Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Jeg trener styrke og fotball og det funker helt fint:) Jeg har ikke samme energi som før eneste. Jeg ble henvist av fastlegen så jeg betaler 300 kr pr gang jeg er til hudlegen. Er usikker på hva det koster privat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

Typisk at jeg skal gjennom et aldri så lite samlivsbrudd... *snufs* håper jeg ikke reagerer ekstra kraftig pga medisinene. :/

Huff, bare husk å tenke positivt og se fremover. Medisinene kan føre til at følelser blir litt mer ekstreme enn før, men det varer heldigvis ikke evig. Ønsker deg lykke til og håper at ting snart ser lysere ut :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Satser på at det stopper helt opp her åsså. syntes kuren er veldig lang da! Føles som en evighet til jeg er ferdig.. Får bare håpe at arrene blir mindre synlig etterhvert da. Vet du hvilken krem jeg skal begynne med etter endt kur? Fikk ikke så mye info sist gang, men han skulle fortelle mer på det på kontrollen om 1 mnd da

Huden blir ganske "tynn", nesten gjennomsiktig ut i kuren, så arr og slikt kan se litt mer dramatisk ut enn de egentlig er. Husker da jeg selv stod på badet og så hvite strekkmerker på hoftene jeg aldri hadde sett før, men de forsvant ganske fort etter jeg var ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg har fått betennelse i kneet. Var hos legen forrige uke, kunne ikke gå på benet. Hun sa det var betennelse, og at jeg skulle ta betennelsesdempende. Betennelsen gikk vekk, men har nå kommet tilbake. Glemte å spørre legen om det kunne være i fobindelse med Isoen. Hva tror dere?

Jeg googlet "betennelse i kneet", og ser at det kan være slimpose-betennelse, vi har visst mange slimposer i kneet. Ettersom Isoen påvirker at alt tørker ut i kroppen, tror dere det kan være medisinen som har skylden?

Iso tørker ut og "forgifter" talgkjertlene i kroppen, så kan godt være at leddene ikke klarer å smøre seg selv optimalt som før, noe som kan være årsaken til betennelsen? Bare spekulering fra min side, men ta det opp med hudlegen neste gang du har time slik at du vet sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre:) Blir litt mer optimistisk når jeg leser andre sine opplevelser. Er det flere som føler at det er en evighet til man er ferdig? Har sikkert en sammenheng med at man gleder seg veldig til endt kur!

Endret av freddi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre:) Blir litt mer optimistisk når jeg leser andre sine opplevelser. Er det flere som føler at det er en evighet til man er ferdig? Har sikkert en sammenheng med at man gleder seg veldig til endt kur!

Ja, føler på både det, samtidig som jeg føler jeg pløyer meg gjennom pillebrett etter pillebrett! Men for min del hjalp det nesten litt å regne ut den eksakte dagen jeg er ferdig. Og også bare ha ett pillebrett fremme om gangen, så jeg slipper å se at det er så mange igjen :D haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk brev i posten fra Helfo i dag ang dette vedtaket som gjør at jeg får medisinene på blå resept og betaler deretter når jeg henter ut medisiner... Var opp til 12 ukers behandligstid... Kjiiiipt! Føler jeg allerede, etter en mnd har brukt mangfoldige tusen ( overdriver selvfølgelig) på nye produkter. Er dyrt med kremer, nye shampooer, håndkremer, salver, øyendråper, neseolje og alt annet man trenger. :P men, men. Jeg vet at det er verd det tilslutt!

Er det noen andre som opplever at hudormene nesten stikker ut av huden? Særlig på haka og over nesen. Kan kjenne dem når jeg stryker fingrene over. Tidligere har de bare vært som sorte hull. Har dødelig lyst å ta en sånn strips på nesa, men skal ikke. Plukka på en kvise på øret (!) er temmelig rød og hoven nå. Blitt et sår der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, bare husk å tenke positivt og se fremover. Medisinene kan føre til at følelser blir litt mer ekstreme enn før, men det varer heldigvis ikke evig. Ønsker deg lykke til og håper at ting snart ser lysere ut :klemmer:

Takk ❤️ Hjelper å syte litt ;) det er vel du som har startet hele tråden? Jeg har så angst for å få masse arr. Veit du som erfaren "isotretinoin-er" hvor vanlig det er med arrdannelse? Har alt fått noen stygge små "hull" i huden. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobba på sykehjem så brukte pasienter med forstoppelse å redusere inntak av fiber. Drikke masse og spise sviskekompott

Husker du muligens litt feil nå? Er det ikke motsatt da? Det pleier å anbefales for folk med treg mage/forstoppelser, å nettopp spise litt mer fiber i kosten for å unngå det. Folk som spiser for lite fiber får gjerne magetrøbbel og treg mage.

Ellers pleier vel svisker å gjøre susen. Evt sviskejuice. Mot forstoppelse altså. Faren min spiser noen svisker daglig for å "smøre systemet" og holde i gang saker og ting. Fungerer som bare det. En gang i yngre dager jobbet jeg på en dagligvarebutikk som ligger i et strøk der det nesten bare bodde eldre og pensjonister. Jeg husker jeg var såååå forundret og trodde alle som ble gamle av en eller annen grunn ble så glad i svisker, fordi alle gamlingene kjøpte så mye av det... :) Det var før en kollega fortalte hvorfor de kjøpte de, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang fiber, så mente jeg ikke motsatt -faktisk :P er mange meninger og mange bruksområder for fiber! Både mot løs og hard mage. Det fant jeg og min gode venn Google ut. Som du sier så er jo et fiberfattig kosthold sikkert skyld i de fleste mageproblemer -siden vi har så lite i koste . Men siden vi alle er på iso her så er det ikke sikkert at det er kosten som er problemet. Man blir vel dehydret av iso? Så er det vel ogaå noe med at mye fiber krever at man drikker mer vann? Mente at litt mat som er lett for magen å jobbe med kan mykne opp på systemet :P nå er jo svisker fiberrikt så jeg skiver jo litt mot meg selv 😜Lett fordøyelig mat og svisker var lissom oppskrivten mot forstoppelse på sykehjemmet. :P men det var jo i gamle dager da.

Endret av Mona26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsovet fått forstoppelse, som jeg tror skyldes pillene. Virkelig smertefull også. Så det er vel den messt plagsomme bivirkningen jeg har fått så langt..

Hvordan går det med magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på roa for to år siden, men har fortsatt knusktørr hud! Tenkte bare å tipse om fuktmasken fra L'occitane til dere som sliter med tørrhet! Kjøpte den i går og har brukt den mange ganger allerede (må bygge opp fukt her gitt..)

485 kroner krukka.. Stiv pris, men drøy i bruk og jeg finner at den fukter veldig fint!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at det stopper helt opp her åsså. syntes kuren er veldig lang da! Føles som en evighet til jeg er ferdig.. Får bare håpe at arrene blir mindre synlig etterhvert da. Vet du hvilken krem jeg skal begynne med etter endt kur? Fikk ikke så mye info sist gang, men han skulle fortelle mer på det på kontrollen om 1 mnd da

Ja, kan føles som en liten evighet, men vips! Så er du plutselig på siste brett og ferdig :) Husker jeg følte det gikk tregt i starten, men prøv å ikke tenk på hvor lang tid det vil ta. Blir jo en del av hverdagen, og var nesten rart å ikke skulle ta pilla til middagen når det var over :P . Angående den kremen så fikk i alle fall ikke jeg noen slik krem anbefalt, men det hørtes jo litt interessant ut. Når du finner ut av det kan du jo poste det her, om det er noe som kan være greit å bruke etter kuren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Nå ble det et tilfeldig valg tinnlegg av dine her inne, da jeg ikke orket lese gjennom alt på nytt for å finne de rette innleggene, men du skrev noe om en shampoo du sverget til etter hvert? GP eller noe?
Hva renset du huden med etter hvert? Har Matis delicat-serien stående, kan jeg regne med å kunne fortsette med den tror du?

Så koselig med flere svar! Blir så glad når folk kommer med kommentarer :klemmer:

Ja, helt syk forandring på før og etter! Er mange videoer som gir meg håp om at dette kan være løsningen : D

Da jeg kom hjem i dag var jeg dødstørr! Også gikk jeg opp på badet og klattet på en tjukk krem i tykke lag, og da det hadde gått ti minutter hadde huden min sugd til seg alt. Herregud altså :fnise: Men nøyaktig hva er det disse pillene gjør? En dummet ned versjon er jo at det tørker ut og "forgifter" talgkjertlene i huden (eller hva det nå kalles), og at det stopper opp kroppens produksjon av våre naturlige oljer som holder huden passe fuktet.

Hodebunnen min er også veeeldig tørr. Jeg klødde meg litt i hodebunnen da jeg satt med leksene, og jeg kunne kjenne hvordan det så smått flaket seg der oppe. Iiiiik! Skal dusje i dag og fukte huden godt etterpå og kline hodebunnen fult av olje til helga, så får vi se hvordan det går.



Anonymous poster hash: b2dce...e5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med magen?

Den løste seg raskt opp etter å ha drukket masse kaffe og gått mye. Det fikk systemet på plass. Har ikke slitt noe mer med det foreløpig heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på roa for to år siden, men har fortsatt knusktørr hud! Tenkte bare å tipse om fuktmasken fra L'occitane til dere som sliter med tørrhet! Kjøpte den i går og har brukt den mange ganger allerede (må bygge opp fukt her gitt..)

485 kroner krukka.. Stiv pris, men drøy i bruk og jeg finner at den fukter veldig fint!!

Takk for tips! Mener jeg så den til 399 på vitus apotek. Ble faktisk anbefalt den der. Veit ihvertfall hva jeg skal ønske meg tll jul... Kremer og leppomader :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for tips! Mener jeg så den til 399 på vitus apotek. Ble faktisk anbefalt den der. Veit ihvertfall hva jeg skal ønske meg tll jul... Kremer og leppomader :P

Kjøpte den på Apotek 1! Kanskje det var såpass mye forskjell i pris.. Jaja, kjøpt er kjøpt, og fornøyd er jeg i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Hjelp. Leste nettopp at isotretinoin ikke virker på hormonell akne? Er dette tilfellet?Håper det er tull.

Jeg har nok det som kalles hormonell akne, og det fungerte på meg. Men tror det er større sjanse for tilbakefall etter kuren om det er hormonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp. Leste nettopp at isotretinoin ikke virker på hormonell akne? Er dette tilfellet?Håper det er tull.

Ånei... Angst! Jeg har garantert hormonell akne... Begynte med akne problemer i forbindelse med noe rot med P-piller. ente opp med hormonspiral... Og kviser. Må bruke spiral, jeg ble så dårlig av P piller, glemte å ta de, fikk "jeg er gravid angst" og knasket angrepiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...