Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Flere enn meg som har ekstremt stive og vonde ledd og knær?

Håper det går over snart hos deg! Har lest flere som har anbefalt gode doser med olje som nattlysolje, men vet ikke selv om det fungerer. Kanskje likevel verdt et forsøk å smøre leddene innenfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får man mye stygge arr av å gå på denne kuren? Kvisene mine er ikke såå synlige lenger, men nå har jeg rød merker/arrlignende "klumper" :( :( :(



Anonymous poster hash: 60307...75f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man mye stygge arr av å gå på denne kuren? Kvisene mine er ikke såå synlige lenger, men nå har jeg rød merker/arrlignende "klumper" :( :( :(

Anonymous poster hash: 60307...75f

Så vidt jeg har forstått det så er det bare tidligere arr som blir mer synlige nå som kvisene er så og si borte, og huden har roet seg? En del av de røde merkene forsvinner etter kuren, mens dype arr må man ta med laser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått det så er det bare tidligere arr som blir mer synlige nå som kvisene er så og si borte, og huden har roet seg? En del av de røde merkene forsvinner etter kuren, mens dype arr må man ta med laser?

Hm, det kan stemme. Men jeg har ikke hatt så mye arr før, men nå har det kommet til enda mer fremtredende arr, der hvor det var kviser for litt siden :( Kan hende det forsvinner da, men....Da blir det vel laser etter kuren! Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 60307...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det kan stemme. Men jeg har ikke hatt så mye arr før, men nå har det kommet til enda mer fremtredende arr, der hvor det var kviser for litt siden :( Kan hende det forsvinner da, men....Da blir det vel laser etter kuren! Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 60307...75f

Nye, røde merker vil forsvinne underveis og etter kuren. Dessuten blir huden visstnok mer skjør og nærmest "gjennomsiktig" underveis, så alt synes bedre, og dette skal visst mer eller mindre bli borte etter endt kur, så jeg ville ikke stresset over arr og røde merker før en stund etter endt kur. Laser kan forøvrig først brukes lenge etter endt kur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst bare jeg som skriver her inne, føler jeg spammer tråden litt.. Mulig det bare er meg som er i den begynnende fasen og trenger å dele erfaringer?
På dag 12 i dag og har egentlig mistenkt at jeg har hatt det store utbruddet siden dag 5, sidne det har blomstret opp med urenheter på de rareste steder, men for to dager siden fikk jeg en slik cyste på ene kinnbenet, og jeg har klart å motstå lysten til å poppe den. Da jeg kom ut av dusjen i dag poppet den derimot av seg selv... .
Litt tørrere i huden, men bruker nå serum for ekstra tørr hud (hudlegen min sa at fett er bra!), under La Roche posay H-kremen, og lever med Nuxe sin leppomade Close. Merker at humøret ikke er like godt som det var bestandig, men det er jo mørkt 18-19 timer om dagen, lavt skydekke og det regner, så det ville trolig ikke vært på topp uansett? Glad det er jul og mye fint å glede seg over :)
Men jeg fryser stadig som en gal. Ullundertøy er min nye venn.
Hvordan går det med andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei kaffejenta og alle andre 😄

Jeg er også periodisk manisk og googler ALT. Jeg opplevde selv flere bivirkninger helt i starten. Er bare såvidt 2 mnd inn i kuren. Etter å ha pratet med en venninne som går på samme kur som meg, så innså jeg at jeg er av den typen som "leter" etter bivrikninger. Altså jeg har lett for å tenke at ubehag er knyttet til isotretinoin. Etter jeg innså dette, så ble alt mye bedre :P jeg har tørr hud, men det har de fleste på denne tiden av året. Jeg flasser litt i ansiktet, men er ikke så vanskelig å holde i sjakk. Kan ikke bruke fundation,men det er ikke noe stress. Er jo så mye bra pudderfundation :) eks bare minerals. Det som er tydelig er tørre lepper. Men jeg trenger ikke dyre greier. Prolip og carmex funker fint. Jeg har en sånn elizabeth arden greie ( minner om vaselin) som jeg smører meg inn med på hender og lepper om kvelden. Håret mitt er så fantastisk at jeg nærmest har lyst å gå på denne kuren resten av livet! Prøver å ikke stresse sånn med "tenk om". Jeg er allikvel redd for å begyne å sprekke i huden, redd for arr, redd for sommeren, redd for tilbakefall også videre.

Jeg var på fylla sist helg, drakk to sprit drinker, to shot og vin. Ble ikke mer dårlig enn vanlig, men er redd for den stakkars leveren. Nå på fredag er det julebord med jobben, og blir atter en fylla. Skal holde meg unna sprit.

Tror foresten jeg har fått underlivssopp. Er dette noe som kan ses i lys av isotrerinonin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at jeg mener ikke at andre overdriver bivirkninger altså! Jeg har tydeligvis vært heldig ( så langt ). Er bare at jeg ofte får sjeldne bivirkninger, jeg har masse hudsykdommer og er generelt uheldig. For en gangs skyld så går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona: Må le litt av den at du også prøver å plassere bivirkningene og gi Iso skylden, jeg gjør det samme :) men så må jeg liksom ta meg litt sammen og tenke at; hey, det er kaldt ute, jeg hadde kanskje hatt litt tørr hud? Eller; Jeg har faktisk ikke spist siden frokost så kanskje ikke så rart jeg ikke klarte å gi alt på trening når jeg har glemt lunsj? Men så er det jo enkelte ting som skyldes isoen også da, slik som tørre lepper. Hos meg virker Nuxe helt fantastisk og varer i en evighet, så jeg hamstret litt på salget hos feelunique.
Apropo det med "fyll", skal du ta blodprøver igjen snart? Forstod på min lege (men kanskje jeg misforstod?) at jeg kun skulle ta blodprøver før jeg begynte, etter ca en måned og helt på slutten? Men graviditetstest hele veien? Bare tenkte det kunne være greit å høre hvordan det eventuelt gikk med leveren :) Hadde jo unektelig vært greit å kunne kose seg med en drink på nyttårsaften. Legen min sa jo for øvrig at et par glass vin til middag av og til var helt greit.. .

Har lest om andre som opplever underlivssopp på kuren. Er vel noen slimhinner der nede som tørker ut også? Kan det kanskje bare være du trenger noen slike melkesyrebakterier for å hjelpe litt på PHen?

I dag skriver jeg dag 13, og ser på sminken at huden begynner å bli tørr ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, var på min første kontroll etter oppstart av iso. ble litt overasket da hudlegen sa at jeg kun skulle ta blodprøver denne gangen og når jeg var ferdig med kuren. er det flere som ikke tar særlig blodprøver? ikke skal jeg på flere kontroller helller før kuren er ferdig. graviditetstester må jeg ta hver mnd da. ellers så er det litt kjedelig at øynene har reagert sånn. er så irriterende at alle tror jeg er lei meg og har grått. (ser slik ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ta blodprøver og graviditetstest hver mnd for å kontrollere leververdier og kolesterol. Jeg får ikke ny resept uten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege sa jeg kun skal ta blodprøver ved start og så etter en måned. Da forventer man ikke endringer i leveren, og man må kun ta graviditetstest. Når man er ferdig sjekker man leververdiene en siste gang. Så samme beskjed jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta blodprøver hver mnd.

Du spammer ikke Kaffejenta :) Bare til å skrive! Har på følelsen at mange leser her inne og liker oppdateringer, selv om de ikke alltid kommer med respons selv. (I know I do ;) )

Noen som vet hva HELFO tilbakebetaler? Altså hva egenandelen hvert kalenderår er? Synes å huske at det var en 1600, 1700 eller 1800:P Jeg kommer dessverre bare sånn rett over grensen, noe som er skikkelig surt.. Men, men.

Ellers har jeg begynt å flasse litt på nesen, noe som er irriterende når jeg bruker sminke. Håret er herlig, blir aaaldri fett. og leddene er vonde. Har helt sluttet å trene.. :( Kunne sikkert klart en økt, men føler det bare gjør det verre, og at det ikke er bra for kroppen å trene når leddene er så verkende og stive. Hadde jeg visst at det var bra med trening nå, så hadde jeg gjort det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig spent på det med HELFO selv Lilje. Min lege søkte visst om å få dette på blå resept, men ikke helt med på hva forskjellen eventuelt er? Og hun sa det uansett ville ta noen uker gjennom systemet.

Hva med å trene noe helt annet, sånn for humøret sin skyld? Pilatestimer i pilatesstudio har jeg tenkt kan være en løsning for egen del hvis jeg kommer dit at jeg ikke kan trene skikkelig. Har kuttet ut tung styrke bare sånn for sikkerhetsskyld, men løper noen mil i uken fremdeles. Kjedelig å måtte gi opp treningen, selv om det gjelder å tenke at du snart er i gang igjen! :)

I går begynte min hud å bli tørr under sminken for første gang. Og jeg bruker serum fra Decleor for tørr hud+LRP kremen under sminken. Så i dag har jeg på en BB krem jeg hadde en tester på. den er for tørr hud. Og dekker godt samtidig som den sitter fint. Er fra Dr Schrammek, hvilket er merket som var først ute med BB krem. Har tre prøver til av den (dog i noe ymse farger) så tenker jeg skal teste om det kan være et godt alternativ til foundation denne perioden.

Hva renser dere andre huden med?





Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spent på det med HELFO selv Lilje. Min lege søkte visst om å få dette på blå resept, men ikke helt med på hva forskjellen eventuelt er? Og hun sa det uansett ville ta noen uker gjennom systemet.

Hva med å trene noe helt annet, sånn for humøret sin skyld? Pilatestimer i pilatesstudio har jeg tenkt kan være en løsning for egen del hvis jeg kommer dit at jeg ikke kan trene skikkelig. Har kuttet ut tung styrke bare sånn for sikkerhetsskyld, men løper noen mil i uken fremdeles. Kjedelig å måtte gi opp treningen, selv om det gjelder å tenke at du snart er i gang igjen! :)

I går begynte min hud å bli tørr under sminken for første gang. Og jeg bruker serum fra Decleor for tørr hud+LRP kremen under sminken. Så i dag har jeg på en BB krem jeg hadde en tester på. den er for tørr hud. Og dekker godt samtidig som den sitter fint. Er fra Dr Schrammek, hvilket er merket som var først ute med BB krem. Har tre prøver til av den (dog i noe ymse farger) så tenker jeg skal teste om det kan være et godt alternativ til foundation denne perioden.

Hva renser dere andre huden med?

Ja, jeg burde i det minste komme meg på noen yoga- eller pilates-timer. Haha, jeg har faktisk helt glemt at det er et alternativ! Takk ;) Det skal jeg faktisk se om jeg får gjort imorgen.

Går det ellers greit med deg utenom tørr hud og lepper?

Jeg har slitt med tørre lepper så lenge jeg kan huske. Og når jeg går på Iso så sprekker de nærmest til blods og blir helt innskrumpen. Jeg tok restylane i leppene og fikk med en "restylane" lipbalm/gloss, som jeg egentlig ikke hadde noe tro på, men leppene mine er helt fantastiske etter jeg begynte å bruke denne! De er myke, glansfulle og freshe hele tiden. Glossen er vannavstøtende så den sitter leeenge. Klissete, men absolutt verdt det. Virkelig det beste jeg har hatt på leppene!

Jeg renser huden med noen prøver jeg har fått på apoteket. Har fått veldig masse prøver derfra så lever på det en stund:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg burde i det minste komme meg på noen yoga- eller pilates-timer. Haha, jeg har faktisk helt glemt at det er et alternativ! Takk ;) Det skal jeg faktisk se om jeg får gjort imorgen.

Går det ellers greit med deg utenom tørr hud og lepper?

Jeg har slitt med tørre lepper så lenge jeg kan huske. Og når jeg går på Iso så sprekker de nærmest til blods og blir helt innskrumpen. Jeg tok restylane i leppene og fikk med en "restylane" lipbalm/gloss, som jeg egentlig ikke hadde noe tro på, men leppene mine er helt fantastiske etter jeg begynte å bruke denne! De er myke, glansfulle og freshe hele tiden. Glossen er vannavstøtende så den sitter leeenge. Klissete, men absolutt verdt det. Virkelig det beste jeg har hatt på leppene!

Jeg renser huden med noen prøver jeg har fått på apoteket. Har fått veldig masse prøver derfra så lever på det en stund:P

Ohhh, hva heter den lipbalm/glossen da? Må ha! :) Jeg sverger selv til Nuxe, men den stivner litt rart når man er utendørs, så da går det i en kuldekrem for leppene fra Avene. Sovnet på sofaen i går uten ekstra leppomade på, og det var ikke videre behagelig.. .

Slike apotek som er gavmilde med prøvene finnes ikke her.., men fikk med et hav fra Loccitane da jeg ba om en prøve på fuktmasken deres :) Blir så glad av å få prøver, det er helt latterlig ;) Har bestilt decleor micellar oil-en oljerens. Håper den vil egne seg for dusjen.

Her er det lite annet enn tørre lepper og hud altså. Noen gigakviser-den ene (cysteaktig) sprakk av seg selv da jeg kom ut av dusjen.. . SÅ glad det skjedde mens jeg var hjemme. Fryser som en gal, og er uhyre tørst?

Håper du får en god opplevelse på Pilates/yoga! :) Ryggen min verket et par minutter på forrige løpelkt, men gikk heldigvis over og trenger ikke ha vært pga pillene i det hele tatt.. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohhh, hva heter den lipbalm/glossen da? Må ha! :) Jeg sverger selv til Nuxe, men den stivner litt rart når man er utendørs, så da går det i en kuldekrem for leppene fra Avene. Sovnet på sofaen i går uten ekstra leppomade på, og det var ikke videre behagelig.. .

Slike apotek som er gavmilde med prøvene finnes ikke her.., men fikk med et hav fra Loccitane da jeg ba om en prøve på fuktmasken deres :) Blir så glad av å få prøver, det er helt latterlig ;) Har bestilt decleor micellar oil-en oljerens. Håper den vil egne seg for dusjen.

Her er det lite annet enn tørre lepper og hud altså. Noen gigakviser-den ene (cysteaktig) sprakk av seg selv da jeg kom ut av dusjen.. . SÅ glad det skjedde mens jeg var hjemme. Fryser som en gal, og er uhyre tørst?

Håper du får en god opplevelse på Pilates/yoga! :) Ryggen min verket et par minutter på forrige løpelkt, men gikk heldigvis over og trenger ikke ha vært pga pillene i det hele tatt.. .

Jeg er innom aptoekene og spør når jeg er forbi. Hvis jeg er forbi et nytt apotek så går jeg innom å spør om ikke de har noen prøver på en god krem for en som går på Iso, hehe;P

Hudlegen ga meg faktisk en fullsizekrem gratis, så det var veldig bra!

Sånn ser glossen ut:

http://pics.nattstad.se/6/1000000/970000/967703/pics/2014216197372830_sbig.jpg

Men jeg aner ikke hvordan man får tak i den utenom på klinikken hvor jeg tok Restylane. Jeg bruker den konstant, og er nødt til å ha ny når min er tom! Som sagt veldig klissete, og det er noe kliss bokstavelig talt, om man får håret på leppene:P Men såå verdt det!

Bra at du ikke har mer plager, krysser fingerene for at det fortsatter sånn! :D

Anonymous poster hash: 61af2...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innom aptoekene og spør når jeg er forbi. Hvis jeg er forbi et nytt apotek så går jeg innom å spør om ikke de har noen prøver på en god krem for en som går på Iso, hehe;P

Hudlegen ga meg faktisk en fullsizekrem gratis, så det var veldig bra!

Sånn ser glossen ut:

http://pics.nattstad.se/6/1000000/970000/967703/pics/2014216197372830_sbig.jpg

Men jeg aner ikke hvordan man får tak i den utenom på klinikken hvor jeg tok Restylane. Jeg bruker den konstant, og er nødt til å ha ny når min er tom! Som sagt veldig klissete, og det er noe kliss bokstavelig talt, om man får håret på leppene:P Men såå verdt det!

Bra at du ikke har mer plager, krysser fingerene for at det fortsatter sånn! :D

Anonymous poster hash: 61af2...44a

Det er forskjell på leger gitt, min var tom for prøver på den LRP H-kremen til og med... Men hun var veldig hyggelig da, så klager ikke :)

Den lipbalmen ser ut som et klassisk "finner ikke i normale butikker, men ebay har!" problem :) Slik du beskriver den klissetheten høres den ut som en typisk juicy tube fra Lancome. Jeg er smått avhengig av de vinterstid når jeg er ute fordi de ser bra og og beskytter hvis jeg har såre/sprukne lepper. Skal kikke på ebay senere i helgen-takk for tips :)

Er leddene vonde hele tiden hos deg? Merker jeg er smått hysterisk redd for å få neseblødning mens jeg er utendørs... .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det veldig lenge siden jeg har skrevet noe her, men tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering :)

Idag fullførte jeg kuren på 400 tbl og er veldig spent på hvordan huden vil se ut i tiden fremover. De første to ukene av kuren blusset jeg veldig opp, fikk masse kviser som varte ganske lenge. Det var ikke før to mnd ut i kuren at jeg så virkningen. Har hatt en og annen kvise siden, men nå er det vel i hvertfall en mnd siden sist - og det i forbindelse med mensen. Akkurat nå er huden plettfri! Fikk mørke pigmenteringer etter kvisene mine tidligere, disse er helt borte nå :)

Kuren har ikke vært helt enkel for meg, et dryss av bivirkninger meldte seg:

- Ekstremt tørr flassete hud

- sprukne, tørre lepper

- tørre øyne, kontaktlinser ble et problem i perioder

- tørr nese i perioder, sammen med neseblod

-rennende nese

- muskel og leddsmerter

- daglig hodepine

- lite energi, mye trøtt og sliten

- veldig ustabil følelsesmessig, lett nedfor

- MYE røyting av hår

- psoriasis rosea (kom for to uker siden, rødt utslett på hele kroppen!! Har aldri hatt eksem!)

- øyebetennelse annenhver uke

- forhøyet kolesterol

- slørete syn i perioder

- tåler ikke parfyme på huden lengre

Når bivirkningene har stått på som verst har det hjulpet å senke dosen til 20 mg per dag. På det meste tok jeg 40 mg. Mot slutten av kuren har huden vært mindre tørr, ikke hatt neseblod. Det som har vært verst er helt klart humøret. Tungt å føle seg så nedfor. Jeg håper denne kuren holder!

Når dette er sagt så er jeg så forfengelig, at hvis kvisene mine kommer tilbake går jeg gjennom denne kuren igjen! Hold ut, dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...