Gå til innhold

29% av norges befolkning på trygd


altflyter

Anbefalte innlegg

Samarbeidet mellom NAV og næringslivet må forbedres og NAV må fokusere mer på å få folk tilbake i arbeid og ikke bare bli et oppbevaringsorgan for de som på en eller annen måte har falt utenom en gang.

Kan fortelle om min erfaring. Har nå vært ute i en praksisplass i noen måneder. Det har vært null oppfølging fra nav både i forhold til hvordan jeg takler jobben/det å jobbe og at nav ikke har tatt kontakt med praksisstedet for å høre hvordan det fungerer og veien videre. Jeg måtte selv be nav om et møte sånn at jeg vet hva jeg har å forholde meg til.

Det er mulighet å få fast jobb på praksisstedet sånn etter hvert, men jobben er veldig tydlig på at de ikke vil ha den belastningen det er å følge opp en som blir sykemeldt i forhold til nav sine krav. Praksisstedet føler seg usikker i forhold til min sykdom selv om jeg har fortalt litt samt aldri har vært borte fra jobb disse månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rastl0s

Er det rart...

*møter opp på nav*; "hei, jeg gidder ikke å jobbe jeg... Kan jeg få penger?" "Jada, værsågod :)"

*en hardtarbeidende student/arbeider*; "Hei, jeg trenger litt støtte til å få dekt resten av husleia" "Hahahaha idiot, tror du at du får støtte av oss eller? Ifølge reglementet står det blablabla..."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

*møter opp på nav*; "hei, jeg gidder ikke å jobbe jeg... Kan jeg få penger?" "Jada, værsågod :)"

Det er sjeldent jeg tyr til usaklige frekkheter, men denne gangen klarer jeg bare ikke dy meg: unnskyld meg, men hvilken stein har du vokst opp under?

Jeg unner ikke engang min verste fiende å bli så syk at h*n kommer under NAV, men når jeg leser slikt skulle jeg i det minste ønsket at de som skrev slikt fikk en liten smakebit av hva syke mennesker må gå igjennom for å få innvilget stønad/trygd.

De tenker kanskje nå at "det skjer ikke meg", men plutselig en dag kan det være deres tur til å innse at det var ikke så enkelt som de trodde.

Men her er i alle fall en person som dere slipper å forsørge lenger.

Etter mange års sykdom har jeg ved hjelp av hard innsats klart å komme meg tilbake til arbeidslivet, og jeg er glad at jeg endelig skal få lov til å gi tilbake til velferdssamfunnet som i mange år har vært til stor hjelp for meg i en vanskelig situasjon, og at jeg gjennom min skatteinnbetaling skal få lov til å hjelpe andre som er i en like vanskelig situasjon som jeg har vært i...

Det eneste aberet er at jeg gremmes ved tanken på at mine skattepenger en dag kanskje skal være med på å forsørge mennesker som ved flere anledninger har hetset mennesker i min situasjon på det groveste.

Endret av Rosemor
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart...

*møter opp på nav*; "hei, jeg gidder ikke å jobbe jeg... Kan jeg få penger?" "Jada, værsågod :)"

Du har tydeligvis ikke vært hos NAV. Dette forgår hos NAV:

Peron: Hei, jeg har utdannelse innen regnskap og har veldig gode karakterer. Jeg har i 5 år søkt på 374732 jobber innen regnskap, men får ingen av de pga mitt handicap/alder/navn/utseende/"det er noen som er bedre", så jeg trenger litt hjelp med økonomien til jeg får meg en jobb :)

NAV: har du søkt på alle rengjøringjobbene også? (NAV tror at rengjørere ikke har utdannelse)

Person: ja, men jeg er ikke kvalifisert for en sånn jobb.

NAV: Du får ikke penger av oss hvertfall! Gå til sosialen!

Hadde flere arbeidgivere vært villig til å ansette folk over 45, og tilpasse arbeidet etter folks handicap så hadde nok flere vært ute i jobb. Men sånn er det ikke idag, dessverre.

Det er få som vil ansette en halvdøv 55-åring, selv om jobben består av å å gi kundeservice på mail.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antok man mente de med uføretrygd da det er de jeg anser som trygdete. Og ingen får uføretrygd om de ikke har minst 50% uføregrad og da får de honnørkort! Man får kun varig uførepensjon nå. Tidsbegrenset uførestønad som tidligee kunne gis under 50% gav ikke rett til honnørkort, men tidsbegrenet uførestønad gis ikke lenger. Nå går dette, og rehabiliteringspenger og attføring under arbeidsavklaringspenger (AAP). Så derfor får alle trygdete honnørkort og diverse andre økonomiske fordeler og også slettet f.eks studiegjeld.

Folk på AAP eller sykemeldte anser jeg ikke som trygdete.

Synes det er frekt at arbeidstakere i full jobb, men kanskje med dårlig lønn da skal dekke sine egne sykedager.

I denne sammenhengen/tråden er "trygdede": alderspensjoninster, mennesker på AAP, uføre, mennesker i i fødselspermisjon, langtidssykemeldte osv, selv om du ikke anser disse for å være trygdede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er godt oppunder... Det er mer enn 1, og dette betyr at noe kommer til å kollapse snart

Spesielt om man regner inn alle ansatte i offentlig forvaltning i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rastl0s

Det er sjeldent jeg tyr til usaklige frekkheter, men denne gangen klarer jeg bare ikke dy meg: unnskyld meg, men hvilken stein har du vokst opp under?

Jeg unner ikke engang min verste fiende å bli så syk at h*n kommer under NAV, men når jeg leser slikt skulle jeg i det minste ønsket at de som skrev slikt fikk en liten smakebit av hva syke mennesker må gå igjennom for å få innvilget stønad/trygd.

De tenker kanskje nå at "det skjer ikke meg", men plutselig en dag kan det være deres tur til å innse at det var ikke så enkelt som de trodde.

Men her er i alle fall en person som dere slipper å forsørge lenger.

Etter mange års sykdom har jeg ved hjelp av hard innsats klart å komme meg tilbake til arbeidslivet, og jeg er glad at jeg endelig skal få lov til å gi tilbake til velferdssamfunnet som i mange år har vært til stor hjelp for meg i en vanskelig situasjon, og at jeg gjennom min skatteinnbetaling skal få lov til å hjelpe andre som er i en like vanskelig situasjon som jeg har vært i...

Det eneste aberet er at jeg gremmes ved tanken på at mine skattepenger en dag kanskje skal være med på å forsørge mennesker som ved flere anledninger har hetset mennesker i min situasjon på det groveste.

Hva i huleste? Skrev ikke noe om syke mennesker jeg... Jeg skrev det fordi jeg VET OM FOLK som ikke orker å jobbe som får støtte av nav. Og jo jeg har vært på nav selv. Kjenner også folk som er syke og går på nav og jeg vet hva de må gjennom. Igjen; jeg vet om folk som "IKKE ORKER".

Poenget mitt var at de ikke alltid gir hjelp til de som faktisk trenger det, mens (litt satt på spissen) de som ikke trenger det får hjelp. Sånn det virker for min del av alt jeg har hørt og slik folk jeg kjenner har blitt behandlet. Både syke og friske.

Skjønner ikke hvordan du kom fram til at det var frekt ment til dere syke... :klaske:

Endret av Rastl0s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Skjønner ikke hvordan du kom fram til at det var frekt ment til dere syke... :klaske:

Det kom jeg fram til fordi det er naturlig å anta at i en tråd om trygdede snakkes det om trygdede generelt så lenge ingenting annet er spesifisert.

Det er også en utberedt holdning at trygdede = mennesker som ikke gidder jobbe.

Beklager at jeg misforsto deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Det kom jeg fram til fordi det er naturlig å anta at i en tråd om trygdede snakkes det om trygdede generelt så lenge ingenting annet er spesifisert.

Det er også en utberedt holdning at trygdede = mennesker som ikke gidder jobbe.

Beklager at jeg misforsto deg.

Ja jeg vet det er vanlig å tenke sånn... Men med en syk mor og siden jeg selv kunne trengt støtte så har ikke jeg slike holdninger. Vet om folk som spiller hele dagen og lever på nav fordi de ikke orker å jobbe. Vet ikke om det var det de sa, men skal litt til om de sa de er syke for da skal vel nav se legeerklæringer eller noe? Med mindre de har lurt legen ved å kalle det sosial angst osv da... For dette er helt oppegående personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest noe særlig mere enn startinnlegget.

Men er helt enig med deg ts, det er helt absurd at så mange går trygdet.

Det er ikke normalt. Jeg kjenner alt for mange som er "syke" og der hele familier er "uføre" Alt for å ikke jobbe. Også klager de på nav fordi de ikke får støtte til det ene eller andre.

Jeg kjenner en familie som absolutt skulle ha kommunalt boliglån, de hadde elendig betalingshistorikk og tidliger missligholdt flere lån, og ble forbannet fordi med lånet de ble tilbydt ikke kunne få stort nokk hus. De mente helt seriøst at de hadde krav på lån så stort at de kunne kjøpe et hus med minst 4 soverom siden de hadde 3barn (2 over 18 også) og barna hadde krav på egne soverom når de var hjemme...!!!

Ikke overaskende så ble eldstebarnet sykemeldt etter å ha tjent opp nokk penger til det etter h*n kom ut i arbeidslivet. Vondt i ryggen, og å prøve annen jobb var uaktuelt. Når h*n ikke fikk sykepenger lengre begynte h*n i ny jobb, og der ble h*n utnyttet av sjefen og fikk for dårlig lønn (160,-timen ufaglært) så da måtte vedkommende få arbeidsledighetstrygd med engang siden sjefen var så forferdelig. Foreldrene fant på nye sykdommer annenhver måned for å bli utredet til å bli ufør. De hadde jo trossalt KRAV på pengene...

Det er desverre ikke eneste historien, har trygdesnyltere i hele slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forøvrig si at jeg mener selvsagt ikke at alle trygdede er snyltere, selvsagt er det mange som er syke.

De syke synes jeg absolutt skal få penger, sosialist som jeg er. Og er veldig glad for at vi har et system som gjør at vi kan ta vare på de som ikke har det så bra i sammfunnet vårt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes først og fremst synd på de som er avhengige av trygd, at de blir stigmatisert pga alle som snylter. Det selvsagt uheldig at snylteriet gjør at det blir mindre penger til andre nyttige ting i samfunnet. Utover det tror jeg det er best at hver enkelt feier for egen dør, de som snylter på trygd har uansett ikke et verdifullt liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å være menneske lenger. Har man hull i cv'en, sykdom eller vært borte fra arbeidslivet en stund er det jammen ikke lett å få jobb igjen.

Det beste hadde vært om alle var roboter. Da hadde vi kanskje klart å oppfylle alle kravene som kreves ved å være menneske i dagens samfunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest livet er ..

da jeg jobbet fulltid, hadde jeg 10 000 utbetalt i måneden :S Snakk om å være underbetalt! Jeg visste jeg kunne sykemeldt meg, og fått mer utbetalt i trygd, men jeg har verken moral eller ønsker om å snylte når jeg ikke trenger det... Men himmel hvor glad jeg er for at det er en trygdeordning der, om jeg en dag virkelig trenger den... Men jeg forstår ikke den tanken om å tyne det man kan så lenge det er et snev av lovlighet i det...

Jeg er enig med deg i det du sier... det er utrolig trist at noen ikke tenker lengre enn sin egen nese, for de skjønner ikke at de ødelegger velferdstaten når de utnytter den. Den er bygget på tillit, og om flere drar i den tilliten nå, så kommer det til å bryte sammen, og det er utrolig trist at de ikke forstår....

Meg og mitt, og så kan resten av verden rase sammen så lenge jeg har det bra. Jeg skal bidra så sant jeg kan, og jeg håper at de andre som kan også gjør det de kan for å ikke snylte.

Det virker som at du tror at ingen av de som får uføretrygd noen gang har vært ute i jobb før de ble trygdet? En kollega på 60 år har jobbet hele sitt voksne liv, får lungekreft uten å ha røyket selv. Må fjerne ene lungen, dette er nå et par år siden og vedkommende har ikke klart å komme seg tilbake til jobb ennå. Men hun vil tilbake, og inntil det skjer så går hun på trygd og får ikke 100 % av det hun tjente da hun jobbet, men 66 %. Her har vi altså en person som har betalt skatt i snart 40 år - hun er også med i de 29%.

Jeg har snart jobbet i 30 år, har leddgikt men jobber fortsatt 100 % og det vil jeg prøve så lenge som mulig men jeg regner ikke med å være i full jobb resten av min yrkeskarriere. Da har også jeg betalt inn ganske mye i form av skatt, men vil sannsynligvis bli en del av trygdestatistikken før jeg blir pensjonist. Jeg kommer nok til å få mer enn 11 000 i trygd men vesentlig mindre enn om jeg var i full jobb. En person som aldri har vært ute i jobb vil få enda mindre. Jeg vet ikke helt hvorfor du tror at du vil få mer som sykmeldt eller ufør enn du ville fått i jobb, det stemmer ikke med realitetene.

En student studerer og må klare seg med lite, og skal betale tilbake dette når de kommer ut i yrkeslivet. En person som har studert, arbeidet og som må ende sin karriere pga en lidelse har også hatt studielån de har betalt tilbake eller holder på å nedbetale når de blir syke. Gjeld blir ikke slettet når du blir syk. Derfor går det ikke an å sammenligne studenter og trygdede, fordi det ligger så mye mer i statistikken og bak den trygden den enkelte får.

Det er så mange nyanser i trygdeproblematikken som flere ikke ser, det virker som at de fleste ønsker å tro at ingen av de trygdede har vært i jobb tidligere, at det kun er de som er late som går på trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, fra arbeidsgiver/stat sin side ofte for enkelt å trygde folk. Enklere enn å tilrettelegge.

Firmaet til min far (63) er skikkelig hypp på at han skal førtidspensjonere seg, mens han er typen til å ønske å jobbe i ti år til. I stedet for å faktisk kurse ham og gjøre ham til en ressurs så forsøker de å fryse ham ut.

Det er ikke alltid så forbanna lett, og sånne ting kan knuse selvtilliten til folk.

Men eldrebølgen er skummel. Vi kan se til Japan som trolig ligger en halv generasjon foran oss i den løypa, de har lav innvandring, folk får ikke nok unger, og "alle" er gamle. Det er langt mellom tenåringer og studenter. Spennende å se hvordan de løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få jobb ja.... jeg sleit som bare faen i forifjor da jeg ville ta ett år fri. Jeg meldte meg på nav, men trengte ikke trygd da jeg fikk låne penger av samboeren min...

nå tar jeg et studie som ikke akuratt gir meg mange jobber å velge imellom. Så om jeg har skikkelig uflaks så blir det jo rett på nav... Jeg går faglærer, og det faget jeg skal undervise i blir mindre og mindre prioritert i skolen, selv om mange mener det er viktig. I tillegg kan vanlige allmennlærere undervise i dette faget uten noe særlig kompetanse.

Men det er jo dette studiet jeg ønsker....

så jeg skjønner hvordan noen mennesker kan slite.... men selvfølgelig er det noen som 'snylter'... i byen der jeg studerer, er det visst en høy andel av trygdede. Og det eneste de gjør er å mekke bil og råne dagen lang.... de har ingen fremtidsutsikter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva har trygd med mindre lønn under sykemeldingsdager å gjøre? Hvorfor skal ansatte i full jobb miste lønn? Trygdete får faktisk en del økonomiske fordeler som honnørkort og flere andre tilbud med lavere pris enn de som er i jobb! Ikke alle som har så god lønn at det ikke får konsekvenser for de om de får lavere lønn.

Jeg kaster meg inn i diskusjonen, jeg er egentlig utdannet i helsevesenet, noe som skulle gitt med en inntekt på 20-23 000 i mnd, etter skatt.

Men pga av en kronisk lidelse, og en annen sykdom så har jeg havnet på Uføretrygd, etter at skatten er betalt sitter jeg igjen med 6547 kroner. Ja jeg har honnørrabatt, men hva hjelper det når man ikke kan gå ut da?

Jeg har ung ufør, pga sykdommen min, før den ble så heavy som nå, fikk jeg før jeg fylte 26 år.

Ikke får vi samme lønnsøkninger som dere, jeg fikk en økning på 1250 i 2011 i utbetalingene min, men da økte også skatten. Jeg tør ikke betale under 26% skatt for da får jeg restskatt, noe jeg har fått nå 3 år på rad , og da sliter jeg, jeg betaler 1000 i mnd, som blir trukket før jeg får pengene på konto. Heldigvis at jeg er gift, ellers hadde jeg måtte bo på gata.

Men det er ille, å være ung og ikke kan gjøre som de andre, jeg er 37 år, men andre venninner reiser til syden osv, jeg kan bare se bort fra det.

Og stakkars oss hvis mannen min skulle bli trygdet, ja alderspensjonist f.eks som jo er om noen år, han er 51 år, da reduserer de min trygd og hans trygd, med 25 % på hver.

Regn selv, det er ingen luksus å være trygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster meg inn i diskusjonen, jeg er egentlig utdannet i helsevesenet, noe som skulle gitt med en inntekt på 20-23 000 i mnd, etter skatt.

Men pga av en kronisk lidelse, og en annen sykdom så har jeg havnet på Uføretrygd, etter at skatten er betalt sitter jeg igjen med 6547 kroner. Ja jeg har honnørrabatt, men hva hjelper det når man ikke kan gå ut da?

Jeg har ung ufør, pga sykdommen min, før den ble så heavy som nå, fikk jeg før jeg fylte 26 år.

Ikke får vi samme lønnsøkninger som dere, jeg fikk en økning på 1250 i 2011 i utbetalingene min, men da økte også skatten. Jeg tør ikke betale under 26% skatt for da får jeg restskatt, noe jeg har fått nå 3 år på rad , og da sliter jeg, jeg betaler 1000 i mnd, som blir trukket før jeg får pengene på konto. Heldigvis at jeg er gift, ellers hadde jeg måtte bo på gata.

Men det er ille, å være ung og ikke kan gjøre som de andre, jeg er 37 år, men andre venninner reiser til syden osv, jeg kan bare se bort fra det.

Og stakkars oss hvis mannen min skulle bli trygdet, ja alderspensjonist f.eks som jo er om noen år, han er 51 år, da reduserer de min trygd og hans trygd, med 25 % på hver.

Regn selv, det er ingen luksus å være trygdet.

Det er det samme som min mor får utbetalt, hun er også "heldigvis" gift. Min far ble uføretrygdet 6 år før han gikk av med pensjon, han har jobbet med tungt kroppsarbeide hele sitt liv helt til kroppen ikke orket mer. Skal si de fikk det fett da begge ble pensjonister på ordentlig. Det er ingen luksus å være trygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antok man mente de med uføretrygd da det er de jeg anser som trygdete. Og ingen får uføretrygd om de ikke har minst 50% uføregrad og da får de honnørkort! Man får kun varig uførepensjon nå. Tidsbegrenset uførestønad som tidligee kunne gis under 50% gav ikke rett til honnørkort, men tidsbegrenet uførestønad gis ikke lenger. Nå går dette, og rehabiliteringspenger og attføring under arbeidsavklaringspenger (AAP). Så derfor får alle trygdete honnørkort og diverse andre økonomiske fordeler og også slettet f.eks studiegjeld.

Folk på AAP eller sykemeldte anser jeg ikke som trygdete.

Synes det er frekt at arbeidstakere i full jobb, men kanskje med dårlig lønn da skal dekke sine egne sykedager.

Ah. Så det som betyr noe er hvem du personlig anser som trygdete, ikke hvem som faktisk er det. Greit å få klargjort premissene for diskusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk er forskjellige

Jeg har en kollega som er nesten alltid sykemeldt. Han reiste en gang til Thailand i skjult mens han var sykemeldt, så bildan på 'Facebook også skriver han jeg var værsyk, nå er jeg frisk, det er fint og varmt her.

Nå planlegger han å bli ufør etter en ryggoperasjon, som han kommer til å gjøre i de nærmeste måneder.Han sier når han skal bli ufør så skal han reise til Thailand og leve der med kona si, han er gift med en thaidame og de har bygd hus der.

ellers på jobb hos oss er nesten 50% som blir sykemeldt pga. små plager. to kvinnelige kolegaer er nesten aldri på jobb, det ser ut som om de har en kamp om hvem skal føde flere. De fikk babyer i 2009, og var borte både i svangerskapsperioden også permisjon, også ble de gravid igjen i 2011 og er fortsatt borte. :filer:

og resten er bare gamlinga over 60...som snart blir pensjonister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...