Gå til innhold

Pysete fødende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop28

Jeg kan tenke meg at mange ikke er enig med meg i min påstand, men jeg synes fødende damer er blitt extremt pysete. Ja , det er vondt og det er normalt. Jeg har venninner som har valgt keisersnitt, kun for at de er redd smerter.

Trenden går mot at en fødsel skal være smertefri.. ved bruk av epidural og/eller keisersnitt. Vi er bygget for å tåle dette, og all forskning tilsier at barn og mor har best av en naturlig fødsel....

Så kjære medsøstre, jeg synes mange i dag er forferdelig pinglete. Kvinner har født barn i 1000-vis av år.

og ja, jeg har 3 barn selv

Det å være redd for smerter er også naturlig og det å være redd er ikke en motesak.

Det å kalle gravide for pyser hjelper dem ikke akkurat med sin fødselsangst. Håper ikke du jobber som jordmor for om jeg skulle født hadde jeg styrt laaaangt unna deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop28

Alle prosessene som blir satt i gang under en fødsel er helt normale og alle har sin oppgave og formål.

Dette forstyrrer man ved ks og epidural.

Nå er det så vanlig med alt det her at om 20 så blir man nok forskrekket om noen fortsatt føder naturlig.

Fødselen blir naturlig selv om man bruker smertelindring. Jeg har hørt om fødende som faktisk ble anbefalt av de på sykehuset å ta epidural slik at hun fikk slappe av og samle krefter før selve fødselen settes igang. Mange har jo flere timer kanskje døgn med rier før selve fødselen starter.

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"gjest": Nei, men da kan du snurpe igjen smella di ;) For da har du iallefall ikke noe grunnlag for å kalle andre pysete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Her er det bare en ting å si. Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på..

Det ts glemmer å tenke på at for tusen år siden var det mange kvinner som døde i barsel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ts glemmer å tenke på at for tusen år siden var det mange kvinner som døde i barsel

Stemmer. Og det er jo fortsatt mange flere kvinner i utviklingsland som dør under/rett etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Du aner ikke hva nabokvinnen din hadde av smerter under sin fødsel, ei heller om mine smerter under min fødsel.

Jeg er enig i at det er tåpelig å bestille keisersnitt på forhånd fordi man er redd for smerter eller fordi man er redd for å ødelegge underlivet. Men når det er sagt, så er epidural et middel som brukes når mor er så sliten at hun ikke klarer å presse lengre. Det kan være farlig for barnet og moren om moren ikke klarer å presse ut ungen, ergo er epidural noe av det beste som finnes innen fødselsanalgetica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest "gjest"

Jeg kjenner en dame som ble lam av epidural under fødsel. Ikke i helvete heller om jge skal ha det hvis jeg skal føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner ikke hva nabokvinnen din hadde av smerter under sin fødsel, ei heller om mine smerter under min fødsel.

Jeg er enig i at det er tåpelig å bestille keisersnitt på forhånd fordi man er redd for smerter eller fordi man er redd for å ødelegge underlivet. Men når det er sagt, så er epidural et middel som brukes når mor er så sliten at hun ikke klarer å presse lengre. Det kan være farlig for barnet og moren om moren ikke klarer å presse ut ungen, ergo er epidural noe av det beste som finnes innen fødselsanalgetica.

Jeg trodde ikke at epidural var noe som først og fremst ble brukt under pressing? De fleste får jo det mens de holder på med åpningsriene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg kjenner en dame som ble lam av epidural under fødsel. Ikke i helvete heller om jge skal ha det hvis jeg skal føde.

Ja men er det ikke et greit at man har mulighet til å velge. Du vil ikke ha epidural men andre vil ha. Hva bryr det deg hva andre velger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Jeg trodde ikke at epidural var noe som først og fremst ble brukt under pressing? De fleste får jo det mens de holder på med åpningsriene.

Nei, det er kanskje ikke det. My mistake. Men mine pressrier begynte iallefall minutter etter at jeg fikk satt inn epiduralen.

Du har helt rett i at epidural hovedsakelig settes under åpningsriene.

Men uansett, epidural fungerer slik at mor får slappet mer av og er bedre istand til å føde ut ungen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....Man vet jo ikke om man er istand til å presse ut ungen sin før man har prøvd å presse ut ungen?

Man henter frem krefter man ikke ante at man var i besittelse av. Ganske utrolig.

Og det føles himmelsk etterpå! :goodbye:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Hmmm....Man vet jo ikke om man er istand til å presse ut ungen sin før man har prøvd å presse ut ungen?

Man henter frem krefter man ikke ante at man var i besittelse av. Ganske utrolig.

Og det føles himmelsk etterpå! :goodbye:

De fleste er i stand til det. Vi er også i stand til å bli helt syre over eller bli utsatt for grov tortur.

En fødsel føles himmelsk ut etterpå enten man har fått epidural eller ikke. Jeg hadde epidural (som ble veeeeeldig forsinket, men den kom til slutt, heldigvis!), og tro du meg, man blir ikke fullstendig bedøvd. Utpresninga var noe av det vondeste jeg har vært borti.

En fødsel er akkurat lik, både med og uten epidural, utenom at det mest sannsynlig gjør litt mindre vondt med epidural.

Dessuten så er det noen ganger jordmødre, altså profesjonelle, som anbefaler epidural (som i mitt tilfelle der jeg egentlig ikke ville ha en dritt, ikke lystgass engang!), og de er vel strengt tatt bedre rustet enn deg og meg til å se hvilke mennesker som trenger og hvem som ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå gjennom en fødsel er noe man må tåle hvis man vil ha barn.

Ja, jeg skjønner at mange er redde for fødselen, det var jeg også - men jeg har en følelse av at det er en del som overdriver den "angsten" sin en del, for å slippe unna med de de tror er den enkleste utveien.

Hva med dem som egentlig ikke "ville" ha barn, men ble uplanlagt gravid? Ja, jeg vet at det er en risiko med å ha sex selv om man bruker prevensjon, men jeg tror virkelig at det finnes mennesker med fødselsangst. En av grunnene til at jeg ALDRI skulle ha barn var pga fødselen. Da jeg fant ut at jeg var gravid(etter å ha gått på prevensjon selvfølgelig) gråt jeg HVER eneste dag og hadde helt vondt i hjertet pga jeg gruet meg sånn til fødselen. Jeg tenkte på det 24/7 i døgnet og det var helt grusomt. Hadde det ikke vært for KG, legen min, jordmor og KK hadde jeg nok aldri kommet meg over det. Så jeg tror det finnes mennesker med fødselsangst, jo...eller som du kaller det: "angst".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg tror det finnes mennesker med fødselsangst, jo...eller som du kaller det: "angst".

Har aldri sagt at det ikke finnes, jeg mener bare at et stort antall av de som griner seg til keisersnitt ikke har ordentlig angst, men er redde for litt smerte, og tror selv at det er angst.

Jeg er for egenandel på keisersnitt uten noen medisinsk grunn - da tror jeg dette antallet, og ikke minst ressursbruken på sykehusene hadde endret seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte ufrivillig uten smertestillende og det er noe jeg aldri gjør igjen. 45 minutter fra 4 cm til 10 er ikke noe jeg unner min værste fiende en gang! Fint for deg at du har hatt 3 fødsler hvor du var urkvinnen, men ærlig talt. La nå folk få bestemme selv! Man er ikke pysete om man velger smertelindring, man har kanskje selvinnsikt? Jeg ønsket meg alt jeg kunne av smertelindring fordi jeg var sikker på at jeg kom til å bli et superfødemonster. Siden ting gikk så latterlig fort så hadde jeg ikke tid eller krefter til å bli noe monster, men jeg er fortsatt helt sikker på at hadde jeg hatt et normalt fødselsforløp hvor jeg hadde fått kjenne på hver eneste ri, istedet for å ha en sammenhengene ri i 2 timer, så ville det nok vært hyggelig både for meg selv, min mann og min jordmor om jeg hadde vært smertelindret. Det er umulig å føde smertefritt uansett, men lindret er en mulighet og den burde man ha retten til å velge uten andres meninger!

amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og btw. Jeg klarer ikke en gang tanken på å bli gravid igjen på grunn av smertene jeg opplevde forrige gang. under og etter fødsel. Så om jeg nå skulle blitt gravid igjen, VET jeg at jeg hadde utviklet en fantastisk, fanatisk sterk fødselsangst som jeg hadde trengt uhorvelige mengder med hjelp for å komme meg gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HunterLady

Jeg fødte ufrivillig uten smertestillende og det er noe jeg aldri gjør igjen. 45 minutter fra 4 cm til 10 er ikke noe jeg unner min værste fiende en gang! Fint for deg at du har hatt 3 fødsler hvor du var urkvinnen, men ærlig talt. La nå folk få bestemme selv! Man er ikke pysete om man velger smertelindring, man har kanskje selvinnsikt? Jeg ønsket meg alt jeg kunne av smertelindring fordi jeg var sikker på at jeg kom til å bli et superfødemonster. Siden ting gikk så latterlig fort så hadde jeg ikke tid eller krefter til å bli noe monster, men jeg er fortsatt helt sikker på at hadde jeg hatt et normalt fødselsforløp hvor jeg hadde fått kjenne på hver eneste ri, istedet for å ha en sammenhengene ri i 2 timer, så ville det nok vært hyggelig både for meg selv, min mann og min jordmor om jeg hadde vært smertelindret. Det er umulig å føde smertefritt uansett, men lindret er en mulighet og den burde man ha retten til å velge uten andres meninger!

amen!

Stakkars deg! Mine cm fra 4-10 varte i 2,5 timer. Dette var uten bedøvelse, siden epiduralen min var noe så inni helvetes forsinka.

Det er det verste jeg har vært med på og jeg var 100% sikker på at jeg kom til å dø. Jeg lå å gråt, ba til Gud og jesus og hele pakka, kjefta på den stakkars jordmora og klarte såvidt å puste. Lysgassen var ubrukelig siden jeg aldri hadde pauser mellom riene, og jeg fikk ikke til å puste dypt nok til at den lot seg virke.

Jordmora mi var på tur ut for å hente morfin til meg, men akkurat idet hun gjorde det så kom anestesilegen.

Og helt enig med deg, det er umulig å føde smertefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hvordan da?

Jeg er ikke den som er naiv og tror det her er en dans på roser.

Du er strengt tatt ganske naiv når du tror at du ikke er i stand til å få smertesjokk under fødselen. Man kan aldri forberede seg på smertene ved en fødsel, bare at det er fryktelig vondt. Selv om du innbiller deg selv at du er tøff og skal takle det, er det langt fra sikkert at du gjør det.

Jeg er mektig imponert over folk som ikke har født enda, men allikevel kan fortelle andre hvordan det er...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mektig imponert over folk som ikke har født enda, men allikevel kan fortelle andre hvordan det er...

+1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å understreke hvor forskjellige fødsler kan være, kan jeg fortelle om min kjære venninne. Hun kjente det var "noe annerledes", men ikke ubehagelig eller vondt - så de hadde faktisk middagsgjester den ettermiddagen. Gjestene dro i 20-tiden på kvelden og straks etter oppdaget hun at det kom ut litt fostervann da han var en tur på badet. De bor nære sykehuset og tok en tur dit, for sjekk, men hun hadde ikke en fødsel i tankene enda, for da ville hun jo hatt smerter trodde hun. Min venninne var fortsatt rolig og uten smerter, bare en svakt ubehagelig litt pressende følelse. En jordmor under opplæring undersøkte henne og satte opp store øyne. Hun mente min venninne hadde 8 cm åpning, men stolte ikke på seg selv pga at min venninne ikke hadde vondt. En annen jordmor kom og konstanterte at dette var rett. 1 time etter det ca kl 22, skled babyen pent og pyntlig ut etter et par press - uten noe revning. Hun var knapt øm i underlivet etterpå, kjente seg litt støl nedentil men var på sykkelen etter få dager :overrasket:

Man skjønner jo godt at hun klarte seg uten smertestillende, men min kjære kollega som var så utmattet etter nesten 2 døgn med rier at hun ikke klarte å presse når den tid kom, og ungen ble tatt med keisersnitt, hadde utvilsomt hatt god effekt av smertestillende underveis, så hun hadde hatt litt krefter igjen til å presse siste biten.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...