Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Ja, jeg får nesten ta å ringe de å høre om det med blå resept. Kanskje det er ulikt fra kommune til kommune?? Veldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg melder mig lige tilbage ind i denne tråd. Jeg tog 500 piller fra marts-september 2013, og oplevede kun få bivirkninger og et helt fantastisk resultat.

Desværre er jeg vidst blandt de 16%, som får brug for en kur nr. 2... :dry:

Efter 1,5 år med PERFEKT hud, er mine bumser /kviser siden i sommer desværre begyndt at komme tilbage. Slet ikke i samme grad, som før isotretinoin, dog, men nu er jeg tilbage og bruge fuld makeup til hverdag igen. And I'm SO over that! Så jeg kontaktede min hudlæge, som har sat mig på iso igen.

Under min sidste kur skrev jeg journal hver uge, og der kan jeg se, at efter 4. måned var det bare en dans på roser, og jeg har flere steder skrevet, at jeg ville gøre det igen uden tøven, hvis det blev nødvendigt. Så det gør jeg :)

Og denne gang kender jeg jo de gode tips :rolleyes: .

Jeg må sige, at selvom jeg gruer for the Initial Breakout, glæder jeg mig til at få det fantastiske hår igen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inni klubben igjrn, Alie90. Kjedelig med ny kur, men hold på tanken du hadde underveis sist ja :)

Bruker dere tonnevis med krem hele tiden, eller har huden godt av å bli litt tørr tror dere? Man ødelegger ikke noe av prosessen ved å bruke mye fukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inni klubben igjrn, Alie90. Kjedelig med ny kur, men hold på tanken du hadde underveis sist ja :)

Bruker dere tonnevis med krem hele tiden, eller har huden godt av å bli litt tørr tror dere? Man ødelegger ikke noe av prosessen ved å bruke mye fukt?

Tak for velkomsten :)

Nej, bare giv hud alt, hvad den vil drikke, så den ikke klør og sprækker – huden skal nok forny sig selv alligevel.

Jeg plejede at smørre både morgen og aften. Det er ikke så slemt, når man først har indarbejdet rutinen. :)

Har desuden altid en god creme med i tasken i tilfælde af tørre pletter i løbet af dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får nesten ta å ringe de å høre om det med blå resept. Kanskje det er ulikt fra kommune til kommune?? Veldig rart.

Fant dette på helsedirektoratet sine nettsider;

"Det ble tidlig i 2013 åpnet for å yte individuell stønad til bruk av isotretinoinbehandling ved alvorlige former av akne hvor standardbehandling med lokalbehandling og antibiotika ikke har ført frem. Det ble tidligere gitt bidrag (§ 5-22) til utgifter ved isotretinoinbehandling. Litt over tusen brukere fikk individuell stønad (§ 3) for isotretinoin i 2013."

http://www.helsedirektoratet.no/finansiering/refusjonsordninger/tall-og-analyser/legemidler/Sider/legemidler-pa-bla-resept-med-hoyest-refusjonsutgifter-og-flest-brukere-i-2009-2010.aspx

Så nå har du noe å slå i bordet med! Gi lyd om hvordan det går da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det har vært litt prat om det med å søke om refusjon fra HELFO osv. Jeg gjorde dette, og vil bare si ifra om folk ikke vet at du må innom apoteket du kjøpte pillene for å be om SPESIFISERT kvittering. Altså holder det ikke med kvitteringen fra du kjøpte det, må stå nøyaktig hva du har betalt for osv og hva du da skal ha refusjon for. Kan være folk vet dette, men vil i alle fall si ifra tilfelle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte å begynne å skrive litt her, jeg. Nå går jeg på min andre isotretinoin-kur, håper huden blir bra igjen! Jeg er på den fjortende dagen i dag. Sist gang så hadde jeg absolutt ingen bivirkninger, ikke litt tørr hud engang. Ser ut som jeg ikke slipper unna denne gangen, nå har jeg fått litt tørre hender, tørre lepper, og har ganske vondt i ryggen og i noen muskler/ledd(??) i magen. Men det gjør meg egentlig ingenting, jeg vil bare bli kvitt kvisene mine.

Har allerede blitt mye bedre i kinnene, men har fått kviser i pannen noe jeg ikke pleide å få før. Men jeg regner med at det bare er alt drittet som skal ut før det blir bedre. :) tok blodprøver i går, og i morgen skal jeg hente en ny pakke på apoteket så jeg har den klart til noen dager etter jul. Synes det var litt rart at legen ikke tok noe graviditetstest, trodde de var sykt strenge på det! Fikk bare høre av mannen på apoteket at jeg burde ta en test, så da tok jeg en test hjemme før jeg begynte på medisinen for å være 100% sikker.

Gleder meg til å bli ferdig, og til huden forhåpentligvis blir kvisefri :) så er det bare arrene igjen, må finne ut hva jeg skal gjøre med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Hvor lang tid tok det for dere å få helt fin hud? Jeg har nå gått på dem i 3 måneder og er blitt bedre, men er redd huden min ikke skal bli så fin som jeg ønsker. Lurer på om mine forventninger til hvordan hunden blir til slutt er noe for høye?
Er absolutt ikke komfortabel nok til å gå uten sminke i offentligheten nå, noe jeg syntes er veldig dumt... Så jeg krysser fingrene for at det blir mye bedre :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det har vært litt prat om det med å søke om refusjon fra HELFO osv. Jeg gjorde dette, og vil bare si ifra om folk ikke vet at du må innom apoteket du kjøpte pillene for å be om SPESIFISERT kvittering. Altså holder det ikke med kvitteringen fra du kjøpte det, må stå nøyaktig hva du har betalt for osv og hva du da skal ha refusjon for. Kan være folk vet dette, men vil i alle fall si ifra tilfelle :-)

Takk for tips! Dette visste ikke jeg nemlig... Men kan man gå tilbake og be om annen kvittering i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å begynne å skrive litt her, jeg. Nå går jeg på min andre isotretinoin-kur, håper huden blir bra igjen! Jeg er på den fjortende dagen i dag. Sist gang så hadde jeg absolutt ingen bivirkninger, ikke litt tørr hud engang. Ser ut som jeg ikke slipper unna denne gangen, nå har jeg fått litt tørre hender, tørre lepper, og har ganske vondt i ryggen og i noen muskler/ledd(??) i magen. Men det gjør meg egentlig ingenting, jeg vil bare bli kvitt kvisene mine.

Har allerede blitt mye bedre i kinnene, men har fått kviser i pannen noe jeg ikke pleide å få før. Men jeg regner med at det bare er alt drittet som skal ut før det blir bedre. :) tok blodprøver i går, og i morgen skal jeg hente en ny pakke på apoteket så jeg har den klart til noen dager etter jul. Synes det var litt rart at legen ikke tok noe graviditetstest, trodde de var sykt strenge på det! Fikk bare høre av mannen på apoteket at jeg burde ta en test, så da tok jeg en test hjemme før jeg begynte på medisinen for å være 100% sikker.

Gleder meg til å bli ferdig, og til huden forhåpentligvis blir kvisefri :) så er det bare arrene igjen, må finne ut hva jeg skal gjøre med de.

Håper bivirkningene dine bare er forbigående! Hvor høy dose tar du denne gangen?

Jeg trodde jeg måtte ta graviditetstest med urinprøve, men som Lilje sa, og laboratoriumet da jeg tok blodprøver på tirsdag, de sjekker graviditet via blodprøvene. Så du har nok blitt testet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med virking og bivirkning? Jeg trappet opp til 40 mg daglig på tirsdag. Merker ikke noe til det. Ingen flere skumle utbrudd -foreløpig. Jeg flasser litt på nesen og leppene er ikke så pene. De flasser ikke, men ser veeeelig tørre ut, selv om de bader i fett -dag og natt. Mulig jeg er heldig, har nemlig allergi og bruker antihistaminer hver dag :P om tre uker skal jeg på julebord med jobben. Tror dere at det går greit om jeg tar det ut, den ene gangen?

Hvordan gikk det egentlig med julebordet og alkohol? Jeg var i en middag i går, og drakk tre glass vin, og føler meg faktisk ikke helt på topp i dag... Hadde riktignok spist litt lite tidligere på dagen, men kroppen føles som jeg har drukket en god flaske vin.. . Tydelig at jeg har en grense på to glass med vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det egentlig med julebordet og alkohol? Jeg var i en middag i går, og drakk tre glass vin, og føler meg faktisk ikke helt på topp i dag... Hadde riktignok spist litt lite tidligere på dagen, men kroppen føles som jeg har drukket en god flaske vin.. . Tydelig at jeg har en grense på to glass med vin.

Her må jeg faktisk svare meg selv. Helt fin igjen etter 1,5 liter vann :) Tipper vinen gjorde meg temmelig dehydrert ja. Får huske på det til siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper bivirkningene dine bare er forbigående! Hvor høy dose tar du denne gangen?

Jeg trodde jeg måtte ta graviditetstest med urinprøve, men som Lilje sa, og laboratoriumet da jeg tok blodprøver på tirsdag, de sjekker graviditet via blodprøvene. Så du har nok blitt testet :)

Jeg tar 20 mg. Aha, det er bra de sjekker det. Men de tok jo ikke blodprøve før nesten to uker etter jeg startet, så de sjekket ikke før jeg begynte på medisinen..men da får de i hvert fall sjekket det nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det forresten noen her som vet hvorfor det er prisforskjell hver gang? Jeg hentet min første pakke for to uker siden, da kostet det rundt 275, i dag kostet det 318. Dette var på samme apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen her som vet hvorfor det er prisforskjell hver gang? Jeg hentet min første pakke for to uker siden, da kostet det rundt 275, i dag kostet det 318. Dette var på samme apotek.

Jeg fikk høre at det var markedet som bestemte prisene, så prisene kan variere fra gang til gang. Man tenker liksom at det er en fastpris på medisiner, men det er det altså ikke..

Men akkurat ditt tilfelle synes jeg var ganske ekstremt😖

Endret av Lilje:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre at det var markedet som bestemte prisene, så prisene kan variere fra gang til gang. Man tenker liksom at det er en fastpris på medisiner, men det er det altså ikke..

Men akkurat ditt tilfelle synes jeg var ganske ekstremt😖

Det høres jo helt vanvittig ut med så store forskjeller...

Fikk vedtak fra helfo i dag, så nå blir det 38% på meg-herlig! Har du hørt noe fra legen din, Lilje?

Har kjøpt brystvortekrem til leppene i dag. Var på apoteket og fortalte jeg tok iso og hadde hørt om noe til brystvortene som skulle være bra. Ingen prøver, men krem med hjem, og den virker herlig så langt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det høres jo helt vanvittig ut med så store forskjeller...

Fikk vedtak fra helfo i dag, så nå blir det 38% på meg-herlig! Har du hørt noe fra legen din, Lilje?

Har kjøpt brystvortekrem til leppene i dag. Var på apoteket og fortalte jeg tok iso og hadde hørt om noe til brystvortene som skulle være bra. Ingen prøver, men krem med hjem, og den virker herlig så langt!

Nei, jeg bestemte meg for å vente til jeg skulle dit, skal dit på tirsdag! :) Så bra at du fikk det innvilget! Eller det var kanskje en selvfølge, men uansett godt å ha det i orden:)

Har også hørt mye bra om brystvortekrem, håper den fortsetter å fungere. Jeg holder meg enda til Restylane-glossen min, har brukt opp nesten hele, så må komme meg tilbake dit å få meg en ny fortest mulig!!

Jeg har forresten trent både styrke og kondis siste dagene. Kroppen har ikke blitt verre av det, så nå skal jeg bare kjøre på til jeg evt plutselig knekker sammen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det egentlig med julebordet og alkohol? Jeg var i en middag i går, og drakk tre glass vin, og føler meg faktisk ikke helt på topp i dag... Hadde riktignok spist litt lite tidligere på dagen, men kroppen føles som jeg har drukket en god flaske vin.. . Tydelig at jeg har en grense på to glass med vin.

Jeg tok den helt ut. Med narch og det hele. Drakk ikke noe sprit utenom to mini glass med noe velkomstdrink greier. , men kanskje 10 øl, sånn 0,4 glass. (begynte kl 18 og dro hjem 6 dagen etter) jeg er ganske billig i drift. Veit ikke om så mange andre som er pære etter 10 øl fordelt på 12 timer. Mulig jeg ble litt lettere full en tidlidligere? Ble ikke mer fyllesjuk en vanlig. Har dessverre vært to helger på rad nå med altfor mye å drikke. Har vært flink å drikke vann samtidig da. Men bruker alltid å gjøre det. For min del er det ikke så krise å bli fyllesyk, men er redd for leverskade. Jeg endte opp med å ikke ta tbl mine dagen etter. Tenkte leveren min hadde nok å jobbe med. Noen andre som har erfaring med dette?

Brystvortekrem? Tror jeg har lest om dette! He he. Hvordan fynker det for deg?

Endret av Mona26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg ble positivt overrasket over at det fantes blå resept jeg, så hadde ikke forventet noe som helst :)

Superdupert med trening! Må jo føles fantastisk å kunne være tilbake til mer normalen! Jeg kjenner jeg blir litt mer støl bare, men det lever jeg greit med.

Brystvortekremen kan anbefales! Virker knallgod :) har bare rukket å teste 1 dag da, men foreløpig solgt. 100% lanolin?

Er egentlig ikke beruselse jeg heller frykter, men leveren. Dog hadd jeg ett glass vin i går til middag, og i dag skal jeg ha et glass med gløgg til julegavepakkingen :) har dog tenkt jeg kanskje bør ta tablettene tidligere på dager jeg tar et glass? Tar de jo ellers til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg ble positivt overrasket over at det fantes blå resept jeg, så hadde ikke forventet noe som helst :)

Superdupert med trening! Må jo føles fantastisk å kunne være tilbake til mer normalen! Jeg kjenner jeg blir litt mer støl bare, men det lever jeg greit med.

Brystvortekremen kan anbefales! Virker knallgod :) har bare rukket å teste 1 dag da, men foreløpig solgt. 100% lanolin?

Er egentlig ikke beruselse jeg heller frykter, men leveren. Dog hadd jeg ett glass vin i går til middag, og i dag skal jeg ha et glass med gløgg til julegavepakkingen :) har dog tenkt jeg kanskje bør ta tablettene tidligere på dager jeg tar et glass? Tar de jo ellers til middag.

Nå skal ikke jeg undergrave alvoret med alkohol og iso. Men tror et glass i ny og ne går helt fint. Tror det er mer festing og fyll som er farlig. Tror man fint kan drikke et glass eller to i helgen uten særlig fare, men blir et et par glass flere dager i uka er det nok ikke bra. Mine leverprøver var helt fine sist. Da hadde jeg drukket et par øl i helgene ( i mnd før prøvene) er nok individuelt hva leveren tåler. Som flere skriver bedre safte than sorry. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...