Gå til innhold

Pysete fødende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fint for deg, har du tenkt på at ikke alle har så flott opplevelse som deg? Jeg fatter ikke hvordan kvinner kan fordømme andre kvinner kun utifra sin egen opplevelse, og så tro at slik du selv har opplevd verden, slik er den.

Jeg ville egentlig ha ks, men fant ut at jeg måtte prøve fødsel siden jeg aldri har født før. Angret som en hund underveis og etterpå. Var et helvete på jord, og 4 dager etter fødsel kunne jeg bare drømme om å trille tur! Jeg hadde nok med å klare å reise meg fra en stol uten hjelp, og å gå opp trappa til badet var en ekspedisjon. Å dusje orket jeg ikke tanken på, og måtte tvinges utpå dagen dagen etter fødsel. Da måtte jeg ha hjelp og støttes. Så jo, det blir ks neste gang, for dette skal jeg aldri gjøre igjen.

Jeg fordømmer ingen.

Du misforstår litt nå.

Jeg påpeker at det er en stor operasjon, og at det ikke er særlig glamorøst. Selv om mange kanskje tror det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fordømmer ingen.

Du misforstår litt nå.

Jeg påpeker at det er en stor operasjon, og at det ikke er særlig glamorøst. Selv om mange kanskje tror det.

Som sagt så er det ikke bare å bestille keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er det ikke bare å bestille keisersnitt.

Det er jeg klar over, ja. ;)

Jeg skriver "... De som Vil ha det av jålete grunner" i posten min på forrige side. Det er nok en del som tenker at " oi, keisersnitt er fint, for da ødelegger jeg jo ikke underlivet, og alt blir bare supert rett etterpå osv osv."

Jeg vet selvfølgelig at det må innvilges av lege etc og at det innvilges der det er reelt behov for det, enten det gjelder sterk fødselsangt eller andre psykiske og ikke minst fysiske grunner.

(her må det legges til at det nok er flere som burde fått det, som desverre ikke har fått!)

Endret av missLynch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg blir helt matt av å lese denne tråden og det slår meg at "kvinner er kvinner verst". Nå er jeg sikkert mye eldre enn mange av de som skriver her, men en gang var det noe som het "solidaritet med medsøstre". Er det et begrep som har forsvunnet helt fra bevissthet og vokabular?

Alle har sin subjektive opplevelse av en fødsel, og jeg synes det er uverdig at kvinner som kun har sin egen fødsel å referere til kan tillate seg å bruke ord som "pysete" om andre som har en annen opplevelse. Barnet skal ut - og det må da være det viktigste. Barn er barn selv om de blir født på den ene eller andre måten. Hvordan det skjer er det vel strengt tatt ingen andre enn de på fødestua som har noe med.

Hvorfor ikke være stolt av å være kvinne, stolt over å ha det felles at vi kan gi liv til et barn - uansett hvordan det skjer. Istedetfor å krangle om hvem som har født på den mest "riktige" måten.

Signerer dette innlegget! :skravle: Helt enig med deg! Syntes det er fryktelig trist at TS kaller kvinner pysete. Når en leser innleggene her er det mange forskjellige historier rundt fødsel. Ingen har like opplevelser og vi har alle ulik fysikk som igjen gjør fødsler forskjellig både i forhold til varighet,smerte og opplevelsen av det hele. Ingen er vel "flinkere" til å føde enn andre selvom man ikke har hatt keisersnitt eller epidural.... Vi føder alle ut i fra de forutsetningene vi har og det er mer enn bra nok!!!!! Tenk vi setter små nye liv til verden :rodmer: Det er en prestasjon i seg selv spør du meg :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Havbris. Jeg har ikke barn selv, og kommer antagelig ikke til å få det, men det at man har født barn naturlig i tusenvis av år, er ikke noe godt argument mot diverse hjelpemidler som finnes i dag. Det er ikke mer enn 100 år siden en stor andel kvinner døde i barsel pga manglende kunnskap om hygiene, f eks. Og jeg vil nok tro de samfunn som har kjent til urter, medikamenter og metoder som letter fødselen, har brukt dette for det det er verdt.

Nå er ikke jeg heller tilhenger av at keisersnitt skal brukes i tide og utide (fordi det er risikoer og fødselsopplevelsen/tiden etter fødsel kan bli vanskeligere enn ved naturlig fødsel), men det blir det faktisk heller ikke i Norge. At noen kvinner ønsker seg ks, er noe helt annet enn å gi det. Jeg tror det er naturlig at jo flere muligheter man kjenner til, jo flere vil nok kunne ønske at de kan bruke disse mulighetene. Men ønsket er ikke alltid basert på kunnskap om konsekvenser, derfor er det viktig at helsepersonell foretar vurderingen i hvert enkelt tilfelle. Jeg synes også det blir veldig arrogant av enkelte å påstå at fordi DE har født uten epidural, keisersnitt etc, så bør andre kvinner klare det samme. Fødsler er veldig individuelle, noen føder på badegulvet etter kort tid med rier, noen ligger flere døgn på sykehuset, noen revner så det suser og ville dødd om de hadde født hjemme, noen velger hjemmefødsler, noen må ha keisersnitt osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i tanken bak innlegget som TS skrev, men hvem vil vel ha vondt? Og de harde fødslene skal man ihvertfall ikke dømme for at kvinnene velger bedøvelser osv.

Det er mindre dødfødsler osv idag mot i gamle dager, og mor har det bedre. Nettopp fordi man bruker medisiner underveis. Veldig viktig at man tar det individuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Har aldri sagt at det ikke finnes, jeg mener bare at et stort antall av de som griner seg til keisersnitt ikke har ordentlig angst, men er redde for litt smerte, og tror selv at det er angst.

Jeg er for egenandel på keisersnitt uten noen medisinsk grunn - da tror jeg dette antallet, og ikke minst ressursbruken på sykehusene hadde endret seg litt.

Hva pokker vet du om det? Man får ikke keisersnitt pga ingenting. Det skal mye til for å få det, så jeg tror de fleste som du påstår griner seg til ks fordi de er litt sånn redde for vondt, jeg tror faktisk at disse har ekte angst. Du kan ikke vite hva andre har angst for eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...