Gjest frøken am Skrevet 12. september 2011 #41 Skrevet 12. september 2011 Denne tråden er så koselig!! Jeg begynner på onsdag, da er det penger på konto. Må se litt på pinner og stoff i morgen. Klarer aldri bestemme meg...
Ripsy Skrevet 12. september 2011 Forfatter #42 Skrevet 12. september 2011 https://nostebarn.no/wp/produkt/Strikkeoppskrifter-okologisk-Strikkegarn-Ullgarn-Merinoull-Garn-Lanolingarn/Tre-strikkepinner-3/ Disse blir vel bra da, står jo at de er til teppe : ) Det var de jeg kjøpte også. Tok bare det de anbefalte på nøstebarnbutikken jeg... Det var litt rart med de pinnene i starten og jeg lurte på om metall ville være bedre. Men tror jeg ble vant til det, så det går greit nå. Jeg strikker Mor Signe! Kjøpte Nøstebarn sitt silkeull-garn, 2-tråds, i naturfarge. Det virker veldig mykt og godt altså Artig med flere som strikker det samme, så er gjerne med og motiverer (og blir motivert) her inne *edit* Jeg strikker forøvrig med bambus-pinner for første gang, og kan virkelig anbefale det. De er mye mykere for henda, bråker ikke, og gir ikke ubehag på samme måten som metallpinner. Løp og kjøp! Jeg vurderte også silke-ull - har lest om mange som er fornøyd med det! Hvis det blir en neste gang så skal jeg kjøpe det jeg også. Det ble ca 110 x 110 cm. Ok. Regner med mitt blir noe sånnt, eller kanskje 100x100. Det er vanskelig å måle bredden når strikketøyet er på rundpinnene. Jeg har strikket mye mindre i helga enn jeg hadde trodd jeg skulle få til... Men men, noe har det blitt. Håper jeg skal få til noen runder i kveld under Bonderomantikk Skal måle i kveld når jeg kommer hjem hvor langt jeg har kommet, det hjelper på motivasjonen å se at centimeterne øker. Synes vi er flinke jeg
Ripsy Skrevet 12. september 2011 Forfatter #43 Skrevet 12. september 2011 Denne tråden er så koselig!! Jeg begynner på onsdag, da er det penger på konto. Må se litt på pinner og stoff i morgen. Klarer aldri bestemme meg...
Zia Skrevet 12. september 2011 #44 Skrevet 12. september 2011 I kveld er det jo mye rart på tv, så lover godt for god strikke-kveld Mulig Bambus er rart i starten om man har strikket mye med metall, men for meg som ikke er veldig vant med metall-pinner heller, så tenkte jeg ikke over noen forskjell med en gang. Det var først etter litt strikking at jeg merket at Bambus-pinnene var bedre enn metall. Kjøpte de pinnene det er linket til lenger oppe i tråden her, fra Nøstebarn, Prym Bambus
Ripsy Skrevet 13. september 2011 Forfatter #45 Skrevet 13. september 2011 Jeg er nå oppe i 30cm. Målet er minst 40cm innen onsdag kveld. Har begynt å tenke på heklekanten jeg - spent på om jeg skal få til det. Aner virkelig ikke hvordan det gjøres... Men får vel bare vente med den problemstillingen til jeg er ferdig med teppet. De hjelper meg sikkert litt på Nøstebarnbutikken også. Og et flaut spørsmål til... Vet ikke hvordan jeg bytter nøste heller jeg... Er det vanskelig? Skal jeg bytte når jeg har kommet til enden av en runde? Festes trådene bare etterpå? Har fortsatt litt igjen av første nøste, så det er ikke noe hast enda.
Zia Skrevet 13. september 2011 #46 Skrevet 13. september 2011 Kan ikke hekle jeg heller, men har prøvd meg litt innimellom. Det er virkelig ikke vanskelig for sånne småting som å hekle en kant, eller hekle helt enkle ting. På www.garnstudio.com finnes masse fine videoer til hjelp Jeg strikker jo teppet på skrå, og da med hullkant. Da blir det ikke pent å bytte i enden iallfall, og ville kanskje tro at det ikke blir pent om man strikker det rett frem og tilbake heller, siden teppet er såpass løst strikket? Du kan da bytte tråd midt i raden du strikker, enten ved å bare begynne å strikke på det nye nøstet, eller ved å strikke på både det gamle og det nye et lite stykke, så får du festet begge deler bedre Mulig det går greit å bytte i starten av en rad når du skal hekle kant rundt, bare pass på at det ikke strammes for mye, så det blir veldig "innsnurpet"
Ariel* Skrevet 13. september 2011 #47 Skrevet 13. september 2011 Da har jeg begynt på et Mor Signe teppe også Får se om jeg noen gang blir ferdig. Er det slik at alle her strikker med dobbel tråd? Jeg strikker med enkel. Kjøpte alpakkaull, så det blir veldig mykt og godt. Bare litt redd jeg skulle hatt det litt tykkere?!?
Zia Skrevet 13. september 2011 #48 Skrevet 13. september 2011 Jeg strikker ikke med dobbelt garn, men med to-tråds silkeull. Teppet skal være lett og luftig, så med mindre garnet er veldig tynt, tror jeg det er fint uten dobbel tråd Du kan jo evt velge en mindre pinnestørrelse, så blir det litt tettere?
Umuriel Skrevet 13. september 2011 #49 Skrevet 13. september 2011 Jeg strikket mitt med enkel tråd, silkeull som er veeeeeldig tynt garn. Har fått et fantastisk lett og luftig teppe, under 200 gram.
Gjest frøken am Skrevet 13. september 2011 #50 Skrevet 13. september 2011 Jeg skal ut og kjøpe pinner og garn i morgen! Og kunne tenke meg to tråder - to farger. Men...blir det veldig klumpete med alpakka ull kanskje? Kanskje best å velge annet garn om jeg skal kjøre dobbelt?
Gjest pysepusen Skrevet 13. september 2011 #51 Skrevet 13. september 2011 Hvis du skal strikke dobbelt hadde jeg tatt en veldig tynn alpakka-tråd. Gjerne den fra Dalegarn, Drops eller Du store alpakka (tynn alpakka). Også må du ha tykkere pinner enn pinne seks. Åtte gjerne? Oooog jeg hadde strikket det på skrått
Gjest frøken am Skrevet 13. september 2011 #52 Skrevet 13. september 2011 HAHA!! Ja, hadde jeg vært så flink...jeg kan bare DRØMME om å strikke på skrå
Zia Skrevet 13. september 2011 #53 Skrevet 13. september 2011 Jeg er ikke erfaren jeg heller, og det er LETT å strikke på skrå Du legger bare opp tre masker, og øker en maske på hver pinne til du har 6 masker. Deretter strikkes hver pinne med tre masker og ett kast, og ut pinnen som vanlig. Når du begynner på ny pinne gjør du det samme; tre masker og et kast. Både og øke og lage kast er LETT - du finner video på www.garnstudio.com
Gjest frøken am Skrevet 13. september 2011 #54 Skrevet 13. september 2011 (endret) Oii! Det hørtes plutselig ikke så ille ut De strikkekodene og forklaringene er vel det jeg sliter med - forstår ikke bæret. Har jo eeegentlig veldig lyst til å strikke på skrå for det ser så fint ut! Da prøver jeg på det! Takk, damer! Jo...vet forresten ikke hva et kast og slike ting er, men jeg får sitte med laptopen sydd til fanget mens jeg lærer meg. Det skal gå! Endret 13. september 2011 av frøken am
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #55 Skrevet 14. september 2011 God morgen Enig i at dette er en veldig koselig tråd. Jeg vil også anbefale skråstrikka! Det er ikke vanskelig i det hele tatt (med litt hjelp av google), det vanskeligste syns jeg var å faktisk huske å kaste hver runde. Glømte det hele tiden i starten, men det hjalp ved å tre en "husketråd" (en trådstump i en veldig synlig/annen farge) gjennom kasthullene og trekke den med oppover etter hvert. En tråd på hver side av teppet. Fortell hvilken farge du velger, da, frøken am! Jeg strikker også med trepinne. Muligens er det den bambuspinnen som nevnes? Kjøpte den i hvert fall på nøstebarn da jeg kjøpte garn til det første teppet. Syns den er veldig god å strikke med nå, men det var litt uvant i starten. Da jeg strikka mor Signe med 2-tråds-garn så skjøta jeg trådene ved å splitte opp endene litt, ta spytt på fingrene og deretter gni trådendene sammen mellom fingrene sammen med spyttet. Høres litt yucky ut, men det fungerte fint! Fikk dette tipset fra internettet, altså, ikke noe jeg fant på sjøl Nå har jeg strikka ferdig nøste nummer to av antatt fem på teppet mitt Jeg strikker altså mor Signe i tre-tråds-garnet til nøstebarn. Det blir også veldig fint. Hilsen AB fra et par sider tilbake.
Gjest frøken am Skrevet 14. september 2011 #56 Skrevet 14. september 2011 Hva vil det si å kaste...? Får litt noia av å tenke på det å skjøte med nytt garn-nøste, men det å "slikke sammen trådene" var lurt! Jeg hadde veldig lyst på naturhvit! Eller beige kanskje. Da sier samboer: "Du vet hvordan du er! Nytter ikke med hvitt, kjære. Det blir møkkete bare du legger ungen i vogna..." Og han er veldig glad i insekter så han foreslo svart og gult. Vet ikke om jeg skal være så dristig eller plukke med meg haka, den henger fortsatt i gulvet. Han liker tanken på at den vil se ut som en lite humle!
Zia Skrevet 14. september 2011 #57 Skrevet 14. september 2011 Skjøtemetoden med å fukte garnet og tove sammen endene fungerer veldig fint på ullgarn Jeg turte ikke prøve på garnet jeg bruker, siden det er silkeull som virker mye glattere enn rent ullgarn. Mulig det hadde gått fint, med får evt. ta det som lærdom til neste gang... Link til video om hvordan strikke kast: Garnstudio Forøvrig kan jo et humle-teppe bli veldig søtt det - men kan jo bli litt mørkt kanskje? I såfall ville jeg lagt mest vekt på det gule, med innslag av svart
MissLibellula Skrevet 14. september 2011 #58 Skrevet 14. september 2011 Heisann! Jeg har ett halvferdig teppe som jeg kanskje skulle prøvd å få ferdig. Så jeg slenger meg med her jeg hvis det er greit
Gjest frøken am Skrevet 14. september 2011 #59 Skrevet 14. september 2011 Skjøtemetoden med å fukte garnet og tove sammen endene fungerer veldig fint på ullgarn Jeg turte ikke prøve på garnet jeg bruker, siden det er silkeull som virker mye glattere enn rent ullgarn. Mulig det hadde gått fint, med får evt. ta det som lærdom til neste gang... Link til video om hvordan strikke kast: Garnstudio Forøvrig kan jo et humle-teppe bli veldig søtt det - men kan jo bli litt mørkt kanskje? I såfall ville jeg lagt mest vekt på det gule, med innslag av svart Åh ... hvordan slår jeg inn svart da? Skal jeg legge det inn nå og da? "Slikkeskjøte" trådene? Her kommer jeg fullstendig til kort
Umuriel Skrevet 14. september 2011 #60 Skrevet 14. september 2011 Det ligger masse videoer på youtube som viser hvordan man strikker ditt og datt, altså kast, felle, øke, rett, vrang osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå