Gå til innhold

29% av norges befolkning på trygd


altflyter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tragedy of the commons. Folk vil heller melke statskassa for så mye penger som mulig til det ikke lenger er forsvarlig, enn å jobbe og sørge for at vi kan fortsette å ha velferdssamfunnet vårt. Jeg skjønner ikke hvordan Norge skal beholde den standarden vi har nå i fremtiden. Etter hvert vil vi ha mindre penger, og da må vi stille flere krav til folk, enten det er late innvandrere, eller norske folk som nekter å vokse opp og skaffe seg en jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragedy of the commons. Folk vil heller melke statskassa for så mye penger som mulig til det ikke lenger er forsvarlig, enn å jobbe og sørge for at vi kan fortsette å ha velferdssamfunnet vårt. Jeg skjønner ikke hvordan Norge skal beholde den standarden vi har nå i fremtiden. Etter hvert vil vi ha mindre penger, og da må vi stille flere krav til folk, enten det er late innvandrere, eller norske folk som nekter å vokse opp og skaffe seg en jobb.

Det er ikke bare statskasser som blir melket. Vi har mye unødvendig næring i landet. F.eks konsulenter som bare lager problemer. Og ledere og politikere som bestiller slike konsulenter.

Så har vi telefonselgerene som jobber med å få folk til å bytte og bytte tilbake igjen abbonementer.

Hvis vi ser på arbeidsstokken under ett, og hva som egentlig blir produsert, så er det mye arbeid som bare går til spille.

Trenger vi fondsforvaltere som overtaler folk til å sette pengene sine i aksjer?

En ting er å jobbe, noe annet er å gjøre nyttig arbeid. Og arbeid skaper også forurensning og avfall. Er det verdiskapning å tappe Nordsjøen for olje, eller er det like lite verdiskapning som det er å ta ut penger av banken?

Det finnes næringsvirksomhet som er ute etter å levere noe bra, og det finnes virksomhet som bare er ute etter penger.

Jeg er skeptisk til kosmetisk kirurgi. Dette er ett område som har sin berettigede plass i behandling av skader, men det går over stokk og stein, og man fyller silikon i ungjenter som egentlig burde hatt rekvisisjon til psykolog i stedet. Og dette er kirurger som samfunnet har brukt millionbeløp på å utdanne, samtidig som vi har legemangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her var at vi er verdensmester i antall personer på trygd. Gjelder alle trygdeformer. Vi har 1,5 milioner mennesker på trygd. De skylder på sykelønsordninger og andre ting. De vil at man ikke skal ha råd til å bli syk. De kommer med forskjellige forslag til å kutte i utgiftene, men en ting glemmer de alle :

Hva med at vi i 2011 bikket over 500 000 innvandrere. Utgifter her vil vi aldri få se. Disse tallene er gjemt langt bort i en safe et sted.

Tror du er inne på noe her. På åttitallet, da masseinnvandringen ennå var i startfasen, var det fremdeles hovedsaklig etniske nordmenn som dominerte i det vi litt brutalt kan kalle "drittjobber". Dette til tross for at Norge var blitt et ganske rikt land. Hvordan løste vi problemet den gang? Jo, vi måtte betale folk anstendig for å gjøre upopulære jobber, eksemplevis innen renhold. Etter den tid har vi hatt et par-tre tiår med masseinnvandring, og i dag kan det virke som nordmenn føler seg for gode til en del av disse jobbene.

Jeg er redd masseinnvandringen har bidratt negativt. For uten masseinnvandring ville markedet fortsatt tvunget frem høyere lønninger for de kjedelige slitejobbene, og hadde jobbene fortsatt vært anstendig betalt tror jeg nok vi ville fått flere nordmenn til å ta dem. Men når lønnen er lav og statusen samtidig lav, vil nok mange føle at det hverken innebærer noe fall i status eller noe fall i levestandard å gå over på trygd. Dermed tenker kanskje flere enn nødvendig i de baner.

Jeg tror det ville være mye bedre samfunnsøkonomi i å sørge for å betale nordmenn det som skal til for å ta "drittjobbene" enn å importere billig arbeidskraft og se masse nordmenn gå over på trygd.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest innlegget ditt flere ganger, jeg, og jeg lurer fortsatt på hvor disse arbeidsgiverne er som gjerne ansetter kronisk syke eller funksjonshemmede så lenge de er motiverte.

Jeg har sett en del folk som sitter i rullestol og jobber kontorarbeid i forskjellige etater. Det var i en kiosk jeg så en mann med bare 1 arm som jobbet i kassa. Og så har jeg sett mange helt friske, men litt deprimerte folk, som ikke er på jobb, men sitter hjemme døgnet rundt på datamaskinene sine og kjeder seg på nettet.

Ser du forskjellen mellom de første og de siste?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi har en ordning her i landet som tilsier at det lønner seg å være uten jobb enn å jobbe vel? Sier seg selv at det er ikke mange som gidder å jobbe da. Og verre vil det bli.

Nå er en del av disse 29% faktisk folk som kommer ut i arbeid igjen. Jeg er en av dem siden jeg er hjemme med barn for tiden.

Jeg har en jobb som gjør at jeg har en del med uføretrygdede å gjøre, og jeg kan LOVE deg at det er ikke et liv i luksus å være uføretrydet! Å være enslig, og få utbetalt 11000 kr pr måned til å dekke alt som skal dekkes, det er ikke lett. Jeg håper og tror jeg slipper å komme i det uføre og håper å jobbe så lenge jeg kan!

Jeg har sett en del folk som sitter i rullestol og jobber kontorarbeid i forskjellige etater. Det var i en kiosk jeg så en mann med bare 1 arm som jobbet i kassa. Og så har jeg sett mange helt friske, men litt deprimerte folk, som ikke er på jobb, men sitter hjemme døgnet rundt på datamaskinene sine og kjeder seg på nettet.

Ser du forskjellen mellom de første og de siste?

Hvordan vet du at mange er bare litt deprimerte og bare sitter å kjeder seg. Det kan være at de ikke vil si til deg hva de faktisk lider av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er en del av disse 29% faktisk folk som kommer ut i arbeid igjen. Jeg er en av dem siden jeg er hjemme med barn for tiden.

Jeg har en jobb som gjør at jeg har en del med uføretrygdede å gjøre, og jeg kan LOVE deg at det er ikke et liv i luksus å være uføretrydet! Å være enslig, og få utbetalt 11000 kr pr måned til å dekke alt som skal dekkes, det er ikke lett. Jeg håper og tror jeg slipper å komme i det uføre og håper å jobbe så lenge jeg kan!

Hvordan vet du at mange er bare litt deprimerte og bare sitter å kjeder seg. Det kan være at de ikke vil si til deg hva de faktisk lider av.

Hva kjøper de da? Jeg lever på 6800kroner i måneden. og jeg er enslig jeg også... Forskjellen er at jeg studerer og må betale tilbake disse pengene igjen, mens uføre får dem rett i lommen! Hvor mye mener du uføre skal ha da?? Mer enn de som bidrar? Man klarer seg FLOTT på 11 000 i måneden bare man gidder å prøve... Kan bare ikke spise ute hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kjøper de da? Jeg lever på 6800kroner i måneden. og jeg er enslig jeg også... Forskjellen er at jeg studerer og må betale tilbake disse pengene igjen, mens uføre får dem rett i lommen! Hvor mye mener du uføre skal ha da?? Mer enn de som bidrar? Man klarer seg FLOTT på 11 000 i måneden bare man gidder å prøve... Kan bare ikke spise ute hele tiden.

Det gjelder ikke alle, men mange uføre har STORE medisinske utgifter som folk flest ikke har. Her i huset er medisinbudsjettet 19 000,- i måneden, og jeg får ikke mer enn 9 500,- utbetalt. Du er velkommen til å hjelpe meg med å sette opp et bærekraftig budsjett - du får lov å nedprioritere spising ute. ;-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder ikke alle, men mange uføre har STORE medisinske utgifter som folk flest ikke har. Her i huset er medisinbudsjettet 19 000,- i måneden, og jeg får ikke mer enn 9 500,- utbetalt. Du er velkommen til å hjelpe meg med å sette opp et bærekraftig budsjett - du får lov å nedprioritere spising ute. ;-)

Man har da virkelig frikort! Og det er imponerende mye medisiner. med det budsjettet må jeg si meg nysjerrig på hvordan du greier det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har da virkelig frikort! Og det er imponerende mye medisiner. med det budsjettet må jeg si meg nysjerrig på hvordan du greier det nå?

Frikort gjelder medisiner på blå resept. Det krever en viss varighet, fast og ikke vekslende behandling, bestemte diagnoser, at det skal være medisiner med markedsføringsgodkjennelse i Norge... Dessverre er det ikke sånn at vi som er syke alltid passer inn i Helfo sin nokså trange oversikt over hvem de mener trenger hva.

Hvordan jeg klarer meg? Jeg har ikke kjøpt et klesplagg på over sju år, jeg har aldri klippet håret med noe annet enn min egen kjøkkensaks, har aldri spist ute, aldri kjøpt en avis, aldri vært på ferie... Jeg har rett og slett aldri unnet meg noe som helst som ikke er ytterst nødvendig. Likevel er jeg fullstendig avhengig av å leve på andres nåde. Grunnen til at jeg fremdeles lever er at jeg har en nær og kjær som betaler mesteparten av medisinene mine. Så enkelt er det. Og så vanskelig...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kjøper de da? Jeg lever på 6800kroner i måneden. og jeg er enslig jeg også... Forskjellen er at jeg studerer og må betale tilbake disse pengene igjen, mens uføre får dem rett i lommen! Hvor mye mener du uføre skal ha da?? Mer enn de som bidrar? Man klarer seg FLOTT på 11 000 i måneden bare man gidder å prøve... Kan bare ikke spise ute hele tiden.

For en ekstremt arrogant holdning! Det er ikke snakk om å gi avkall på luksus som å spise ute eller å ta en tur på kino. For mange uføre er det snakk om å leve på et varig eksistensminimum, ikke bare for en kort tid med utsikt til bedring.

Og ikke snakk om studielån, fordi mange midlertidig uføre (nå AAP) har studielån som de må betale med sine 10-11000 i mnd, studielån på en utdanning de ikke får brukt.

I tillegg har de husleie, strøm, medisiner og behandling (nei, du får ikke alt på blå resept!), forsikring, mat mm...

Jeg håper du aldri kommer til å oppleve hvordan det er å leve som ufør, det unner jeg ingen.

------------------

Men jeg ser at i denne tråden, som i alle andre tråder med samme tema, er det viktigere for enkelte å rakke ned på en allerede svak gruppe i stedet for å diskutere tiltak og løsninger... hva får dere ut av det?

Føler dere dere store når dere kan tråkke på noen som allerede ligger nede?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som sier at man kan jobbe hvis man kan jobbe litt. Det er bare å finne seg jobb. Der har ikke mye greie på arbeismarkedet i Norge. Det finnes fantastisk få arbeidsgivere som er villig til å bidra.

Det sier jo litt at man klager på at man har problemer med å finne fagfolk i feks. byggebransjen og må leie inn utenlandsk arbeidskraft, samtidig som det er problemer med å finne nok lærlingeplasser. Vil man ikke bidra til å utvikle bransjen sin, kan man ikke klage på lite fagfolk senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får jeg 11.000 NOK i mnd hvis jeg sier at jeg er veldig deprimert? Det er ikke vanskelig å bli deprimert om vinteren når sola skinner bare noen få timer. Hvorfor jobbe fulltid for 16.000 netto når jeg kan bare sitte hjemme "deprimert" og få 11.000 istedet? Trenger ikke å slite meg ut, å betale for transport når jeg kan bare kose meg hjemme.

Det er akkurat dette som irriterer meg mest. Ikke de som virkelig sliter med helsen. Hvis han med 1 arm kan jobbe i kassa, hvorfor kan ikke de friske (ja, friske) som mottar trygd bare ut av latskap?

NAV trenger virkelig å skjerpe seg angående sånne personer som svindler hele Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk norsk å være god, også på trygdeytelser..

Hadde vært interessant å se hvor mange årsverk dette utgjør istedet for en ganske intetsigende prosentandel. Eksempelvis vil en person som i teorien mottar bare 1% av sitt livsopphold telle like mye i denne statistikken som en som mottar 100%. I tillegg burde det komme frem hvilke typer trygdeytelser og andeler av totalen dette er snakk om, f.eks pensjonister, uføre, folk på attføring, arbeidsledighetstrygd osv.

Slett journalistikk med andre ord. Temaet er kjempeviktig, det er tross alt den største utgiftsposten på statsbudsjettet, men likevel så gås det ikke særlig i dybden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frikort gjelder medisiner på blå resept. Det krever en viss varighet, fast og ikke vekslende behandling, bestemte diagnoser, at det skal være medisiner med markedsføringsgodkjennelse i Norge... Dessverre er det ikke sånn at vi som er syke alltid passer inn i Helfo sin nokså trange oversikt over hvem de mener trenger hva.

Hvordan jeg klarer meg? Jeg har ikke kjøpt et klesplagg på over sju år, jeg har aldri klippet håret med noe annet enn min egen kjøkkensaks, har aldri spist ute, aldri kjøpt en avis, aldri vært på ferie... Jeg har rett og slett aldri unnet meg noe som helst som ikke er ytterst nødvendig. Likevel er jeg fullstendig avhengig av å leve på andres nåde. Grunnen til at jeg fremdeles lever er at jeg har en nær og kjær som betaler mesteparten av medisinene mine. Så enkelt er det. Og så vanskelig...

Så du tar medisiner som ikke er foreskrevet av lege? Som bestilles fra nettet? Siden du sier de ikke har markedsføringsgodkjennelse i Norge.... Er det ikke bedre å bytte lege, så du får medisiner på blå resept som du kan bruke? Går ut ifra du da har en lidelse de ikke helt finner ut av, siden medisineringen varierer. det må jo være lettere for deg å bytte lege...:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får jeg 11.000 NOK i mnd hvis jeg sier at jeg er veldig deprimert? Det er ikke vanskelig å bli deprimert om vinteren når sola skinner bare noen få timer. Hvorfor jobbe fulltid for 16.000 netto når jeg kan bare sitte hjemme "deprimert" og få 11.000 istedet? Trenger ikke å slite meg ut, å betale for transport når jeg kan bare kose meg hjemme.

Det er akkurat dette som irriterer meg mest. Ikke de som virkelig sliter med helsen. Hvis han med 1 arm kan jobbe i kassa, hvorfor kan ikke de friske (ja, friske) som mottar trygd bare ut av latskap?

NAV trenger virkelig å skjerpe seg angående sånne personer som svindler hele Norge.

da jeg jobbet fulltid, hadde jeg 10 000 utbetalt i måneden :S Snakk om å være underbetalt! Jeg visste jeg kunne sykemeldt meg, og fått mer utbetalt i trygd, men jeg har verken moral eller ønsker om å snylte når jeg ikke trenger det... Men himmel hvor glad jeg er for at det er en trygdeordning der, om jeg en dag virkelig trenger den... Men jeg forstår ikke den tanken om å tyne det man kan så lenge det er et snev av lovlighet i det...

Jeg er enig med deg i det du sier... det er utrolig trist at noen ikke tenker lengre enn sin egen nese, for de skjønner ikke at de ødelegger velferdstaten når de utnytter den. Den er bygget på tillit, og om flere drar i den tilliten nå, så kommer det til å bryte sammen, og det er utrolig trist at de ikke forstår....

Meg og mitt, og så kan resten av verden rase sammen så lenge jeg har det bra. Jeg skal bidra så sant jeg kan, og jeg håper at de andre som kan også gjør det de kan for å ikke snylte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kjøper de da? Jeg lever på 6800kroner i måneden. og jeg er enslig jeg også... Forskjellen er at jeg studerer og må betale tilbake disse pengene igjen, mens uføre får dem rett i lommen! Hvor mye mener du uføre skal ha da?? Mer enn de som bidrar? Man klarer seg FLOTT på 11 000 i måneden bare man gidder å prøve... Kan bare ikke spise ute hele tiden.

Jeg levde også for så lite penger da jeg var student, men hadde ikke klart det nå med barn. Da jeg skrev enslige så mente jeg mennesker uten partner, men de har jo ofte barn og det koster mer å ha barn enn det man får i barnetrygd. Og tror du ikke en som er ufør har studielån de betaler på? Samt at de betaler huslån/husleie, forsikring, strøm, kommunale utgifter, har ofte dyre medisiner og dyre behandlinger, samt at de skal ha mat. De trenger ofte bil for å komme seg til lege/behandling (ikke alle bor i byen hvor kollektivtilbudet er godt) og da kommer årsavgift, forsikring på bil, penger til reperasjon osv. Jeg kan love deg at det kommer til å bli en del mer kostnader på deg etter du er ferdig på student.

Får jeg 11.000 NOK i mnd hvis jeg sier at jeg er veldig deprimert? Det er ikke vanskelig å bli deprimert om vinteren når sola skinner bare noen få timer. Hvorfor jobbe fulltid for 16.000 netto når jeg kan bare sitte hjemme "deprimert" og få 11.000 istedet? Trenger ikke å slite meg ut, å betale for transport når jeg kan bare kose meg hjemme.

Det er akkurat dette som irriterer meg mest. Ikke de som virkelig sliter med helsen. Hvis han med 1 arm kan jobbe i kassa, hvorfor kan ikke de friske (ja, friske) som mottar trygd bare ut av latskap?

NAV trenger virkelig å skjerpe seg angående sånne personer som svindler hele Norge.

Men det du snakker om her er jo at legene ikke gjør jobben sin! Man kan ikke bare gå til NAV å si at man er deprimert også få penger. Legene bør også ta sin del av ansvaret her. Jeg personlig ville ikke sitti hjemme å mottatt 11000 kr, mot for å jobbe og motta 16000. De 5000 utgjør faktisk huslånet mitt. Og jeg vil heller sitte igjen med 11000 etter huslånet er betalt enn å sitte igjen med 6000 etter at huslånet er betalt.

Så du tar medisiner som ikke er foreskrevet av lege? Som bestilles fra nettet? Siden du sier de ikke har markedsføringsgodkjennelse i Norge.... Er det ikke bedre å bytte lege, så du får medisiner på blå resept som du kan bruke? Går ut ifra du da har en lidelse de ikke helt finner ut av, siden medisineringen varierer. det må jo være lettere for deg å bytte lege...:S

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Legen kan skrive ut resepter på medisiner som ikke har markedsføringsgodkjennelse i Norge. Disse medisinene er får man ikke dekket på frikortet. Disse medisinene er ofte vanskeligere å få tak i, apoteket må bestille de for hver gang, og de blir dermed dyrere. Eksempler på dette kan være vitaminer som er mye sterkere enn de man vanligvis får på blå resept.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde også for så lite penger da jeg var student, men hadde ikke klart det nå med barn. Da jeg skrev enslige så mente jeg mennesker uten partner, men de har jo ofte barn og det koster mer å ha barn enn det man får i barnetrygd. Og tror du ikke en som er ufør har studielån de betaler på? Samt at de betaler huslån/husleie, forsikring, strøm, kommunale utgifter, har ofte dyre medisiner og dyre behandlinger, samt at de skal ha mat. De trenger ofte bil for å komme seg til lege/behandling (ikke alle bor i byen hvor kollektivtilbudet er godt) og da kommer årsavgift, forsikring på bil, penger til reperasjon osv. Jeg kan love deg at det kommer til å bli en del mer kostnader på deg etter du er ferdig på student.

Jeg er veldig glad for at jeg er frisk, og kan jobbe inn de nødvendige penger, samt leve ett behagelig og smertefritt liv.

Jeg ønsker deg ett best mulig liv, og synes det er trist at uføre i tillegg til sine smerter og vansker også må slite økonomisk. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at jeg er frisk, og kan jobbe inn de nødvendige penger, samt leve ett behagelig og smertefritt liv.

Jeg ønsker deg ett best mulig liv, og synes det er trist at uføre i tillegg til sine smerter og vansker også må slite økonomisk. :blomst:

Jeg her heldigvis frisk og fin jeg også :) Jeg skrev om dette fordi jeg i jobben min kommer i kontakt med en del som er uføretrygdet og at det livet ikke er lukerativt som noen mener.

Jeg er veldig glad jeg er oppegående og frisk og har en jobb å gå til (da jeg er ferdig med mammapermisjonen min). Jeg setter enda mer pris på det da jeg i jobben ser en del elendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...