Gå til innhold

Undervurderer foreldre barna sine

Fremhevede innlegg

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Når det kommer til bleie så har jeg ingen planer om å presse min to-åring, som begynner å grate når jeg setter han på do, til å slutte med bleie foreløpig. Jeg har overhodet ingen hast med dette, men håper han har sluttet til han er 3 år. Dette var sikkert helt uhørt før i tiden, men det bryr jeg meg rett og slett ingenting om. mitt barn tar ikke skade av å gå noe lengre med bleie... Så får barnepleiere og barnehageansatte mene hva de vil. Enda godt det er jeg som bestemmer ;)

Han tar ikke skade av litt grining heller bare fordi han ikke syns det er det kjekkeste i verden å gå på do.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke lest hele tråden - men jeg syns en god del av svarene er ganske komiske. Nå er det plutselig ikke måte på hvor "selvstendig" alle oppdrar sine barn. Samtidig har det vært en del tråder her på KG om f.eks. det å la barn være hjemme alene på ettermiddagen - fra hvilken alder er det forsvarlig. Da er det som regel voldsomt konsensus om at de må være bortimot tenåringer før det er mulig.

Å være alene hjemme om natta? helst ikke - det er farlig og huset kan brenne ned.

Å gå alene til skole for ikke å snakke om SFO: NEI, det er uforsvarlig (med mindre man bor 2 min fra skolen og det er gangvei hele veien).

Å være ute alene på lekeplassen - utenkelig, før de omtrent er tenåringer.

Ser at flere barnløse er fryktelig bastante på at "jeg skal slik og sånn". Sorry - du kommer til å ende i samme trygghetssuppa som alle andre. DU kommer ikke til å være den som sender 4-åringen på butikken alene eller tilsvarende "galskap" som ingen andre gjør. Det kan jeg garantere deg! Om noen år skal jeg vedde mye på at også du sitter på KG og akker deg over uforsvarlige mødre som lar 6-åringen være hjemme alene mens du stikker på nærbutikken.....

Og det er egentlig det som er problemet: trygghetssuppa. Vi lever i et samfunn hvor ALT er farlig, og hvor det at barn gjør sine egne erfaringer iallfall er farlig. All fare skal elimineres, barn skal ikke utsettes for biltrafikk/være alene/ barn skal ikke "tvinges" til noe (og ja jeg er helt enig i at bleieslutt i 4-årsalderen pr def er for sent). Man forventer ikke at de er kompetente mennesker - og da blir de det ikke heller.

Men altså - flere her burde helt sikkert se litt på egne holdniger, fordi det er veldig lett å sitte i akkurat denne tråden ¨å si det politisk korrekte: at barn er overbeskytta, mens man i andre tråder er med i hylekoret om mer beskyttelse.

• Liker 3
Skrevet

Han tar ikke skade av litt grining heller bare fordi han ikke syns det er det kjekkeste i verden å gå på do.

Nei, det gjør han nok ikke. Men foreløpig ser jeg ikke vitsen i å presse. Så lenge jeg ikke syns det er slitsomt at han fortsatt bruker bleie, så er det helt greit en stund til. Vi forsøker selvfølgelig i ny og ned, men presser ikke noe særlig.

Det er en del ting som har forandrer seg nå ifht tidligere. Før skulle barna gjerne ligge og gråte også, for å få sterkere lunger. Men nå vet vi altså bedre. Det er ikke sånn at jeg mener man ikke kan presse små barn, men personlig syns jeg det er en hårfin grense når de er så små som 2 år.. Noe press er greit, men ikke for en hver pris, bare fordi man skal holde standarden med tidlig bleieslutt..

Gjest nicole93
Skrevet

det med bleieskift varier veldig ! jeg sluttet for eks. ikke før i 5 års alderen mn pga. jeg var senere utviklet enn andre barn, mens søstera mi sluttet da hun var 2 år. foreldrene nå til dags har ikke så hektet arbeidstid som før tror jeg som fører til at barn får "sydd puter under armene".

mamma jobber bare 50 % noe som gjør at hun slutter samtidtig som mg og begynner ganske likt så jeg ble ofte kjørt og hentet fra skolen :) hun lagte også ofte middag når hun var før meg hjemme men slutet da jeg nermet meg ved 15 års alderen.

Skrevet

Vel, jeg har ikke begynt bleieavvenning på mine 2-årige tvillinger enda, men du må gjerne komme å gjøre et forsøk. Satt ene på do i dag, men han hoppet rett av. Vel, det er en start.

Eldste sluttet på 3-årsdagen og det synes jeg er helt OK. Mamma sier at vi også sluttet i den alderen, så jeg vet ikke om det var så fryktelig tidlig før... Hvordan kan du feks bevis at det ungene sluttet på 2-årsdagen i "gamle" dager?

Denne tråden er kun bygget på synsing om at den og den (barnløse) har hørt ditt og datt om unger nå til dags. Det blir for dumt.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Vel, jeg har ikke begynt bleieavvenning på mine 2-årige tvillinger enda, men du må gjerne komme å gjøre et forsøk. Satt ene på do i dag, men han hoppet rett av. Vel, det er en start.

Eldste sluttet på 3-årsdagen og det synes jeg er helt OK. Mamma sier at vi også sluttet i den alderen, så jeg vet ikke om det var så fryktelig tidlig før... Hvordan kan du feks bevis at det ungene sluttet på 2-årsdagen i "gamle" dager?

Denne tråden er kun bygget på synsing om at den og den (barnløse) har hørt ditt og datt om unger nå til dags. Det blir for dumt.

Jeg kan ikke bevise at alle unger sluttet da de var to før. Men jeg har det for meg at foreldre er latere nå og ikke gidder å lære ungene men lar de slutte med bleier av seg selv. Jeg mener folk er jo mindre voksne mentalt nå enn før, så jeg tror foreldre er mer umodne og gidder mindre enn foreldre gjorde før.

• Liker 1
Skrevet

Bare en kommentar til det med bleieslutt: For 30 år siden og mer så var det vanlig med tøybleier. De var ikke gode å ha på seg når de var fulle = insitamentet til å gjøre fra seg på do. Idag har vi papirbleier som nærmest er tørre uansett hva som har skjedd med de = de blir aldri ubehagelige å gå med.

Det tror jeg er en viktig grunn til at norske barn i dag bruker bleier en god del lenger enn før (og enn det som er vanlig i andre, sammenlingnbare land).

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke bevise at alle unger sluttet da de var to før. Men jeg har det for meg at foreldre er latere nå og ikke gidder å lære ungene men lar de slutte med bleier av seg selv. Jeg mener folk er jo mindre voksne mentalt nå enn før, så jeg tror foreldre er mer umodne og gidder mindre enn foreldre gjorde før.

Gjelder det deg selv også, eller er du mentalt voksen kontra alle andre her inne?

Vel, vi har jobbet godt og effektivt med bleieslutt og hadde suksess etter 2-3 mnd med nr 1, så jeg føler meg ikke spesiellt truffet. Vennene mine har også hatt barn som har sluttet fra 2-3,5 år, stort sett. Innenfor "normalen", med andre ord. Gjengangeren blandt dem som hadde barn som sluttet ved 2 år var at, ja ungene er bleiefri, men de hadde uhell mange ganger om dagen.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Gjelder det deg selv også, eller er du mentalt voksen kontra alle andre her inne?

Vel, vi har jobbet godt og effektivt med bleieslutt og hadde suksess etter 2-3 mnd med nr 1, så jeg føler meg ikke spesiellt truffet. Vennene mine har også hatt barn som har sluttet fra 2-3,5 år, stort sett. Innenfor "normalen", med andre ord. Gjengangeren blandt dem som hadde barn som sluttet ved 2 år var at, ja ungene er bleiefri, men de hadde uhell mange ganger om dagen.

Det gjelder også meg selv. Ungdomstiden varer lenge idag og folk har flere goder og mindre ansvar og måtte ikke jobbe like hardt som før i tiden, så jeg står for det jeg sa.

Skrevet

Det gjelder også meg selv. Ungdomstiden varer lenge idag og folk har flere goder og mindre ansvar og måtte ikke jobbe like hardt som før i tiden, så jeg står for det jeg sa.

Men når man får unger så blir man mentalt voksen i en fei. Jeg har tre stk og jobber knallhardt hver dag, både i full jobb og hjemme hvor det går i ett.

Selv om vi har flere hjelpemidler i huset, så føler jeg at jeg har veldig lite pauser i hverdagen og at jeg har så mye å gjøre at jeg sikkert kunne holdt det gående fra jeg står opp kl 6 til jeg legger meg kl 22. Nå pleier jeg å gi meg med husarbeid og rydding ca en time etter at ungene er i seng, så fra 20-22 så setter jeg meg ned...

Voksenlivet begynner kanskje senere for mange siden man får familie senere, men har man familie og jobb, så er det slutt på å være ego og å ta det med ro hver dag...

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Men når man får unger så blir man mentalt voksen i en fei. Jeg har tre stk og jobber knallhardt hver dag, både i full jobb og hjemme hvor det går i ett.

Selv om vi har flere hjelpemidler i huset, så føler jeg at jeg har veldig lite pauser i hverdagen og at jeg har så mye å gjøre at jeg sikkert kunne holdt det gående fra jeg står opp kl 6 til jeg legger meg kl 22. Nå pleier jeg å gi meg med husarbeid og rydding ca en time etter at ungene er i seng, så fra 20-22 så setter jeg meg ned...

Voksenlivet begynner kanskje senere for mange siden man får familie senere, men har man familie og jobb, så er det slutt på å være ego og å ta det med ro hver dag...

Selv småbarnsforeldre har mer goder nå enn før. Før i tiden måtte mødre lage middag og stulle og stelle i uset, pluss at de ikke hadde vaskemaskin eller papirbleier så de måtte vaske klær for hånd, og det selv om de ammet og stelte med babyen. Alt dette hadde de tid til, men var sikkert dauslitne.

Nå hører jeg småbarnsforeldre si at huff har ikke tid å lage middag for må amme babyen hver 3 time, pluss at mennene hjelper mer til enn før i tiden.

Og ja så er det jo enklere å skifte en bleie enn å faktisk lære ungene å gå på do?

• Liker 2
Skrevet

Er du helt sikker på at du mener foreldre i dag er latere??

Før i tiden var det vanlig at mor var hjemmeværende og stelte hus og barn. I dag jobber stort sett begge foreldrene i fullstilling, og det er klart at det da blir mere stress og mye mindre tid på barna.

Selv jobber jeg bare deltid, men jeg har venninner som jobber fullt, og jeg fatter ikke at de orker. De står opp tidlig for å levere barna i bhg før de drar på jobb. Så er det å hente i bhg igjen før de skal lage middag. Og da er det jammen ikke mye tid igjen før det er kveldsmat og leggetid. Sånn har det blitt i dag, og i mine øyne er det ikke forenelig med en jobb samtidig som man har barn. Men de fleste har jo ikke råd til noe annet...

Skrevet

Selv småbarnsforeldre har mer goder nå enn før. Før i tiden måtte mødre lage middag og stulle og stelle i uset, pluss at de ikke hadde vaskemaskin eller papirbleier så de måtte vaske klær for hånd, og det selv om de ammet og stelte med babyen. Alt dette hadde de tid til, men var sikkert dauslitne.

Nå hører jeg småbarnsforeldre si at huff har ikke tid å lage middag for må amme babyen hver 3 time, pluss at mennene hjelper mer til enn før i tiden.

Og ja så er det jo enklere å skifte en bleie enn å faktisk lære ungene å gå på do?

Har du barn selv?

hvis ikke vil jeg påstå at småbarnsforeldre er mye mere slitne nå enn de var før. Vi lever mye mere stressende liv nå enn før, til tross for hjelpemidler. Det er vel også en grunn til at man valgte å få flere barn før enn nå. Det stilles store krav til en familie i dag, og jeg syns vel igrunn ikke man hele tiden kan sammenlige med hvordan ting var før, for ting er svært annerledes i dag, på alle måter. og ikke nødvendigvis bare til det bedre etter min mening.

Skrevet (endret)

Ha ha, Betty, du er ganske vittig. Husmødre og fedre i dag lager middag hver dag, vasker og steller hus, vasker og legger sammen haugevis med klær osv. Tipper du ikke er helt der enda, men det pågår fortsatt i de tusen hjem.

Og, ærlig talt, selv min bestemor hadde vaskemaskin... Bad, kjøkken og innlagt vann var vanlig, pluss at hun gikk hjemme OG hadde vaskehjelp... De sto ikke i bekken for 60 år siden heller...Skulle gjerne hatt det sånn, jeg:-)

Endret av Caramba
  • Liker 1
Skrevet

Jeg jobber med en som har en unge i den alderen. De ukene vedkommende har sønnen sin så kommer h.n senere på jobb fordi gutten må kjøres til skolen først. Hallooo. Skolebuss liksom?

Sånt synes jeg blir helt feil. Jeg har søskenbarn som har blitt kjørt og hentet til trening 1 km unna hjemmet (med trygg sykkelvei) - samme om mor eller, spesielt far har jobbet kjempelange dager (sykehuslege) og egentlig hadde andre planer. Jeg tror faktisk en del foreldre i dag har dårlig samvittighet fordi tiden ikke strekker til, eller at det er vanskelig å være deltidsforelder etter et brudd - også kompenserer man med slike bjørnetjenester. Og DET er jo dumt, men ikke det samme som å overbeskytte småbarn, tenker jeg.

Når det gjelder skolevei er mitt inntrykk at de fleste barn som har trygg skolevei går til skolen selv fra de er veldig små. Men jeg bodde noen år på landet hvor de mindre skolebarna som bodde langs en fylkesvei med 80 i fartsgrense, uten gatelys eller fortau (om vinteren var det i tillegg umulig å hoppe ut i grøfta pga brøytekanter) nesten var nødt til å bli kjørt. I hvert fall til de var gamle nok til å forstå trafikken mer (noe som selvsagt forutsetter trening). Forøvrig synes jeg jeg ser mange flere virkelig _små_ barn på tohjulsykkel alene i trafikken (i hvert fall i boligfelt med lav hastighet, nå enn før. da jeg vokste opp fikk vi ikke sykle i trafikken før vi var 7-10 år. Men jeg bor i et område med folk fra mange land da.

Gjest Ruccola
Skrevet

Tja, jeg lot nesten 5-åringen min gå i sørpa fra barnehagen til bilen. Han insisterte på at det ikke var kaldt. Jeg forklarte, men han var like overbevist. Vel, det var siste gangen han var like påståelig på akkurat det området...

For meg har dette også noe med å ikke sy puter under armene på barnet mitt. Jeg kunne løpt etter ham med skoene, men valgte å la være og la ham få en erfaring. Det samme den gangen storebror nektet å ha på seg tykk genser under dressen. Han lærte noe av det og har kledd seg siden (og var en av få 6. klassinger som valgte å gå i boblebukse sist vinter).

Syns det er helt supert at du lar barna dine lære på den måten, men denne moren jeg fortalte om her hadde rett og slett ingenting hun skulle ha sagt, jenta var sjefen der i gården ;)

Lett å se forskjell på foreldre når en ser dem hver dag :)

STOR forskjell på å ta imot et barn der sånne ting skjer flere ganger i uka, og der det skjer en gang, sånn som med deg ;)

Skrevet

Ha ha, Betty, du er ganske vittig. Husmødre og fedre i dag lager middag hver dag, vasker og steller hus, vasker og legger sammen haugevis med klær osv. Tipper du ikke er helt der enda, men det pågår fortsatt i de tusen hjem.

Og, ærlig talt, selv min bestemor hadde vaskemaskin... Bad, kjøkken og innlagt vann var vanlig, pluss at hun gikk hjemme OG hadde vaskehjelp... De sto ikke i bekken for 60 år siden heller...Skulle gjerne hatt det sånn, jeg:-)

Hehe, bestemora mi kokte tøy i kjellaren ein gong i veka, og dei hadde berre utedo til langt utpå 70-talet :gjeiper:

Trur ikkje det var vanleg å ha vaskemaskin og vaskehjelp for 60 år sida, i alle fall ikkje for arb.klassekvinner ;)

Elles er eg einig med deg, denne tråden blir berre tull med barnlause som "har høyrt/sett" det eine og det andre om "dagens ungar", og alt var jo sååå mykje betre før i tida ;) Vel, vel. Eg og syskena mine slutta i alle fall ikkje med bleie før me var nærmare 3. Dette er 20-25 år sida. "Dagens ungar" sluttar som oftast med bleie ein gong mellom 2 og 3,5 år, og slik har det vore heilt sidan papirbleienes inntog i alle fall.

2-åringen min vil ikkje sitje på do, så då pressar eg han ikkje. Det prøvde eg med eldstemann, og det funka IKKJE, for å seie det slik. Her dreiv me med bleieslutt i 1,5 år. klok av skade blir det minimalt med press på minsten. Trur det berre gjer vondt verre å presse ein unge som ikkje vil. Klart ein ikkje skal la ungane bestemme alt, men enkelte ting, som å gå på do, sova og eta, er faktisk noko du berre kan tilretteleggje for, men ikkje tvinge igjennom. Ungar treng å ha noko dei har kontroll over sjølv.

Skrevet

Så - hvor mange femåringer med bleie kjenner du egentlig? Det er, meg bekjent, ikke vanlig at femåringer bruker bleie, men kanskje femåringene jeg har møtt har vært noe utenom det vanlige??

Støtter den:-)

Jeg har jobbet i barnehage i 15 år, og tror ikke jeg har vært borti ett eneste barn på 5 som bruker bleie om dagen. Det eldste barnet jeg kan komme på var en gutt på 4 og et halvt år for ca 10 år siden som brukte bleie fortsatt. De fleste tror jeg sluttet med bleie mellom 2 og et halvt og 3 og et halvt år. Også i dag. Det samme gjelder mine egne barn som alle sluttet i første halvdel av 90-tallet.

Det som kan være forskjellig her er at før begynte man med pottetrening mye tidligere, og bleiene var darligere og mye dyrere enn i dag. I dag begynner man mye senere med bleieavvenning, bleiene er mye bedre og de er nesten gratis i innkjøp.

Men bleieslutt har jo ikke noe med oppdragelse og overbeskytting å gjøre vel?

• Liker 1
Skrevet

Imli, måtte spørre mamma og bestemor fikk seg en halvautomatisk maskin på 50- tallet. Altså måtte de rulle tøyet etter vask... Familien var middelklasse, så de hadde det nok ganske greit. Måtte bare sjekke at jeg ikke tok feil, he he:-)

Skrevet

Imli, måtte spørre mamma og bestemor fikk seg en halvautomatisk maskin på 50- tallet. Altså måtte de rulle tøyet etter vask... Familien var middelklasse, så de hadde det nok ganske greit. Måtte bare sjekke at jeg ikke tok feil, he he:-)

Hehe, eg tvilte ikkje på deg altså, ville berre påpeike at dette sannsynlegvis ikkje var standarden blant folk flest ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...