Gå til innhold

Hvis du måtte velge...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei :sjenert:

Jeg leste innleggene dine etter at jeg hadde skrevet mitt første, og nå er jeg ikke så sikker lenger :sjenert: .

Men jeg vet at jeg ønsker at jeg reddet et hvilket som helst barn foran en hvilken som helst voksen, her jeg sitter trygt og godt i sofaen min.

Tusen takk for noen nye tanker! :)

Kjekt å høre at noen forstår poenget og meningen bak disse innleggene til tross for fare med at de forsvinner i et tungt å uoversiktelig kaos av sære ytringer :)

Som et filosofisk emne var dette svært interresangt å lese gjennom.

Andres syn på liv og egen tro på handlinger under press, viser hva personen er villig til å stå for og ønsker stå for.

Dette kan man danne er karakter og profil av. Det komplekse og intetanende kan bare forestilles for de aller fleste, som jeg forøvrig misunnner dem. Derfor er det meget stor interesse for meg og kunne stille spørsmål til deres egen tiltro for å se hva dem legger til grunne for sin garantere handling i deres vilje og syn. Sier mye om personen og det psykiske aspektet som blir utspilt i slike svar i retur er verdt å reflektere over. Dette har jeg lært mye av å funnet hjelpsomt mtp å sammenligne egne tanker å se at, jeg er som de fleste andre, og andre ville med stor sansynelighet gjort som meg. Da kan jeg føle at jeg ikke gjorde noe forferdelig og uetsisk som jeg gjorde. berget min psyke flere ganger på denne måten.

Så jeg vil faktisk takke deg jeg TS for at du satt og filosoferte :)

Er viktig å gjøre det, setter ting i perspektiv og for mennesker til å tenke flere sider og aspekter av en sak.

Så supert, kom med flere når du har for mye tid å tenke på ;) det er terapi :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting er at overlevelsesinstinktet er sterkt. Men i denne tråden spør jo ts om mannen eller barna. Mao, er det ikke et spm om man kan redde seg selv eller ikke. Du har mao et valg som skal taes ifht mann eller barn.

Skrevet

En ting er at overlevelsesinstinktet er sterkt. Men i denne tråden spør jo ts om mannen eller barna. Mao, er det ikke et spm om man kan redde seg selv eller ikke. Du har mao et valg som skal taes ifht mann eller barn.

Ser den, det gjør jeg.

Regner også med at du ville valgt barnet eller ?

Dette er et emne og tema jeg liker svært godt mtp verdier mennesker har, og evner dem har til å tenke konsekvenser av en handlig dem står for, med hele sitt sinn og framstår som garantert og gjennomtenkt etter beste evne uten tvil og full sikkerhet om rett valg.

Skrevet

Kjekt å høre at noen forstår poenget og meningen bak disse innleggene til tross for fare med at de forsvinner i et tungt å uoversiktelig kaos av sære ytringer :)

Som et filosofisk emne var dette svært interresangt å lese gjennom.

Andres syn på liv og egen tro på handlinger under press, viser hva personen er villig til å stå for og ønsker stå for.

Dette kan man danne er karakter og profil av. Det komplekse og intetanende kan bare forestilles for de aller fleste, som jeg forøvrig misunnner dem. Derfor er det meget stor interesse for meg og kunne stille spørsmål til deres egen tiltro for å se hva dem legger til grunne for sin garantere handling i deres vilje og syn. Sier mye om personen og det psykiske aspektet som blir utspilt i slike svar i retur er verdt å reflektere over. Dette har jeg lært mye av å funnet hjelpsomt mtp å sammenligne egne tanker å se at, jeg er som de fleste andre, og andre ville med stor sansynelighet gjort som meg. Da kan jeg føle at jeg ikke gjorde noe forferdelig og uetsisk som jeg gjorde. berget min psyke flere ganger på denne måten.

Så jeg vil faktisk takke deg jeg TS for at du satt og filosoferte :)

Er viktig å gjøre det, setter ting i perspektiv og for mennesker til å tenke flere sider og aspekter av en sak.

Så supert, kom med flere når du har for mye tid å tenke på ;) det er terapi :)

Tusen takk! :rodmer::klemmer:

TS

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Gjest ms_kwang
Skrevet (endret)

Samfunnet forandrer seg, og med det alle menneskene i det. Før var det vanlig å få mange barn, spesielt om man hadde en gård, for da kunne barna hjelpe til på gårdene. Sånn er det ikke i dag, for samfunnet er ikke lagt opp slik lengre. Der det var vanlig før at mor var hjemmeværende, er mor i dag ute i arbeid hun også. Vi skaffer ikke barn i dag for å få noe igjen av de, men fordi vi elsker barn og ønsker å dele livene våre med barna. Jeg har ikke skaffet barn, for at de skal gi meg noe tilbake, men fordi jeg selv ønsket meg barn.

yuhu med den tanken kommer menneskeheten til å dø ut om kanskje 1000 års tid.

akkurat nå blir jo bare damene eldre og eldre når de får barn, så det ender vel opp med at hver enkelt familie får 1 barn hver, også er det de som blir sterile, eller de velger å ikke få barn, så da er plutseli antall barn i verden halvert.

Du har vel ikke tenkt på at greia med å få barn, er jo akkurat det med å føre slekta videre. Som alt annet på jorda? At en del av deg går videre.

At man fikk mange barn før er jo ikke bare at, barna kunne hjelpe familien, men heller at det var større sjangse på at slekta ble ført videre.

Å ønske barn idag er jo akkurat det samme.

Greit du tenker kanskje at barna ikke gir deg så altfor mye, men når du dør, så er barna dine der, barnebarn,olde-barn-tipp-oldebarn osv. Slekta er jo der.

Men selv om jeg sier disse tingene, ville jeg fremdeles valgt min partner.

Men om det var en slik situasjon, om man tenker seg om, snur og vender på alt mulig.

Så kunne det godt henne at jeg hadde ofret meg selv istede. men slike ting vet man jo ikke før man opplever det. Si at man er i en gissel situasjon, og du får akkurat det valget :" Dere får gå fri, men bare to av dere, Du får velge, Barnet ditt. Eller mannen din. Kun ett, og dere får gå fri." og da kunne det godt henne at flesteparten av oss hadde valgt å ofre seg selv. For om man sier at man klarer ikke å leve uten den ene eller den andre.

Eller om man hadde reddet seg selv, og angret senere...

Men for all del, jeg respekterer alle sine meninger! :)

Jeg har min mening om ting, og du har dine :) alle lever ikke i en A4 verden, hvor alt må være likt :) Jeg kommer sånnsett fra en stor søsken flokk, noe min partner også gjør, så om vi f.eks hadde mistet vårt barn, så hadde uansett vårs slekt gått videre, sånn sett kan man

alltid skaffe ett nytt ett..

Jeg VEIT at jeg provoserer folk med mine meninger, fordi noen mener at det jeg sier er umenneskelig, usmakelig en skam, at ingen burde tenke slikt som jeg gjør. Men nå er det jo slikt at jeg gjør det da :)

Endret av ms_kwang
Skrevet

Ville reddet mitt barn, selvfølgelig, og ville blitt rasende på min mann om han hadde reddet meg istedet for vårt barn, ville aldri tilgitt ham. Synes det er helt utrolig at noen ville reddet sin partner istedet for sitt barn, hvor i all verden er beskytterinstinktet? Man elsker sin partner, men sitt barn går man faktisk i døden for...

Hvorfor???

Fordi det er sånn man normalt sett skal være lagd; instinktivt redde sitt avkom.

• Liker 1
Skrevet

Ville reddet mitt barn, selvfølgelig, og ville blitt rasende på min mann om han hadde reddet meg istedet for vårt barn, ville aldri tilgitt ham. Synes det er helt utrolig at noen ville reddet sin partner istedet for sitt barn, hvor i all verden er beskytterinstinktet? Man elsker sin partner, men sitt barn går man faktisk i døden for...

Hvorfor???

Fordi det er sånn man normalt sett skal være lagd; instinktivt redde sitt avkom.

Og dette er du 100% sikker på uansett situasjon og utfall?

For det må du jo være..

For du sier jo at du hadde ville holdt din datter i live med kunstig koma for at hun skal få "leve" uten noe livstegn.. menst din mann kunne vært hjemme å støttet deg i en vanskelig tid.. Man velger ikke bare slik som du sier her, Det blir falskt.. Hadde du sett en slik situasjon er det ikke sikkert du hadde klart å bevege en muskel engang, å mistet begge.. Vi må ikke være så grådig sikre rundt slike tema som dette, man kan synse, enke og tro.. men det er alt..

• 2 måneder senere...
Skrevet

Alle må få mene hva de vil, men jeg kan ikke fatte og begripe at noen vil velge å frarøve sine barns fremtid. Jeg ville også satt pris på at min kjæreste satt barnet foran meg i samme siutasjon.

Skrevet (endret)

Selfølgelig ville jeg reddet barnet mitt :kgbaby: :jepp: Og det samme ville han gjort!

Endret av Jamba25
Gjest Delphina
Skrevet

Jeg har sittet og tenkt en del på det, og det blir datteren min. Jeg elsker begge to like høyt, men på forskjellige måter og instinktene mine sier jo "babyen min!" :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...