Gjest Nanette Skrevet 7. september 2011 #21 Skrevet 7. september 2011 Til motivasjon: jeg strikka et slikt teppe da jeg var gravid, med 160 masker. Planen var å hekle rosa eller lilla kant rundt, men jeg rakk ikke å strikke det ferdig for lillegullet kom altfor tidlig. Måtte felle av lenge før teppet var ferdig, men det var mer enn stort nok, og brukte det til å tulle inn babyen i og har blitt brukt hver dag (unntatt når det har vært til vask) siden h*n ble født og er favoritten til ungen min idag, og h*n bruker det til koseteppe om kvelden og natta. Lykke til med strikking.
Ripsy Skrevet 7. september 2011 Forfatter #22 Skrevet 7. september 2011 Jeg strikket mitt fra januar til mai, brukte altså nesten fem måneder på det... Hadde da et opphold underveis på rundt en måned, så tre effektive måneder brukte jeg. Strikket en time hver kveld mens jeg så på tv. Strikket forresten diagonalt med hullkant i Nøstebarns silkeull. Dritkjedelig arbeid, men vi har et fantastisk babyteppe nå, og jordmødrene på barsel skrøt veldig av pleddet mitt Så gøy med skryt Hører jo at veldig mange er fornøyd med det - håper jeg blir fornøyd også. Fargene høres flotte ut! Mitt er brunt. Lurer på å ha turkis kant rundt. Eller lilla eller orange Har kommet 35cm avsted, og tror jeg vil ha det ca 4 ganger så langt. Jeg likte godt å strikke diagonalt, men fordelen med å strikke på langs er jo at man kan slutte når man vil/ungen kommer (min kom da jeg bare så vidt var passert midten på det diagonale, men det gikk helt fint å få det ferdig i løpet av en måneds tid. Hadde ikke det helt store overskuddet til å gjøre så mye annet enn på den tida). Dagens mål er å strikke minst 3 rader i hver omgang av fotballkampen! Men først lage kakao Da har du kommet lenger enn meg. Håper på en effektiv dag i dag. I går ble det 7 runder, hadde jo 10 som et minimum mål, så må ta igjen litt i dag. Kom du i mål? Var jo ikke så interessant kamp, så ikke så farlig om en ble distrahert med strikkingen iallefall. Brunt og turkis er nydelig sammen! Ahh er du også en sånn som tar ting litt på siste sparket? Med fire uker igjen er det bare å stå på! Hvor har dere forresten kjøpt garn o.l.? Ser at Nøstebarn selger oppskrifter til 4kr./stk. Problemet mitt er at jeg ikke kan legge opp en maske engang... Jeg kunne heller ikke legge opp... Jeg brukte denne videoen som hjelp: http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=2&sort=2&thumbnails=on Stoppet og startet videoen ganske mange ganger Men det gikk til slutt! Man trenger egentlig ikke oppskrift. Du legger opp enten 160 eller 170 masker avhengig av hvor stort du vil ha det. Jeg la opp 160, fordi jeg vet jeg ikke er en racer og tenkte det var greit å begynne med det minste. Så er det bare å strikke rett frem hele veien. Du finner mer hjelp på DROPS sidene (den jeg linket til). Jeg fikk beskjed om å bruke rundpinne nr 6. Også har jeg kjløpt nøstebarn sitt 2 tråds merino ull garn. Men man kan jo bruke ulike typer garn. Spør i en garnforretning dersom du ikke bor i nærheten av en Nøstebarn butikk. LYKKE TIL! Nå skal jeg strikke 3 runder så jeg iallfall har tatt igjen det jeg ikke fikk gjort i går
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #23 Skrevet 8. september 2011 Kom du i mål? Var jo ikke så interessant kamp, så ikke så farlig om en ble distrahert med strikkingen iallefall. Brunt og turkis er nydelig sammen! Jada, tirsdagens kvote ble fylt I dag blir det ikke mer enn fire rader, men det er bedre enn ingenting! Jeg ble litt lei, og med høstværet fikk jeg en voldsom trang til å starte på et skjerf eller sjal, så nå gjelder det å være streng med seg selv. Får ikke lov til å starte noen nye prosjekter før jeg er minst halvveis på teppet! Har du fått strikka noe i dag, da?
Ripsy Skrevet 9. september 2011 Forfatter #24 Skrevet 9. september 2011 Jada, tirsdagens kvote ble fylt I dag blir det ikke mer enn fire rader, men det er bedre enn ingenting! Jeg ble litt lei, og med høstværet fikk jeg en voldsom trang til å starte på et skjerf eller sjal, så nå gjelder det å være streng med seg selv. Får ikke lov til å starte noen nye prosjekter før jeg er minst halvveis på teppet! Har du fått strikka noe i dag, da? Et skjerf på si går fort da, iallfall hvis du bruker litt tjukkere garn og pinner. Og 4 rader er absolutt bedre enn ingenting! Jeg har strikket omtrent 10 runder hver dag. Nå er det godt over 20cm iallfall. Håper på å få strikket en del i kveld, for jeg skal være hjemmealene. Tenkte å sitte i sofaen, strikke og se idol i kveld Blir nok mindre lørdag og søndag, så får være ekstra flink i kveld.
Gjest Minimi Skrevet 9. september 2011 #25 Skrevet 9. september 2011 Trenger motivasjon! Holder på med modell 16 på denne linken. http://www.sandnesgarn.no/ProductPage.aspx?ProductId=63 Ikke lett å se kanskje men er en firkant med en bred "blondekant" rundt. Jeg begynte i februar, og er ikke ferdig med firkanten engang Skal sies at jeg ikke har strikket siden mai da. Men i går bestemte jeg meg for at jeg vil bli ferdig, og med 19 dager til termin har jeg dårlig tid Det blir nok ikke noen bred blondekant rundt, det har jeg ikke tid til. Men jeg må ha noe ellers blir teppe for lite, så får se hva jeg finner på Jeg strikker på skrå, og merker det hjelper veldig på motivasjonen, bare et lite hjørne igjen nå! Men har to fingre som har blitt hemmet på slutten av graviditeten; de sovner! Så blir mange pauser Du fikk opp motivasjonen min i dag! Hurra Nå skal jeg lage meg en kopp bringebærbladte og finne frem strikketøyet Hvor mange cm har du nå Ripsy?
Ripsy Skrevet 9. september 2011 Forfatter #26 Skrevet 9. september 2011 Trenger motivasjon! Holder på med modell 16 på denne linken. http://www.sandnesgarn.no/ProductPage.aspx?ProductId=63 Ikke lett å se kanskje men er en firkant med en bred "blondekant" rundt. Jeg begynte i februar, og er ikke ferdig med firkanten engang Skal sies at jeg ikke har strikket siden mai da. Men i går bestemte jeg meg for at jeg vil bli ferdig, og med 19 dager til termin har jeg dårlig tid Det blir nok ikke noen bred blondekant rundt, det har jeg ikke tid til. Men jeg må ha noe ellers blir teppe for lite, så får se hva jeg finner på Jeg strikker på skrå, og merker det hjelper veldig på motivasjonen, bare et lite hjørne igjen nå! Men har to fingre som har blitt hemmet på slutten av graviditeten; de sovner! Så blir mange pauser Du fikk opp motivasjonen min i dag! Hurra Nå skal jeg lage meg en kopp bringebærbladte og finne frem strikketøyet Hvor mange cm har du nå Ripsy? Så fint teppe Vi får gjøre vårt beste til å bli ferdig - og blir vi ikke ferdig får vi strikke mens de søte små sover For vi får noen snille barn som sover mye, ikke sant? Men jo mer som er gjort før, jo bedre! Mmm- bringebærbladte hørtes godt og friskt ut! Skal en tur til byen nå snart, kanskje jeg skal plukke med meg en god te til i kveld Spent på om jeg får til heklekant rundt til slutt... Har heklet 1 gryteklut én gang i midt liv på barne- eller ungdosmsskolen... Men først får jeg bli ferdig med teppet. Jeg har strikket litt over 20cm. Så hvis jeg fortsetter i samme tempo skal jeg få til 1m langt teppe om 4 uker.
Gjest Minimi Skrevet 9. september 2011 #27 Skrevet 9. september 2011 Så fint teppe Vi får gjøre vårt beste til å bli ferdig - og blir vi ikke ferdig får vi strikke mens de søte små sover For vi får noen snille barn som sover mye, ikke sant? Men jo mer som er gjort før, jo bedre! Mmm- bringebærbladte hørtes godt og friskt ut! Skal en tur til byen nå snart, kanskje jeg skal plukke med meg en god te til i kveld Spent på om jeg får til heklekant rundt til slutt... Har heklet 1 gryteklut én gang i midt liv på barne- eller ungdosmsskolen... Men først får jeg bli ferdig med teppet. Jeg har strikket litt over 20cm. Så hvis jeg fortsetter i samme tempo skal jeg få til 1m langt teppe om 4 uker. Har bestilt rolig baby her ja Men vil gjerne ha det med på sykehuset da, så får kjøre på. jeg har nemlig bestilt frøkna litt før termin også! Da er du godt i gang da! Da har du jo mulighet til å rekke det Heklekanten kan du jo evt. vente med!
Ripsy Skrevet 9. september 2011 Forfatter #28 Skrevet 9. september 2011 Har bestilt rolig baby her ja Men vil gjerne ha det med på sykehuset da, så får kjøre på. jeg har nemlig bestilt frøkna litt før termin også! Da er du godt i gang da! Da har du jo mulighet til å rekke det Heklekanten kan du jo evt. vente med! Ja, godt i gang, men krever strikking hver dag hvis jeg skal klare det. Med mindre snuppa kommer mye over termin da.
*Joyce* Skrevet 9. september 2011 #29 Skrevet 9. september 2011 Heia! Dere er flinke! Og ingenting er som å pakke inn sitt nyfødte barn i et hjemmestrikket teppe. Jeg vil bare nevne at for min del var strikking en super ammeaktivitet - jeg satt jo med lillejenta på fanget i timesvis hver dag den første tiden, og fikk ferdig teppe nummer to på null komma niks.
Gjest Nanette Skrevet 9. september 2011 #30 Skrevet 9. september 2011 Heia! Dere er flinke! Og ingenting er som å pakke inn sitt nyfødte barn i et hjemmestrikket teppe. Jeg vil bare nevne at for min del var strikking en super ammeaktivitet - jeg satt jo med lillejenta på fanget i timesvis hver dag den første tiden, og fikk ferdig teppe nummer to på null komma niks. Men hvordan fikk du til å strikke med så lange pinner mens du ammet?
*Joyce* Skrevet 9. september 2011 #31 Skrevet 9. september 2011 (endret) Men hvordan fikk du til å strikke med så lange pinner mens du ammet? Jeg strikker på rundpinne. La strikketøyet på motsatt side av den puppen lillejenta lå til. Gikk overraskende fint, faktisk! Men tror det hadde vært vanskeligere med strikketøy som krever tenking. Dette var et rillestrikket teppe, strikket på skrå. Endret 9. september 2011 av *Joyce*
sajk Skrevet 9. september 2011 #32 Skrevet 9. september 2011 Åh nå fikk jeg faktisk lyst til å begynne også. Selv om jeg ikke har strikket siden U.Skolen Hvor mange garnballer trenger jeg egentlig? (jeg kommer til å bruke 2tråds merino lammeull) Og må jeg ha superlange pinner siden det er så mange masker? ELler bør man bruke sånne strikkepinner som "henger sammen"?
Ripsy Skrevet 9. september 2011 Forfatter #33 Skrevet 9. september 2011 (endret) Til motivasjon: jeg strikka et slikt teppe da jeg var gravid, med 160 masker. Planen var å hekle rosa eller lilla kant rundt, men jeg rakk ikke å strikke det ferdig for lillegullet kom altfor tidlig. Måtte felle av lenge før teppet var ferdig, men det var mer enn stort nok, og brukte det til å tulle inn babyen i og har blitt brukt hver dag (unntatt når det har vært til vask) siden h*n ble født og er favoritten til ungen min idag, og h*n bruker det til koseteppe om kvelden og natta. Lykke til med strikking. Så innlegget ditt nå jeg. Hvor langt tror du teppet ditt ble til slutt? Sånn ca. Heia! Dere er flinke! Og ingenting er som å pakke inn sitt nyfødte barn i et hjemmestrikket teppe. Jeg vil bare nevne at for min del var strikking en super ammeaktivitet - jeg satt jo med lillejenta på fanget i timesvis hver dag den første tiden, og fikk ferdig teppe nummer to på null komma niks. Åh nå fikk jeg faktisk lyst til å begynne også. Selv om jeg ikke har strikket siden U.Skolen Hvor mange garnballer trenger jeg egentlig? (jeg kommer til å bruke 2tråds merino lammeull) Og må jeg ha superlange pinner siden det er så mange masker? ELler bør man bruke sånne strikkepinner som "henger sammen"? I oppskriften fra Nøstebarn står det 125g garn med 160 masker eller 200g garn med 170 masker. Nøstebarn sitt Merino Lammeullgarn er ca 100g. Jeg kjøpte derfor to nøster, men har bare lagt opp 160 masker. De anbefaler å strikke med strikkepinner "som henger sammen" eller rundpinner som det også kalles LYKKE TIL! Fortell hvordan det går etter hvert som du kommer i gang! Er du gravid Sajk? Eller har du tenkt til å strikke til noen andre? Endret 9. september 2011 av Ripsy
sajk Skrevet 9. september 2011 #34 Skrevet 9. september 2011 (endret) I oppskriften fra Nøstebarn står det 125g garn med 160 masker eller 200g garn med 170 masker. Nøstebarn sitt Merino Lammeullgarn er ca 100g. Jeg kjøpte derfor to nøster, men har bare lagt opp 160 masker. De anbefaler å strikke med strikkepinner "som henger sammen" eller rundpinner som det også kalles LYKKE TIL! Fortell hvordan det går etter hvert som du kommer i gang! Er du gravid Sajk? Eller har du tenkt til å strikke til noen andre? Åja tusen takk Får dra til garnbutikken og kjøpe rundpinner jeg da Får ikke begynt nå med en gang da men til uken håper jeg :D Jeg er gravid så det blir til min lille Er 13 uker på vei, så jeg regner med/håper jeg rekker det : D Dette var en motiverende tråd :D Jo rundtpinnene, det sto bruk nr 6. hva betyr nr? Og hvis man kjøper rundpinner har det noe og si hvor lang "henge"delen er? Endret 9. september 2011 av sajk
Ripsy Skrevet 9. september 2011 Forfatter #35 Skrevet 9. september 2011 Åja tusen takk Får dra til garnbutikken og kjøpe rundpinner jeg da Får ikke begynt nå med en gang da men til uken håper jeg :D Jeg er gravid så det blir til min lille Er 13 uker på vei, så jeg regner med/håper jeg rekker det : D Dette var en motiverende tråd :D Jo rundtpinnene, det sto bruk nr 6. hva betyr nr? Og hvis man kjøper rundpinner har det noe og si hvor lang "henge"delen er? Gratulerer med graviditeten! Skulle tro du skulle klare å bli ferdig til termin jeg kan ikke så veldig mye mer enn deg , så vet ikke om det har noe å si hvor lang "hengedelen" er. Bare fortell på garnbutikken hva du skal lage, så hjelper de deg. Rundpinne nr 6 er tykkelsen på pinnen, altså ganske tykk.
sajk Skrevet 9. september 2011 #36 Skrevet 9. september 2011 (endret) Gratulerer med graviditeten! Skulle tro du skulle klare å bli ferdig til termin jeg kan ikke så veldig mye mer enn deg , så vet ikke om det har noe å si hvor lang "hengedelen" er. Bare fortell på garnbutikken hva du skal lage, så hjelper de deg. Rundpinne nr 6 er tykkelsen på pinnen, altså ganske tykk. Takk : D Satser på det da tenkte meg det var tykkelsen. Åh nå klarer jeg nesten ikke vente med å begynne. Håper motivasjonen holder seg opp : D https://nostebarn.no/wp/produkt/Strikkeoppskrifter-okologisk-Strikkegarn-Ullgarn-Merinoull-Garn-Lanolingarn/Tre-strikkepinner-3/ Disse blir vel bra da, står jo at de er til teppe : ) Endret 9. september 2011 av sajk
Gjest pysepusen Skrevet 9. september 2011 #37 Skrevet 9. september 2011 Jeg hadde heller valgt slike pinner, men det er fordi jeg får vondt i hendene av å strikke med annet enn metallpinner.
Zia Skrevet 10. september 2011 #38 Skrevet 10. september 2011 (endret) Jeg strikker Mor Signe! Kjøpte Nøstebarn sitt silkeull-garn, 2-tråds, i naturfarge. Det virker veldig mykt og godt altså Strikker også med pinne 6, og rundpinne, ganske lang - det blir jo en del masker etter hvert. Er ingen erfaren strikker, men strikker på skrå for motivasjonens skyld. Da ser man liksom at det vokser litt raskere, og før man vet ordet av det er det på tide og felle av så det blir mindre Strikker stort sett foran tv'n, eller når jeg sitter i telefonen over lengre tid. Begynte for tre uker siden, og har IKKE strikket veldig intenst. Har nå kommet 1/4 på vei, dvs at jeg akkurat har byttet til nøste to av første hespe. Når det nøstet er borte, så begynner fellinga, og da er det jo motiverende å se at det går nedover Artig med flere som strikker det samme, så er gjerne med og motiverer (og blir motivert) her inne *edit* Jeg strikker forøvrig med bambus-pinner for første gang, og kan virkelig anbefale det. De er mye mykere for henda, bråker ikke, og gir ikke ubehag på samme måten som metallpinner. Løp og kjøp! Endret 10. september 2011 av Zia
Gjest Nanette Skrevet 11. september 2011 #39 Skrevet 11. september 2011 Så innlegget ditt nå jeg. Hvor langt tror du teppet ditt ble til slutt? Sånn ca. Det ble ca 110 x 110 cm.
Ariel* Skrevet 12. september 2011 #40 Skrevet 12. september 2011 Nå ble jeg nesten motivert til å begynne på et Mor Signe-teppe selv her.. Men jeg har jo ikke sjans til å rekke det før termin Lurer på om jeg må dra på butikken å kjøpe garn og strikkepinner etterpå... :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå