finner det motsetningsfyllt at folk klager på at noen bruker info de får om brukeren i andre tråder samtidig som de mener det er så supert å bruke nick fordi man da blir kjent med brukerne? :klo:

Jeg har stort sett problemer med å huske enkeltbrukere fra tråd til tråd, men om jeg husker at bruker "X" i en tråd sa at hun likte å kjøre bil for så i en annen tråd å si at hun ikke har lappen ennå så ville jeg nok kommentert det. Jeg ser ikke helt problemet i det. Hvis man ikke ønsker at folk skal danne seg et bilde av hvem man er så kan man jo bruke AB?

• Liker 6
Skrevet

Er det bare meg eller er det flere som finner det motsetningsfyllt at folk klager på at noen bruker info de får om brukeren i andre tråder samtidig som de mener det er så supert å bruke nick fordi man da blir kjent med brukerne? :klo:

Jeg har stort sett problemer med å huske enkeltbrukere fra tråd til tråd, men om jeg husker at bruker "X" i en tråd sa at hun likte å kjøre bil for så i en annen tråd å si at hun ikke har lappen ennå så ville jeg nok kommentert det. Jeg ser ikke helt problemet i det. Hvis man ikke ønsker at folk skal danne seg et bilde av hvem man er så kan man jo bruke AB?

Nei, jeg syntes ikke det er motsetningsfullt, for det er ikke det du skriver her det handler om.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker i denne sammenhengen først og fremst på irrelevant informasjon brukt mot en bruker.

Edit: Enig med Vampen i innlegget over.

Endret av MrsTula
Skrevet (endret)

Jeg er imot om informasjonen misbrukes om du skjønner? Om informasjonen blir brukt "riktig" dvs. at at brukeren som velger å bruke informasjonen om en annen i en diskusjon henviser til en tråd, eller dagbok eller et eller annet og sier: ja men her skrev du sånn, hvorfor endres meningen slik her? Så har jeg ikke noe problem med det, da er man ute etter å forstå om den aktuelle brukeren har endret mening. Da har jeg ikke noe problem med det. Det jeg har er et problem med er at enkelte, og spesielt dem som skjuler seg bak AB funksjonen, kaster inn ting bare for å være vanskelige, provosere og rett og slett prøve å mobbe en enkelt bruker. Da ser jeg virkelig ikke meningen bak dette.

Eks man kan like å kjøre bil selv om man ikke har lappen, da kan det være at personen har øvelseskjørt med noen uten å nevne det i den aktuelle tråden - er det da rettferdig for en annen bruker å plutselig begynne: Men i den tråden skrev du at du liker å kjøre bil! Men her har du ikke lappen en gang! Du bryter lover! Du er ond! Du er bla bla bla? Det jo ofte sånn det blir..

EDIT: Må bare legge til at det er ofte sånn man ender opp med en fullstendig avsporing av temaet også..

Endret av Anuket
  • Liker 1
Skrevet

Det jeg misliker ved det er at man plutselig ikke skal få lov til å endre mening, fordi det da plutselig blir en helt annen diskusjon: Ja men i den tråden sa du ditt, og i den tråden sa du datt. osv osv osv.

EDIT: et par trykkleif, går litt fort i svingene noen ganger! :)

Ja, klart det er lov. Det kalles dobbeltmoral og det er lov å påpeke dobbeltmoral uten å bli kalt mobber.

• Liker 4
Skrevet

Eks man kan like å kjøre bil selv om man ikke har lappen, da kan det være at personen har øvelseskjørt med noen uten å nevne det i den aktuelle tråden - er det da rettferdig for en annen bruker å plutselig begynne: Men i den tråden skrev du at du liker å kjøre bil! Men her har du ikke lappen en gang! Du bryter lover! Du er ond! Du er bla bla bla? Det jo ofte sånn det blir..

Ok, da skjønner jeg litt mer. Men da mener jeg at det går mer på at man ikke skal slenge dritt, og det skal man jo ikke uansett.

• Liker 1
Skrevet

Ja, klart det er lov. Det kalles dobbeltmoral og det er lov å påpeke dobbeltmoral uten å bli kalt mobber.

Leste du mitt siste eksempel eller? Den med bilen? Det du ikke vet er at brukeren kanskje bare har fortalt en del av historie og at resten av historien er utelatt- noe som kan gjøre at du oppfatter den annerledes og dermed misbruker den. Det er ikke dobbeltmoral å skrive i en tråd at man liker å kjøre bil (og dermed kanskje ikke nevne at man drev på med øvelseskjøring), og dermed diskutere i en annen tråd om det å ikke ha lappen. Hvor ligger dobbeltmoralen hen? At du glemte å skrive om øvelseskjøringen i den andre tråden som ikke har noen ting å gjøre med den neste tråden du skriver i?

Hvordan skal det bli da, å debattere her? Man må tenke på alt man skriver og eventuelt ikke skriver - fordi da er man plutselig blitt et mål for dobbelt moral og skal tas?

• Liker 1
Skrevet

Leste du mitt siste eksempel eller? Den med bilen? Det du ikke vet er at brukeren kanskje bare har fortalt en del av historie og at resten av historien er utelatt- noe som kan gjøre at du oppfatter den annerledes og dermed misbruker den. Det er ikke dobbeltmoral å skrive i en tråd at man liker å kjøre bil (og dermed kanskje ikke nevne at man drev på med øvelseskjøring), og dermed diskutere i en annen tråd om det å ikke ha lappen. Hvor ligger dobbeltmoralen hen? At du glemte å skrive om øvelseskjøringen i den andre tråden som ikke har noen ting å gjøre med den neste tråden du skriver i?

Hvordan skal det bli da, å debattere her? Man må tenke på alt man skriver og eventuelt ikke skriver - fordi da er man plutselig blitt et mål for dobbelt moral og skal tas?

Men her snakker dere litt rundt hverandre. Det AB skrev var at det måtte være greit å påpeke det man oppfatter som dobbeltmoral, ikke at man skulle "ta" noen for det. Vi kan vel alle enes om at det ikke er hyggelig når folk er ufine og frekke? Men å påpeke at "du skrev jo det motsatte i en annen tråd" må være greit, på samme måte som man kommenterer ting andre skriver i samme tråd. Så får man heller forklare at man har øvekjørt og derfor liker å kjøre bil til tross for at man ikke har lappen.

Å slenge dritt eller gå til angrep på folk er jo ikke greit uansett. Men samtidig må de som er tøffest i kjeften nesten regne med andre som er like tøffe i kjeften går til motangrep. Sånn fungerer det vel stort sett alle steder. Jeg kjefter ikke på ekspeditøren i butikken, men om om han/hun kjefter på meg først så er sjansen stor for at jeg blir så provosert at jeg kjefter tilbake. Det er vel en ganske naturlig menneskelig reaksjon? Selv om det ikke er den ideelle reaksjon.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Men her snakker dere litt rundt hverandre. Det AB skrev var at det måtte være greit å påpeke det man oppfatter som dobbeltmoral, ikke at man skulle "ta" noen for det. Vi kan vel alle enes om at det ikke er hyggelig når folk er ufine og frekke? Men å påpeke at "du skrev jo det motsatte i en annen tråd" må være greit, på samme måte som man kommenterer ting andre skriver i samme tråd. Så får man heller forklare at man har øvekjørt og derfor liker å kjøre bil til tross for at man ikke har lappen.

Å slenge dritt eller gå til angrep på folk er jo ikke greit uansett. Men samtidig må de som er tøffest i kjeften nesten regne med andre som er like tøffe i kjeften går til motangrep. Sånn fungerer det vel stort sett alle steder. Jeg kjefter ikke på ekspeditøren i butikken, men om om han/hun kjefter på meg først så er sjansen stor for at jeg blir så provosert at jeg kjefter tilbake. Det er vel en ganske naturlig menneskelig reaksjon? Selv om det ikke er den ideelle reaksjon.

Uff ja innså det selv, jeg blandet litt innlegg her. :sjenert: Men å påpeke det er jeg ikke noe imot, så lenge det blir påpekt på en grei måte og ikke en dum og anklagende måte. Det er lov å ha litt netthøflighet (om jeg kan si det)... :)

EDIT: også glemte jeg helt å svare på del 2 :rolleyes: til meg selv - tror det begynner å bli litt sent for meg :fnise:

Ja, er enig i det, som man sår så høster man, skriver du på en krass måte vil du som oftest få krasse svar tilbake.

Endret av Anuket
  • Liker 2
Skrevet

Uff ja innså det selv, jeg blandet litt innlegg her. :sjenert: Men å påpeke det er jeg ikke noe imot, så lenge det blir påpekt på en grei måte og ikke en dum og anklagende måte. Det er lov å ha litt netthøflighet (om jeg kan si det)... :)

EDIT: også glemte jeg helt å svare på del 2 :rolleyes: til meg selv - tror det begynner å bli litt sent for meg :fnise:

Ja, er enig i det, som man sår så høster man, skriver du på en krass måte vil du som oftest få krasse svar tilbake.

Da må jeg bare si at jeg er HELT enig med deg. :)

Skrevet (endret)

Jeg synes du er inne på noe vesentlig her Anuket - det at vi gjennom det vi leser av innlegg fra brukere kun har tilgang på bruddstykker av historier, bruddstykker av en virkelighet - og at disse bitene står i en kontekst i den aktuelle tråden.

Det er selvfølgelig fullt mulig å saumfare dagbøker, sammenstille det som står der med brukerens innlegg i ulike tråder her - og dermed danne seg et bilde av vedkommende. For så å bruke dette i tråder der det ikke engang er relevant. Men da tanker jeg at man holder på med dette kun for å kunne "felle" folk man ikke "liker" her. Eller påpeke "dobbeltmoral". Jeg skjønner ikke hvilken interesse det kan ha i et diskusjonsforum.

Endret av Havbris
Skrevet

Men den aktuelle brukeren hadde sluttet å røyke. Så røykingen var relevant fordi?

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg er såpass åpen her inne og skriver i 99% av tilfellene under nick, så om noen skulle bruke informasjon om meg i ulike sammenhenger, kan jeg egentlig bare skylde meg selv. Om jeg mener det er usaklig og ikke henger sammen med det som diskuteres i den aktuelle tråden, sier jeg heller fra. Jeg synes ikke det tema der har noe med mobbing å gjøre.

For meg er mobbing å systematisk hakke på og være stygg med noen over tid. Er det virkelig mange som opplever det her inne? Jeg er alt for aktiv her inne og følger ganske mye med, og må si at jeg ikke har registrert mobbing. At noen må tåle mer enn andre, ja, det skal jeg være med på, men mobbing har jeg ikke sett.

Vet at enkelte brukere har fått seg såkalte "stalkere" og har slettet seg av den grunn. Det synes jeg er skikkelig ekkelt, og også mer vanskelig for moddene å ta tak i, da det foregår mer i det skjulte.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...