Gjest "gjest" Skrevet 6. oktober 2011 #101 Skrevet 6. oktober 2011 jeg er egentlig veldig nysgjerrig på eksakt HVA det er med din oppvekst som du syns var bra men som BV ville kommet på døren for hvis man hadde gjort det i dag. Tja, jeg var nøkkelbarn, jeg hadde plikter fra jeg var ganske lita som f. eks passe lillesøsteren og ut med se til at mat og vannskålene til hunden var pene og rene og at det hele tiden var friskt vann til ham, jeg måtte skrelle poteter og gulrøtter til sjøla kom heim, hvis ikke ble det ingen middag. Som f. eks.
Caramba Skrevet 6. oktober 2011 #102 Skrevet 6. oktober 2011 Tja, jeg var nøkkelbarn, jeg hadde plikter fra jeg var ganske lita som f. eks passe lillesøsteren og ut med se til at mat og vannskålene til hunden var pene og rene og at det hele tiden var friskt vann til ham, jeg måtte skrelle poteter og gulrøtter til sjøla kom heim, hvis ikke ble det ingen middag. Som f. eks. Og du mener BV hadde kommet på døra hvis du hadde gjort dette i dag?
Gjest "gjest" Skrevet 6. oktober 2011 #103 Skrevet 6. oktober 2011 Og du mener BV hadde kommet på døra hvis du hadde gjort dette i dag? Jepp, det hadde de.
Caramba Skrevet 6. oktober 2011 #104 Skrevet 6. oktober 2011 Jepp, det hadde de. Det tror ikke jeg, hvorfor skulle de det?
Husfrua Skrevet 6. oktober 2011 #105 Skrevet 6. oktober 2011 Jepp, det hadde de. Nei, det hadde de nok ikke. Min svigerinne som er førskolelærer, har på vegne av bhg tatt kontakt med bv i noen tilfeller. og det er nok ikke så enkelt som noen tror, at de bare dukker opp på døra de og krever å få innsyn i familiesituasjonen. De har opplevd flere ganger å ikke bli hørt. Og da er det snakk om nokså ille situasjoner. Det har jo også vært en del i media om barn som ikke har fått tilstrekkelig oppfølging når det kommer til vold i hjemmet de siste årene, noe som har fått fatale konsekvenser. Så dette er nok bare synsing fra din side.
Gjest imli Skrevet 6. oktober 2011 #106 Skrevet 6. oktober 2011 Jepp, det hadde de. Herregud, det hadde dei vel ikkje. Du verkar, i mangel på penare ord, ganske tett i pappen innanfor det området her. Du har så vidt eg har forstått heller ikkje erfaring på området, men baserar deg kun på synsing. Kan du ikkje spy ut dei sure haldningane dine ein anna plass? 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #107 Skrevet 6. oktober 2011 Tja, jeg var nøkkelbarn, jeg hadde plikter fra jeg var ganske lita som f. eks passe lillesøsteren og ut med se til at mat og vannskålene til hunden var pene og rene og at det hele tiden var friskt vann til ham, jeg måtte skrelle poteter og gulrøtter til sjøla kom heim, hvis ikke ble det ingen middag. Som f. eks. Og du mener BV hadde kommet på døra hvis du hadde gjort dette i dag? Jepp, det hadde de. Vet du, jeg lar meg provosere av at sånne som deg sprer direkte usannheter, løgner og rykter om en etat som trenger at folk har tillit til dem og at folk stoler på dem og samarbeider med dem. Du har åpenbart aldri vært i nærheten av familier eller barn som virkelig trenger hjelp og oppfølging av barnevernet, og det du sier her er et hån mot de som sliter og mot de som skal hjelpe, og mot alle oss andre som er med på å finansiere dette via skatteseddelen. Godt mulig at du prøver å være morsom, jeg syns bare det er trist. Men det du mener er vel kanskje heller at du og dine venninner syns det er for ille med barn som må ta ansvar hjemme, passe småsøsken og dyr og hjelpe til hjemme. Men vennligst ikke overfør slike holdninger til å gjelde en etat som skal ivareta de som har det vanskelig. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. oktober 2011 #108 Skrevet 8. oktober 2011 Det tror ikke jeg, hvorfor skulle de det? Fikk du med deg at hun skreiv at om hun ikke hadde hjulpet til å skrelle poteter så hadde hun ikke fått middag? Nekte mat? Tviler på at det er så greit.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #109 Skrevet 8. oktober 2011 Fikk du med deg at hun skreiv at om hun ikke hadde hjulpet til å skrelle poteter så hadde hun ikke fått middag? Nekte mat? Tviler på at det er så greit. Konsekvens heter det Tror ikke det ville skjedd mange ganger om dette var sånn denne familien fungerte Jeg har mange ganger sagt til jenta mi at om hun ikke legger skittentøyet sitt i skittentøyskurven slutter jeg å vaske dem! Da vil hun til slutt måtte gå naken på skolen pleier jeg å si Når hun merker det er fryktelig lite tøy i skapet sitt blir hun veeeldig flink etterpå kal jeg si deg 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. oktober 2011 #110 Skrevet 8. oktober 2011 Konsekvens heter det Tror ikke det ville skjedd mange ganger om dette var sånn denne familien fungerte Jeg har mange ganger sagt til jenta mi at om hun ikke legger skittentøyet sitt i skittentøyskurven slutter jeg å vaske dem! Da vil hun til slutt måtte gå naken på skolen pleier jeg å si Når hun merker det er fryktelig lite tøy i skapet sitt blir hun veeeldig flink etterpå kal jeg si deg Jaha så du mener en bra oppdragelsesmetode er å sulte barna dine? Da ville jeg heller tvanspottetrent min ettåring. Tror unger får mer traumer av å bli nekta å spise
Gjest imli Skrevet 8. oktober 2011 #111 Skrevet 8. oktober 2011 Å nekte ungane mat var vel ikkje meire greitt for 20 år sida enn det er no? 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. oktober 2011 #112 Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Å nekte ungane mat var vel ikkje meire greitt for 20 år sida enn det er no? Nei ikke 20 år siden men kanskje say 100. Men denne diskusjnen handler vel om overbeskyttende foreldre ikke om det som har endra seg fra ting som var helt fryktelig før. Endret 8. oktober 2011 av BettyBoop28
Gjest imli Skrevet 8. oktober 2011 #113 Skrevet 8. oktober 2011 Nei ikke 20 år siden men kanskje say 100. Men denne diskusjnen handler vel om overbeskyttende foreldre ikke om det som har endra seg fra ting som var helt fryktelig før. Det har vel aldri vore greitt å slute ungane sine med vilje. At mange hadde lite mat, er jo noko anna.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. oktober 2011 #114 Skrevet 8. oktober 2011 Det har vel aldri vore greitt å slute ungane sine med vilje. At mange hadde lite mat, er jo noko anna. Jo det tror jeg faktisk. at man fikk beskjed om å legge seg uten kveldsmat hvis man var slem tror jeg var vanlig en gang i tiden.
Gjest imli Skrevet 8. oktober 2011 #115 Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Jo det tror jeg faktisk. at man fikk beskjed om å legge seg uten kveldsmat hvis man var slem tror jeg var vanlig en gang i tiden. Det var det nok, men eg tenkte vel meir på over litt lengre periodar, og for 20 år sida var det neppe vanleg. Reknar med at "før i tida" var når me som er småbarnsmødre no var barn, altså for 20-30 år sida, ikkje for 100 år sida. Endret 8. oktober 2011 av imli
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. oktober 2011 #116 Skrevet 8. oktober 2011 Det var det nok, men eg tenkte vel meir på over litt lengre periodar. Åja sånn ja.
Gjest Purple Haze Skrevet 8. oktober 2011 #117 Skrevet 8. oktober 2011 Begrepene curlingforeldre og helikopterforeldre har vel oppstått av en grunn, og jeg hørte ikke disse begrepene da mine barn var små for rundt 20 år siden, heller ikke da jeg var barn. Jeg tror mange foreldre i dag har dårlig samvittighet, er slitne eller har for dårlig tid til å stille krav til ungene sine eller lære dem mange grunnleggende ting. Så det var noen som nevnte at den jevne 12-åring ikke trenger barnevakt. Vel, her har eksen til min samboer barnevakt til sine barn på 11 og 13 år hver daq etter skolen. Og det er full krise om vi lar dem være alene et par timer. Må innrømme at jeg synes det er helt sprøtt altså. På den andre siden av curling-og helikopterforeldre finner man dessverre flere og flere foreldre som er uskikket til å ha barn. Antallet barnevernssaker har aldri vært høyere enn nå.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. oktober 2011 #118 Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Begrepene curlingforeldre og helikopterforeldre har vel oppstått av en grunn, og jeg hørte ikke disse begrepene da mine barn var små for rundt 20 år siden, heller ikke da jeg var barn. Jeg tror mange foreldre i dag har dårlig samvittighet, er slitne eller har for dårlig tid til å stille krav til ungene sine eller lære dem mange grunnleggende ting. Så det var noen som nevnte at den jevne 12-åring ikke trenger barnevakt. Vel, her har eksen til min samboer barnevakt til sine barn på 11 og 13 år hver daq etter skolen. Og det er full krise om vi lar dem være alene et par timer. Må innrømme at jeg synes det er helt sprøtt altså. På den andre siden av curling-og helikopterforeldre finner man dessverre flere og flere foreldre som er uskikket til å ha barn. Antallet barnevernssaker har aldri vært høyere enn nå. Hva vil det si å være helikopter og curlingforeldre? Skjønte ikke helt de uttrykkene der. Det jeg og syns er sykt er hvordan skolene krever så jævlig av foreldre nå. Nå må de stilleopp på samtlige skolesommerferieavslutninger hvert bidige år, de må selv lære å spille f.eks piano om ungen begynner på piano. Før var det ungens ansvar å øve selv mellom pianotimene. Endret 8. oktober 2011 av BettyBoop28
Gjest Purple Haze Skrevet 8. oktober 2011 #119 Skrevet 8. oktober 2011 Hva vil det si å være helikopter og curlingforeldre? Skjønte ikke helt de uttrykkene der. Det jeg og syns er sykt er hvordan skolene krever så jævlig av foreldre nå. Nå må de stilleopp på samtlige skolesommerferieavslutninger hvert bidige år, de må selv lære å spille f.eks piano om ungen begynner på piano. Før var det ungens ansvar å øve selv mellom pianotimene. Curlingforeldre koster vekk alle hindringer og utfordringer barna måtte møte på i livet, helikopterforeldre svever over barna og vokter dem for hver minste lille ting. Jeg synes det er helt greit at både skole og barnehage stiller krav til foreldre om å stille opp. Ungene er først og fremst foreldrenes ansvar. Får man barn, følger det mye ansvar med, inkludert å følge opp skole og fritidsaktiviteter. At mange barn i dag blir overaktivisert er en annen debatt
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. oktober 2011 #120 Skrevet 8. oktober 2011 Curlingforeldre koster vekk alle hindringer og utfordringer barna måtte møte på i livet, helikopterforeldre svever over barna og vokter dem for hver minste lille ting. Jeg synes det er helt greit at både skole og barnehage stiller krav til foreldre om å stille opp. Ungene er først og fremst foreldrenes ansvar. Får man barn, følger det mye ansvar med, inkludert å følge opp skole og fritidsaktiviteter. At mange barn i dag blir overaktivisert er en annen debatt Jojo men det er ikke nødvendig med diiger avslutning med foreldre hvert eneste år. Greit nok når det er avgangsklasser for da er det jo noe stort å avslutte. ikke hvert bidige skoleår. Og unger er med på dobbelt så mange aktiviteter som før fordi ungene ikke klarer å ta initiativ til å leke selv lengre og da gjør ikke foreldre annet enn å delta på 1000 ting og får aldri tid for seg selv, ever. Man skal tydeligvis være barnas slaver idag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå