Gå til innhold

Pysete fødende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å gå gjennom en fødsel er noe man må tåle hvis man vil ha barn.

Ja, jeg skjønner at mange er redde for fødselen, det var jeg også - men jeg har en følelse av at det er en del som overdriver den "angsten" sin en del, for å slippe unna med de de tror er den enkleste utveien.

Men kjære vene, man vet jo ikke hva man går til! At det er vondt ja, men hvor vondt kan man ikke forestille seg. I 2011 man heldigvis ikke bare tåle en fødsel uten hjelpemidler, selv om man vil ha barn.

Og den følelsen din er bare en følelse. Jeg tror ikke mange prøver å slippe unna noe som helst.

Nei. Hvordan da?

Jeg er ikke den som er naiv og tror det her er en dans på roser.

Sorry mac, men da aner ikke du hva du snakker om, og du vet ikke hvordan du kommer til å reagere på ekstreme smerter. Ingen her tror det skal være noen dans på roser, for et idiotisk utsagn. Men hvis man kan få smertestillende som gjør "torturen" litt mer levelig, så synes jeg det er helt greit. Man blir ikke smertefri vanligvis, men epidural skal ta toppen av riene slik at man klarer seg bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HunterLady

Jeg vet hvordan jeg reagerer på sterke smerter. Jeg holder de ut.

Har du barn, kjære gjest?

For jeg hadde nemlig akkurat lik innstilling som deg før jeg hadde født og hadde mest sannsynlig skrevet akkurat det samme som du gjør her om jeg ikke var mor. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får jo faktisk dødsangst under fødselen, fordi det er ulikt alt annet de noen gang har vært med på. Dødsangst + sterke smerter føles for noen uoverkommelig. Da syns jeg ikke at noen burde hinte til at man er mye flinkere hvis man klarer seg uten smertelindring. Høres jo ut som noen mener ungen nesten er mer verdt hvis de fikk den ut på "naturlig" vis. Det er vel et like stort mirakel uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

Har du barn, kjære gjest?

For jeg hadde nemlig akkurat lik innstilling som deg før jeg hadde født og hadde mest sannsynlig skrevet akkurat det samme som du gjør her om jeg ikke var mor. ;)

hun har ikke barn og aner ikke hva hun snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hvorfor det er vits i å ha mest mulig ondt, når du kan slippe! Og ja, jeg harfødt, grudde meg som ett helvete før første gang og gruer meg som ett helvete til neste gang!! Om jeg er en pyse fordet, det kunnefaktisk ikke brydd meg mindre. Jeg liker ikke å ha ondt, det er ikke noe jeg oppsøker eller gleder meg til, uansett hva smerte det gjelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en dame som ble lam av epidural under fødsel. Ikke i helvete heller om jge skal ha det hvis jeg skal føde.

Jeg kjenner en dame som datt ned trappa og ble lam, ergo jeg skal aldri gå i en trapp igjen. :ironi:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Jeg vet ingenting om hvordan andre har opplevd fødselen, jeg kan ikke forestille meg smerten, da smerte er noe vi føler der og da. Så, det blir vel litt drøyt å si at "Daaakaars gravide, dere er så pysete som må få smertestillende."

Jeg har ikke født enda, dette er første fødselen jeg skal gjennom, og jeg vet ikke hvordan det kommer til å være, jeg kan ikke forestille meg smerten. Jeg vet at kroppen min er forberedt på fødselen og jeg prøver å være så positiv innstilt som mulig frem til fødselen, slik at jeg ikke får panikk under fødselen (dog, ingen garanti at det ikke skjer). I tillegg vil jeg prøve uten epidural, men jeg kan ikke si at jeg ikke kommer til å benytte meg av epiduralen, rett og slett fordi jeg ikke vet hva som skjer en 4 uker frem i tid. Men, en ting ingen av dere kan vite, er hvor vondt dette vil gjøre for meg, akkurat som jeg ikke vet hvor vondt det var for dere eller vil være for dere. For alt jeg vet, så kan jeg få utrolig sterke smerter under fødsel, eller ingen. Vi er forskjellige, og det burde da respekteres. :filer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke rote meg inn i keisersnittdebatten her, men til alle de som bruker "naturlig"-argumentet. Ja, naturen har skapt oss slik at vi reproduserer oss ved å føde. Men det finnes ikke en default kvinnekropp. Vi er alle skapt forskjelling, noen med for trangt bekken, andre får dårlige rier, noen er superfødemaskiner. Å generalisere utifra egne erfaringer er respektløst. Jeg er enig i at økende keisersnittrater er bekymringsfullt, uten at jeg vil kritisere enkeltpersoner på det grunnlaget. Det kan være utallige grunner til at folk får/må ta keisersnitt, og jeg har ikke krav på å få vite det. Jeg har selv ikke tatt keisersnitt, men er en av de som trolig ville ha dødd i barsel hadde jeg vokst opp på samme sted rundt 1850.

Slike medisinske forhold som det var der og da, er det fortsatt mange steder i verden. I land der så og si alle fødsler foregår på "naturlig" vis, er det en vært stor forekomst av alvorlige fødselskader, som for eksempel fistula. Smerter, lukt, skam og utstøtthet er en stor del av over millionvis av afrikanske kvinners liv. For alle det går bra med når de føder "naturlig", er det svært mange det absolutt ikke går bra med. Mødredødeligheten er svært høy, og overlever man, er sjansen stor for skader.

Derfor synes jeg at de som kjører naturlig-argumentet synes jeg bør moderere seg litt. Skal vi tenke "naturlig" når det gjelder andre tilstander også? Benbrudd? Kreft? Og så videre.

Endret av ashera
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, man vet jo ikke hva man går til! At det er vondt ja, men hvor vondt kan man ikke forestille seg. I 2011 man heldigvis ikke bare tåle en fødsel uten hjelpemidler, selv om man vil ha barn.

Og den følelsen din er bare en følelse. Jeg tror ikke mange prøver å slippe unna noe som helst.

Jeg har da ikke sagt noe vondt om de som velger hjelpemidler som smertestillende, tvert i mot så skrev jeg faktisk at det var opp til hver enkelt!

Men at jeg personlig ikke ville anbefalt epidural fordi jeg selv har fått en kronisk ryggskade etter epiduralen, som gjør at jeg har store smerter hver eneste dag og må ha hjelp til veldig mye.

Og dessuten VET jeg om ganske mange som setter seg ned og griner litt for å få keisersnitt fordi de ikke har lyst til å føde. Noen bruker til og med argumenter som at de ikke har lyst til å bli "slappe" der nede. Det blir for drøyt.

Ekte fødselsangst eksisterer, joda - men det er nok ganske mange av disse unødvendige keisersnitt som utføres rundt omkring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ytret ønske til jordmor om keisersnitt nå fordi jeg hadde en totalruptur under første fødsel. Etter ukentlige besøk hos fysio har jeg jo trent opp muskulaturen igjen men jeg var meget redd for å revne igjen. Det ble blankt avvist (ble ikke henvist) men det ble skrevet i svangerskapspapirene slik at jeg under den siste fødselen min ble klippet opp istedet for å revne. Jeg har ikke tenkt å føde flere barn iallefall, og siden jeg ikke får keisersnitt så sier jeg meg ferdig med barneproduksjonen..

Jeg vet ikke av noen som har fått innvilget keisersnitt uten runn iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Jeg ytret ønske til jordmor om keisersnitt nå fordi jeg hadde en totalruptur under første fødsel. Etter ukentlige besøk hos fysio har jeg jo trent opp muskulaturen igjen men jeg var meget redd for å revne igjen. Det ble blankt avvist (ble ikke henvist) men det ble skrevet i svangerskapspapirene slik at jeg under den siste fødselen min ble klippet opp istedet for å revne. Jeg har ikke tenkt å føde flere barn iallefall, og siden jeg ikke får keisersnitt så sier jeg meg ferdig med barneproduksjonen..

Jeg vet ikke av noen som har fått innvilget keisersnitt uten runn iallefall.

Huffda. Hørtes grusomt ut. :(

Angående gode grunner. Veel.. Jeg vet om flere som har fått keisersnitt grunnet "fødselsangst". Jeg forstår at noen har reell angst, men en del av de er nok ikke så redde, de synes bare det høres lettere ut, noe det jo overhodet egentlig ikke er, men men.

Jeg hadde en ganske grusom fødselsopplevelse og min jordmor som fulgte meg opp i svangerskapet på helsestasjonen sa at jeg neste gang kunne få keisersnitt når jeg sa at jeg ikke ønsket meg flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her:

Jeg har tydeligvis provosert endel med min mening. Og å sammenligne min meningsytring med kvinner i utviklingsland uten noen som helst slags form for helsehjelp under fødselen er rimelig far out.

Ingen er verdensmester på fødsler, alle er unike. Og alle skal selvfølgelig ha hjelp ved medisinske komplikasjoner.

Mitt inntrykk er at fødsler helst skal være smertefri fantastisk opplevelse, akompagnert av favorittmusikken og duftlys...

Det er det IKKE..... en fødsle er ikke en fantastisk opplevelse. Det er helt jævlig.

Men å møte blikket til sitt barn for første gang, og å holder barnet for første gang DET er en fantastisk opplevelse.

Og fremdeles så mener jeg at kvinner som velger keisersnitt fremfor normal fødsel er pysete, såfremt det ikke er medisinske komplikasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her:

Jeg har tydeligvis provosert endel med min mening. Og å sammenligne min meningsytring med kvinner i utviklingsland uten noen som helst slags form for helsehjelp under fødselen er rimelig far out.

Ingen er verdensmester på fødsler, alle er unike. Og alle skal selvfølgelig ha hjelp ved medisinske komplikasjoner.

Mitt inntrykk er at fødsler helst skal være smertefri fantastisk opplevelse, akompagnert av favorittmusikken og duftlys...

Det er det IKKE..... en fødsle er ikke en fantastisk opplevelse. Det er helt jævlig.

Skjønner ikke hvor du har fått dette inntrykket fra. Jeg har aldri verken møtt eller hørt om en person som innbiller seg at fødsler skal være smertefrie og vidunderlige. Tvert imot, de fleste regnet med at fødselen kom til å bli det mest smertefulle de opplevde her i livet.

Men å møte blikket til sitt barn for første gang, og å holder barnet for første gang DET er en fantastisk opplevelse.

Det var ikke min opplevelse i det hele tatt, men det betyr ikke at jeg tror at min opplevelse er den samme som andre har hatt.

Og fremdeles så mener jeg at kvinner som velger keisersnitt fremfor normal fødsel er pysete, såfremt det ikke er medisinske komplikasjoner.

Deg om det, men da må jeg si at du virker veldig sneversynt og dømmende. Ikke akkurat noen god egenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hvorfor det er vits i å ha mest mulig ondt, når du kan slippe! Og ja, jeg harfødt, grudde meg som ett helvete før første gang og gruer meg som ett helvete til neste gang!! Om jeg er en pyse fordet, det kunnefaktisk ikke brydd meg mindre. Jeg liker ikke å ha ondt, det er ikke noe jeg oppsøker eller gleder meg til, uansett hva smerte det gjelder!

Det er vel ingen som gleder seg til det, men man holder det ut allikevel. Og ja, jeg har født to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel ingen som gleder seg til det, men man holder det ut allikevel. Og ja, jeg har født to.

Hvorfor skal man på død og liv holde det ut når det finnes smertelindring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Hvorfor skal man på død og liv holde det ut når det finnes smertelindring?

Fordi de tror det er status. "Jeg revna OG fødte en 5 kg stor gutt, UTEN smertelindring! Yay for me!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det så enorm stor forskjell på fødsler. Første fødselen min var helt jævlig, holdt på å ende med hastekeisersnitt, og jordmor sa etterpå att fødselen min var helt for jævlig.

Dette ga meg fødselsangst, men ønsket jo ikke keisernitt neste gang heller. Men fikk god hjelp på sykehuset til å behandle fødselsangsten. Neste fødsel var en drøm, og der sa jordmor att jeg var skapt til å føde. Så jeg vet virkelig hvor forskjellig en fødsel kan være.

Og jeg tror sykehusene har blitt flinke til å behandle føselsangst. Jeg fikk ihvertfall så utrolig god hjelp. Fikk også flere omvisninger på føden, ene gangen var vi der i flere timer. Så jeg kan virkelig ikke få skryte nok av de. Og keisersnitt er heller ikke lett å få igjennom, det er jo virkelig siste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keisersnitt er ingen dans på roser, voldsomt vondt i lang tid etterpå og selvfølgelig en risiko slik som alle andre operasjoner.

Ja, jeg hadde keisersnitt pga medisinske årsaker, men jeg syns ikke folk som "velger det" pga fødselsangst heller kan kalles pysete. Som sagt, det er ikke bare bare med ks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...