Caipiroska Skrevet 5. september 2011 #21 Skrevet 5. september 2011 Jeg synes du burde være forsiktig med å si at de som ville valgt annerledes enn deg har tatt et dummere valg. Det er selvfølgelig en situasjon de fleste av oss håper vi aldri ender opp i, men det finnes faktisk mange fungerende foreldre som elsker barna sine mer enn de klarer å uttrykke, men som allikevel ville ha valgt å redde partneren sin. Jeg synes det er helt grusomt av deg å dømme andre for hva de ville ha gjort. Hvorfor det? Selvfølgelig dømmer jeg mennesker som velger mannen forran barnet sitt.. Det er MIN mening, og det må jeg få lov å utrykke om jeg vil det vel?
Harlekin Skrevet 5. september 2011 #22 Skrevet 5. september 2011 Dette er et fryktelig vanskelig spørsmål. Kjærligheten til mannen min og til barnet mitt er to forskjellige ting, og den ene er ikke nødvendigvis mindre enn den andre. Men jeg ville nok valgt barnet mitt, for hun har mye mindre sannsynlighet for å kunne redde seg selv. Uansett skal man ikke dømme andre fordi de tør å innrømme at de vil velge annerledes enn en selv. 2
Harlekin Skrevet 5. september 2011 #23 Skrevet 5. september 2011 Hvorfor det? Selvfølgelig dømmer jeg mennesker som velger mannen forran barnet sitt.. Det er MIN mening, og det må jeg få lov å utrykke om jeg vil det vel? Hvorfor må du absolutt dømme andre da? 3
Caipiroska Skrevet 5. september 2011 #24 Skrevet 5. september 2011 Hvorfor må du absolutt dømme andre da? Fordi det (For meg) kun finnes et svar på det spørsmålet. Jeg kan faktisk ikke fatte at noen kan velge noen forran sitt eget barn. Uansett hvor mye du elsker mannen, så elsker mann barnet sitt så mye dypere. Så, beklager om noen føler seg truffet!
Gjest imli Skrevet 5. september 2011 #25 Skrevet 5. september 2011 No har eg ingen mann, men ville heilt klart valt ungane mine - uansett. Ville gjort alt for dei.
Gjest Eurodice Skrevet 5. september 2011 #26 Skrevet 5. september 2011 Partneren min. Unger kan man lage flere av Herregud for en holdning! Partnere blir da byttet ut i fleng, så det kunne du sikkert også gjøre. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #27 Skrevet 5. september 2011 Hvorfor det? Selvfølgelig dømmer jeg mennesker som velger mannen forran barnet sitt.. Det er MIN mening, og det må jeg få lov å utrykke om jeg vil det vel? Joda, men jeg synes du gjør noe grusomt ved å uttrykke den her. For de aller fleste av oss gjør det vondt bare å tenke på en sånn situasjon, og de som skriver at de ville ha valgt mannen sin gjør det neppe med lett hjerte. 1
Gjest loren Skrevet 5. september 2011 #28 Skrevet 5. september 2011 Har ingen partner akkurat nå, men ville valt sønnen uansett. Det finnes ingen viktigere for meg enn han.
Caipiroska Skrevet 5. september 2011 #29 Skrevet 5. september 2011 Joda, men jeg synes du gjør noe grusomt ved å uttrykke den her. For de aller fleste av oss gjør det vondt bare å tenke på en sånn situasjon, og de som skriver at de ville ha valgt mannen sin gjør det neppe med lett hjerte. Og jeg synes det er grusomt at noen virkelig kan sitte mannen forran barna.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 5. september 2011 #31 Skrevet 5. september 2011 Herregud for en holdning! Partnere blir da byttet ut i fleng, så det kunne du sikkert også gjøre. At du mener man bytter partner i fleng sier da mer om deg enn meg. Faktum er at i så godt som hele historien har barnedødligheten vært mye høyere enn den er nå, og man har hatt helt andre holdninger til et barns liv. Tidligere var det ikke vanlig å gi barn navn en gang før de var 3-4-5 år, fordi man regnet ikke med at de ville overleve. Jeg deler ikke den ekstreme oppfatningen om at man ABSOLUTT skal sette sitt barn forran partneren sin (eller alt annet for den saks skyld). Det må være lov å være glad i barna sine og fortsatt være så ærlig å si at den kjærligheten ikke kan sammenlignes med den man har for livspartneren sin. 7
Gjest imli Skrevet 5. september 2011 #32 Skrevet 5. september 2011 At du mener man bytter partner i fleng sier da mer om deg enn meg. Faktum er at i så godt som hele historien har barnedødligheten vært mye høyere enn den er nå, og man har hatt helt andre holdninger til et barns liv. Tidligere var det ikke vanlig å gi barn navn en gang før de var 3-4-5 år, fordi man regnet ikke med at de ville overleve. Jeg deler ikke den ekstreme oppfatningen om at man ABSOLUTT skal sette sitt barn forran partneren sin (eller alt annet for den saks skyld). Det må være lov å være glad i barna sine og fortsatt være så ærlig å si at den kjærligheten ikke kan sammenlignes med den man har for livspartneren sin. Det er i alle fall ikkje sant. Dei fekk namn ved dåpen, då dei som regel var 3-4 mnd, akkurat som i dag. 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 5. september 2011 #33 Skrevet 5. september 2011 Det er i alle fall ikkje sant. Dei fekk namn ved dåpen, då dei som regel var 3-4 mnd, akkurat som i dag. Nå siktet nok jeg til enda lenger bak i historien. Det var dette jeg ble fortalt av en historiker under omvisning på vikingskipsmuseet da vi så på et skjelett, men jeg er langt fra noen historiker selv så jeg skal ikke være bastant 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #34 Skrevet 5. september 2011 Barnet mitt. Jeg håper mannen min vil si det samme...
Gjest imli Skrevet 5. september 2011 #35 Skrevet 5. september 2011 Nå siktet nok jeg til enda lenger bak i historien. Det var dette jeg ble fortalt av en historiker under omvisning på vikingskipsmuseet da vi så på et skjelett, men jeg er langt fra noen historiker selv så jeg skal ikke være bastant Då må me nok såpass langt tilbake, ja. Trudde du snakka om berre eit par hundre år tilbake Er liksom det folk brukar å meine når dei snakkar om "gamle dagar"
Gjest Eurodice Skrevet 5. september 2011 #36 Skrevet 5. september 2011 At du mener man bytter partner i fleng sier da mer om deg enn meg. Faktum er at i så godt som hele historien har barnedødligheten vært mye høyere enn den er nå, og man har hatt helt andre holdninger til et barns liv. Tidligere var det ikke vanlig å gi barn navn en gang før de var 3-4-5 år, fordi man regnet ikke med at de ville overleve. Jeg deler ikke den ekstreme oppfatningen om at man ABSOLUTT skal sette sitt barn forran partneren sin (eller alt annet for den saks skyld). Det må være lov å være glad i barna sine og fortsatt være så ærlig å si at den kjærligheten ikke kan sammenlignes med den man har for livspartneren sin. Jeg siktet ikke spesielt til deg, men slik som det er i samfunnet generelt. Hva meg angår tror jeg du skal lete lenge for å finne noen som lever like "kyskt".
Gjest yojo Skrevet 5. september 2011 #37 Skrevet 5. september 2011 Jeg synes du burde være forsiktig med å si at de som ville valgt annerledes enn deg har tatt et dummere valg. Det er selvfølgelig en situasjon de fleste av oss håper vi aldri ender opp i, men det finnes faktisk mange fungerende foreldre som elsker barna sine mer enn de klarer å uttrykke, men som allikevel ville ha valgt å redde partneren sin. Jeg synes det er helt grusomt av deg å dømme andre for hva de ville ha gjort. Det synes ikke jeg. Synes det er uafttelig at noen velger mannen. Jeg Hadde gjort alt for mannen min, men faktsik ikke ofret barnet. Det har jeg en helt spesiell kjærlighet til.
LukaFrost Skrevet 5. september 2011 #38 Skrevet 5. september 2011 Det kommer litt an på situasjonen. Hvis jeg hadde et barn med Downs ville jeg trolig ha valgt å redde mannen min. Ja, faktisk! Hvis mannen like vel var dødssyk pga kreft hadde jeg trolig reddet barnet. 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #39 Skrevet 5. september 2011 Det kommer litt an på situasjonen. Hvis jeg hadde et barn med Downs ville jeg trolig ha valgt å redde mannen min. Ja, faktisk! Hvis mannen like vel var dødssyk pga kreft hadde jeg trolig reddet barnet. Ja, da blir jo situasjonen annerledes. Hadde mitt barn vært kreftsyk og skulle dø, hadde jeg valgt mannen min. Men sitter det en frisk 8 åring der og en frisk mann, så hadde jeg ikke vært i tvil.
Fandenivoldsk Skrevet 5. september 2011 #40 Skrevet 5. september 2011 Har verken mann eller barn, men kan ikke se for meg at jeg ville valgt noe annet enn barnet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå