Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 6.1.2020 den 20.10, SPOCA skrev:

Ikke alle studerer for å jage karriere. Selv tar jeg et årsstudium ved siden av fulltidsjobb. Hvorfor? Fordi jeg vil utvikle meg selv. Det er spennende fag. Og ja, jeg studerer også for å ha mange ben å stå på hvis jeg en dag skulle miste jobben. Men jeg har valgt noe jeg både er veldig interessant, det vil si at jeg gjerne bruker fritida mi, samtidig som jeg får faglig påfyll. 

Du, det er en ting jeg lurer på i forbindelse med det der! Jeg begynte på et årsstudie i høst, etter å ha fått fulltidsjobb i mai. Og i september ble jeg ordentlig syk, med sykehusinnleggelse og lang sykemelding. Og i forbindelse med sykepenger, rynket nav på nesen! Det er ikke bare-bare det med sykepenger visst, så fort man han meldt seg opp til noen eksamener så er man på papiret student, og mister mange rettigheter hos dem. Har du noen formening om det? 

Det gikk jo greit, jeg forklarte greia (samme som deg, tok eksamen fordi det er gøy, typ), og saksbehandleren var veldig hyggelig og forståelsesfull - og innrømte at det var en gråsone hun var usikker på. Men møter man en kjiping så sitter man i det, da? Liksom, at gråsonen heller mot nei-siden? 

Anonymkode: add3a...604

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du, det er en ting jeg lurer på i forbindelse med det der! Jeg begynte på et årsstudie i høst, etter å ha fått fulltidsjobb i mai. Og i september ble jeg ordentlig syk, med sykehusinnleggelse og lang sykemelding. Og i forbindelse med sykepenger, rynket nav på nesen! Det er ikke bare-bare det med sykepenger visst, så fort man han meldt seg opp til noen eksamener så er man på papiret student, og mister mange rettigheter hos dem. Har du noen formening om det? 

Det gikk jo greit, jeg forklarte greia (samme som deg, tok eksamen fordi det er gøy, typ), og saksbehandleren var veldig hyggelig og forståelsesfull - og innrømte at det var en gråsone hun var usikker på. Men møter man en kjiping så sitter man i det, da? Liksom, at gråsonen heller mot nei-siden? 

Jeg er fulltidsstudent med deltidsjobb som ble langtidssykemeldt i sammenheng med overgrep og rettssak. Og NAV rynket også på nesen, så nå har jeg ulønnet permisjon... 

Anonymkode: 159ff...a69

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar bachelor heltid ved siden av fulltidsjobb. Ble sykemeldt i høst etter en sykehusinnleggelse, og var sykemeldt i 2 mnd. Hos meg var sykepenger ikke noe problem, siden jeg også var sykemeldt fra studiene og derfor ikke studerte mens sykemeldt. Når man sender inn skjema for sykepenger får man spørsmål om man har studert i perioden de to siste ukene, og min saksbehandler sa at her skulle jeg svare nei pga jeg ikke studerte aktivt mens sykemeldt.

Skrevet

Jeg ble sykemeldt selv i høst. Det var ikke et problem så lenge jeg faktisk ikke studerte de ukene jeg var sykemeldt. Jeg fikk dette bekreftet skriftlig (jeg ringte dem og sendte skriftlig henvendelse). Det er kun et problem, ihvertfall i følge dem jeg pratet med, om jeg studerte i disse ukene. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres rart ut. Jeg jobbet i april til juli (sommerjobb) og er fulltidsstudent. Ble sykemeldt i svangerskapet og leverte inn sykemelding fordi legen mente jeg skulle sykemelde meg fra jobb og ikke studier. Krysset av for at jeg er fulltidsstudent, men ikke har jobbet de periodene det gjaldt. Var ingen problemer her.. 

Anonymkode: 5c062...019

• 2 uker senere...
Skrevet

Dette har vært et skikkelig dritt semester, men kan ligge i at jeg har opplevd både selvmord i nær familie og sykdom.

Jeg fikk A på første eksamen. Stryk på nummer to, så klagde jeg og fikk medhold (E). De to andre eksamenene fikk jeg D på. Pleier vanligvis å ligge mellom B og C i alle emner, så det at dette semesteret skulle gå så ræva var ikke planlagt. Har bedd om begrunnelse på de eksamenene jeg fikk D på. Vurderer sterkt å klage, for å prøve å gå opp en karakter. Er fornøyd om jeg får C. Er trossalt drøftingsfag, så man kan ha flaks.

Skal søke master til høsten. I fjor kom alle kvalifiserte inn. I årene før har det vært:

3 (2018) - 3,2 (2017) - Alle (2016) - 3,1 (2015). Om jeg ikke får gått opp en karakter i disse to fagene, kommer jeg til å ligge rundt 2,99 etter fullført bachelorgrad. Redd for at det ikke er bra nok til å komme inn... Hva om masteren blir skikkelig populær nå i år liksom? Tar jeg opp E’en er jeg redd det går utover bacheloroppgaven eller de andre fagene...

Stressa student 😒

Anonymkode: d4e26...8f7

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette har vært et skikkelig dritt semester, men kan ligge i at jeg har opplevd både selvmord i nær familie og sykdom.

Jeg fikk A på første eksamen. Stryk på nummer to, så klagde jeg og fikk medhold (E). De to andre eksamenene fikk jeg D på. Pleier vanligvis å ligge mellom B og C i alle emner, så det at dette semesteret skulle gå så ræva var ikke planlagt. Har bedd om begrunnelse på de eksamenene jeg fikk D på. Vurderer sterkt å klage, for å prøve å gå opp en karakter. Er fornøyd om jeg får C. Er trossalt drøftingsfag, så man kan ha flaks.

Skal søke master til høsten. I fjor kom alle kvalifiserte inn. I årene før har det vært:

3 (2018) - 3,2 (2017) - Alle (2016) - 3,1 (2015). Om jeg ikke får gått opp en karakter i disse to fagene, kommer jeg til å ligge rundt 2,99 etter fullført bachelorgrad. Redd for at det ikke er bra nok til å komme inn... Hva om masteren blir skikkelig populær nå i år liksom? Tar jeg opp E’en er jeg redd det går utover bacheloroppgaven eller de andre fagene...

Stressa student 😒

Anonymkode: d4e26...8f7

Hva studerer du?

Anonymkode: 49003...b7b

• 4 uker senere...
Skrevet

Tar et emne på 20 studiepoeng som har den høyeste strykprosenten på studiumet. I stedet for å fokusere på å hjelpe studentene med å skaffe oversikt over pensum bruker foreleseren svært mye tid på å snakke om hans egen forskning. Hans egen forskning er helt i yttergrensen av hva som er relevant for penum og for å forstå foreleserens forskning bør en helst ha god kontroll på faget.  Så det ender jo med at folk hører på foreleseren, men knapt forstår noe som helst.

Anonymkode: 49003...b7b

Skrevet
På ‎05‎.‎05‎.‎2019 den 7.27, AfricanQueen skrev:

Loooord.... har en eksamens innlevering som jeg har bare en uke på meg... 4000 ord.. tillegg til det så har jeg pugge eksamen til juni ! jeg vil ha ferie, nuuuuu !:grine:

Her er jeg igjen da... sitter å skriver min bachelor... tiden flyr.. og på tide med mye masing fram til jeg er ferdig!

Jeg vil ha ferie, nuuuu!:cry3:

Skrevet
På ‎08‎.‎12‎.‎2019 den 18.40, AnonymBruker skrev:

JEG HENGER MEG SNART. JEG ER SÅ JÆVLIG STRESSA OG SLITEN, JEG HAR BARE LYST TIL Å BRØLE.

Har en eksamen i morgen som jeg føler meg VILT uforberedt til, jeg har TO essays som skal leveres, og jeg har et GIGANTISK prosjekt som skal leveres neste uke, som jeg ikke har rukket å begynne på engang fordi jeg har øvd til eksamen.

Jeg er så stresset at hver gang jeg sovner så våkner jeg fordi jeg føler at jeg ikke har tid til å sove!

Aaaaaaaahhhhh!!!!!

måtte bare få det ut.

Anonymkode: 4499c...7cc

Jeg føler deg.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvordan finne konsentrasjon til å skrive masteroppgave nå i disse koronatidene? Har samboer pluss barn hjemme på hjemmekontor og hjemmeskole. Får lite arbeidsro hjemme. I tillegg er jeg blitt helt opphengt i å stadig sjekke utviklingen i antall smittede og døde (dette sjekker eg veldig hyppig), resultatet er at jeg jobber veldig sakte med det jeg egentlig skal; altså masteroppgaven.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sliter så sykt med bacheloroppgaven min. Jeg har endel bøker, men syns likevel at det blir utrolig begrenset nå som bibliotekene ikke er åpne. Gidder ikke å kjøpe en bok for å bruke typ to setninger. 

i tillegg bor jeg og samboer på 30 kvm, så det er med andre ord ingen steder å sitte og skrive. Det er umulig å konsentrere seg med samboer og en vill valp i samme rom. 

jeg vet at denne oppgaven kommer til å bli dårlig, så målet blir bare å få levert noe...

Anonymkode: 1f77a...695

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke konsentrere meg om studiene. Det går rett og slett til helvete og er ikke sikker på om jeg får tatt eksamen. Fikk i tillegg i dag varsel om at jeg er permittert fra jobben, så nå har jeg enda en ting på bekymre meg over. 

Anonymkode: f77fe...177

AnonymBruker
Skrevet
På 22.3.2020 den 14.05, mammamora90 skrev:

Hvordan finne konsentrasjon til å skrive masteroppgave nå i disse koronatidene? Har samboer pluss barn hjemme på hjemmekontor og hjemmeskole. Får lite arbeidsro hjemme. I tillegg er jeg blitt helt opphengt i å stadig sjekke utviklingen i antall smittede og døde (dette sjekker eg veldig hyppig), resultatet er at jeg jobber veldig sakte med det jeg egentlig skal; altså masteroppgaven.

For meg er det hjelpsomt å bare koble ut alt av nettaviser og nyheter i hvert fall. Jeg trenger ikke den konstante oppdateringen om antall døde og syke, det stresser meg bare mer enn det roer meg. Når det er sagt så er den eneste nyheten jeg trenger at myndighetene kommer med nå, er hvordan dagpenger skal ordnes til oss studenter. Ellers trenger jeg ikke mer negativ input, blir gæren av det.

Har heldigvis mye arbeidsro hjemme da, i forhold til mange, men det er sannelig ikke lett å konsentrere seg i disse tider likevel.

Anonymkode: bc714...0b7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer juss, men har gjennom studiet slitt med alvorlig depresjon som jeg har fått diagnostisert. Har vært på det stadiet at jeg har ligget i sengen hele dagen i flere semestre uten å gjøre noe. Bare vært helt isolert. Ikke kjøpt bøker og ikke vært på universitetet i det hele tatt. Ikke sett vitsen med noe. Så det har medført veldig dårlige karakterer. Det siste semesteret har jeg vært på bedringens vei etter at jeg fikk langvarig innleggelse forrige høst, til å jobbe med mønstrene mine. Dette gjorde at jeg dette semesteret for første gang har klart å dra på skolen, lese og ikke ligge i sengen et helt semester. Grunnet Corona, vil det bli hjemmeeksamen og mest sannsynlig bestått/ikke bestått. Som med andre ord vil se meget dårlig ut når jeg har veldig dårlige karakterer ellers. Og karakterpresset på dette studiet er enormt. Uheldigvis er jeg også i slutten av studiet, slik at jeg ikke får vist den progresjonen jeg hadde ønsket. Nå vet jeg jo ikke om det hadde gått noe bedre karaktermessig, men med tanke på at jeg tidligere ikke har lest noe som helst og vært helt apatisk så satset jeg jo på det. Håper bare jeg får en jobb i fremtiden, om det så er med hjelp fra NAV.

Anonymkode: 3b929...6ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart ferdig med min bachelor, og var på vei ut i en blomstrende bransje. Nå har derimot bransjen havarert, og gudene vet om jeg vil klare å få meg jobb etter dette. 

Alt frem mot siste innlevering virker nå helt meningsløst. Skjønner ikke vitsen med å gjøre noe som helst.

Anonymkode: 4499c...7cc

Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)

Jeg studerer juss, men har gjennom studiet slitt med alvorlig depresjon som jeg har fått diagnostisert. Har vært på det stadiet at jeg har ligget i sengen hele dagen i flere semestre uten å gjøre noe. Bare vært helt isolert. Ikke kjøpt bøker og ikke vært på universitetet i det hele tatt. Ikke sett vitsen med noe. Så det har medført veldig dårlige karakterer. Det siste semesteret har jeg vært på bedringens vei etter at jeg fikk langvarig innleggelse forrige høst, til å jobbe med mønstrene mine. Dette gjorde at jeg dette semesteret for første gang har klart å dra på skolen, lese og ikke ligge i sengen et helt semester. Grunnet Corona, vil det bli hjemmeeksamen og mest sannsynlig bestått/ikke bestått. Som med andre ord vil se meget dårlig ut når jeg har veldig dårlige karakterer ellers. Og karakterpresset på dette studiet er enormt. Uheldigvis er jeg også i slutten av studiet, slik at jeg ikke får vist den progresjonen jeg hadde ønsket. Nå vet jeg jo ikke om det hadde gått noe bedre karaktermessig, men med tanke på at jeg tidligere ikke har lest noe som helst og vært helt apatisk så satset jeg jo på det. Håper bare jeg får en jobb i fremtiden, om det så er med hjelp fra NAV.

Anonymkode: 3b929...6ef

Hvor på studiet er du og hva slags karakterer har du? Uansett kan jo være at bestått/ikke bestått er fordel for deg på din første eksamen hvor du ikke har ligget i sengen hele semesteret. Kanskje det kan lette på presset og det er jo heller ikke gitt at du hadde klart å få gode karakterer første gang du ikke lå i sengen hele semesteret. 

Endret av Nimbus2000
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er masterstudent som er på siste semester, og jeg greier ikke motivere meg til en siste innspurt. Jeg har alle rede fått utsatt maks semester, så jeg MÅ gjøre meg ferdig. Jeg skal greie det, men jeg må jo jobbe hjemme istedenfor lesesal og det kommer med problemer (som en selskapssyk hund) , i tillegg har jeg ikke tilgang til bibliotek lenger. Veileder hintet til at vi kanskje får litt ekstra tid på å levere, men det er ikke bekreftet. Hun sa bare at hun trodde det, men det er ikke hun som bestemmer. :sukk: 

Anonymkode: 4174d...817

AnonymBruker
Skrevet

For meg hjelper det med frister. Hvis du begynner på innleveringsdato og setter av tid bakover til korrektur, trykk(gjør man det fortsatt), kildelistekontroll, skrive diskusjonen etc så oppdager du fort at du nok ikke har så mye tid til rådighet. Det hjalp meg og min motivasjon da jeg skrev master.

Pluss ha faste arbeidstider.

Avtal feks en dato om kort tid hvor du skal legge frem det siste du har gjort for noen andre.

Anonymkode: 0868b...f18

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har en oppgave som skal være levert i løpet av morgendagen. Krav til lengde er fem sider. Føler meg helt fortapt, har kun skrevet et avsnitt. Jeg HATER HATER HATER britisk litteratur!! 

Anonymkode: c93c8...75c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...