boirot Skrevet 6. september 2016 #4461 Skrevet 6. september 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange ganger kan man gå på denne kuren her? Har allerede gått to ganger (fullførte ikke første gangen) og hadde kjempefin hud, nå 2 år senere føler jeg meg så jævlig at jeg egentlig ikke vil gå ut døren engang .. Anonymkode: fe7bd...1cd Jeg har gått på den tre ganger, som 15,16 og 17-åring. Var hos hudlege forrige uke en gang (ny hudlege da min tidligere har flyttet), og følte virkelig ikke jeg ble tatt på alvor av henne, så ikke på huden min engang. Men fikk beskjed om at hun ikke ville sette meg på en ny kur nå, selv om det er over 1,5år siden jeg avsluttet forrige. Nevnte bare at den var hard mot kroppen (noe vi alle vet) og noe om beinskjørhet. Fikk differin (som jeg har brukt uten hell tidligere) og en krem jeg ikke husker navnet på i øyeblikket (inneholder iallefall antibiotika og tretinoin). Skulle komme tilbake etter 3mnd for å vurdere oppstart av ny kur da. Etter en uke ser jeg faktisk noe forskjell, men skal til hudpleier i morgen og få produkter fra Elixir. Håper kombinasjonen kan ta knekken på kvisene en gang for alle. Sorry litt OT, men virker som grensa kanskje går ved 3? Noen som har erfaringer?
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #4462 Skrevet 7. september 2016 Nå har jeg begynne på iso igjen. Fullførte kuren for 2 år siden, men nå har urenhetene kommet tilbake igjen og legen min har satt meg på ny kur. Krysser fingrene for like lite bivirkninger som sist. da fikk jeg kun tørre lepper, og huden ble fin så og si med en gang jeg startet på kuren! Noen som har slitt med arr i ettertid av kuren og har funnet en måte å forminske/kvitte seg med dem på forresten? Anonymkode: cd6ea...da4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #4463 Skrevet 7. september 2016 15 timer siden, venus_ skrev: Det vet jeg ikke. Men man kan gå ganske raskt fra å ikke være seksuelt aktiv til seksuelt aktiv da, så det er vel "i tilfelle". Er dessverre ikke mange typer prevensjon som er aktuelle for meg, er vel kondom og kobberspiral nå når cerazette ble utelukket. Kondom er jo ikke nok alene på iso, og kobberspiral er foreløpig ikke noe jeg tør å få satt inn. Joda, men jeg vet likevel at jeg er ansvarlig nok til å begynne på prevensjon hvis det skulle bli nødvendig under kuren. Kommer ikke til å begynne på p-piller kun fordi hudlegen sier jeg må. Det er jeg som vet om jeg trenger prevensjon eller ikke. Når man er ansvarlig synes jeg ikke det gjør noe å dra en hvit løgn om at man går på p-piller. Skjønner. Har du lenge igjen av kuren da? Håper du finner en løsning. Ikke gøy å gå på Iso 😔 Anonymkode: 11a7a...d78
Livermore Skrevet 8. september 2016 #4464 Skrevet 8. september 2016 Den 9/7/2016 at 4.14, AnonymBruker skrev: Nå har jeg begynne på iso igjen. Fullførte kuren for 2 år siden, men nå har urenhetene kommet tilbake igjen og legen min har satt meg på ny kur. Krysser fingrene for like lite bivirkninger som sist. da fikk jeg kun tørre lepper, og huden ble fin så og si med en gang jeg startet på kuren! Noen som har slitt med arr i ettertid av kuren og har funnet en måte å forminske/kvitte seg med dem på forresten? Anonymkode: cd6ea...da4 Karlaser hjelpr på arr. Ganske greit, går på 10-20 min, er rød i ansiktet litt etterpå (1-2 dager). Sier ikke pang så er alt borte, men hjelper ganske bra. Snakker da om røde flekker (arr) og ikke "groper"
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #4465 Skrevet 10. september 2016 Den 10. september 2011 at 22.40, BabyBlue skrev: Jeg var hos hudlege forleden, og hadde forventet en blablabla samtale om at jeg skal prøve å endre kostholdet og bruke bedre produkter, men siden jeg hadde prøvd og feilet med alt annet sa han ja til å skrive ut resept på denne hestekuren. Gjett hvem som tok blodprøve med et smil? Men bivirkningene er selvsagt noe jeg må regne med, og siden jeg sa jeg ikke hadde behov for prevansjon eller drikke må jeg være ganske ærlig med hudlegen. Slapp faktisk graviditetstest, noe som overrasket meg etter hva jeg har lest her... Så hva er deres bivirkninger, og ga det varig resultat måneder etter dere var ferdige med kuren? Jeg ser for meg at jeg kommer til å blø neseblod ganske lett og få tørre lepper etc. Har kjøpt ny leppepomade og sånt. Men jeg får ikke ta kosttilskudd som inneholder A-vitaminer (?). Jeg tar nattlysolje, er det ok? Jeg har bare tatt pillene i 3 dager, så kan holde dere oppdatert om hvordan det går med tiden om dere vil? =) Hei Jeg har et par spørsmål ang. isotretinoin, og tenkte noen i denne tråden har noen gode svar? (orker ikke lese igjennom hele tråden på over 200 sider ) Jeg sliter en del med kviser. Er over 25 år, og har som oftest 2-3 store kviser som tar dagesvis før de forsvinner. Jeg har ofte fett hår, noe som gjør at jeg må vaske det hver dag. Er ikke ekstremt plaget med kviser, men har som oftest et par som sagt. Har bestilt time til hudlege, og er rimelig sikker på at jeg ønsker å starte på hestekuren. Har prøvd utallige kremer og andre antibiotika tabletter, men til ingen nytte. Kvisene kommer av angrogene hormoner, ikke kosthold/ytre faktore ol og da vil ikke kremer kunne få bukt med problemet. Så til spørsmålene: Er det mulig å få en kort kur? F.eks en kur på 2-3 måneder? med tanke på at jeg ikke er så ekstremt plaget som mange andre? Er det nok å gå på p-piller i løpet av kuren, eller vil legen ha spiral? (hørte noe om dette en gang..) Og får man noen varige bivirkninger etter fullført kur? Mtp. lettere å få arr osv? Takk så mye! :)) Anonymkode: e297b...871
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #4466 Skrevet 10. september 2016 Jeg leste at man får enten 120 eller 150 mg pr. kg som totaldose. Er det slik at dem som sliter ved veldig mye kviser får den høyeste dosen og dem som ikke har så mange kviser kun får 120mg pr kg? Anonymkode: e297b...871
lunamaria Skrevet 10. september 2016 #4467 Skrevet 10. september 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg har et par spørsmål ang. isotretinoin, og tenkte noen i denne tråden har noen gode svar? (orker ikke lese igjennom hele tråden på over 200 sider ) Jeg sliter en del med kviser. Er over 25 år, og har som oftest 2-3 store kviser som tar dagesvis før de forsvinner. Jeg har ofte fett hår, noe som gjør at jeg må vaske det hver dag. Er ikke ekstremt plaget med kviser, men har som oftest et par som sagt. Har bestilt time til hudlege, og er rimelig sikker på at jeg ønsker å starte på hestekuren. Har prøvd utallige kremer og andre antibiotika tabletter, men til ingen nytte. Kvisene kommer av angrogene hormoner, ikke kosthold/ytre faktore ol og da vil ikke kremer kunne få bukt med problemet. Så til spørsmålene: Er det mulig å få en kort kur? F.eks en kur på 2-3 måneder? med tanke på at jeg ikke er så ekstremt plaget som mange andre? Er det nok å gå på p-piller i løpet av kuren, eller vil legen ha spiral? (hørte noe om dette en gang..) Og får man noen varige bivirkninger etter fullført kur? Mtp. lettere å få arr osv? Takk så mye! :)) Anonymkode: e297b...871 Jeg var heller ikke noe ekstremt tilfelle akkurat, hadde egentlig ikke noe spesielt mye kviser som andre, men jeg fikk gå på denne kuren fordi jeg hadde slitt med kviser i så mange år. Jeg tar fire tabletter daglig og skal gjøre det i fem mnd til sammen, så jeg tviler på at du kan ta noe kortere kur pga litt mindre kviser, men man kan jo alltids spørre jeg ser du sliter med fett hår, og det gjorde jeg også! Jeg elsker at denne medisinen tørker ut hodebunnen så jeg ikke trenger å vaske håret hver dag haha! Det er egentlig det eneste som er bra med denne medisinen.. Jeg har sluppet unna mye av bivirkningene, men leppene er helt grusomt tørre, gleder meg til å slutte med iso sånn at jeg kan bruke leppestift igjen! Men som du spør om helt nederst så går nok alt tilbake som det var før (minus kviser) så det fete håret kommer nok dessverre tilbake sånn som jeg har forstått det.
lunamaria Skrevet 10. september 2016 #4468 Skrevet 10. september 2016 1 minutt siden, lunamaria skrev: Jeg var heller ikke noe ekstremt tilfelle akkurat, hadde egentlig ikke noe spesielt mye kviser som andre, men jeg fikk gå på denne kuren fordi jeg hadde slitt med kviser i så mange år. Jeg tar fire tabletter daglig og skal gjøre det i fem mnd til sammen, så jeg tviler på at du kan ta noe kortere kur pga litt mindre kviser, men man kan jo alltids spørre jeg ser du sliter med fett hår, og det gjorde jeg også! Jeg elsker at denne medisinen tørker ut hodebunnen så jeg ikke trenger å vaske håret hver dag haha! Det er egentlig det eneste som er bra med denne medisinen.. Jeg har sluppet unna mye av bivirkningene, men leppene er helt grusomt tørre, gleder meg til å slutte med iso sånn at jeg kan bruke leppestift igjen! Men som du spør om helt nederst så går nok alt tilbake som det var før (minus kviser) så det fete håret kommer nok dessverre tilbake sånn som jeg har forstått det. Det er nok å gå på p-piller forresten, men mange anbefaler å bruke kondom i tillegg
Nora08 Skrevet 10. september 2016 #4469 Skrevet 10. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg har et par spørsmål ang. isotretinoin, og tenkte noen i denne tråden har noen gode svar? (orker ikke lese igjennom hele tråden på over 200 sider ) Jeg sliter en del med kviser. Er over 25 år, og har som oftest 2-3 store kviser som tar dagesvis før de forsvinner. Jeg har ofte fett hår, noe som gjør at jeg må vaske det hver dag. Er ikke ekstremt plaget med kviser, men har som oftest et par som sagt. Har bestilt time til hudlege, og er rimelig sikker på at jeg ønsker å starte på hestekuren. Har prøvd utallige kremer og andre antibiotika tabletter, men til ingen nytte. Kvisene kommer av angrogene hormoner, ikke kosthold/ytre faktore ol og da vil ikke kremer kunne få bukt med problemet. Så til spørsmålene: Er det mulig å få en kort kur? F.eks en kur på 2-3 måneder? med tanke på at jeg ikke er så ekstremt plaget som mange andre? Er det nok å gå på p-piller i løpet av kuren, eller vil legen ha spiral? (hørte noe om dette en gang..) Og får man noen varige bivirkninger etter fullført kur? Mtp. lettere å få arr osv? Takk så mye! :)) Anonymkode: e297b...871 Jeg har heller ikke super plaget, hadde 5-7 kviser konstant, men 5-7 kviser hver dag i 3 år er var nok. Tror ikke du kan ta en kortere kur, sånn som jeg forstod det så går denne kuren på vekt og man må ta så så mye (basert på vekten din) for at kuren skal ha full virkning. Legen min sa også at det har lite å så hvor mye du tar hver dag, så lenge du tilsammen tar max dosen av kuren totalt. Jeg kan ta 80mg daglig, men tar 40mg for mindre bivirkninger. Kunne tatt kuren på 5 måneder, men strekker den heller over 10. Mindre daglig, men tilsammen samme dose over lenger tid. Litt klønete forklart men håper det gav noe mening
Million Skrevet 12. september 2016 #4470 Skrevet 12. september 2016 Den 25.8.2016 at 20.40, lunamaria skrev: Har lett over alle apoteker i området, men finner ikke Purelan, så helst noe annet. Purelan står som oftest i mor-og-barn hyllen, altså hyllen for ammende mødre og babyer, da det er et produkt som opprinnelig blir brukt på såre og sprukne brystvorter. Jeg har sett Purelan i alle apotek jeg har vært inne i, så jeg er ganske sikker på at dine apotek også har det. Du må bare vite hvor du skal lete Tuben er gul. (iallfall den jeg kjøpte til sønnen min som går på isotretinoin, men mulig flere produsenter har produktet og har annen farge på tuben)
Million Skrevet 12. september 2016 #4471 Skrevet 12. september 2016 Den 1.9.2016 at 2.45, AnonymBruker skrev: Pleier dere alltid å ta tablettene med mat? Anonymkode: fe455...46a Det skal man, ja. Hudlegen til sønnen min understreket det at de skal tas til mat, gjerne et måltid som inneholder fett, sa han, og da blir det kanskje helst middagen.
Luna11 Skrevet 12. september 2016 #4472 Skrevet 12. september 2016 Endelig har jeg også fått utskrevet iso. Jeg har ikke store kviser, men har siden tenårene alltid hatt litt nupper og småkviser som har fulgt meg i voksen alder. Men jeg har et spørsmål: Hva er deres erfaringer med ansiktskrem? Hvilken bør jeg velge for å unngå å bli altfor tørr? Jeg har lett for å bli tørr generelt, så tipper denne kuren blir litt tøff sånn sett.
Luna11 Skrevet 13. september 2016 #4473 Skrevet 13. september 2016 Og hvor lang tid tok det før dere merket bivirkninger + resultater?
venus_ Skrevet 13. september 2016 #4474 Skrevet 13. september 2016 19 timer siden, Luna11 skrev: Endelig har jeg også fått utskrevet iso. Jeg har ikke store kviser, men har siden tenårene alltid hatt litt nupper og småkviser som har fulgt meg i voksen alder. Men jeg har et spørsmål: Hva er deres erfaringer med ansiktskrem? Hvilken bør jeg velge for å unngå å bli altfor tørr? Jeg har lett for å bli tørr generelt, så tipper denne kuren blir litt tøff sånn sett. Jeg bruker Matis delicate moisturising cream. 58 minutter siden, Luna11 skrev: Og hvor lang tid tok det før dere merket bivirkninger + resultater? Merket at jeg svei på de sensitive delene av ansiktet allerede dag 1, mulig dette var tilfeldig. Fra dag 2 sleit jeg med knusktørre øyne. På dag 4 begynte den tørre huden å dukke opp. Så bivirkningene kom ganske kjapt her. Resultatene husker jeg ikke helt når kom, men tror det var rundt uke 9-10 at jeg var omtrent kvisefri. Siden det har jeg hatt en kvise nå og da bare, er i uke 18 nå.
lunamaria Skrevet 13. september 2016 #4475 Skrevet 13. september 2016 Den 12. september 2016 at 11.47, Million skrev: Purelan står som oftest i mor-og-barn hyllen, altså hyllen for ammende mødre og babyer, da det er et produkt som opprinnelig blir brukt på såre og sprukne brystvorter. Jeg har sett Purelan i alle apotek jeg har vært inne i, så jeg er ganske sikker på at dine apotek også har det. Du må bare vite hvor du skal lete Tuben er gul. (iallfall den jeg kjøpte til sønnen min som går på isotretinoin, men mulig flere produsenter har produktet og har annen farge på tuben) Hei! Ja, jeg fant det til slutt, det viste seg at den lå i en gul og anonym boks i mamma-avdelinga ja 😄 det viser seg at jeg ikke liker denne heller, må smøre hvert tredje minutt, og det er så forferdelig slitsomt... To mnd igjen, gleder meg til jeg er ferdig! I tillegg så er en bivirkning for meg skikkelig svetting! Det er så utrolig pinlig.. Når jeg smører meg med ansiktskrem og det er litt varmt ute så renner det av ansiktet mitt.. Hvis jeg ikke bruker krem, så renner det ikke?! Er det flere enn meg som opplever det?
venus_ Skrevet 13. september 2016 #4476 Skrevet 13. september 2016 2 timer siden, lunamaria skrev: Hei! Ja, jeg fant det til slutt, det viste seg at den lå i en gul og anonym boks i mamma-avdelinga ja 😄 det viser seg at jeg ikke liker denne heller, må smøre hvert tredje minutt, og det er så forferdelig slitsomt... To mnd igjen, gleder meg til jeg er ferdig! I tillegg så er en bivirkning for meg skikkelig svetting! Det er så utrolig pinlig.. Når jeg smører meg med ansiktskrem og det er litt varmt ute så renner det av ansiktet mitt.. Hvis jeg ikke bruker krem, så renner det ikke?! Er det flere enn meg som opplever det? Jeg har begynt å svette ekstremt over overleppa. Og kanskje generelt noe mer svette på de litt mer normale stedene.
lunamaria Skrevet 13. september 2016 #4477 Skrevet 13. september 2016 2 minutter siden, venus_ skrev: Jeg har begynt å svette ekstremt over overleppa. Og kanskje generelt noe mer svette på de litt mer normale stedene. Godt det ikke bare er meg 😄
venus_ Skrevet 13. september 2016 #4478 Skrevet 13. september 2016 (endret) 1 minutt siden, lunamaria skrev: Godt det ikke bare er meg 😄 Håper bare det forsvinner etter kuren Endret 13. september 2016 av venus_
Million Skrevet 14. september 2016 #4479 Skrevet 14. september 2016 Sønnen min har også begynt å klage over økt svetting pga kuren. Han "tåler ingenting" sier han, før svetten bryter ut på overkroppen.
lunamaria Skrevet 14. september 2016 #4480 Skrevet 14. september 2016 1 time siden, Million skrev: Sønnen min har også begynt å klage over økt svetting pga kuren. Han "tåler ingenting" sier han, før svetten bryter ut på overkroppen. Ja, det er noe dritt altså. Det er vel ikke noe å gjøre med det vil jeg tro. Typisk er det at høsten her er den varmeste på mange år akkurat når man går på iso 😄 jeg hadde gleda meg til at det skulle bli litt kjøligere pga svetten, men det er jo nesten varmere nå enn det var i sommer!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå