Gå til innhold

Pysete fødende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan tenke meg at mange ikke er enig med meg i min påstand, men jeg synes fødende damer er blitt extremt pysete. Ja , det er vondt og det er normalt. Jeg har venninner som har valgt keisersnitt, kun for at de er redd smerter.

Trenden går mot at en fødsel skal være smertefri.. ved bruk av epidural og/eller keisersnitt. Vi er bygget for å tåle dette, og all forskning tilsier at barn og mor har best av en naturlig fødsel....

Så kjære medsøstre, jeg synes mange i dag er forferdelig pinglete. Kvinner har født barn i 1000-vis av år.

og ja, jeg har 3 barn selv

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Høne Pøne

Fint for deg.

Er desverre ikke alle som har hatt det like lett.

Hva vet du om andre kvinners opplevelse av en fødsel?

Du skal være litt forsiktig med slike påstander om hva som er rett og galt, jeg vet ikke om du kanskje er et slags supermenneske som vet hva alle andre føler?

Og hva i all verden er galt med smertelindring så mor får slappe litt mer av og får roet seg, når det faktisk er tilgjengelig OG det er ufarlig både for mor og barn? Hvis ikke hadde de ikke tatt det i bruk.

Makan.

Skjønner godt du er AnonymBruker nå.

Endret av Høne Pøne
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå velger ikke de fleste keisersnitt, og det er heller ikke mulighet for å velge det bare "fordi man er redd for smerter". En operasjon i magen vil heller aldri bli smertefri, selv om man ikke kjenner selve inngrepet. Og ang epidural så skjønner jeg godt at folk velger det om de er redd for smertene, hva er egentlig problemet så lenge det tilbys og er uten risiko for barnet? Ja, epidural har bivirkninger, og det er derfor jeg selv har tatt et valg om å unngå det så langt det er mulig, men for de fleste går vel fødselen helt greit selv med epidural.

Jeg er heldig og har hatt en naturlig ro ift fødsel helt siden jeg ble gravid første gang. Fikk også en fantastisk fødsel uten bedøvelse første gang, og håper det går greit med nr 2 også, men jeg skjønner da godt at andre er redde og kvier seg for noe som mange omtaler som det verste de har opplevd. Selvfølgelig kan jeg også bli litt oppgitt av å høre om gravide som SKAL ha keisersnitt samme hva, uten å ha satt seg inn i verken hva det ene eller det andre alternativet innebærer, men dette gjelder vel et utrolig lite mindretall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis enig. Der kvinnen ikke har født før, men "krever" keisersnitt syns jeg blir tåpelig. En fødsel er en av tinga som inngår i det å få barn, man får hvertfall prøve!! Skjønner selvsag de som har blitt utsatt for seksuelle overgrep, kjønnslemlestelse ol. men de som bare er livredd fordi de har hørt at det er helt jævlig syns jeg blir for dumt. Det er ingen menneskerett å få barn. Det er jo mange som gjerne vil føde vaginalt, men ikke kan av ulike grunner. Jeg har termin i oktober og er redd jeg ikke kan føde naturlig pga stor unge og smalt bekken. Tenk hva jeg går glipp av ved keisersnitt!!

Men jeg forstår de som faktisk har hatt en vond fødselsopplevelse de ikke glemmer og vil ha keisersnitt med neste barn. De har jo faktisk prøvd!

Smertestillende som ikke er til skade for barnet må da være opp til hver enkelt, og så lenge det er tilgjengelig ser jeg ikke problemet. Må jo være greit å gjøre fødselen så grei som mulig, så en vil gjennomgå en vaginal fødsel med neste barn også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

applaus for deg

Jeg forventer ikke stående ovasjoner for å ha født barn. Poenget mitt er at jeg synes vi har beveget oss svært langt fra det naturlige. 19% av alle fødsler i Norge blir gjort ved keisersnitt. Mange sikkert p.g.a komplikasjoner, men trenden er økende i flg. legeforeningen.

M.h.t alle andres fødselsopplevelse, så kan jeg selvfølgelig ikke vite noe om det. Men jeg vet at kvinekroppen er designet for å tåle en normal fødsel

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan tenke meg at mange ikke er enig med meg i min påstand, men jeg synes fødende damer er blitt extremt pysete. Ja , det er vondt og det er normalt. Jeg har venninner som har valgt keisersnitt, kun for at de er redd smerter.

Trenden går mot at en fødsel skal være smertefri.. ved bruk av epidural og/eller keisersnitt. Vi er bygget for å tåle dette, og all forskning tilsier at barn og mor har best av en naturlig fødsel....

Så kjære medsøstre, jeg synes mange i dag er forferdelig pinglete. Kvinner har født barn i 1000-vis av år.

og ja, jeg har 3 barn selv

Det er ikke bare å "velge" keisersnitt, så det høres rart ut..

Jeg synes trenden er helt motsatt. Nå er det super-in å føde uten smertelindring, feks på ABC og lignende tilbud.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal føde uten smertestillende heller jeg da. Nå har jeg hatt to fødsler hvor jeg ikke rakk smertestillende, men hadde jeg hatt tilbudet så ser jeg ingen grunn til å si nei så lenge det ikke er skadelig for barn eller mor?

Det er jo helt vanlig å få smertelindring mot andre vonde ting på sykehuset. Det hendte sikkert at man fikk kompliserte brudd for 1000 år siden også og klarte seg uten smertestillende? Mange som setter spørsmålstegn ved at man får smertelindring for det nå?

Jeg tror kanskje at mange flere sliter med fødselsangst enn før pga at de leser for mye om skrekkfødsler bl.a her inne.

Det er ikke enkelt å bare velge seg keisersnitt heller...man må ha god grunn! (+ jeg har vanskelig for å se at det skal være en lettvint løsning...det er jo tross alt en operasjon)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kun lest hovedinnlegget. Jeg gikk gjennom 2 fødsler uten smertestillende hvor den ene var i 2 døgn og den andre på knappe 6 timer. Stor forskjell. Vi opplever en fødsel helt forskjellig og hvor smertesenteret sitter. Det å hevde at fødende er pyser er ganske drøyt. Man takler smerte veldig forskjellig. Jeg har en ekstremt høy smerteterskel (heldigvis) og tok valget at jeg ikke skulle ha smertestillende. Men søren heller. ALL RESPEKT til de som velger smertestillende. De skal ikke gå gjennom en fødsel hvor de har angst for smerter.

Og for de som tror at Keisersnitt er en easy way out. Les litt heller. De som har keisersnitt sitter mange ganger med smerter enn oss som har født vaginalt. Det er et inngrep og en operasjon. Det tar lenger tid å hente seg inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig i forhold til keisersnitt. Kostnadene for samfunnet er såpass store at det helst bør være en medisinsk grunn til å gjennomføre en slik operasjon.

Når det gjelder smertelindring ser jeg ikke problemet. Tidligere fikk man en kjepp i kjeften og en støyt sprit når man skulle amputere f.eks. Skulle dette gjeninnføres, siden det er mer naturlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle prosessene som blir satt i gang under en fødsel er helt normale og alle har sin oppgave og formål.

Dette forstyrrer man ved ks og epidural.

Nå er det så vanlig med alt det her at om 20 så blir man nok forskrekket om noen fortsatt føder naturlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes trenden er helt motsatt. Nå er det super-in å føde uten smertelindring, feks på ABC og lignende tilbud.

Så fryktelig super-in er det (desverre) ikke, det finnes vel bare tre enheter i hele landet som tilbyr noe slikt. I Oslo så la de ned Føderiket siden for få søkte seg dit (de hadde rundt 200 fødsler i året i løpet av de 4 årene de eksisterte), og på ABC tar i mot kun 600 av ca 10.000 fødsler i Oslo-regionen. I Bergen føder dog 30% på Storken og i Stavanger ca 10% på Fødeloftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan synes-pynes til du blir blå og får stå.

Men at man gjorde det sånn eller slik før i tiden er inget argument for at det skal gjøres slik nå.

Kroppen er laget for så mye rart. Tviler på at du oppfyller alle kroppens hensikter, så hvorfor i alle dager henge deg opp i hvordan andre vil ha smertelindring.

For min del, fyll på! Jeg vil ha bedøvelse hos tannlegen, ibux når jeg har vont i hodet og full pakke på føden!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gjerne lide deg igjennom fødslene fordi du vil ha det "naturlig", men det er ikke noe galt i å ønske seg smertelindring. Tar du ikke hodepinetabletter og bedøvelse hos legen heller? Begge smertene kommer jo av naturlige årsaker, det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan synes-pynes til du blir blå og får stå.

Men at man gjorde det sånn eller slik før i tiden er inget argument for at det skal gjøres slik nå.

Kroppen er laget for så mye rart. Tviler på at du oppfyller alle kroppens hensikter, så hvorfor i alle dager henge deg opp i hvordan andre vil ha smertelindring.

For min del, fyll på! Jeg vil ha bedøvelse hos tannlegen, ibux når jeg har vont i hodet og full pakke på føden!

Nettopp, du er en "slik en".

Du får faktisk vondt i hodet for en grunn. Det er kroppen som snakker til deg for å fortelle deg hva den trenger mer av eller mindre av noe annet.

Jeg er så glad for at jeg ikke er en "slik" som deg. Og det skal heller ikke mine barn bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne lide deg igjennom fødslene fordi du vil ha det "naturlig", men det er ikke noe galt i å ønske seg smertelindring. Tar du ikke hodepinetabletter og bedøvelse hos legen heller? Begge smertene kommer jo av naturlige årsaker, det også.

Det er forskjell på naturlige prosesser og brekte bein.

Mye bra info og kunnskap klar der ute om du orker å bli litt mer opplyst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fint for deg.

Er desverre ikke alle som har hatt det like lett.

Hva vet du om andre kvinners opplevelse av en fødsel?

Du skal være litt forsiktig med slike påstander om hva som er rett og galt, jeg vet ikke om du kanskje er et slags supermenneske som vet hva alle andre føler?

Og hva i all verden er galt med smertelindring så mor får slappe litt mer av og får roet seg, når det faktisk er tilgjengelig OG det er ufarlig både for mor og barn? Hvis ikke hadde de ikke tatt det i bruk.

Makan.

Skjønner godt du er AnonymBruker nå.

Det forskes på dette om epidural er "ufarlig" for barnet, og det viser seg at det blant annet kan svekke psyken og pågangskraften til barnet som blir født. Har ingen kilder å vise til, kun min mor som er traumeterapeut og holder på med en master i psykisk helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kvinner er istand til å føde uten smertestillende.

Man må iallefall våge å tro dette selv, og stole på kroppen sin. Den skiller ut mengder med egne smertestillende hormoner når fødselen tar seg opp.

Å ligge i vann hjelper utrolig mye, likeså akupunktur. Det hjalp iallefall meg, og det ble en vond men likevel fin fødselsopplevelse der jeg følte at jeg var 100% " med" hele veien. :)

Jeg synes folk må gjøre som de lyster- ingen kritikk til de som bestemmer seg for f.eks epidural på forhånd. Gruer man seg så mye, er det sikkert den beste løsninga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB 15:19.

Yes!! Og ibux er medisin. Jeg verdsetter mye av hva den vidunderlige verden gir:) Når det er sagt, så:

Du har begrenset innvirkning på hvordan dine barn skal bli. Du er åpenbart "en slik en" som tror at dine barn er små kopier av deg selv. Det er de altså ikke, de er et produkt av dine og mannspersonen som har vært involvert sine gode og dårlige egenskaper, skjulte og åpenbare. I tillegg er de produkt av en annen tid og andre omgivelser. Du kan like gjerne få en som ruser seg som 11-åring. Men cannabis er jo en plante og dermed helt naturlig. Så da er vel deg også greit.

Jeg tror ikke de blir dårligere mennesker av at jeg mottar smertelindring under fødselen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det får være opp til hver enkelt om de ønsker smertestillende eller ikke. Jeg fødte uten første gang, og bestemte meg for å få epidural når nummer to ble født.

Den fungerte IKKE - og jeg endte opp med en ryggskade som jeg må slite med resten av livet - og enkelte dager trenger jeg faktisk hjelp til å kle på meg!

Så jeg vil aldri anbefale epidural til noen. Det går jo helt fint med de fleste, men jeg har hørt om MANGE som sliter med det samme som meg.

Når det gjelder keisersnitt så har jeg ingenting til overs for de som sutrer seg til å slippe unna fødselen pga "fødselsangst"

Sånne mennesker har jeg store problemer med å ta seriøst. Jeg var da også livredd for å føde, men det er jævlig unødvendig at staten og sykehusene skal bruke dobbelt så mye ressurser når det overhodet ikke er nødvendig. Det bør i det minste være en medisinsk grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...