Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Det spiller ingen rolle hva enkelte her mener, sensurfristen er lovhjemlet. Selvfølgelig har sensorer rett på ferie, men da må de også gjøre jobben sin. Og planlegge deretter. Det skal særskilte grunner til at fristen kan utsettes, behovet for ferie er ikke en av de grunnene. Sykepleiere har jo rett på ferie de også. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glad jeg stoppet mitt studiet å fikk en fast grei jobb i stedet.

Hvorfor?

Fordi jeg ser ikke poenget med å jage karriere, kaste bort livet på jobb. Det handler jo bare om det evige pengejaget for å kjøpe seg dumme ting. Fikk en oppvåkning etter jeg var på reise alene i verden, hvor lykkelig mange var som hadde lite. Så kommer jeg hjem til norge å ser hvor ulykkelige vi er, som har MYE penger og materialisme. Psykiske problemer er også på bakgrunn av levestilen vår, vi lever ikke i takt med oss selv.

Så anbefaler alle å tenke seg godt om før de velger karriere i livet, all ti du bruker på jobb får du aldri igjen. Å stirre i skjermen din å tro at det er livet. Livet er utenfor skjermen det.

Anonymkode: a2e81...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av å vente. Leverte hjemmeeksamen 25.11 og 5.12, og har enda ikke fått svar. Sender mail til eksamenskontoret i dag. Den ene skal det være sensur på 7.1, men det er ikke greit når det skal være 3 uker frist..

Det burde ikke ha vært et problem å rette oppgavene før jul. Hvis jeg skulle stryke så ligger jeg jo dårlig an fordi fristen for å melde seg opp til nye fag er ute for lenge siden, og restfagene ikke er av interesse..

Ugh!

Anonymkode: b38af...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kala skrev:

Det spiller ingen rolle hva enkelte her mener, sensurfristen er lovhjemlet. Selvfølgelig har sensorer rett på ferie, men da må de også gjøre jobben sin. Og planlegge deretter. Det skal særskilte grunner til at fristen kan utsettes, behovet for ferie er ikke en av de grunnene. Sykepleiere har jo rett på ferie de også. 

Det har kommet en ny tolkning av dette som sier at helligdager skal legges til fristen. Denne endringen ble vedtatt på UiO rett før jul (13. desember mener jeg), med umiddelbar tiltredelse. Men det er kun helligdager som skal legges til fristen. Så hvis sensuren skulle falt i romjulen, så legges det kun til noen dager og ikke en hel uke for eksempel.

UiO har etter min erfaring vært ganske dårlig på fristene, og her er det ingen konsekvenser. Ikke bøter eller noe. 

Jeg kan finne en lenke etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Pottah said:

Det har kommet en ny tolkning av dette som sier at helligdager skal legges til fristen. Denne endringen ble vedtatt på UiO rett før jul (13. desember mener jeg), med umiddelbar tiltredelse. Men det er kun helligdager som skal legges til fristen. Så hvis sensuren skulle falt i romjulen, så legges det kun til noen dager og ikke en hel uke for eksempel.

UiO har etter min erfaring vært ganske dårlig på fristene, og her er det ingen konsekvenser. Ikke bøter eller noe. 

Jeg kan finne en lenke etterpå.

Det er akkurat det jeg reagerer på. Den ene eksamen min hadde sensurfrist før jul. Kan ikke se noen grunn til hvorfor fristen skal være utsatt til over nyttår da. UIO kan i alle fall gi studentene beskjed om ny frist og grunnen til dette. Dette er ikke bra.

Anonymkode: b38af...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En frist er en frist. Vi stryker dersom vi forsøker å levere ett minutt over tida. Hvorfor er det ikke da like strengt med sensorenes sensurfrist? 

Anonymkode: 4499c...7cc

Jeg har sett feil på innlevering og fått lov til å levere flere timer etter fristen ;) 

Anonymkode: 159ff...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det jeg reagerer på. Den ene eksamen min hadde sensurfrist før jul. Kan ikke se noen grunn til hvorfor fristen skal være utsatt til over nyttår da. UIO kan i alle fall gi studentene beskjed om ny frist og grunnen til dette. Dette er ikke bra.

Anonymkode: b38af...cf0

Da skulle den komme før jul. Har du sjekket emnesiden? Noen ganger skriver faglærer der om det er forsinket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er referatet fra styremøte der hellidager ble lagt til i sensurfristen: https://www.uio.no/om/organisasjon/styret/moter/2019/12-03/protokoll.html

Fra saksdokumentene står det at "Kunnskapsdepartementet har endret forståelsen sin av hvordan sensurfrister skal beregnes når sensurperioden inkluderer bevegelige helligdager eller offentlige høytidsdager, og flere fakulteter har henvendt seg til Studieavdelingen og bedt om at Universitetet i Oslo (UiO) tar i bruk den nye forståelsen" (https://www.uio.no/om/organisasjon/styret/moter/2019/12-03/v-sak-9---adgang-til-utsatt-sensurfrist-ved-helligdager-i-sensurperioden.pdf)

Regner med at flere læresteder kommer til å endre reglene sine etter dette, så det gjelder nok fler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pottah said:

Da skulle den komme før jul. Har du sjekket emnesiden? Noen ganger skriver faglærer der om det er forsinket. 

De har ikke gitt noen form for beskjed :( Er ingen på kontoret før neste uke, så får heller ikke noe svar. Håper de i alle fall gir oss en forklaring på hvorfor det har tatt så lang tid. 

Anonymkode: b38af...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pottah said:

Her er referatet fra styremøte der hellidager ble lagt til i sensurfristen: https://www.uio.no/om/organisasjon/styret/moter/2019/12-03/protokoll.html

Fra saksdokumentene står det at "Kunnskapsdepartementet har endret forståelsen sin av hvordan sensurfrister skal beregnes når sensurperioden inkluderer bevegelige helligdager eller offentlige høytidsdager, og flere fakulteter har henvendt seg til Studieavdelingen og bedt om at Universitetet i Oslo (UiO) tar i bruk den nye forståelsen" (https://www.uio.no/om/organisasjon/styret/moter/2019/12-03/v-sak-9---adgang-til-utsatt-sensurfrist-ved-helligdager-i-sensurperioden.pdf)

Regner med at flere læresteder kommer til å endre reglene sine etter dette, så det gjelder nok fler. 

Så lørdager og søndager regnes som helligdager? Det var da en vid tolkning av loven. 

Anonymkode: b38af...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lørdager og søndager regnes som helligdager? Det var da en vid tolkning av loven. 

Anonymkode: b38af...cf0

Hva mener du med det? Helg har vel aldri vært med i beregningen? Jeg trodde det var 15 virkedager iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står tre uker sensur i lovverket, ikke x virkedager. Mulig de endrer dette nå da. Har alltid pleid å få svar akkurat tre uker etter levert eksamen, eller tidligere. En av grunnene til at undervisere/lærere har så lange ferier er jo akkurat fordi de er forventet å bruke enkelte helger til å planlegge og rette. 

Anonymkode: b38af...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står tre uker sensur i lovverket, ikke x virkedager. Mulig de endrer dette nå da. Har alltid pleid å få svar akkurat tre uker etter levert eksamen, eller tidligere. En av grunnene til at undervisere/lærere har så lange ferier er jo akkurat fordi de er forventet å bruke enkelte helger til å planlegge og rette. 

Anonymkode: b38af...cf0

Ansatte på universitet og høgskoler har ikke flere ferieuker enn andre. Og én ting: Selv om foreleserne retter, kan ting stoppe opp i administrasjonen.

Anonymkode: 45f67...2da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ansatte på universitet og høgskoler har ikke flere ferieuker enn andre. Og én ting: Selv om foreleserne retter, kan ting stoppe opp i administrasjonen.

Anonymkode: 45f67...2da

Det er helt sant, mailet nylig min foreleser for å purre på sensuren, og han sa at den var ferdig og overlevert til eksamenskontoret, men at eksamenskontoret har stengt frem til 6. januar. Så det er jo litt teit. 

Anonymkode: 4499c...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk A på første eksamen. Stryk på andre eksamen, har klaget - og håper jeg får medhold. Dette er et emne som jeg hater så ekstremt, og det er obligatorisk - så jeg må bestå det faget. Får jeg E blir jeg overlykkelig. Hvis ikke må jeg bruke et ekstra semester på bachelor, er i utgangspunktet ferdig nå til våren.

Venter på resultat på to andre eksamener.

Anonymkode: d4e26...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når studenter er mobbere! De skal inn i yrkeslivet og gjerne innenfor helsefag. Null forståelse og null empati.  Trist. 

Anonymkode: 5c062...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når studenter er mobbere! De skal inn i yrkeslivet og gjerne innenfor helsefag. Null forståelse og null empati.  Trist. 

Anonymkode: 5c062...019

Hva skjedde, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2020 den 9.25, AnonymBruker skrev:

Glad jeg stoppet mitt studiet å fikk en fast grei jobb i stedet.

Hvorfor?

Fordi jeg ser ikke poenget med å jage karriere, kaste bort livet på jobb. Det handler jo bare om det evige pengejaget for å kjøpe seg dumme ting. Fikk en oppvåkning etter jeg var på reise alene i verden, hvor lykkelig mange var som hadde lite. Så kommer jeg hjem til norge å ser hvor ulykkelige vi er, som har MYE penger og materialisme. Psykiske problemer er også på bakgrunn av levestilen vår, vi lever ikke i takt med oss selv.

Så anbefaler alle å tenke seg godt om før de velger karriere i livet, all ti du bruker på jobb får du aldri igjen. Å stirre i skjermen din å tro at det er livet. Livet er utenfor skjermen det.

Anonymkode: a2e81...60a

Ikke alle studerer for å jage karriere. Selv tar jeg et årsstudium ved siden av fulltidsjobb. Hvorfor? Fordi jeg vil utvikle meg selv. Det er spennende fag. Og ja, jeg studerer også for å ha mange ben å stå på hvis jeg en dag skulle miste jobben. Men jeg har valgt noe jeg både er veldig interessant, det vil si at jeg gjerne bruker fritida mi, samtidig som jeg får faglig påfyll. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig superstolt over meg selv! 

Jobber som nevnt fulltid, samtidig tar jeg årsstudium, og jeg er veldig glad i dag. Fikk svar på tredje og siste eksamen i dag, B i markedsføring. Utrolig fornøyd! Sto også på bedriftsøkonomisk analyse, og det er store greier for en som overhodet ikke er et mattehode! Og ja, jeg sto også på et annet lesefag, som jeg hadde 4 dager etter eksamen i bedriftsøkonomisk analyse, så det er jeg også stolt av. 

Det har vært skikkelig slitsomt og hardt, dette halvåret, men veldig lærerikt, og jeg er stolt av meg selv som har klart meg gjennom noe som for meg til tider kan være et relativt krevende studium. Krevende og spennende!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Gnå skrev:

Hva skjedde, da?

Venninna mi som er student ringte meg på fredag og sa hun skulle ha eksamen med en gjeng, har da 4 mil reisevei med buss og er 39 uker på vei. Men pga form og farge hadde hun avtalt med skolen at hun kunne gjennomføre dette med gjengen via nettet. Men gruppa nektet og ekskluderte henne. Dermed fikk hun ikke tatt eksamen. Hallo, vi lever i 2020 og jobbe online skulle ikke vært noe problem. Spesielt ikke hvis skolen sier det er ok. Dette er folk som skal lære seg empati, og jobbe med mennesker med helseutfordringer 😂 Stakkars samfunn.. 

Anonymkode: 5c062...019

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...