Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gratulerer med siste kontroll, Charlotte. Gleder meg til jeg har kommet så langt! 

Det er litt kjipt med så strenge kontroller når man har informert om ikke-eksisterende aktivitet. Men jeg forstår også at de har strenge regler og protokoller de må følge. 

Jeg er snart ferdig med min 1.uke. Foreløpig ingen tegn til at det skjer noe og ingen bivirkninger. Jeg tar foreløpig bare 1 tbl (20mg), så det tar nok tid før det skjer noe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, DoseofSnacks skrev:

Jeg har bare vært inne 1 gang for konsultasjon. Har min første kontroll i august. For meg er ikke graviditet og prevensjon et tema som er aktuelt uansett, og det er hudlegen informert om. Så jeg slipper heldigvis å tenke på det. 

Samme her, men virker ikke som hudlegen min tror på meg. Spør meg ut hver eneste gang:dry: Blodprøve må man jo ta uansett, så skjønner ikke at det kan holde med den. Blodprøven viser jo at jeg ikke er gravid

Anonymkode: 11a7a...d78

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, men virker ikke som hudlegen min tror på meg. Spør meg ut hver eneste gang:dry: Blodprøve må man jo ta uansett, så skjønner ikke at det kan holde med den. Blodprøven viser jo at jeg ikke er gravid

Jeg oppgir at jeg har regelmessig sex hver gang, har aldri måttet ta urinprøve utenom når jeg glemte å hente ut resepten i tide. Skal inn i august, 1mnd etter at kuren er ferdig, og ta urinprøve for leveren 

Skrevet
56 minutter siden, DoseofSnacks skrev:

Gratulerer med siste kontroll, Charlotte. Gleder meg til jeg har kommet så langt! 

Det er litt kjipt med så strenge kontroller når man har informert om ikke-eksisterende aktivitet. Men jeg forstår også at de har strenge regler og protokoller de må følge. 

Jeg er snart ferdig med min 1.uke. Foreløpig ingen tegn til at det skjer noe og ingen bivirkninger. Jeg tar foreløpig bare 1 tbl (20mg), så det tar nok tid før det skjer noe

Jeg tok 20mg dagen den første mnd pga peanøttallergi. Bivirkningene kom smått, men eksploderte når jeg trappet opp. Positive er at den værste perioden, når alle får uber masse kviser, aldri kom🙌

Tok mine siste piller i går, blir spennende å se om kuren faktisk funker i en stund fremover som hudlegen sier..  

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, KidK skrev:

Jeg oppgir at jeg har regelmessig sex hver gang, har aldri måttet ta urinprøve utenom når jeg glemte å hente ut resepten i tide. Skal inn i august, 1mnd etter at kuren er ferdig, og ta urinprøve for leveren 

Tar du ikke blodprøve hver mnd?

Skrevet
Den 8. juli 2016 at 12.01, venus_ skrev:

Er skikkelig stiv rundt ryggraden jeg, har aldri hatt det før så antar det er kuren. Og fikk ikke lov å øke dosen pga det.. Og ekstra vondt i korsryggen for tiden, men kjenner jeg det til vanlig og da, men er nok litt ekstra nå.

Endret ikke dosen pga smerten!! Etter 3/4 mnd gikk jeg dra 1-2-1-2-1-2 osv til 2-2-2-3-3-2-2-2-3-3 osv før jeg endte på 3-3-3-3 den siste mnd på kuren. Merket smertene minst når jeg gikk på 2-2-3 balansen. Har fremdeles syke smerter, håper det går vekk nå som jeg er ferdig med kuren:-)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar du ikke blodprøve hver mnd?

Blodprøve hver mnd jo

Skrevet
Den 5. juli 2016 at 14.21, DoseofSnacks skrev:

Hei. 

Jeg har jevnlig fulgt med i tråden, men nå kan jeg endelig si at jeg kan bli med i klubben. 

Jeg skal begynne med min iso-kur nå. Har vært og hentet 2 pakker (30 tbl) på apoteket. 

Kort om min historie:

Jente, 24 år. Jeg har jevnlig slitt med kviser siden puberteten. Oftest i forbindelse med mensen bare. De siste 3 årene har huden min forandret seg totalt. Fikk masse kviser på begge kinn og pannen. Vonde kviser, med pussansamling. Prøvd Basiron, differin osv, da legen ikke tok problemet mitt alvorlig. 

Det var ikke først i februar i år (etter 3 år med masse kviser) at jeg fikk resept på tetracyklin for 3 mnd i tillegg til henvising til hudlege. Dette reduserte problemet, men jeg hadde fortsatt noen kviser. I tillegg sliter jeg med store porer, masse komedoser (white heads) og rødbrune "arr" etter tidligere kviser (ikke søkk i huden, men mer pigmentforandring på overflaten). 

Jeg fikk time hos hudlege 4 måneder senere og det ble bestemt å begynne med isotretinoin. Jeg er utrolig lettet, da jeg var så redd hudlegen ikke skulle se på tilstanden som alvorlig nok. 

______

Jeg har hamstret inn masse fuktighetskremer, lebestifter osv. Er klar for alle bivikrningene. 

Spørsmål:

- Jeg skal på en date til uken, er det dumt å begynne med roaccutan før det? Jeg er så redd for å få mange kviser på daten. 

- Hvordan ordner dere med ny resept? Mine tabletter varer ikke til jeg har ny kontrolltime i august, kan jeg bare ringe hudlegen og be han forskrive ny resept? Jeg ønsker helst ikke pause underveis i kuren. 

- Til dere som sliter med store porer, arr osv. Har dette bedret seg? Kan jeg forvente at de røde pigmentflekke etter kviser forsvinner med roaccutan? 

For min del så fulgte legen nøye med på dosen min, og satte opp ny time før jeg gikk helt tom for tabletter. Man skal jo ta ny blodprøve før resepten blir fornyet hver gang. Samtidig var jeg heldig nok å ha stabile bivirkninger, så jeg kunne ta 3 eller 4 piller om dagen stort sett hele kuren, så det var lett å beregne sånn tidsmessig. Hvor lenge er det til neste kontroll for deg?

Den 6. juli 2016 at 10.32, KidK skrev:

Jeg er ferdig med kuren til helgen og er absolutt ikke fornøyd! Har fremdeles masse kviser i ansiktet, brystet, ryggen og beina :(( 

Hadde heller aldri den perioden med utbruddet hvor alt ble verre før det ble bedre. Noen andre som opplevde det samme?

Jeg var heller ikke fornøyd på slutten av kuren. Det var bedre, men disse dype, røde utbruddene lå fortsatt under huden på kinnene. Heldigvis fortsatte bedringen selv etter at jeg sluttet med pillene, de virker jo i kroppen din ca en mnd etter at du har sluttet på dem, fikk jeg høre. Nå er jeg egentlig ganske fornøyd med huden min :) nå må det sier at jeg kun var plaget i kinnene, på haka og etpar kviser i nakken. Kan jo ta lengre tid for deg, ettersom det ser ut som at du er hardere rammet enn meg. Men ikke gi opp selv om det nærmer seg slutten, mye kan fortsatt skje før virkestoffene er ute av kroppen din 👍🏼

Jeg opplevde heller ikke denne forverringen på begynnelsen av kuren som så mange snakker om. 

Den 7. juli 2016 at 23.07, venus_ skrev:

Merker dere at dere er mer støl etter fysisk aktivitet? Er så sjukt sliten i beina etter en relativt kort fjelltur i dag. Trener ikke så mye så bruker å kjenne det etterpå, men ikke så mye. Og har dere problemer med ryggsmerter pga kuren?

Jeg slet ikke mye med ryggsmerter, mest stølhet. Hadde enorme smerter i beina, derimot. Haltet av bussen hver eneste dag etter jobb, kunne ikke sitte stille mer enn 10 min av gangen uten å stivne helt.

Den 7. juli 2016 at 1.31, DoseofSnacks skrev:

I går, den 07.07 tok jeg min første tablett. Så da har jeg offisielt på kuren. 

Følte jeg bare måtte annonsere det for å gjøre det litt høytidelig :fnise:

Hurra, jeg håper den er snill med deg!! 

Den 9. juli 2016 at 10.23, DoseofSnacks skrev:

Det er bare min 2. dag på kuren, men jeg kjenner allerede nå at ryggen er øm og støl. Jeg hadde jo de planene om å trene regelmessig fra mandag, jeg bør nok være forsiktig med belastningen. 

Jeg har forresten fått beskjed om å bruke 1tbl de første 2 ukene, deretter 2 tbl daglig. Er det vanlig med så "myk" start? Jeg regner 60 kg, denne kuren vil nok vare leeeeeeengeeeeeeeee

Jeg veier 80 kg, og hadde den samme rolige starten som deg. Etter første mnd trappet jeg opp til 3, og etter en mnd til gikk jeg opp til 4. Pga vekten min kunne jeg ta 520 piller sammenlagt, så jeg beit tenna sammen gjennom bivirkningene for å kunne ta makset dose, for å gjøre meg helt ferdig i vinterhalvåret. Begynte i slutten av oktober, sluttet nå i begynnelsen av mai :) 

Tok etpar uker før stølheten i beina gav slipp. Leddsmertene og tørre øyne var egentlig mine eneste bivirkninger, så selv om disse var kraftige så var jeg nok veldig heldig som tålte kuren såpass godt. 

Jeg HÅPER dere opplever det like greit som meg! Lykke til, jenter! 😄

Skrevet
2 timer siden, linkan skrev:

For min del så fulgte legen nøye med på dosen min, og satte opp ny time før jeg gikk helt tom for tabletter. Man skal jo ta ny blodprøve før resepten blir fornyet hver gang. Samtidig var jeg heldig nok å ha stabile bivirkninger, så jeg kunne ta 3 eller 4 piller om dagen stort sett hele kuren, så det var lett å beregne sånn tidsmessig. Hvor lenge er det til neste kontroll for deg?

Jeg har min første kontroll i midten av august. Tablettene mine holder ut til en uke før kontrolltimen. Jeg vil helst ikke gå en hel uke uten å ta medisiner. 

Jeg husker hudlegen skrev på resepten at man ikke trenger å ta hensyn til svangerskap. Kan man ta ut flere medisiner da på samme resept? 

Jeg syns jeg leser om manglende informasjon flere ganger i denne tråden og jeg kunne ikke vært mer enig. Det tok så vidt 10 minutter ved første konsultasjonen før jeg ble kastet ut. Jeg fikk så vidt spurt om protokoller for blodprøver på vei ut døra. Med tanke på alle bivirkningene og reglene rundt Iso syns jeg hudlegene faktisk bør sette av litt tid i starten til å lytte til pasienten. Så slitter man å gå rundt med så mange spørsmål i flere uker. 

Skrevet
10 timer siden, DoseofSnacks skrev:

Jeg har min første kontroll i midten av august. Tablettene mine holder ut til en uke før kontrolltimen. Jeg vil helst ikke gå en hel uke uten å ta medisiner. 

Jeg husker hudlegen skrev på resepten at man ikke trenger å ta hensyn til svangerskap. Kan man ta ut flere medisiner da på samme resept? 

Jeg syns jeg leser om manglende informasjon flere ganger i denne tråden og jeg kunne ikke vært mer enig. Det tok så vidt 10 minutter ved første konsultasjonen før jeg ble kastet ut. Jeg fikk så vidt spurt om protokoller for blodprøver på vei ut døra. Med tanke på alle bivirkningene og reglene rundt Iso syns jeg hudlegene faktisk bør sette av litt tid i starten til å lytte til pasienten. Så slitter man å gå rundt med så mange spørsmål i flere uker. 

Hæ, at man IKKE trenger ta hensyn til svangerskap? Den skjønte jeg ikke. Det er jo direkte farlig å bli gravid når man går på denne kuren, og om man blir det så må man avslutte kuren tvert. Det er kjempestrengt, man må ta blodprøve/urinprøve for å få ny resept, og den nye resepten er bare gyldig i én uke, så blir den automatisk slettet dersom du ikke bruker den. Du sier at du tar 1 tablett om dagen og at kontrollen er om ca en mnd, betyr det at du bare fikk en 30 tabl pakning? Jeg fikk hentet ut 90 tabletter om gangen, og jeg skjønner jo at sånt kommer an på anbefalt dose, men jeg mener ganske bestemt at jeg fikk hente ut tre pakker allerede første gangen, selv om jeg bare skulle gå på 1 tbl i to uker og deretter trappe opp til to. 

Dette synes jeg virker rart og uproft. Både at legen ikke sørger for at du har nok piller den første mnd, det du får høre ang graviditet og det faktum at de ikke tar seg tid til å informere deg skikkelig en gang eller ta imot noen spørsmål. 

Skrevet
Den 12. juli 2016 at 23.18, linkan skrev:

Hæ, at man IKKE trenger ta hensyn til svangerskap? Den skjønte jeg ikke. Det er jo direkte farlig å bli gravid når man går på denne kuren, og om man blir det så må man avslutte kuren tvert. Det er kjempestrengt, man må ta blodprøve/urinprøve for å få ny resept, og den nye resepten er bare gyldig i én uke, så blir den automatisk slettet dersom du ikke bruker den. Du sier at du tar 1 tablett om dagen og at kontrollen er om ca en mnd, betyr det at du bare fikk en 30 tabl pakning? Jeg fikk hentet ut 90 tabletter om gangen, og jeg skjønner jo at sånt kommer an på anbefalt dose, men jeg mener ganske bestemt at jeg fikk hente ut tre pakker allerede første gangen, selv om jeg bare skulle gå på 1 tbl i to uker og deretter trappe opp til to. 

Dette synes jeg virker rart og uproft. Både at legen ikke sørger for at du har nok piller den første mnd, det du får høre ang graviditet og det faktum at de ikke tar seg tid til å informere deg skikkelig en gang eller ta imot noen spørsmål. 

Det med svangerskap er mer fordi at jeg ikke kan bli gravid. Derfor er ikke prevensjon aktuelt for meg uansett. 

Jeg fikk bare 2 pakker på 30tbl, så de varer til uken før min kontrolltime. I tillegg er klinikken stengt frem til midten av august, så jeg får ikke kontakt med dem. Nei, jeg er ikke fornøyd med hudlegen. 

I dag tok jeg min 7.ende tbl, så jeg er ferdig med min førdte uke. Av bivirkninger merker jeg bare litt tørrhet rundt nesen og noe sensitiv hud, men dette merket jeg ikke før i dag. Foreløpig ingen kviser i ansiktet, venter spent på de berømte kviseutbruddene..

Skrevet
13 minutter siden, DoseofSnacks skrev:

Det med svangerskap er mer fordi at jeg ikke kan bli gravid. Derfor er ikke prevensjon aktuelt for meg uansett. 

Jeg fikk bare 2 pakker på 30tbl, så de varer til uken før min kontrolltime. I tillegg er klinikken stengt frem til midten av august, så jeg får ikke kontakt med dem. Nei, jeg er ikke fornøyd med hudlegen. 

Tror jeg ville fordelt tablettene slik at jeg ikke fikk opphold. Du fikk ikke med rekvisisjon for å ta blodprøver før konsultasjonen? Om du går til en hudlege på et sykehus så kan det være at legen har lagt inn elektronisk rekvisisjon på blodprøver til deg. Men om ingen er der for å skrive ut ny resept før midten av august så hjelper det kanskje ikke så mye allikevel.. Er der ingen som svarer på telefon selv om det er feriestengt?

Skrevet
9 timer siden, venus_ skrev:

Tror jeg ville fordelt tablettene slik at jeg ikke fikk opphold. Du fikk ikke med rekvisisjon for å ta blodprøver før konsultasjonen? Om du går til en hudlege på et sykehus så kan det være at legen har lagt inn elektronisk rekvisisjon på blodprøver til deg. Men om ingen er der for å skrive ut ny resept før midten av august så hjelper det kanskje ikke så mye allikevel.. Er der ingen som svarer på telefon selv om det er feriestengt?

Jeg håper virkelig at legen har lagt inn elektronisk revisisjon, for det har ikke jeg fått med meg. 

Nei, jeg kommer til telefonsvarer :angry:

Jeg får eventuelt gå 3 uker på 20 mg og trappe opp til 40 mg 1 uke senere enn planlagt. Enn å trappe ned igjen den siste uken.

Skrevet
Den 11. juli 2016 at 20.48, KidK skrev:

Til dere som er ferdig, hvor lang tid tok det før dere kunne begynne å ta sol? Og vitaminer? Evt betakaroten?

Hadde min første pille-fri dag i dag, føles kjempe rart ut

Så heldig du er☺️ Gått på den lenge?? Er du nå fornøyd med resultatet? Håper de☺️☺️

Skrevet
2 timer siden, DoseofSnacks skrev:

Jeg håper virkelig at legen har lagt inn elektronisk revisisjon, for det har ikke jeg fått med meg. 

Nei, jeg kommer til telefonsvarer :angry:

Jeg får eventuelt gå 3 uker på 20 mg og trappe opp til 40 mg 1 uke senere enn planlagt. Enn å trappe ned igjen den siste uken.

Telefonsvarer slik at du kan legge inn en melding? Da ville jeg gjort det. Høres dårlig ut det der, man må jo ha mulighet til å få oppfølging.

Skrevet
31 minutter siden, Stine. skrev:

GE Så heldig du er☺️ Gått på den lenge?? Er du nå fornøyd med resultatet? Håper de☺️☺️

Begynte i desember 2015. Er ikke fornøyd nei😭 kvisene forsvant aldri ordentlig og er allerede godt på vei tilbake. Skal inn igjen til legen i august/september og begynne igjen :(

Skrevet

Hei alle fine folk :) 

Jeg en en jente på 28 år. Har slitt med alvorlige acneproblemer helt til jeg startet på p-piller yasmin for mange år siden. Husker ikke hvor lenge jeg har gått på de, men det er blitt noen år nå. Prøvde å slutte en gang og fikk enormt kviseutbrudd igjen. Da jeg til slutt fant ut hvorfor kvisene kom tilbake begynte jeg på pillene igjen. 

Har nå angst for å slutte igjen, i frykt for utbruddet som kommer. Jeg overdriver ikke når jeg sier at kvisene ødelagte tenårene mine og selvtilliten.. Jeg fikk så mye arr etter alle kvisene at jeg ikke har klart å vise meg uten sminke for noen før nå. Har endelig etter mye jobb begynt å få mye mindre arr, og for første gang i mitt liv fått en kjæreste. Har ikke latt noen komme så tett innpå meg tidligere. Det høres kanskje tåpelig ut, men det har faktisk ødelagt ekstremt mye for meg. 

Nå har jeg begynt å tenke på barn med min nåværende kjæreste, og ønsker å slutte på p-pillen. Jeg har bestemt meg for å gjennomgå en roccutankur så snart som jeg overhodet merker noen antydning til byller under huden, altså før helvete braker løs og jeg ender opp med ny runde med arr etter underjordiske kviser i massevis.

Er dette mulig å få gjennomført via legen tror dere? Jeg vet jo at utbruddet kommer, har testet å slutte før..eller må jeg ha alvorlig acne før jeg i det hele tatt vil få det vurdert av legen? Jeg er klar over bivirkninger ved roccutankur, men det vil uansett ikke bli verre enn acneproblemer igjen.

Hvilke prevensjon har dere brukt under kuren, utenom p-piller?

Er det noen som vet hva som skjer dersom en tar kuren når en går på p-piller og slutter etterpå? Vil kuren motvirke ett fremtidig utbrudd eller ikke ha noen effekt i det hele tatt? 

Takker for svar :) 

PS. Dere som kun vil komme med tilbakemelding på at jeg ikke må legge så mye i huden min, og tåle et utbrudd osv. kan spare seg for å svare..

Skrevet
52 minutter siden, KatrineA skrev:

Nå har jeg begynt å tenke på barn med min nåværende kjæreste, og ønsker å slutte på p-pillen. Jeg har bestemt meg for å gjennomgå en roccutankur så snart som jeg overhodet merker noen antydning til byller under huden, altså før helvete braker løs og jeg ender opp med ny runde med arr etter underjordiske kviser i massevis.

Er dette mulig å få gjennomført via legen tror dere? Jeg vet jo at utbruddet kommer, har testet å slutte før..eller må jeg ha alvorlig acne før jeg i det hele tatt vil få det vurdert av legen? Jeg er klar over bivirkninger ved roccutankur, men det vil uansett ikke bli verre enn acneproblemer igjen.

Det er dessverre ikke så enkelt. Jeg gikk flere runder med salver og antibiotika med fastlegen før jeg ble henvist til hudlege. Der måtte jeg prøve nye salver før jeg endelig fikk begynne på isotretinoin. 

Hvor lenge var du av ppillene sist du sluttet? Kan det være at det stabiliserer seg litt etterhvert?

Skrevet
1 minutt siden, venus_ skrev:

Det er dessverre ikke så enkelt. Jeg gikk flere runder med salver og antibiotika med fastlegen før jeg ble henvist til hudlege. Der måtte jeg prøve nye salver før jeg endelig fikk begynne på isotretinoin. 

Hvor lenge var du av ppillene sist du sluttet? Kan det være at det stabiliserer seg litt etterhvert?

Takk for svar:) var redd for det.. Gikk på tetracykliner i tenårene, men det var ikke sterkt nok for meg.. Har testet alt bortsett fra roccutan. Husker ikke helt hvor lenge jeg var av, men husker kvisene brøt ut etter ca 2 mnd av.. Mulig det vil stabilisere seg etter noen år, men det er jo altfor lenge 😔 

Skrevet
2 timer siden, venus_ skrev:

Men samtidig så kan det faktisk være så enkelt. Jeg sa til legen at jeg egentlig kun hadde prøvd hudpleieserier som var laget for problemhud (md formulations o.l.), og det var nok til at jeg fikk resept. Det er visst litt ulik praksis der også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...