Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så bekymret for den ene eksamenen jeg skal ha. Den skulle egentlig være en skoleeksamen på åtte timer, men blir nå en hjemmeeksamen på åtte timer. Jeg har hatt hjemmeeksamen før, men da har de vart i 3 dager. Jeg er redd for at jeg ikke kommer til å klare å konsentrere meg skikkelig på den korte tiden og at jeg ikke rekker å gjøre det skikkelig. På skoleeksamen er ikke det noe problem for da har man jo ikke noe valg og jeg blir som i en boble der alt jeg tenker på er eksamenen. Frykter at jeg ikke kommer til å klare dette nå, og det blir problematisk med den korte tiden. Det blir jo i tillegg høyere krav når man har tilgang på alle kilder, samtidig som man egentlig ikke har tid til å sjekke de opp noe særlig. 

Noen som har hatt det på samme måte og/eller har gjennomført eksamen slik og har noen gode tips? 

Anonymkode: bac5b...9d5

Jeg har hatt hjemmeeksamen før på bare 4 timer. Vanligvis så er det mulig å levere inn en word fil via Inspera Assessment (digital eksamen). Det jeg har gjort er å forberede en word fil med forside og kilde før eksamen, altså sannsynlig kilde som jeg har i pensum. Da har jeg sluppet å tenke på formulering av det mens eksamen er i gang. 

Anonymkode: 1b0ad...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så bekymret for den ene eksamenen jeg skal ha. Den skulle egentlig være en skoleeksamen på åtte timer, men blir nå en hjemmeeksamen på åtte timer. Jeg har hatt hjemmeeksamen før, men da har de vart i 3 dager. Jeg er redd for at jeg ikke kommer til å klare å konsentrere meg skikkelig på den korte tiden og at jeg ikke rekker å gjøre det skikkelig. På skoleeksamen er ikke det noe problem for da har man jo ikke noe valg og jeg blir som i en boble der alt jeg tenker på er eksamenen. Frykter at jeg ikke kommer til å klare dette nå, og det blir problematisk med den korte tiden. Det blir jo i tillegg høyere krav når man har tilgang på alle kilder, samtidig som man egentlig ikke har tid til å sjekke de opp noe særlig. 

Noen som har hatt det på samme måte og/eller har gjennomført eksamen slik og har noen gode tips? 

Anonymkode: bac5b...9d5

La meg gjette: UiA ? 😉 Den er veldig stress siden jeg er helt uvant med en slik ordning. Endte opp med at jeg hoppet over denne, så tar den som utsatt eksamen til høsten. Ikke sikkert at man skal ha samme eksamensopplegg til høsten, men jeg burde heller ha forberedt alle kildene fra pensumet på forhånd, noe jeg ikke gjorde. Så slipper man å lete i APA hele tiden hvordan ditt og datt skal siteres. Som du riktig påpeker, så må man sjekke opp hvor den kilden sa det og det på hvilken side. Man kan ikke bare sitere forfatternavnet og årstallet, men sidetall også, selv om man IKKE skal ha litteraturliste på slutten, så trengs det fortsatt en viss sitering til.

På den annen side er det også fælt med bare 5-timers eksamen der alt baserer seg på hukommelse og ingen hjelpemidler. Synes det er en veldig avdanket og gammeldags måte å drive med eksamen på, på universitetsnivå, da man før i tiden sidestilte hukommelse med intelligens og analytiske evner. Det er fort gjort å glemme noe eller få en "sperre", så er man helt ferdig. Selv mener jeg at det beste hadde vært om alle eksamener var 3 - 5 dagens hjemmeeksamen. 

 

Anonymkode: 29b38...755

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt hjemmeeksamen før på bare 4 timer. Vanligvis så er det mulig å levere inn en word fil via Inspera Assessment (digital eksamen). Det jeg har gjort er å forberede en word fil med forside og kilde før eksamen, altså sannsynlig kilde som jeg har i pensum. Da har jeg sluppet å tenke på formulering av det mens eksamen er i gang. 

Anonymkode: 1b0ad...8f9

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg gjette: UiA ? 😉 Den er veldig stress siden jeg er helt uvant med en slik ordning. Endte opp med at jeg hoppet over denne, så tar den som utsatt eksamen til høsten. Ikke sikkert at man skal ha samme eksamensopplegg til høsten, men jeg burde heller ha forberedt alle kildene fra pensumet på forhånd, noe jeg ikke gjorde. Så slipper man å lete i APA hele tiden hvordan ditt og datt skal siteres. Som du riktig påpeker, så må man sjekke opp hvor den kilden sa det og det på hvilken side. Man kan ikke bare sitere forfatternavnet og årstallet, men sidetall også, selv om man IKKE skal ha litteraturliste på slutten, så trengs det fortsatt en viss sitering til.

På den annen side er det også fælt med bare 5-timers eksamen der alt baserer seg på hukommelse og ingen hjelpemidler. Synes det er en veldig avdanket og gammeldags måte å drive med eksamen på, på universitetsnivå, da man før i tiden sidestilte hukommelse med intelligens og analytiske evner. Det er fort gjort å glemme noe eller få en "sperre", så er man helt ferdig. Selv mener jeg at det beste hadde vært om alle eksamener var 3 - 5 dagens hjemmeeksamen. 

 

Anonymkode: 29b38...755

Nope, UiT.

Det var en god ide å skrive opp alle kildene på forhånd slik at man bare trenger å fylle ut sidetall, så er i alle fall noe gjort. Vet ikke hvilket fag det blir og dermed heller ikke hvilke pensumbøker, men det tar vel ikke så alt for lang tid å lage til uansett. 

Enig med det om hjemmeeksamen, da man i arbeidslivet også vil ha tilgang til hjelpemidler. 

Takk for tips begge to! :)

Anonymkode: bac5b...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2020 den 11.56, AnonymBruker skrev:

Dette er jeg helt sikker på at du klarer å dra i land. I verste fall får du levere med en resultatdel som du ikke er helt fornøyd med. Prøv å ikke vær så hard med deg selv! Er tre uker til innlevering, og du er nesten ferdig med oppgaven din, det er grunn i seg slev til å være stolt. Forskning kan være vanskelig å forstå, spesielt når man begynner å grave seg ned i detaljene, er helt naturlig at det føles overveldende. Heier på deg! Se om du kan legge bacheloroppgaven bort i noen dager, se litt på den andre oppgaven, også kan du komme tilbake til den etter det. Eventuelt hør om noen kan lese igjennom den med deg, så du kan få litt nye innspill. 

Anonymkode: c6b39...283

 

På 19.5.2020 den 12.35, AnonymBruker skrev:

Kjære deg. Min bacheloroppgave skal leveres om FEM uker, og jeg har ikke begynt :( Ved universitetet mitt må vi ta andre fag ved siden av bacheloroppgaven (vet ikke om det er sånn andre steder), så jeg ble nettopp ferdig med det faget jeg måtte ta og føler at jeg kun har tid til å begynne å skrive først nå. 

I tillegg har jeg en deltidsjobb som lar meg jobbe hjemmefra (og føler meg jo heldig som har en jobb i disse tider i det hele tatt), men det å ikke ha timeplanen "fri" til å skrive denne hersens oppgaven gjør det skikkelig vanskelig for meg. Så bor jeg med samboer i en knøttliten hybel, han jobber fulltid og er i møter hele tiden og jeg har ikke et ordentlig sted å fokusere eller komme i skrivemodus engang.

Er skikkelig fortvilet, vet ikke hvordan jeg skal få det til....

Anonymkode: 361c0...9dd

Tusen takk for så mange gode og fine ord dere to! Omg, blir så glad ❤️ Det hjelper masse. Har tatt meg fri et par dager nå, og begynte på den andre oppgaven i dag. Ser ut som at jeg kommer til å bli ferdig i løpet av helga. Har hatt 2 mnd på meg, men begynte 8 dager før - fordi jeg har valgt å jobbe prioritere bacheloren. Oppgaven er på 8 sider, men det er et 7.5 sp fag. I løpet av mine tre år har jeg aldri vært borti et så heftig krav, både til antall sider av oppgaven og at vi måtte bruke pensumlitteratur på 200 sider. Er jo mer som et 15 stp fag🤭

Jeg skrev feil og mente egentlig to uker på bachelorgraden, den skal leveres 02. Juni 😁Ukene går litt for fort i mitt hodet. Men hvis jeg får resultatdelen i mål, så tror jeg det går fint. Har en tendens til å trykke meg selv ned, og undervurdere meg selv.

Og til deg; Anonymkode: 361c0...9dd. Jeg forstår veldig godt at du er fortvilet. Finnes det ingen andre steder du kan sette deg ned å jobbe, der du bor? En rolig kafe? Forstår godt hvis du føler at timene ikke strekker til. Jeg har ikke deltidsjobb, men føler likevel at timene og dagene bare flyr forbi. Så kan godt forstå deg. Snart er vi i mål. Snart. Heier på deg ❤️

 

Anonymkode: d4e26...8f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ER SIKKER PÅ AT JEG STRYKER PÅ BACHELOR OPPGAVEN,LEVERTE INN MED MANGEL PÅ 200 ORD,  DET ER INGEN HÅP, VURDERTE SERIØST Å TA LIVET MITT NOEN DAGER SIDEN ....FY FLATE

Anonymkode: ffdeb...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JEG ER SIKKER PÅ AT JEG STRYKER PÅ BACHELOR OPPGAVEN,LEVERTE INN MED MANGEL PÅ 200 ORD,  DET ER INGEN HÅP, VURDERTE SERIØST Å TA LIVET MITT NOEN DAGER SIDEN ....FY FLATE

Anonymkode: ffdeb...d95

Husk at det ofte er +/- 10%, kan gå bedre enn du tror 😊 Hvis du er seriøs med delen om å ta livet av deg håper jeg du oppsøker profesjonell hjelp, en bacheloroppgave er ikke verdt å dø over! Men må si jeg kan kjenne meg igjen i håpløsheten man opplever, det går hardt utover psyken, og selvbildet. 

Anonymkode: c6b39...283

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.5.2020 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Jeg er så bekymret for den ene eksamenen jeg skal ha. Den skulle egentlig være en skoleeksamen på åtte timer, men blir nå en hjemmeeksamen på åtte timer. Jeg har hatt hjemmeeksamen før, men da har de vart i 3 dager. Jeg er redd for at jeg ikke kommer til å klare å konsentrere meg skikkelig på den korte tiden og at jeg ikke rekker å gjøre det skikkelig. På skoleeksamen er ikke det noe problem for da har man jo ikke noe valg og jeg blir som i en boble der alt jeg tenker på er eksamenen. Frykter at jeg ikke kommer til å klare dette nå, og det blir problematisk med den korte tiden. Det blir jo i tillegg høyere krav når man har tilgang på alle kilder, samtidig som man egentlig ikke har tid til å sjekke de opp noe særlig. 

Noen som har hatt det på samme måte og/eller har gjennomført eksamen slik og har noen gode tips? 

Anonymkode: bac5b...9d5

Jeg presterer selv best på skoleeksamen og er ingen fan av hjemmeeksamen. Men alle eksamene mine er omgjort til hjemmeeksamen, så det jeg har gjort er at jeg har latet som om det er en skoleeksamen. 

Dagen før eller en halvtime før start gjør jeg alt jeg trenger klart på skrivebordet. Inkludert snack og drikke. 
Når eksamen starter bare setter jeg i gang med å lese oppgavene, lager korte disposisjoner og så hiver jeg meg på tastaturet. Akkurat som jeg ville gjort på skoleeksamen, bare med penn og papir. Tar gjerne også på en alarm slik at f.eks 15 min før tiden er ute, så når alarmen ringer, da er det et tegn på at jeg må klargjøre for å levere inn.
 

Har også lagt merke til at selv om jeg har alt av notater og bøker tilgjengelig, så er det knapt tid til å sjekke opp i noe som helst. Egentlig like greit, slipper jeg bryet med kilder osv. Så det gjelder å ha god kontroll på pensum før eksamen.
 

Så alt i alt, mitt tips oppsummert er at du må bare lure deg selv. Fake it until you make it 👊🏼

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update, har heldigvis fått innvilget utsatt innlevering på masteroppgaven til august, tror nok det skal gå fint.

Dette semesteret har vært tøft. Ikke nok med koronasituasjonen som var /er. Moren min fikk også påvist brystkreft, og at det var arvelig (brca1-genfeilen) oppi alt dette. Jeg skal teste om jeg har arvet den genfeilen i løpet av sommeren. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2020 den 16.08, mammamora90 skrev:

Update, har heldigvis fått innvilget utsatt innlevering på masteroppgaven til august, tror nok det skal gå fint.

Dette semesteret har vært tøft. Ikke nok med koronasituasjonen som var /er. Moren min fikk også påvist brystkreft, og at det var arvelig (brca1-genfeilen) oppi alt dette. Jeg skal teste om jeg har arvet den genfeilen i løpet av sommeren. 

❤️

Anonymkode: 38f5b...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste eksamen i morgen. Siste eksamen noensinne, forhåpentligvis! Og jeg MÅ stå!!

Og jeg tror ikke jeg klarer det... Helvetes finansfag som bortimot er beryktet for å være jævlig. Samtidig har fagansvarlig sagt han kommer til å gjøre den vanskeligere for å hindre juks. Takk for det!!! 🤬

Anonymkode: 38f5b...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2020 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Jeg er så bekymret for den ene eksamenen jeg skal ha. Den skulle egentlig være en skoleeksamen på åtte timer, men blir nå en hjemmeeksamen på åtte timer. Jeg har hatt hjemmeeksamen før, men da har de vart i 3 dager. Jeg er redd for at jeg ikke kommer til å klare å konsentrere meg skikkelig på den korte tiden og at jeg ikke rekker å gjøre det skikkelig. På skoleeksamen er ikke det noe problem for da har man jo ikke noe valg og jeg blir som i en boble der alt jeg tenker på er eksamenen. Frykter at jeg ikke kommer til å klare dette nå, og det blir problematisk med den korte tiden. Det blir jo i tillegg høyere krav når man har tilgang på alle kilder, samtidig som man egentlig ikke har tid til å sjekke de opp noe særlig. 

Noen som har hatt det på samme måte og/eller har gjennomført eksamen slik og har noen gode tips? 

Anonymkode: bac5b...9d5

Er det jus? 

Anonymkode: 1391c...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort min siste eksamen 😄 Brukte pensum endel så håååper jeg ikke plagierer, selv om jeg skrev kilder så klart...Nå er det å skrive masteroppgaven ferdig! 

Anonymkode: 1b0ad...8f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det jus? 

Anonymkode: 1391c...618

Jepp.

Anonymkode: bac5b...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/21/2020 at 3:30 PM, AnonymBruker said:

Jeg er så bekymret for den ene eksamenen jeg skal ha. Den skulle egentlig være en skoleeksamen på åtte timer, men blir nå en hjemmeeksamen på åtte timer. Jeg har hatt hjemmeeksamen før, men da har de vart i 3 dager. Jeg er redd for at jeg ikke kommer til å klare å konsentrere meg skikkelig på den korte tiden og at jeg ikke rekker å gjøre det skikkelig. På skoleeksamen er ikke det noe problem for da har man jo ikke noe valg og jeg blir som i en boble der alt jeg tenker på er eksamenen. Frykter at jeg ikke kommer til å klare dette nå, og det blir problematisk med den korte tiden. Det blir jo i tillegg høyere krav når man har tilgang på alle kilder, samtidig som man egentlig ikke har tid til å sjekke de opp noe særlig. 

Noen som har hatt det på samme måte og/eller har gjennomført eksamen slik og har noen gode tips? 

Anonymkode: bac5b...9d5

 

59 minutter siden, Uatskillelig said:

Jeg også 🥺

Jeg skal ha hjemmeeksamen i filosofi i morgen, og jeg er også redd for at jeg skal miste konsentrasjonen og ikke klare å jobbe like effektivt som jeg ville gjort i et klasserom. 

 

Absolutt ingenting å være bekymret for. Du blir like stresset som om det var skoleeksamen på grunn av den korte tiden du har på å levere. Jeg hadde nettopp en eksamen på 6 timer hjemme og klarte såvidt å gå på do. Bare vær klar når eksamen blir utdelt så kjenner du på tidspresset med en gang! Lykke til

Anonymkode: bb162...8d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

 

Takk 💗

 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer til alle dere som har gjennomført eksamen. 🏆

 

  • Liker 6
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uatskillelig said:

Takk 💗

Jeg tror eksamen gikk bra. Jeg fikk til og med for mye tid, og det er ikke likt meg. Jeg pleier alltid å ha dårlig tid, men i dag leverte jeg én time før. Var stresset i starten, men det gikk over da jeg så at det ikke var så mye oppgaven spurte om. Oppgavene var veldig forutsigbare, og jeg hadde gjort et godt forarbeid siden jeg visste hva oppgavene ville bestå i. Veldig grei eksamen! Eneste er at jeg er i underskudd på søvn og sliten, så jeg er ikke helt i balanse psykisk. Skal få tatt meg en dusj og en luftetur, og så prøve å sove mer i natt. Nå er det jo ferie - så da kan jeg det 🙌

 

 

Gratulerer med sommerferie ♥️ jeg hadde også eksamen i dag etter for lite søvn de siste dagene. Blir godt å slappe av nå 😍

Anonymkode: e8a0e...2b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med sommerferie ♥️ jeg hadde også eksamen i dag etter for lite søvn de siste dagene. Blir godt å slappe av nå 😍

Anonymkode: e8a0e...2b1

Gratulerer til deg også. ❤️ Viktig å slappe godt av nå💗

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siste eksamen på torsdag nå. Er bare sliten, lei, redd for at jeg strøk på den forrige jeg hadde. Føler mye av semesteret gikk drit på grunn av angst grunnet korona. Føler jeg samtidig er jævlig "flink" på å trykke meg ned og få meg til å føle meg shit i sånne perioder, og føler meg drit over at jeg ikke gjør noe med livet. 😫

Anonymkode: da35a...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...