Gå til innhold

Sutretråd for studenter!

Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Angrer så mye på at jeg dro på utveksling dette semesteret, nå virker det som jeg bare får avlagt 10 studiepoeng jeg (heldigvis) hadde meldt meg opp til på UiO. Dyrt og bortkastet. Virker ikke som det er noe tilrettelegging å få nå.

Anonymkode: 8e0c2...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.3.2020 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Jeg er masterstudent som er på siste semester, og jeg greier ikke motivere meg til en siste innspurt. Jeg har alle rede fått utsatt maks semester, så jeg MÅ gjøre meg ferdig. Jeg skal greie det, men jeg må jo jobbe hjemme istedenfor lesesal og det kommer med problemer (som en selskapssyk hund) , i tillegg har jeg ikke tilgang til bibliotek lenger. Veileder hintet til at vi kanskje får litt ekstra tid på å levere, men det er ikke bekreftet. Hun sa bare at hun trodde det, men det er ikke hun som bestemmer. :sukk: 

Nå begynte jeg seriøst å lure på om det var jeg som hadde skrevet dette :overrasket: Har også fått maks utsettelser, sliter med motivasjonen nå i innspurten og sitter hjemme med selskapssyk hund :overrasket: 

Anonymkode: 33bd2...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

🤬Fikk nettopp informasjon om at hengefaget mitt skifter eksamensdato til august, dette tilsier foreløpig at jeg ikke får fullført bacheloren min. Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har betinget opptak til master og leiekontrakten min krever at jeg er student. Hvilken gjøk har bestemt seg for at coronaviruset kanskje er over i august og håper på oppmøteeksamen?! 

Anonymkode: 03896...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingaborga

Hadde god rutine forrige uke, denne uka har det gått i dass. Legger meg og sover kl 23, men kommer meg likevel ikke opp før kl 10 om morran. Spiser for lite, og all selvdisiplinen er borte, så jeg setter meg ned med øving, men gjør en deloppgave før jeg "skal bare". Prosjektet som skal inn (med karakter!) om ~ 3 uker har jeg ikke rørt enda, og det er en gruppeoppgave, men slik jeg kjenner de som kom på gruppa mi kommer ingenting til å skje før jeg tar initiativ til det.

Sommerjobben (som er utdanningsrelevant og spennende) henger i en tynn tråd, den er på et prosjekt som noen på universitetet mitt har, og jeg har fått beskjed om at universitetet mest sannsynlig tar avgjørelsen på om de kan ta inn folk til sommeren etter påske.

Er litt stresset for økonomien (det går, men kommer isåfall til å bruke sparepenger på leie og mat) dersom jeg ikke får beholde sommerjobben, og samtidig kom kjæresten nå og vil at vi skal bestille mat på hjemlevering for å unngå å dra på butikken. Det gir forsåvidt mening for hans økonomi (de jobber på anlegg, og så lenge han er frisk har han god inntekt. Blir han sykt mister han mye i form av diverse tillegg), men vi har fullstendig adskilt økonomi. Jeg klarer meg heldigvis på bare lånekassa til vanlig, så blir ikke sånn sett påvirket av korona, men måtte gi beskjed om at jeg ikke har råd til å kjøpe dyrere mat (den eneste matbutikken som tilbyr hjemkjøring hos oss som jeg har funnet er meny.. ). Han er på jobb nå, og alle vennene mine har dratt hjem til andre steder i landet, så er litt ensom og savner folk nå. Har 60 kr på konto, og vil ikke røre buffer eller sparekonto, så kan ikke rettferdiggjøre å gå på butikken bare for å møte folk heller (som uansett er en særdeles dårlig ide mtp korona). 

Lang klagepost, men det var godt å få det ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/26/2020 at 9:38 AM, AnonymBruker said:

🤬Fikk nettopp informasjon om at hengefaget mitt skifter eksamensdato til august, dette tilsier foreløpig at jeg ikke får fullført bacheloren min. Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har betinget opptak til master og leiekontrakten min krever at jeg er student. Hvilken gjøk har bestemt seg for at coronaviruset kanskje er over i august og håper på oppmøteeksamen?! 

Anonymkode: 03896...1be

Snakk med de som har med opptaket til master. Så lenge eksamenen er i august så er det nok ikke et problem for dem. I tillegg er du jo student selv om eksamen er i august så der endrer vel ingenting seg? Men om de krever å se avlagte studiepoeng så forklar dem situasjonen. 

Anonymkode: 49003...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler meg utrolig ensom og trist på hybelen akkurat nå. Er redd jeg alltid vil være ensom. Savner vennene mine. Savner å klemme mamma.

Savner bestefar som døde forrige måned. Vil bare snakke med ham og klemme ham én gang til. Høres sikkert rart ut, men jeg savner å sitte på dødsleiet og passe på ham. Stryke ham på armen og hviske ham i øret til livet ebbet ut. Se hverandre i øynene og være i vår egen boble.

Har følt meg tom i hele dag. Det hjalp litt å få ut dette og gråte en skvett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eksamen i dag🤓😬 Lykke til dere andre som også har 😁

Anonymkode: 5c062...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Bacheloroppgaven skal leveres om tre uker. Her sitter jeg og er skikkelig fortvilet. Tror ikke jeg har sjans til å fullføre. Selvom det er bare noen små endringer i resultatdelen som må gjøres. Jeg sliter med å presentere resultatene mine. Som gjør at hele oppgaven er ødelagt. Har en annen oppgave som også skal leveres neste uke. 

Jeg har sittet både dag og natt med bacheloren de siste dagene uten å forstå noe som helst. Jeg forstår ikke forskning. Innser at jeg ikke mestrer. Hva skal det bli av meg når jeg ikke en gang klarer å skrive en bacheloroppgave?

Anonymkode: d4e26...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker at det er blitt hjemmeeksamen i stedet for skoleeksamen! Men savner å ha en pensjonist som kan følge med på meg, at jeg gjør det jeg skal 😎

Anonymkode: bc714...0b7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bacheloroppgaven skal leveres om tre uker. Her sitter jeg og er skikkelig fortvilet. Tror ikke jeg har sjans til å fullføre. Selvom det er bare noen små endringer i resultatdelen som må gjøres. Jeg sliter med å presentere resultatene mine. Som gjør at hele oppgaven er ødelagt. Har en annen oppgave som også skal leveres neste uke. 

Jeg har sittet både dag og natt med bacheloren de siste dagene uten å forstå noe som helst. Jeg forstår ikke forskning. Innser at jeg ikke mestrer. Hva skal det bli av meg når jeg ikke en gang klarer å skrive en bacheloroppgave?

Dette er jeg helt sikker på at du klarer å dra i land. I verste fall får du levere med en resultatdel som du ikke er helt fornøyd med. Prøv å ikke vær så hard med deg selv! Er tre uker til innlevering, og du er nesten ferdig med oppgaven din, det er grunn i seg slev til å være stolt. Forskning kan være vanskelig å forstå, spesielt når man begynner å grave seg ned i detaljene, er helt naturlig at det føles overveldende. Heier på deg! Se om du kan legge bacheloroppgaven bort i noen dager, se litt på den andre oppgaven, også kan du komme tilbake til den etter det. Eventuelt hør om noen kan lese igjennom den med deg, så du kan få litt nye innspill. 

Anonymkode: c6b39...283

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

Kjære deg. Min bacheloroppgave skal leveres om FEM uker, og jeg har ikke begynt :( Ved universitetet mitt må vi ta andre fag ved siden av bacheloroppgaven (vet ikke om det er sånn andre steder), så jeg ble nettopp ferdig med det faget jeg måtte ta og føler at jeg kun har tid til å begynne å skrive først nå. 

I tillegg har jeg en deltidsjobb som lar meg jobbe hjemmefra (og føler meg jo heldig som har en jobb i disse tider i det hele tatt), men det å ikke ha timeplanen "fri" til å skrive denne hersens oppgaven gjør det skikkelig vanskelig for meg. Så bor jeg med samboer i en knøttliten hybel, han jobber fulltid og er i møter hele tiden og jeg har ikke et ordentlig sted å fokusere eller komme i skrivemodus engang.

Er skikkelig fortvilet, vet ikke hvordan jeg skal få det til....

Anonymkode: 361c0...9dd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åååh, er så sliten og lei. Har siste eksamen på mandag, og er elendig forberedt. Håper det ikke kreves altfor masse for å få bestått. Føler hjernen min er blitt helt potetmos etter all sosial-distanseringen, lever i en sånn merkelig boble. Skal bli så utrolig digg med ferie! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Må bare klage litt..Fikk veiledning for masteroppgaven jeg skriver og det er endel som må fikses :( Jeg har èn måned igjen til innlevering...Så har jeg også en utsatt eksamen neste uke, den kommer jeg nesten ikke til å lese til for jeg håper jeg kan finne ut av ting når jeg får eksamensoppgavene siden det er hjemmeeksamen. Blææ, men det skal nok gå, jeg har både fått relevant sommerjobb og trainee stilling til høsten så jeg har ikke videre så behov for fantastiske karakterer heldigvis. 

Anonymkode: 1b0ad...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sliiiiiiiiiiten. Under en måned igjen til masterinnlevering, og jeg tar andre fag i tillegg. 

Det er krav om 30 - 40 000 ord på oppgaven (60stp), og jeg har litt over 10 000 ord igjen. Jeg prøver å skrive 1000 ord om dagen for å få tid til å lese gjennom og gjøre endringer, men det er ikke alle dager jeg får det til og det tærer på psyken. Har så mye å glede meg til bare jeg får levert, så det er jo helt idiotisk at jeg ikke bare klarer å holde motet oppe nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner jeg er litt stresset for arbeidslivet jeg skal ut i etter jeg er ferdig med masteren, pga. Korona. 
Har 1,5 år igjen, og kommer til å begynne å søke jobber om et halvt år, da det er vanlig innenfor min fagretning. Håper bare selskapene fortsetter rekruttering som vanlig.
Motivasjonen min til å studere reduseres fordi jeg føler arbeidslivet jeg skal ut i ikke kommer til å være like bra som tidligere, blæ.
Skulle ønske det hadde motsatt effekt, og at jeg studerte enda hardere, siden konkurransen blir hardere, men den gang ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har muntlig eksamen neste uke og jeg klarer ikke starte på presentasjonen. Det virker som at hodet mitt har sluttet å fungere og jeg klarer ikke tenke eller å få noe ned på papiret. Er så stressa at jeg tror jeg begynner å grine snart

Anonymkode: f0ae3...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så bekymret for den ene eksamenen jeg skal ha. Den skulle egentlig være en skoleeksamen på åtte timer, men blir nå en hjemmeeksamen på åtte timer. Jeg har hatt hjemmeeksamen før, men da har de vart i 3 dager. Jeg er redd for at jeg ikke kommer til å klare å konsentrere meg skikkelig på den korte tiden og at jeg ikke rekker å gjøre det skikkelig. På skoleeksamen er ikke det noe problem for da har man jo ikke noe valg og jeg blir som i en boble der alt jeg tenker på er eksamenen. Frykter at jeg ikke kommer til å klare dette nå, og det blir problematisk med den korte tiden. Det blir jo i tillegg høyere krav når man har tilgang på alle kilder, samtidig som man egentlig ikke har tid til å sjekke de opp noe særlig. 

Noen som har hatt det på samme måte og/eller har gjennomført eksamen slik og har noen gode tips? 

Anonymkode: bac5b...9d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så bekymret for den ene eksamenen jeg skal ha. Den skulle egentlig være en skoleeksamen på åtte timer, men blir nå en hjemmeeksamen på åtte timer. Jeg har hatt hjemmeeksamen før, men da har de vart i 3 dager. Jeg er redd for at jeg ikke kommer til å klare å konsentrere meg skikkelig på den korte tiden og at jeg ikke rekker å gjøre det skikkelig. På skoleeksamen er ikke det noe problem for da har man jo ikke noe valg og jeg blir som i en boble der alt jeg tenker på er eksamenen. Frykter at jeg ikke kommer til å klare dette nå, og det blir problematisk med den korte tiden. Det blir jo i tillegg høyere krav når man har tilgang på alle kilder, samtidig som man egentlig ikke har tid til å sjekke de opp noe særlig. 

Noen som har hatt det på samme måte og/eller har gjennomført eksamen slik og har noen gode tips? 

Jeg har fått omgjort 4t skoleeksamen til 4t hjemmeeksamen. Den er neste uke, har så vidt lest. Men hos oss har de ikke endret kravene selv om vi har tilgang til hjelpemidler. Er du sikker på at de har gjort det hos dere? Det skal dere ha fått beskjed om i såfall. 

Oppgaven vil uansett være utarbeidet slik at det skal være mulig å levere inn på de angitte timene. Det pleier heller ikke være samme krav til kildehenvisning på korte eksamener. 

Tipper det går helt fint! Lykke til på eksamen. 

Anonymkode: 39b02...749

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått omgjort 4t skoleeksamen til 4t hjemmeeksamen. Den er neste uke, har så vidt lest. Men hos oss har de ikke endret kravene selv om vi har tilgang til hjelpemidler. Er du sikker på at de har gjort det hos dere? Det skal dere ha fått beskjed om i såfall. 

Oppgaven vil uansett være utarbeidet slik at det skal være mulig å levere inn på de angitte timene. Det pleier heller ikke være samme krav til kildehenvisning på korte eksamener. 

Tipper det går helt fint! Lykke til på eksamen. 

Anonymkode: 39b02...749

Ja, de har sagt fra om det. 

Selvsagt er det mulig og alt det der. Det er ikke selve eksamenen som er problemet, det er jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...