Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest frøken am
Skrevet

Yes, man får titte der.

Hadde bare vært greit å fått en forklaring også :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal strikke dobbelt hadde jeg tatt en veldig tynn alpakka-tråd. Gjerne den fra Dalegarn, Drops eller Du store alpakka (tynn alpakka). Også må du ha tykkere pinner enn pinne seks. Åtte gjerne? Oooog jeg hadde strikket det på skrått ;)

slik jeg gjorde det forige gang så strikket jeg de 3 første maskene, økte v/å ta et kast på pinnen og strikket ut.

Når jeg skulle felle så strikket jeg likt på starten, men på slutten 3 masker sammen, 1 kast og så ut.

Men akkurat som at d ble en liten "tykk" kant der jeg strikket 3 sammen. Så den hullkanten rundt er ikke lik rundt hele teppet, om du skjønner?

Strikket diagonalt ja.

Peiling?

Skrevet

Jeg har des verre ikke orket å lese i gjennom hele tråden!

Hvilket tepper er dette? Kan noen sende en link med bilde??? :)

Skrevet

Jeg har des verre ikke orket å lese i gjennom hele tråden!

Hvilket tepper er dette? Kan noen sende en link med bilde??? :)

Det er Nøstebarn sitt Mor Signe babyteppe.

De har en blogg hvor de har vist fram flere versjoner av teppene her :)

Gjest pysepusen
Skrevet

slik jeg gjorde det forige gang så strikket jeg de 3 første maskene, økte v/å ta et kast på pinnen og strikket ut.

Når jeg skulle felle så strikket jeg likt på starten, men på slutten 3 masker sammen, 1 kast og så ut.

Men akkurat som at d ble en liten "tykk" kant der jeg strikket 3 sammen. Så den hullkanten rundt er ikke lik rundt hele teppet, om du skjønner?

Strikket diagonalt ja.

Peiling?

Nei, det blir jo ikke helt likt, men litt likt ;) Uansett har det jo ikke sååå mye å si når teppet er ferdig :)

Skrevet

3. dagen med strikking og teppet er nå 10 cm...

Dette kan ta tid :sjenert:

Bra det er ei motivasjonsgruppe her :fnise:

Jeg strikker forøvrig med tynn alpakka i fargen turkis :jepp:

Skrevet

Kan ikke hekle jeg heller, men har prøvd meg litt innimellom.

Det er virkelig ikke vanskelig for sånne småting som å hekle en kant, eller hekle helt enkle ting.

På www.garnstudio.com finnes masse fine videoer til hjelp :)

Takk for tips. Jeg får komme tilbake til dette når teppet er ferdig.

God morgen :goodbye:

Enig i at dette er en veldig koselig tråd.

Da jeg strikka mor Signe med 2-tråds-garn så skjøta jeg trådene ved å splitte opp endene litt, ta spytt på fingrene og deretter gni trådendene sammen mellom fingrene sammen med spyttet. Høres litt yucky ut, men det fungerte fint! Fikk dette tipset fra internettet, altså, ikke noe jeg fant på sjøl :fnise:

Hmmm... kanskje jeg skal prøve den metoden. Fortsatt ikke ferdig med første nøste jeg ... :sjenert:

Gruer meg til å nøste opp det neste, for det tok lang tid synes jeg.

3. dagen med strikking og teppet er nå 10 cm...

Dette kan ta tid :sjenert:

Bra det er ei motivasjonsgruppe her :fnise:

Jeg strikker forøvrig med tynn alpakka i fargen turkis :jepp:

Jeg kom ikke mer enn 20cm den første uka. Målet mitt var 40cm innen i går kveld, men målte nå, og det er bare 36cm... Så ja, dette tar visst tid...

MEN - det går fremover :) Det gravide hormontrollet kom frem i går kveld og det gikk visst utover strikkingen på kvelden :fnise:

Blir ikke veldig jevnt, men får bare tenke at dette blir en god strikkeøvelse og håper jeg likevel blir stolt av resultatet.

Skrevet (endret)

Jess. I dag har jeg fått garn og strikkepinnene i posten, klarer nesten ikke vente med å begynne :D

Så et annet sted at man skulle strikk fram og tilbake kun rett, er dette det samme som glattstrikk? :fnise:

Endret av sajk
Gjest pysepusen
Skrevet

Rett på alle omganger er rillestrikk. Strikke du en omgang rett og en vrang så blir det glattstrikk :)

Skrevet

I dag kjøpt jeg nytt garn, så i kveld har jeg begynt :gjeiper:

post-40447-0-47613500-1316200515_thumb.j

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk dette teppet i fødselsgave fra ei på jobb til minstejenta mi, i rosa. Vi brukte det masse! Kjempedeilig!:) Og vet dere hva, dere som venter jenter, det geniale er at nå ha jenta vår det som dukketeppe til vogna si, hun er 2 år, og i verste dukkealder, og synes dette teppet er av perfekt str til dukka, så teppet kan ha dobbel funksjon:)

For brukt igjen her til babyer blir det nok ikke, 3 barn er nok! :) Lykke til med strikkingen, jenter!

Skrevet

Nydelig farge Serenity :)

Takk! :)

Tenker jeg enten hekler en kremfarget kant eller kanskje jeg skal velge silkebånd denne gangen..

endelig strikker jeg til meg selv og ikke venninner :fnise:

Skrevet (endret)

Rett på alle omganger er rillestrikk. Strikke du en omgang rett og en vrang så blir det glattstrikk :)

Åja : ) nå er jeg i gang. Må si jeg hater og strikk vrangt x)

Takk for hjelpen : )

Endret av sajk
Skrevet (endret)

Takk! :)

Tenker jeg enten hekler en kremfarget kant eller kanskje jeg skal velge silkebånd denne gangen..

endelig strikker jeg til meg selv og ikke venninner :fnise:

Silkebånd blir sikkert kjempefint om du strikker på skrå! :)

Åja : ) nå er jeg i gang. Må si jeg hater og strikk vrangt x)

Takk for hjelpen : )

Lykke til! Kos deg med det!

Jeg strikker bare rettstrikk, tror det er det opprinnelige Mor Signe teppet, men det blir sikkert fint med glatt også.

Da blir det kanskje litt tettere? Eller hva sier dere som har litt mer peiling?

I dag har jeg fått strikket en del på formiddagen - har kost meg med det :) Ble ingen strikking i går, og i kveld blir det heller ikke noe.

Endret av Ripsy
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg har også alltid strikket de teppene i rett :)

Skrevet (endret)

Å strikker man rett : O det viste jeg ikke. Å nei jeg som sliter så med vrangt, også kan man bare stirkke rett hele veien?

Shit :fnise:

Er rillestrikk og det å strikk rett det samme?

gud som jeg blir forvirret nå x)

Endret av sajk
Skrevet

Jeg ble litt distrahert av et innfall i går, så nå har jeg først strikket et par babysokker.

Men NÅ begynner jeg på babyteppet :fnise:

Skrevet

Serenity - det var en nydelig farge du hadde valgt :hjerte: Tror nesten jeg må lage et nytt teppe i den fargen også jeg :fnise:

Straks halveis på mitt teppe her - må nøste opp før jeg kan fortsette :filer:

Jeg strikker teppet i rillestrikk, altså rett på begge pinner. Trodde poenget var at teppet skulle bli luftig, men mulig de blir det på glattstrikk også, om man strikker med så store pinner? :vetikke:

• Liker 1
Skrevet

Da begynner jeg med rillestrikk nå. Burde kanskje lest litt mer før jeg begynte x)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...