Gå til innhold

29% av norges befolkning på trygd


altflyter

Anbefalte innlegg

I Bergens tidende i dag står det altså at 29% av norges befolkning er på trygd. Det er jo en ufattelig høy andel.

De fleste partiene svarte på dette med at de burde vurdere å minske trygden, men jeg syntes det er utrolig rart at det liksom er løsningen.

Er det ikke bedre å bruke resursser på omskolering av folk som ikke kan jobbe i sitt opprinnelige yrke? Eller å kontrollere mer om folk som faktisk er uføre, trenger å være det? At du ikke lenger kan jobbe som pianolærer fordi du har kappet av deg en finger, burde ikke være synonymt med at du er 100% ufør.

Men det er for meg veldig feil å straffe de som virkelig er uføre med å gi dem mindre. Noen har ikke noe valg, og de har da livets rett de også? Men å øke kravene, øke kontrollen og å bruke mer på omskolering burde de definitivt gjort. noe er jo hårreisende galt i dette landet med slike tall!

Hva syntes dere om dette?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS: Du har bare sett tallet 29 %, og uten å egenlig se hva som er bak det tallet? Hvordan tolker du egentlig denne prosenten? Eller så du bare en overskrift, og valgte så å skrive et veldig lite gjennomtenkt innlegg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra hvilken sosial statistikk er det de får tallene sine fra?

Det inkluderer all trygdeutbetaling, men uansett betyr dette at om vi regner med barn og ungdom, er det 1,5 personer som ikke bidrar på hver ene person som er i jobb. Dette er helt absurd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok altfor mange som er uføre fordi de TROR de ikke kan jobbe.

Hvorfor skal f.eks en person som har amputert begge beina væe ufør? Personen er fortsatt i stand til å ha en kontorjobb eller lignende.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget her var at vi er verdensmester i antall personer på trygd. Gjelder alle trygdeformer. Vi har 1,5 milioner mennesker på trygd. De skylder på sykelønsordninger og andre ting. De vil at man ikke skal ha råd til å bli syk. De kommer med forskjellige forslag til å kutte i utgiftene, men en ting glemmer de alle :

Hva med at vi i 2011 bikket over 500 000 innvandrere. Utgifter her vil vi aldri få se. Disse tallene er gjemt langt bort i en safe et sted.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Du har bare sett tallet 29 %, og uten å egenlig se hva som er bak det tallet? Hvordan tolker du egentlig denne prosenten? Eller så du bare en overskrift, og valgte så å skrive et veldig lite gjennomtenkt innlegg?

Jeg har lest artikkelen og er faktisk ganske så gjennomtenkt. Hva skjer med disse tallene når eldrebølgen slår inn for fult? Det er skremmende å tenke på. hvordan blir pensjonsordningene om 50år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her var at vi er verdensmester i antall personer på trygd. Gjelder alle trygdeformer. Vi har 1,5 milioner mennesker på trygd. De skylder på sykelønsordninger og andre ting. De vil at man ikke skal ha råd til å bli syk. De kommer med forskjellige forslag til å kutte i utgiftene, men en ting glemmer de alle :

Hva med at vi i 2011 bikket over 500 000 innvandrere. Utgifter her vil vi aldri få se. Disse tallene er gjemt langt bort i en safe et sted.

det er veldig sant, og også skremmende :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min ble nærmest tvungen ufør etter han ble kreftoperert, og har noen senvirkninger. Fordi de ikke bryr seg om å sette en så gammel mann i arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Det inkluderer all trygdeutbetaling, men uansett betyr dette at om vi regner med barn og ungdom, er det 1,5 personer som ikke bidrar på hver ene person som er i jobb. Dette er helt absurd

Mer enn 20% av dem er pensjonister. Så slapp av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn 20% av dem er pensjonister. Så slapp av.

Men hva gjør vi når denne prosentandelen med pensjonister dobles? Dette betyr at vi som er unge nå, ikke kommer til å få pensjon i det hele tatt nesten...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av alle som mottar trygd i norge er det 3/4 kvinner.

De fleste innvandrere.

Det er igrunn dem som har sprengt hele budsjettet vårt. For dere som lurer på hvordan det vil bli med våre pensjoner, sorry mate, det blir intet igjen til oss. 68erne har brukt opp hver en krone når den tid kommer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er på trygd. For mange later som de ikke kan jobbe. For mange later som de er sykere enn de egentlig er. For mange misbruker velferd staten. For mange som kunne har vært i jobb, tjene egne penger og betale skatt. Det er for lett å leve på trygd i Norge. Dessverre. Jeg kjenner mange som er friske nok til å jobbe NOE, men velger å ikke jobbe og motta trygd og leve på bekostning av alle oss andre.

Det må ikke lønne seg å motta trygd framfor å jobbe og betale skatt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier bare en ting: 68ere!!!

Hva betyr dette? Sorry, forstår deg ikke hehe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Men det er for meg veldig feil å straffe de som virkelig er uføre med å gi dem mindre. Noen har ikke noe valg, og de har da livets rett de også? Men å øke kravene, øke kontrollen og å bruke mer på omskolering burde de definitivt gjort. noe er jo hårreisende galt i dette landet med slike tall!

Hva syntes dere om dette?

Jeg skrev om dette i en annen tråd, og jeg velger å sitere mitt innlegg her.

Jeg mener fokuset på debatten blir litt feil.

De fleste ser på uføre som en ensartet gruppe, men slik jeg ser det, har vi grovt sett tre grupper uføre:

1. De som ikke kan jobbe

2. De som kan, og ønsker, å jobbe med tilrettelagt arbeidsplass og arbeidstid.

3. De som ikke vil jobbe.

(klippet ut kommentar som ikke er relevant i denne tråden)

Dessverre er gruppe 1 og 3 de som er "morsomst" å diskutere, men skal vi få noen endring, må fokuset rettes mot gruppe 2, den største gruppen, og finne løsninger på hvordan disse kan komme tilbake til arbeidslivet.

Denne mannen tilhører gruppe 2, det samme gjør jeg.

Felles for oss begge er at vi har vært ute av arbeidslivet på grunn av alvorlig sykdom, men at vi nå kan jobbe, vi ønsker å jobbe, men vi får ikke sjansen, fordi ingen vil ansette oss.

Personlig har jeg vært aktiv arbeidssøker i lang tid, har jobbet gratis (med store utgifter) for å bli en attraktiv arbeidstaker igjen, og har gjort hva jeg kan for å komme tilbake til arbeidslivet, men jeg får ikke sjansen.

Det er mange av oss, men dessverre gir mange gir opp underveis, fordi det tar på å takle hundrevis av avslag med positivitet og optimisme.

Du kan også se på denne tråden.

Der skriver trådstarter:

Ved å få gruppe 2 ut i jobb vil utgiftene til uføretrygd bli mindre, og de som tilhører gruppe 1 kan få en økonomisk stønad som gjør at de kan leve et normalt liv, ikke et liv på et eksistensminimum.

Tilbudet om omskolering er der.

Kontroller er der.

Min mening er at satsningen må ligge hos næringsliv, ved å oppfordre/oppmuntre arbeidsgivere til å ansette uføre som vil jobbe, for så lenge næringslivet ikke vil ansette mennesker med en funksjonshemming vil ingenting skje.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Jeg kjenner mange som er friske nok til å jobbe NOE, men velger å ikke jobbe og motta trygd og leve på bekostning av alle oss andre.

Det må ikke lønne seg å motta trygd framfor å jobbe og betale skatt.

Eller kanskje ingen vil ansette dem?

Hva som blir sagt i det offentlige, og hva som er realiteten er ofte to ulike ting.

Jeg synes i alle fall ikke det er morsomt å fortelle at jeg har fått avslag på hundrevis av arbeidssøknader.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Men hva gjør vi når denne prosentandelen med pensjonister dobles? Dette betyr at vi som er unge nå, ikke kommer til å få pensjon i det hele tatt nesten...

Vel, man er ikke sikret en skit uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...