Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Hvordan er det mulig at roaccutane ikke bare hjelper på kviser mens man tar pillene men at den også hjelper mot kviser i flere år etter? Hvordan kan den det?

Har den andre langtidbieffekter også? Får man tynnere hud? Tidligere rynker når en blir gammel?

Anonymkode: f73bf...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor får man tak i denne kuren? Jeg har fått enormt mye kviser (vonde byller) på hakepartiet og brystet samt skuldre og rygg. Helt jævlig! Er legene strenge på og gi ut denne medisinen? 

Anonymkode: dab84...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig at roaccutane ikke bare hjelper på kviser mens man tar pillene men at den også hjelper mot kviser i flere år etter? Hvordan kan den det?

Har den andre langtidbieffekter også? Får man tynnere hud? Tidligere rynker når en blir gammel?

Anonymkode: f73bf...003

Fordi den påvirker olje/talgproduksjonen i huden permanent. Slik jeg har forstått det, så fungerer isotretinoin på flere måter samtidig. Den krymper talgkjertlene i huden betydelig (derav får mange tørr hud under kuren) som er der kviser dannes, men gjør også at kjertlene produserer betraktelig mindre mengder med olje. Aknebakteriene bor/vokser i oljen i huden, så mindre olje = mindre aknebakterier = mindre akne. I tillegg gjør iso'en sånn at det dannes færre nye hudceller nede i porene, og dermed blir det færre tilstoppede porer, og igjen færre kviser. Sist, men ikke minst, har isotretinoin også betennelsesdempende egenskaper, og kviser = betente talgkjertler/porer. :)

Anonymkode: 3a564...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tatt både isotretionin og sånn øyelaseroperasjon? 

Begge delene kan jo gi tørre øyne så man kan jo ikke ta laseroperasjon samtidig som man går på isotretionin, men er det farlig for øynene å ta laser kanskje 1 år etter?

Anonymkode: f73bf...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! 

Jeg har nå fått utskrevet isotretionin av en privat hudlege. Jeg er student men var så desperat at jeg bare måtte bestille time. Har seg likevel slik at jeg ikke har råd til å gå på kontroll hos denne private hudlegen hver måned. Lurer derfor på om det er mulig å gå over til en offentlig? Er klar over at jeg trenger konsultasjon fra fastlege. Men hvor lang er ventetiden for hudlege i oslo-området? Jeg kan gå til hvem som helst bare jeg får en som kan kontrollere hvordan kroppen responderer på kuren osv. 

Anonymkode: 53270...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2017 den 13.28, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har nå fått utskrevet isotretionin av en privat hudlege. Jeg er student men var så desperat at jeg bare måtte bestille time. Har seg likevel slik at jeg ikke har råd til å gå på kontroll hos denne private hudlegen hver måned. Lurer derfor på om det er mulig å gå over til en offentlig? Er klar over at jeg trenger konsultasjon fra fastlege. Men hvor lang er ventetiden for hudlege i oslo-området? Jeg kan gå til hvem som helst bare jeg får en som kan kontrollere hvordan kroppen responderer på kuren osv. 

Anonymkode: 53270...172

Jeg var hos min fastlege i slutten av juni for å få henvisning videre, og fikk da time hos hudlege i Oslo i slutten av august. :) Med tanke på at det var sommerferie midt inni der, så syntes jeg ærlig talt ikke det var spesielt lenge å vente!

Ikke er det så voldsomt mye kontroller hos hudlegen jeg går til, heller. Var der til første timen og måtte dra til Fürst for en blodprøve før jeg fikk resepten, så ny blodprøve etter 4 uker på iso (koster "hele" 44kr per blodprøve!), også skal jeg først til legekontroll etter 3mnd på iso, og sikkert igjen etter nye 3mnd alt ettersom. Ellers blir det å levere månedlige urinprøver for å få ny resept! Hudlegen min ordnet det også slik at jeg fikk blå resept på medisinen, så blir det ikke så helsikes dyrt. 

Anonymkode: 3a564...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! 

 

Da har jeg begynt på runde to med isotretinoin. Avsluttet forrige kur februar 2012, og har siden da hatt både bra og dårlig hud.

I mars i år sluttet jeg på p-piller (brukte diane som hjelper mot akne) og sakte men sikkert kom vonde og betente kviser tilbake. I august orket jeg ikke mer, kontaktet hudlege og fikk beskjed om at der var veldig aktuelt med ny kur. Har nå gått på kuren i to uker og har akkurat økt dosen til tre kapsler om dagen. Foreløpig har jeg bare vært litt tørr på leppene, men nå har huden rundt nesen og på haken begynt å flasse og det er tørt inni nesen. Har ikke opplevd noe særlig mer urenheter, og håper det holder seg sånn. 

 

Håper dette blir min aller siste gang og at disse 5-6 månedene går fort!! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hatt 2 kurer: Hvordan var utgangspunktet deres? Hadde dere byllelignende kviser eller også mindre kviser?

Anonymkode: 53270...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har hatt 2 kurer: Hvordan var utgangspunktet deres? Hadde dere byllelignende kviser eller også mindre kviser?

Anonymkode: 53270...172

Jeg har hatt store, vonde og betente kviser som minner om byller. Lite små kviser, men altfor mange av disse store røde :icon_frown: Er nå snart ferdig med min andre kur. Er ikke helt bra enda. En av disse store kvisene har jeg hatt i flere måneder, men iso'en har nå begynt å ta knekken på den.

Anonymkode: c5e30...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Noen flere som har slitt med hårtap på grunn av iso? Jeg begynte på kuren for snart 3 uker siden på grunn av akne i ansikt, rygg på skuldre. For en ukes tid siden begynte jeg å miste mengder med hår(spesielt etter dusjing og børsting). Jeg begynte også å klø litt smått i hodebunnen, og tenkte at det måtte være kuren sin "feil" da man blir tørr i huden/hodebunnen. Har gått til innkjøp av en flass-shampoo fra Redken(brukt denne ca 3 ganger), men merker ingen forskjell. Har i utgangspunktet ganske mye hår på hodet, men jeg har tidligere aldri lagt merket til at jeg har mistet noe(har såklart mistet noe hår hver dag, men aldri vært oppmerksom på dette...). Jeg er så redd for at håret ikke skal vokse ut igjen! Ringte hudlegen min for å spørre om dette var normalt, men hun hadde aldri hørt om dette før. Jeg er klar over at man skal miste ca 100 hårstrå hver dag, men det er veldig uvanlig for meg å miste så mye som jeg gjør nå... Skal sies at jeg kun har vært litt tørr på munnen og rundt nesen, eller ikke merket noen andre bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har hatt 2 kurer: Hvordan var utgangspunktet deres? Hadde dere byllelignende kviser eller også mindre kviser?

Anonymkode: 53270...172

Begge deler egentlig. Mye smått, og et par store, vonde. Kanskje ikke helt byller, men veldig betente. Hadde også en del på ryggen. 

Det bør nevnes at hudlegen jeg brukte denne gangen mente at jeg kanskje hadde fått for liten dose første runde og at de derfor ikke ble varig resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har noen spørsmål

1. Jeg skal begynne på denne kuren for rosacea. Noen som har brukt medisinen mot det? Føler jeg kun ser at den blir brukt mot kviser. Har prøvd skinoren og lavdosert tetracycliner (doksycyclin) og det hjalp, men ikke nok.

2. Dere som har prøvd tetracycliner først også isotretinoin, er det stor forskjell i størrelse på kapslene? Sliter med å få i meg tabletter/kapsler, derfor jeg måtte prøve lavdosert tetracycliner for de kunne man løsne opp i vann.

 

Takk for svar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har ei jente på 15 som har hatt ekstreme mengder store kviser, og ho har no gått på Isotretinoin i ca 6 veker. Far  vert stadig meir oppgitt over kor dårlig effekt denne kuren har. Han var veldig plaga sjølv, så han er nok meir oppmerksom på problemet enn meg. No er det litt betre enn det var, men etter at kuren starta eksploderte det i nye kviser. Skrekkelig for jenta! Kor lenge skal vi rekne med at det vil ta å bli "bra"? 

Det er ikkje snakk om ei kvise eller to, det er heller 10 på kvart kinn, og på skulder/rygg etc.

Anonymkode: 2b02d...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.10.2017 den 1.03, AnonymBruker skrev:

Vi har ei jente på 15 som har hatt ekstreme mengder store kviser, og ho har no gått på Isotretinoin i ca 6 veker. Far  vert stadig meir oppgitt over kor dårlig effekt denne kuren har. Han var veldig plaga sjølv, så han er nok meir oppmerksom på problemet enn meg. No er det litt betre enn det var, men etter at kuren starta eksploderte det i nye kviser. Skrekkelig for jenta! Kor lenge skal vi rekne med at det vil ta å bli "bra"? 

Det er ikkje snakk om ei kvise eller to, det er heller 10 på kvart kinn, og på skulder/rygg etc.

Anonymkode: 2b02d...a1a

De aller, aller fleste får et ganske heftig utbrudd i begynnelsen av kuren. Det er helt vanlig. Selv er jeg straks ferdig med 8 uker på kuren, og huden har nå så smått begynt å roe seg ned etter det første, store utbruddet. Det blusser fremdeles opp en kvise her og der, fordi det fortsatt er en del tilstoppede porer, men ikke på langt nær like mye som i begynnelsen. Også er det selvsagt en del røde merker igjen etter kvisene. I følge hudlegen min bør man ikke forvente virkelige resultater før 3-4mnd inn i kuren, og for noen ikke før de er nesten ferdig. Selv skal jeg trolig gå på kuren i omtrent 7mnd, og er fullt forberedt på at ting ikke blir bra før det nærmer seg slutten. :)

Men så lenge datteren deres merker at medisinen har effekt på kroppen (f.eks. at det tar lengre tid før hun får fett hår, mindre fet hud, tørre lepper), så ville jeg ikke stresset! Forverring i begynnelsen er fullstendig vanlig. Det er litt som om huden skal "kvitte seg med" alt som har ligget og lurt under overflaten. 

Håper ellers datteren deres er nøye med å bruke fuktighetskrem, og IKKE prøver seg på "anti-kvise-kremer" pga utbruddet! Det er ikke noe moro mens det står på, men det eneste hun kan gjøre er å være tålmodig. 

Anonymkode: 3a564...bf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hente resepten i dag for første gang og er rimelig spent. Frykter skikkelig utbrudd, men jeg er så ille i huden nå at jeg virkelig ikke skjønner hvordan det skal bli verre. Store verkende byller i hele ansiktet. Ser meg bare i speilet når jeg legger på sminke og fjerner den. Ellers har jeg i 10 år aldri sett i speilet i løpet av dagen. Vasker hendene uten å se opp. Det blir bare for hjertskjærende rett og slett. Lurer veldig på om jeg endelig kan gå med hodet hevet når jeg er ferdig! 

Anonymkode: 0b6fb...516

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars! Det er jeg sikker på at du vil. Du kommer til å bli mye bedre. Bare ikke få panikk når det blir verre, fortsett kuren! Du blir garantert et nytt menneske etterpå. 

Jeg ble ferdig i april, fremdeles er huden min nydelig. Får av og til små mini-kviser som aldri blir hovne, bare litt rød. Tørker fort ut og går vekk etter to dager. Føler jeg kan gå uten sminke. Har dessverre fått en del arr etterpå, men alt er bedre enn sånn det var. Jeg klemte ut kvisene når de var hovne og gule mens jeg gikk på turen, det er nok grunnen til arrene. Så fingrene av fatet! 

Anonymkode: 438a3...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars! Det er jeg sikker på at du vil. Du kommer til å bli mye bedre. Bare ikke få panikk når det blir verre, fortsett kuren! Du blir garantert et nytt menneske etterpå. 

Jeg ble ferdig i april, fremdeles er huden min nydelig. Får av og til små mini-kviser som aldri blir hovne, bare litt rød. Tørker fort ut og går vekk etter to dager. Føler jeg kan gå uten sminke. Har dessverre fått en del arr etterpå, men alt er bedre enn sånn det var. Jeg klemte ut kvisene når de var hovne og gule mens jeg gikk på turen, det er nok grunnen til arrene. Så fingrene av fatet! 

Anonymkode: 438a3...55d

Takk for tips! Godt å høre du fikk så bra resultat av kuren. En drøm å kunne gå uten sminke! Er ikke noe sminkeglad egentlig, så ville vært fantastisk å slippe det maser hver eneste dag. 

Anonymkode: 0b6fb...516

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal hente resepten i dag for første gang og er rimelig spent. Frykter skikkelig utbrudd, men jeg er så ille i huden nå at jeg virkelig ikke skjønner hvordan det skal bli verre. Store verkende byller i hele ansiktet. Ser meg bare i speilet når jeg legger på sminke og fjerner den. Ellers har jeg i 10 år aldri sett i speilet i løpet av dagen. Vasker hendene uten å se opp. Det blir bare for hjertskjærende rett og slett. Lurer veldig på om jeg endelig kan gå med hodet hevet når jeg er ferdig! 

Anonymkode: 0b6fb...516

Det er gode sjanser for at du vil like å se deg i speilet igjen når kuren er ferdig :-)

Jeg har en sønn som begynte å få alvorlige kviser da han ble 13-14 år. Masser av dem.... Rensing av huden daglig hadde ingen som helst virkning overhodet. Kvisene kom fra dypet, og ingen overflatevask kunne hindre utbrudd av dem. Sånn er det med alle som har seriøse problemer med akne.

Etter et par-tre år med disse vonde, store byllene overalt i ansiktet, tok jeg han med til hudlege, og vi fikk resept på isotretinoin. Vår vanlige fastlege hadde ikke tillatelse til å skrive ut denne sterke medisinen, det måtte vi til spesialist (hudlege) for.

Det tok ikke så mange uker før vi så store POSITIVE forandringer. Dette "utbruddet" av kviser i oppstartsfasen som noen nevner i tråden her, så vi aldri noe til. Kvisene forsvant rett og slett. Håret sluttet også å bli fett, det så like tørt og fint ut uansett. Han fikk også svært tørre lepper, men det kjøpte vi lanolin (gul tube) på apoteket for, og det hjalp veldig. Han gikk på kuren fra august i fjor til mars i år.

Nå er det gått 7 måneder siden kuren ble avsluttet, og han er like plettfri og fin i huden som før. Noen få arr kan man se etter de verste, men det er ikke så mange og det er ikke sjenerende. I forhold til hvordan han hadde det, er huden helt nydelig nå. Ingen kviser!

Det skal nevnes at han har fått en kvise på låret, en på ryggen nå og da, men ikke byller, og ikke sånne store, fæle "vulkaner". Det er sjeldent, men det er altså alt som har skjedd. Ingen i ansiktet.

Håper du får en like god opplevelse av kuren og samme gode effekt som sønnen min har gjort! Det er håp om hjelp! :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2017 den 21.44, AnonymBruker skrev:

Hvor får man tak i denne kuren? Jeg har fått enormt mye kviser (vonde byller) på hakepartiet og brystet samt skuldre og rygg. Helt jævlig! Er legene strenge på og gi ut denne medisinen? 

Anonymkode: dab84...3a8

Ja, det er strenge regler for å få denne resepten. Men man blir ikke nektet dersom man har et reelt akne-problem av den alvorlige typen, så ikke vær redd for det.

Det er enda strengere regler for oppfølgning med jenter som skal ta medisinen. Man MÅ gå på p-piller under hele kuren, og helst skal partneren bruke kondom i tillegg. Dette fordi medisinen har fæle bivirkninger og vil gi alvorlige fosterskader som medfører at man må ta abort, om man blir gravid under kuren med isotretinoin.

Man må som regel til spesialist, det vil si hudlege. Du kan få henvisning av fastlegen din, eller oppsøke en privat hudlegeklinikk selv. Det gjorde jeg da sønnen min trengte behandling med isotretinoin.

Vår fastlege, en helt vanlig fastlege på et vanlig legekontor, hadde ikke tillatelse til å skrive ut resept til isotretinoin-pasienter. Regner med at dette gjelder mange fastleger, kanskje de fleste, men det er jo mulig noen har spesialtillatelse likevel. Hør med din fastlege, og få henvisning derfra evt. Jeg hadde ikke henvisning, jeg tok bare direkte kontakt og fikk time hos hudklinikk. Bestilte bare timen på klinikkens hjemmeside på nett, enkelt og greit (Oslo Hudlegesenter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Million skrev:

Det er gode sjanser for at du vil like å se deg i speilet igjen når kuren er ferdig :-)

Jeg har en sønn som begynte å få alvorlige kviser da han ble 13-14 år. Masser av dem.... Rensing av huden daglig hadde ingen som helst virkning overhodet. Kvisene kom fra dypet, og ingen overflatevask kunne hindre utbrudd av dem. Sånn er det med alle som har seriøse problemer med akne.

Etter et par-tre år med disse vonde, store byllene overalt i ansiktet, tok jeg han med til hudlege, og vi fikk resept på isotretinoin. Vår vanlige fastlege hadde ikke tillatelse til å skrive ut denne sterke medisinen, det måtte vi til spesialist (hudlege) for.

Det tok ikke så mange uker før vi så store POSITIVE forandringer. Dette "utbruddet" av kviser i oppstartsfasen som noen nevner i tråden her, så vi aldri noe til. Kvisene forsvant rett og slett. Håret sluttet også å bli fett, det så like tørt og fint ut uansett. Han fikk også svært tørre lepper, men det kjøpte vi lanolin (gul tube) på apoteket for, og det hjalp veldig. Han gikk på kuren fra august i fjor til mars i år.

Nå er det gått 7 måneder siden kuren ble avsluttet, og han er like plettfri og fin i huden som før. Noen få arr kan man se etter de verste, men det er ikke så mange og det er ikke sjenerende. I forhold til hvordan han hadde det, er huden helt nydelig nå. Ingen kviser!

Det skal nevnes at han har fått en kvise på låret, en på ryggen nå og da, men ikke byller, og ikke sånne store, fæle "vulkaner". Det er sjeldent, men det er altså alt som har skjedd. Ingen i ansiktet.

Håper du får en like god opplevelse av kuren og samme gode effekt som sønnen min har gjort! Det er håp om hjelp! :klem1:

Takk for at du deler! Så flott at sønnen din har fått så bra resultater. Gleder meg til å se forandringen og føle meg vel igjen. Er forsiktig pessimist nå i starten så jeg ikke blir helt satt ut av bivirkningene. Har lanolin i hus, så smører som en gal allerede :fnise:

Anonymkode: 0b6fb...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...