Gjest Anonym Skrevet 4. oktober 2011 #81 Skrevet 4. oktober 2011 Er ikke helt enig i den teorien om at skilsmissebarn lettere blir uselvstendige fordi foreldrene gjør alt for dem pga. dårlig samvittighet. Selv er jeg skilsmissebarn og både jeg og søstrene mine ble tidlig selvstendige. Min samboer er fra en veldig tettknyttet familie, hvor foreldrene holder sammen enda. Og både han og søsknene blir sydd puter under armene og alle er godt oppi 20 og 30åra. Har vært et slit å få samboer til å ta oppvasken eller rydde litt uten å måtte fortelle ham det hele tiden. For meg så virker det som at foreldre som styrer så fælt i ungene sine liv er litt kontrollfreaks. De er faktisk litt redde for at ungene skal bli selvstendige for da er de ikke de små babyene deres lengre. Og ja. Det virker som mange foreldre ikke stoler på at barna deres greier noe selv lengre. Hadde senest besøk av svigers idag hvor svigermor maser på samboern min om at han må ringe legen sin og ordne ditt og datt. For dette hadde de snakket om sist. Jeg synes det er slitsomt å ha de på besøk for de kommer med formaninger hele tiden om ting som samboer må ordne og gjøre. Han er over 30år! Han greier da dette selv uten at mora hans skal minne han på det hele tiden.
palle Skrevet 4. oktober 2011 #82 Skrevet 4. oktober 2011 jeg er overbevist om at unger får dårligere oppfølging i dag enn for noen tiår siden. se på hele samfunnet, alt henger sammen. statistikken viser en negativ utvikling på mange områder: vi blir feitere selv om utseende aldri har betydd mer, vi skiller oss, vi bruker abort som prevensjon, voksne og barn får alvorlig diagnoser som me og adhd som aldri før, folk stresser med jobb, oppussing, likestilling og familieterapi. klart sånt går ut over barn. jeg tror det er et symptom på en oppvekst i ubalanse, hvor barnet opplever stress, identitetskonflikter, krangel osv. og når foreldrene ikke er hjemme sitter de og ser på space-monster-serier på cartoon eller spiller minecraft. så egentlig er det helt logisk, at fler barn nå enn før ikke klarer å slutte med bleie, ikke klarer å gå til skolen og ikke klarer å leker i fjæra. de har ikke lært det. 1
Gjest Sobril Skrevet 4. oktober 2011 #83 Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Jenta mi sluttet med bleie da hun var to, begynte å kle på seg selv rundt samme alder og kunne knyte skolisser før hun fylte fem. Men... Jeg kommer til å følge henne til skolen så lenge jeg kan. Jeg kommer til å smøre matpakke fordi jeg synes det er hyggelig (kan enda huske matpakkene mamma smurte hvor hun tegnet smilefjes på matpapiret, skrev "ha en fin dag" osv). Jeg kommer heller ikke til å la henne være hjemme alene på en god stund. Da JEG var liten var ting annerledes. Mye mulig det var like mye dritt som skjedde som i dag, men nå - hvor vi blir foret med alskens elendighet over internett i tillegg til tv - så er det kanskje ikke så rart at vi blir mer påpasselige (og tidvis paranoide). Endret 4. oktober 2011 av Sobril
Jens Skrevet 5. oktober 2011 #84 Skrevet 5. oktober 2011 Altså, at enkelte 5-åringar brukar bleie om natta, kan verken dei eller foreldra noko for. Trur ikkje akkurat foreldra tvingar ungane til å gå med nattbleie lengre enn dei må, men enkelte barn er seint tørre om natta. Kanskje er desse barna dei som etterkvart blir rekna som sengevætarar. Nettopp! Er passe lei av barnløse som skal belære oss med barn om hvordan vi skal oppdra våre barn. Min gutt på 6 år f.eks har vært tørr i ett år om natten, men etter han begynnte på skolen har han begynnt å tisse på seg hver natt. Da trengs det kanskje nattbleie i en periode! Og, når det gjelder å gå alene til skolen. På min sønns skole er det ikke lov for 1. klassingene å gå alene til skolen!!Selv om han bor rett over veien, så kan man jo ikke akkurat trosse skolens regler. Og, når det gjelder å være alene hjemme, er barn veldig forskjellige. Det med å slutte med bleie tidligere er også lettere sagt enn gjort. KJenner mange som har barn som har knytt seg helt, og fått fordøyelsesproblemer, hvor foreldrene har endt opp med å jevnlig måtte bruke klyster på barna. Da sysn jeg faktisk man ikke for enhver pris skal tvinge barna. Føler at man idag skal få barna så fort voksne!Er helt motsatt der. Jeg koser meg med mine små, de blir store fort nok, og det er da ikke noe hast, eller?
Jens Skrevet 5. oktober 2011 #85 Skrevet 5. oktober 2011 Han tar ikke skade av litt grining heller bare fordi han ikke syns det er det kjekkeste i verden å gå på do. HVa vet du egentlig om det?Har du barn selv??Høres ikke sånn ut utifra mange innlegg jeg har lest fra deg. Barn kan faktisk få traumer ved å bli tvunget på do!
Husfrua Skrevet 5. oktober 2011 #86 Skrevet 5. oktober 2011 Vi har nettopp vært på foreldresamtale i bhg. Der snakket vi bl.a om dette med dotrening. Min to-årings primærkontakt mente vi ikke skulle presse for mye ifht dette med å slutte med bleie. Var han ikke klar så var han ikke klar. De ville heller ikke presse han noe utover det som ble gjort hjemme, da de hadde sett at dette hadde hatt uheldig effekt.. Hun sa også at de ofte så at jenter var raskere her enn gutter.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 5. oktober 2011 #87 Skrevet 5. oktober 2011 HVa vet du egentlig om det?Har du barn selv??Høres ikke sånn ut utifra mange innlegg jeg har lest fra deg. Barn kan faktisk få traumer ved å bli tvunget på do! Herreguuud. barn får jo traumer av alt i dag. 1
altflyter Skrevet 5. oktober 2011 #88 Skrevet 5. oktober 2011 Herreguuud. barn får jo traumer av alt i dag. Det er desverre det samfunnet vårt har blitt til. Og det gjelder ikke bare barn, desverre. Nå er vi traumatisert og skal ha hjelp uansett hva det måtte være. Vi er blitt sutrete unger hele gjengen.
Gjest "gjest" Skrevet 5. oktober 2011 #89 Skrevet 5. oktober 2011 Hvis folk hadde oppdratt ungene i dag, slik vi selv ble oppdratt så hadde de hatt BV på døren. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 5. oktober 2011 #90 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Det er desverre det samfunnet vårt har blitt til. Og det gjelder ikke bare barn, desverre. Nå er vi traumatisert og skal ha hjelp uansett hva det måtte være. Vi er blitt sutrete unger hele gjengen. Ja det er helt på trynet. Vi tåler jo ingenting og unger har blitt mer svakelige av seg av all denne overbeskyttinga. De brekker jo armer og ben av ingenting. Jeg falt og slo meg mye som liten jeg også men aldri om jeg har brukket et bein i kroppen. Nå brekker de armen bare de faller av en huske. Endret 5. oktober 2011 av BettyBoop28
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #91 Skrevet 5. oktober 2011 Hvis folk hadde oppdratt ungene i dag, slik vi selv ble oppdratt så hadde de hatt BV på døren. Signerer!
Husfrua Skrevet 5. oktober 2011 #92 Skrevet 5. oktober 2011 Ja det er helt på trynet. Vi tåler jo ingenting og unger har blitt mer svakelige av seg av all denne overbeskyttinga. De brekker jo armer og ben av ingenting. Jeg falt og slo meg mye som liten jeg også men aldri om jeg har brukket et bein i kroppen. Nå brekker de armen bare de faller av en huske. Da er det bra samfunnet i allefall har sånne som deg som vet hvordan barn skal oppdras.. regner med dine ev fremtidige barn blir helt fantastiske og får den beste oppdragelsen noen kunne fått Det slår meg forresten at de som svarer på lik linje med deg er de uten barn.. Hvorfor det tror du??? Men jeg skal si deg en sannhet. Jeg tenkte som deg før jeg fikk barn. Men vet du hva, jeg har endret syn på en del ting gitt
Gjest "gjest" Skrevet 5. oktober 2011 #93 Skrevet 5. oktober 2011 Det slår meg forresten at de som svarer på lik linje med deg er de uten barn.. Hvorfor det tror du??? Vi barnløse er optimister på barnas vegne, det skal vi pinadø ha.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 5. oktober 2011 #94 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Da er det bra samfunnet i allefall har sånne som deg som vet hvordan barn skal oppdras.. regner med dine ev fremtidige barn blir helt fantastiske og får den beste oppdragelsen noen kunne fått Det slår meg forresten at de som svarer på lik linje med deg er de uten barn.. Hvorfor det tror du??? Men jeg skal si deg en sannhet. Jeg tenkte som deg før jeg fikk barn. Men vet du hva, jeg har endret syn på en del ting gitt nei får jeg barn blir jeg vel en overbeskyttende gærning jeg og skal du se. Nei forresten. Mine barn skal få lov å klatre i trær og leke aktivt ute. Endret 5. oktober 2011 av BettyBoop28
Djungelvrål Skrevet 5. oktober 2011 #95 Skrevet 5. oktober 2011 Nå kan jeg ikke se at vanlig oppdragelse var et tema i ts sitt innlegg? Bleieslutt har da ingenting å gjøre med hvor godt oppdratt barnet er, eller har jeg misforstått noe? Det vil jeg si det har..kan ikke være særlig moro for et barn å bæsje i bleia når de er 4 når alle venninnene sluttet med det for 1-2 år siden...da er det jo feiloppdragelse.
Husfrua Skrevet 5. oktober 2011 #96 Skrevet 5. oktober 2011 nei får jeg barn blir jeg vel en overbeskyttende gærning jeg og skal du se. Nei forresten. Mine barn skal få lov å klatre i trær og leke aktivt ute. Vent å se så skal du se at du blir overnervøs når din treåring begynner å klatre i trær... Min to-åring er svært aktiv og har vært flink motorisk lenge. Han klatrer rundt omkring som bare det han, og stort sett lar jeg han prøve seg. Men jammen er det slitsomt å se på til tider. Men nå har jeg ikke inntrykk av at barna ikke får leke aktivt ute. De aller fleste barn går i bhg, og der er det en selvfølge at de leker og klatrer.
Gjest evo6 Skrevet 5. oktober 2011 #97 Skrevet 5. oktober 2011 ja det gjør jeg nok. men ikke pga jeg ikke tror på at han klarer det. ,men pga jeg er altfor overbeskyttende.. så tar meg selv i at jeg sier mye, det er skummelt, å nei ikke gjør sånt... men så må jeg tenke på hvordan jeg vokste opp. da hang vi i trær og var jo gale omtrent. hoppet i hoppbakken med langrennski kjørte utfor i bakker jeg ikke tør kjøre den dag i dag. blir pingle når man blir gammel ja:)
Caramba Skrevet 6. oktober 2011 #98 Skrevet 6. oktober 2011 Ja det er helt på trynet. Vi tåler jo ingenting og unger har blitt mer svakelige av seg av all denne overbeskyttinga. De brekker jo armer og ben av ingenting. Jeg falt og slo meg mye som liten jeg også men aldri om jeg har brukket et bein i kroppen. Nå brekker de armen bare de faller av en huske. Denne debatten er nå på et sånt lavmål at det er klin umulig for oss som faktisk er foreldre å delta på et saklig nivå. Brekker armer og bein? Hva i all verden har nå det med saken å gjøre? Lager vi dårligere sjeletter på ungene våre også nå? Mer porøst, kanskje? Les hva du selv skriver, Betty. Jeg håper ikke du er seriøs, ellers kan jeg være enig i at mange i dag ikke er egnet som foreldre. 1
Kosemose Skrevet 6. oktober 2011 #99 Skrevet 6. oktober 2011 Hvis folk hadde oppdratt ungene i dag, slik vi selv ble oppdratt så hadde de hatt BV på døren. jeg er egentlig veldig nysgjerrig på eksakt HVA det er med din oppvekst som du syns var bra men som BV ville kommet på døren for hvis man hadde gjort det i dag. alt var så mye bedre da vi var unge... men mener du at bv har en for streng grense i fht hva som er god nok omsorg i dag? Kjenner du i det hele tatt til hvordan BV jobber? Jeg kjenner at jeg blir så lei av at folk slenger ut om BV og dermed er med på å opprettholde myten om BV som en nærmest "den sunne fornuftens fiende", så vennligst forklar hva det er du sikter til. Verden går framover, noe av det vi tenkte var greit da vi var unge er farlig, f.eks foreldre som røykte i bil med unger i baksetet, unger som sto mellom setene fra Tromsø til Kristiansand, unger som ikke brukte sykkelhjelm, osv. Så er flere unger på SFO istedenfor hjemme hos mamma etter skoletid i dag. Fordi mødrene må jobbe. Da jeg var liten var jeg med på korps, dans, og speidern, og ble da kjørt til disse aktivitetene. Det var ei som aldri ble kjørt fordi faren jobbet kveld og moren ikke hadde lappen, og jeg syntes synd på henne som alltid måtte ta buss eller haike med andre.
Gjest imli Skrevet 6. oktober 2011 #100 Skrevet 6. oktober 2011 Utruleg så mykje idiotisk folk greier å lire av seg. Ungar brekker då ikkje armar og bein noko lettare no enn før? Ja da, ein del ungar er nok meir overbeskytta, men at dei har dårlegare sjelett enn før er jo rett og slett eit latterleg utsagn. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå