Gå til innhold

29% av norges befolkning på trygd


altflyter

Anbefalte innlegg

Gjest Survival

Fy faen! Jeg nekter å tro at alle de 29% ikke har muligheten til å jobbe. Hvordan har det seg at folk i Norge er mye "sykere" enn folk i andre land?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva betyr dette? Sorry, forstår deg ikke hehe. ;)

Du har hørt om 68erne? Det er de som er født på 50 tallet, altså de som er på vei inn i pensjonisttilværelsen i dag. 68 oppropet verden over har du sikkert hørt om :) De har gjort veldig mye bra for oss, men det er en liten smule egoistiske for å si det slik. Men det er igrunn en annen diskusjon. Mange av disse har forhåndpensjonert seg, fått til slik at det er mulig å ha det så pass bra selv om man igrunn ikke jobber. Det meste, er det de som har stelt i stand hehe. Vi kunne sikkert hatt en hel tråd ang dette. Poenget er at det er mange eldre i landet i dag, mange mange pensjonister og mer vil det bli. Det koster Norge dyrt om den skal opprettholde denne velferden.

Så skylder jeg litt på innvandrere også, som tidligere nevnt i tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen! Jeg nekter å tro at alle de 29% ikke har muligheten til å jobbe. Hvordan har det seg at folk i Norge er mye "sykere" enn folk i andre land?

Fordi vi har en ordning her i landet som tilsier at det lønner seg å være uten jobb enn å jobbe vel? Sier seg selv at det er ikke mange som gidder å jobbe da. Og verre vil det bli.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje ingen vil ansette dem?

Hva som blir sagt i det offentlige, og hva som er realiteten er ofte to ulike ting.

Jeg synes i alle fall ikke det er morsomt å fortelle at jeg har fått avslag på hundrevis av arbeidssøknader.

du fortelle det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen! Jeg nekter å tro at alle de 29% ikke har muligheten til å jobbe. Hvordan har det seg at folk i Norge er mye "sykere" enn folk i andre land?

Her er noen forklaringer:

1. Vi HAR en uføreordning, i motsetning til mange andre land.

2. Vi har lav arbeidsledighet.

3. Kvinner forventes å delta i arbeidslivet, ergo blir tallene på uføre automatisk dobbelt så høye som i mange andre land.

4. Vi har høy levealder.

5. Vi har relativt høy pensjonsalder.

6. Vi har en effektivisering i arbeidslivet som gir få "enklere" jobber for mennesker som ikke er istand til å utføre mer krevende jobber, eller som kan jobbe bare litt eller av og til.

7. Vi har en gradert uføreordning. Det innebærer at mange som faktisk jobber deltid, likevel regnes med i uførestatistikken.

8. Vi har et relativt godt helsevesen: Mange for tidlig-fødte, syke og funksjonshemmede barn lever opp.

9. Vi har et relativt godt helsevesen: Mange overlever alvorlig sykdom, skade eller store ulykker.

10. Vi har et kaldt og snørikt klima, og reumatiske lidelser og enkelte hud- og luftveissykdommer manifesterer seg på langt verre måter enn i land med mildere klima. Vi har også en overrepresentasjon av brudd- og hofteskader.

11. Vi har mørketid. Det gir hos en del søvnproblemer eller depresjon.

12. Vi regner alvorlig funksjonshemmede og psykisk utviklingshemmede som mennesker og tar dem med i statistikker; vi stuer dem ikke bare bort på en institusjon eller holder dem hemmelig for omgivelsene.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi har en ordning her i landet som tilsier at det lønner seg å være uten jobb enn å jobbe vel? Sier seg selv at det er ikke mange som gidder å jobbe da. Og verre vil det bli.

Jeg skjønner ikke at noen som ikke MÅ, klarer å snylte på andre mennesker. Jeg hadde krepert av dårlig samvittighet om jeg måtte eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosemor

du fortelle det da?

Nei, det må jeg ikke, og det gjør jeg heller ikke.

Og konsekvensen er at det mange rundt meg som tror at jeg ikke vil jobbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Fy faen! Jeg nekter å tro at alle de 29% ikke har muligheten til å jobbe. Hvordan har det seg at folk i Norge er mye "sykere" enn folk i andre land?

29% inkluderer alderspensjonister, uførepensjonister, personer på arbeidsavklaringspenger, svangerskapspermisjon og arbeidsledige.

Det dreier seg altså ikke kun om sykdom, men også om et stramt arbeidsmarked og alder.

Monica76 har mange gode poeng i forhold til uførestatistikken.

Endret av Rosemor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Her er noen forklaringer:

...

Takk for utdypende svar! :) Når du sier det sånn blir det umiddelbart litt mer logisk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det inkluderer all trygdeutbetaling, men uansett betyr dette at om vi regner med barn og ungdom, er det 1,5 personer som ikke bidrar på hver ene person som er i jobb. Dette er helt absurd

Lenge siden du hadde matematikk på skolen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at noen som ikke MÅ, klarer å snylte på andre mennesker. Jeg hadde krepert av dårlig samvittighet om jeg måtte eller ei.

Veit, men det er derfor vi er så pass godt organisert land også, fordi vi gjerne vil jobbe og stå på for at andre inkl oss selv skal ha nytte av det. Men jeg er redd denne trenden fortsetter og flere og flere gir opp. Da er vi ganske få som sitter igjen og må tjene hele gjengen... Ok kanskje ikke så ille, men man kan bli ganske irritert av og til. Dessutten ødelegger denne gjengen for de som virkelig trenger uføretrygden og som IKKE kan jobbe. Trygdeytelsene vil gå ned fordi vi kan ikke opprettholde et slik velferdsamfunn med så få som betaler skatt. Da er vi inne i en veldig ond sirkel. Skremmende å tenke på, skremmende å se på.

Glade det finnes slik som deg uansett :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden du hadde matematikk på skolen?

Lenge siden DU hadde det? om man regner med barn og ungdom som utgjør 28 %, så er det faktisk få som drar lasset for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen! Jeg nekter å tro at alle de 29% ikke har muligheten til å jobbe. Hvordan har det seg at folk i Norge er mye "sykere" enn folk i andre land?

Slapp av litt nå. De 29% innbefatter også mange som er midlertidig trygdet, for eksempel de som har fødselspermisjon. Halvparten av menneskene i dette landet er kvinner, og de fleste av dem vil være hjemme med barn i noen perioder - det betyr ikke at de ikke har muligheten til å jobbe eller at de ikke går tilbake til jobben sin igjen. Atter andre er pensjonister, som allerede har bidratt til fellesskapet gjennom et helt liv med arbeid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenge siden du hadde matematikk på skolen?

Det er faktisk ikke helt på jordet det der... Jeg prøvde å finne det igjen, men vet ikke hvor å begynne å lete. Den visualiserte fremtiden ift de som betalte skatt vs trygdet. Dette inkl innvandrere, eldre, barn osv. Det går ikke opp, det er for få av oss som betaler skatt ift de som ikke jobber/har ingen inntekt.

Søren at jeg ikke finner det da... blæ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit, men det er derfor vi er så pass godt organisert land også, fordi vi gjerne vil jobbe og stå på for at andre inkl oss selv skal ha nytte av det. Men jeg er redd denne trenden fortsetter og flere og flere gir opp. Da er vi ganske få som sitter igjen og må tjene hele gjengen... Ok kanskje ikke så ille, men man kan bli ganske irritert av og til. Dessutten ødelegger denne gjengen for de som virkelig trenger uføretrygden og som IKKE kan jobbe. Trygdeytelsene vil gå ned fordi vi kan ikke opprettholde et slik velferdsamfunn med så få som betaler skatt. Da er vi inne i en veldig ond sirkel. Skremmende å tenke på, skremmende å se på.

Glade det finnes slik som deg uansett :klemmer:

Huff... det er dette som er så trist. Jeg er ufattelig glad for at vi har de gode ordningene vi har. det er fint å vite at OM noe tragisk skulle skje, og jeg plutselig trenger hjelp, så vil jeg klare meg, men når folk utnytter det...det gjør ordningene dårligere for de som må... Jeg blir rett og slett trist innvendig. hvordan klarer folk det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden DU hadde det? om man regner med barn og ungdom som utgjør 28 %, så er det faktisk få som drar lasset for mange.

29% arbeidsledige, 28% barn og unge, og det er 43% igjen. Det er ikke 1,5 mennesker som går på trygd for hver person som jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29% arbeidsledige, 28% barn og unge, og det er 43% igjen. Det er ikke 1,5 mennesker som går på trygd for hver person som jobber.

Nei, men det er godt oppunder... Det er mer enn 1, og dette betyr at noe kommer til å kollapse snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29% arbeidsledige, 28% barn og unge, og det er 43% igjen. Det er ikke 1,5 mennesker som går på trygd for hver person som jobber.

Edit: skjønner nå at du mener at barn og unge heller ikke bidrar. 60% av norges befolkning er ikke i jobb, men 30% av dem er mindreårige - og mindreårige er faktisk ikke istand til å yte noe og bør følgende ikke være med på sånne statistikker heller. De skal jo ut i arbeidslivet etterhvert, de også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...