Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Til alle dere som klager om mange bivirkninger og "skremmer bort" andre fra å starte, her er min historie.

En måned igjen på kuren, null kviser siden måned to på kuren, null bivirkninger annet enn litt tørrhet på lepper samt i ansiktet, og bittelitt eksem på hånda. Samt har jeg verken levert inn blodprøver annet enn den første(siden hudlegen ikke greier å svare) og jeg har vært på fylla så og si hver eneste gang siden start, uten hangover så og si. Er forresten mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til alle dere som klager om mange bivirkninger og "skremmer bort" andre fra å starte, her er min historie.

En måned igjen på kuren, null kviser siden måned to på kuren, null bivirkninger annet enn litt tørrhet på lepper samt i ansiktet, og bittelitt eksem på hånda. Samt har jeg verken levert inn blodprøver annet enn den første(siden hudlegen ikke greier å svare) og jeg har vært på fylla så og si hver eneste gang siden start, uten hangover så og si. Er forresten mann.

Flott for deg! Men å kalle det klaging blir feil, når det rett og slett er konstantering av fakta. Husk at bivirkningene man får er veldig inviduelle. Jeg syns det er viktig å opplyse folk om hva som kan skje, og ikke gi uttrykk for at det er dans på roser, som det som oftest ikke er. Endret av Emmz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som klager om mange bivirkninger og "skremmer bort" andre fra å starte, her er min historie.

En måned igjen på kuren, null kviser siden måned to på kuren, null bivirkninger annet enn litt tørrhet på lepper samt i ansiktet, og bittelitt eksem på hånda. Samt har jeg verken levert inn blodprøver annet enn den første(siden hudlegen ikke greier å svare) og jeg har vært på fylla så og si hver eneste gang siden start, uten hangover så og si. Er forresten mann.

Så deilig at du nærmer deg slutten av kuren, og har vært så heldig med så få bivirkninger. Ingenting er jo bedre :)

Når det er sagt vil jeg si meg enig med Emmz over her; det er vel mer konstantering av fakta. Ikke minst er dette et forum hvor vi deler erfaringer og tips.

Å bli knusktørr er en forventet bivirkning, og det er nærmest umulig å forstå akkurat hva man mener med det før man plutselig står oppe i det. Noen er sikkert heldige å slippe unna, men for de aller fleste later det til å være noen måneder hvor man ikke kan få nok krem og leppomade.

Utover det vil jeg bare påpeke at dette er en heftig kur, som det er krav fra legene om at man er innforstått med mulige bivirkninger ved, og at man har testet ut minst en type acne-behandling før man kan få. For oss kvinner er også blodprøver hver måned pålagt grunnet fosterskader ved eventuell graviditet, o vi må ta abort i tilfelle graviditet. Så dette er litt mer alvorlig, og bør være hakket mer gjennomtenkt, enn å kjøpe en ny krem til bekjempelse av acne.

Å gå på fylla mens man er på isotretinoin må du jo gjerne velge å gjøre - det er jo et valg du tar helt selv. Det betyr derimot ikke at det er anbefalt, ei heller at det ikke kan innebære en viss fare. For de aller fleste går det jo likevel greit. Og noen opplever hangover av en annen verden, for andre går det bedre. Det har trolig med kroppens behov for vann å gjøre - en del av oss føler oss ganske uttørket, og da hjelper jo ikke alkohol.

Men det er veldig fint å lese historier om de som har sluppet lett unna også, og som er fornøyd med resultatene- det er jo gode resultater vi alle knasker oss i vei mot :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått på kuren siden midten av Desember, med andre ord i to måneder nå. Totalt ca 168 tabletter.

Fortsatt MYE mer kviser enn jeg noengang hatt.

Er dette normalt?

Bør jeg slutte?

Finnes det noen kuren ikke hjelper?

Veldig lei meg, forvirret og usikker akkurat nå. 😢

/U.T

Anonymous poster hash: c3130...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått på kuren siden midten av Desember, med andre ord i to måneder nå. Totalt ca 168 tabletter.

Fortsatt MYE mer kviser enn jeg noengang hatt.

Er dette normalt?

Bør jeg slutte?

Finnes det noen kuren ikke hjelper?

Veldig lei meg, forvirret og usikker akkurat nå. 😢

/U.T

Anonymous poster hash: c3130...9a4

Jeg tror dette er helt normalt.For mange kommer Endringen Først i mnd 3, for noen så Sent som i mnd 4. Hvor mange mg tar Du per dag? Og Hvor mange skal du ta?

Anonymous poster hash: 3b159...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått på kuren siden midten av Desember, med andre ord i to måneder nå. Totalt ca 168 tabletter.

Fortsatt MYE mer kviser enn jeg noengang hatt.

Er dette normalt?

Bør jeg slutte?

Finnes det noen kuren ikke hjelper?

Veldig lei meg, forvirret og usikker akkurat nå.

/U.T

Anonymous poster hash: c3130...9a4

Det store utbruddet varierer veldig i størrelse og lengde, så synes du skal bite tennene sammen og stå løpet ut. Det sies vel at for mange så snur det ved 3 mnd, og dette er jo veldig individuelt, så tror ikke det er unaturlig at du stadig har utbrudd. Pass på å smøre deg, kanskje snakk med legen din, og google litt også på utenlandske sider, så skal du se at det er veldig vanlig at utbruddet varer en stund. Mange opplever visst litt nye utbrudd ved oppjustering av dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HEI!

Jeg lurer på dette med isotretinoin og tørre øyne.

Nå er det ca. 5-6 mnd siden jeg sluttet på denne kuren. Under kuren var jeg plaget en del med tørre øyne og produksjon av lite tårevæske (øynene føltes ikke fuktige nok og dermed tørre). Jeg er kontaktlinsebruker, brukte også linser under kuren, dog mye mindre enn vanlig.

Såpass lang tid etter kuren merker jeg fortsatt at øynene mine er tørre, og det er ikke like behagelig å gå med linser som det var før jeg gikk på kuren. Selv når jeg bruker brillene (avlaster hver dag) mine merker jeg dette. Jeg merker det spesielt godt når jeg er inne i rom/bygninger med tett luft.

Så; dere som bruker kontaktlinser/briller og går eller har gått på kuren - plages dere med tørre øyne fortsatt? Hvordan unngå/forbedre dette? Jeg både plages og er bekymret på grunn av dette fordi jeg bruker linser fast, men vet ikke hvor lang tid det tar før øynene er helt tilbake til det "normale".

Er veldig takknemlig om noen tar seg tid til å svare på dette!! :smilyblomst:

Anonymous poster hash: 540e3...d4b

Er også linsebruker. Men er midt i kuren. Kan bare ha dem på i et par timer. Ofte må jeg dynke øynene med øyendråper og rive dem ut ( au!) de henger lett fast gitt. Hører andre sier det tar ca en mnd før kroppen normaliseres etter en kur ( var noen her som skrev at håret ble normalt etter ca et par uker etter endt kur)

Er ekstremt upraktisk med disse linsene mtp at jeg holder på å ta lappen. Gidder ikke å kjøpe dyre briller heller -har ikke så lenge igenn av kuren.

Kanskje du kan ringe hudlegen din og spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er helt normalt.For mange kommer Endringen Først i mnd 3, for noen så Sent som i mnd 4. Hvor mange mg tar Du per dag? Og Hvor mange skal du ta?

Anonymous poster hash: 3b159...78e

Det store utbruddet varierer veldig i størrelse og lengde, så synes du skal bite tennene sammen og stå løpet ut. Det sies vel at for mange så snur det ved 3 mnd, og dette er jo veldig individuelt, så tror ikke det er unaturlig at du stadig har utbrudd. Pass på å smøre deg, kanskje snakk med legen din, og google litt også på utenlandske sider, så skal du se at det er veldig vanlig at utbruddet varer en stund. Mange opplever visst litt nye utbrudd ved oppjustering av dose.

Hei,

Takk for svar!

Begynte med to tabletter à 20 mg/st. Nå tar jeg totalt 60mg/dag. Begynte med økt mengde for ca tre uker siden.

Godt å vite at dette er helt normalt! Takk. Har også begynt å få EKSTREMT tørre flekker på hele kroppen!! Kan liksom pille av store hudbiter fra overalt På kroppen. Ser og føles akkurat ut som huden brent seg på disse plassene (uten smerte). Sliter dere med dette å?

I ene siden på munnviken så har jeg fått nesten et sår som åpner seg hver gang jeg åpner munnen. Er tørr på den ene siden. Vurderer å ta zink der, fordi det sitter ju nesten inne i munnen også. Er fuktig hverfall å då får jo ikke såret bli borte?

Sliter dere med det å? Noen løsninger?

Endret av Ugly truth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for svar!

Begynte med to tabletter à 20 mg/st. Nå tar jeg totalt 60mg/dag. Begynte med økt mengde for ca tre uker siden.

Godt å vite at dette er helt normalt! Takk. Har også begynt å få EKSTREMT tørre flekker på hele kroppen!! Kan liksom pille av store hudbiter fra overalt På kroppen. Ser og føles akkurat ut som huden brent seg på disse plassene (uten smerte). Sliter dere med dette å?

I ene siden på munnviken så har jeg fått nesten et sår som åpner seg hver gang jeg åpner munnen. Er tørr på den ene siden. Vurderer å ta zink der, fordi det sitter ju nesten inne i munnen også. Er fuktig hverfall å då får jo ikke såret bli borte?

Sliter dere med det å? Noen løsninger?

Jeg fikk også et sår i munnviken, som startet som lite men ble ganske stort etter hvert. Jeg gikk til legen da det ikke grodde og fikk en salve som jeg smurte på 3 ganger daglig i ca 2 uker. Har blitt bra nå, :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også et sår i munnviken, som startet som lite men ble ganske stort etter hvert. Jeg gikk til legen da det ikke grodde og fikk en salve som jeg smurte på 3 ganger daglig i ca 2 uker. Har blitt bra nå, :)

Husker du hva den heter?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Jeg har begynt på Iso for andre gang nå.. Gikk på dette for snart 2 år siden. Dessverre var jeg bare helt fin i huden i halvt år, så fikk jeg tilbakeslag. Dro til hudlegen og fikk med én gang. Gruner meg veldig til bivirkningene, men det er verdt det..til slutt :rolleyes:

Er det noen av dere som har gått flere enn 1 runde på denne kuren? Og isåfall, har bivirkningene vært helt like? Har dere vært like tørre som første gangen?

Hei!

Runde nr2 her også. Bivirkningene kom mye fortere enn forrige gang, men sammtidig føler jeg at det ikke er like ille. Tror kanskje det har sammenheng med at jeg er så klar over hva som kommer. Er inne i uke 3 nå, og har ikke hatt noen utbrudd enda. Flasser godt ca hver 3 dag i ansiktet, men lite tørr på resten av kroppen så får bare håpe det varer litt . Jeg gikk bare 3mnd på kuren sist, så det var nok litt i minste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet noen når man kan ta solarium etter endt kur? etter 1 mnd?

Jeg tåler fortsatt nesten ingenting solarium, et halvt år senere :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler fortsatt nesten ingenting solarium, et halvt år senere :/

ånei :(( hvordan reagerer huden din?? brent?

noen andre som har erfaringer med dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ånei :(( hvordan reagerer huden din?? brent?

noen andre som har erfaringer med dette???

Solarium er ikke bra uansett - og etter endt kur har du en god "unnskyldning" til å droppe det!

Anonymous poster hash: e9e1f...875

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei,

Takk for svar!

Begynte med to tabletter à 20 mg/st. Nå tar jeg totalt 60mg/dag. Begynte med økt mengde for ca tre uker siden.

Godt å vite at dette er helt normalt! Takk. Har også begynt å få EKSTREMT tørre flekker på hele kroppen!! Kan liksom pille av store hudbiter fra overalt På kroppen. Ser og føles akkurat ut som huden brent seg på disse plassene (uten smerte). Sliter dere med dette å?

I ene siden på munnviken så har jeg fått nesten et sår som åpner seg hver gang jeg åpner munnen. Er tørr på den ene siden. Vurderer å ta zink der, fordi det sitter ju nesten inne i munnen også. Er fuktig hverfall å då får jo ikke såret bli borte?

Sliter dere med det å? Noen løsninger?

Ekstremt tørre flekker som føles som de brenner på kroppen høres jo virkelig ikke bra ut.... . Er du flink og smører deg? Jeg prøver å redusere dusjingen til et mimimum, men det blir likevel ofte til hver dag. Bruker en liten evighet på å smøre meg over hele kroppen med A-derma krem fra apoteket og eventuelt jojobaolje. Jeg fikk beskjed av hudlegen at jeg nok kunne vente meg en god del eksem på kroppen, så forsøkerå forebygge med mye fukt, og vi er flere som sverger til den A-derma-kremen. Bruke rogså en go dusjolje i dusjen.

Selv fikk jeg etterhvert også de der sårene i munnvikene. Trodde jeg hadde fått munnsår, og gikk på apoteket for å få hjelp. Da de to damene som hjalp med fikk høre jeg gikk på iso var de raske med a anbefale rent sheasmør. Dette fordi de fleste leppeprodukter vi bruker inneholder ingredienser som gjør at de ikke trekker skikkelig inn, men blir liggende som en hinne på overflaten. Kjøpte med en liten beholder fra loccitane, og den gjorde underverker :) Om kvelden eller hvis jeg skal ut, så legger jeg et tykt lag med noe annet over sheasmøret.

Har også testet ut en repair balm fra Nilens Jord etter tips fra Carianne her inne, og den er også veldig god på dette, selv om jeg ser jeg må supplere innimellom med det rene sheasmøret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt tørre flekker som føles som de brenner på kroppen høres jo virkelig ikke bra ut.... . Er du flink og smører deg? Jeg prøver å redusere dusjingen til et mimimum, men det blir likevel ofte til hver dag. Bruker en liten evighet på å smøre meg over hele kroppen med A-derma krem fra apoteket og eventuelt jojobaolje. Jeg fikk beskjed av hudlegen at jeg nok kunne vente meg en god del eksem på kroppen, så forsøkerå forebygge med mye fukt, og vi er flere som sverger til den A-derma-kremen. Bruke rogså en go dusjolje i dusjen.

Selv fikk jeg etterhvert også de der sårene i munnvikene. Trodde jeg hadde fått munnsår, og gikk på apoteket for å få hjelp. Da de to damene som hjalp med fikk høre jeg gikk på iso var de raske med a anbefale rent sheasmør. Dette fordi de fleste leppeprodukter vi bruker inneholder ingredienser som gjør at de ikke trekker skikkelig inn, men blir liggende som en hinne på overflaten. Kjøpte med en liten beholder fra loccitane, og den gjorde underverker :) Om kvelden eller hvis jeg skal ut, så legger jeg et tykt lag med noe annet over sheasmøret.

Har også testet ut en repair balm fra Nilens Jord etter tips fra Carianne her inne, og den er også veldig god på dette, selv om jeg ser jeg må supplere innimellom med det rene sheasmøret.

Lip butter fra «korres» kjøpes på vita. Den synest jeg er god å bruke som kur om natta. (Litt rare farger på den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lip butter fra «korres» kjøpes på vita. Den synest jeg er god å bruke som kur om natta. (Litt rare farger på den)

Den brukte jeg tidligere, og har flere stående av i ulike farger. Og den gir meg ingen fukt dessverre...elsket den tidligere, så regner med de kan brukes i andre enden av dette :) men nå fungerer det liksom ikke.

Elisabeth arden 8 hour i sånn boks er den beste jeg har funnet. Kjøpte en fra samme merke i tubeform, med solfaktor, og den gir null, niks, nada. Burde Hatt et eget et budsjett for test av leppeproduktene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den brukte jeg tidligere, og har flere stående av i ulike farger. Og den gir meg ingen fukt dessverre...elsket den tidligere, så regner med de kan brukes i andre enden av dette :) men nå fungerer det liksom ikke.

Elisabeth arden 8 hour i sånn boks er den beste jeg har funnet. Kjøpte en fra samme merke i tubeform, med solfaktor, og den gir null, niks, nada. Burde Hatt et eget et budsjett for test av leppeproduktene :)

Ja Nilens jord er best. Men egentlig har ikke mine lepper vært så ekstremt tørre. Litt tørrere nå når jeg har begynt med 40/60 dose. Annenhver dag. Litt over halvveis i kuren. Håper huden blir bedre snart! Er masse smått som ligger under huden. Heldigvis er de store utbruddene borte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...