Tornerosa Skrevet 14. september 2011 Forfatter #121 Del Skrevet 14. september 2011 Da var kontoen min tom. Det holdt til litt bensin. Så skulle jeg betale brød, gjær, mel og torsk, 48 kroner, - "ikke godkjent". Heldigvis hadde jeg en 50-lapp i lommeboka, min siste. Jadda. Ingen grunn til å henge med hodet. Jeg får låne av ungene, de har noen tusen hver. Og NAV-dama sa det jeg visste - jeg må låne i banken, toppe boliglånet mitt. Men først få ny takst, ikke for å få bedre rente, det får jeg nok ikke, men for å refinansiere, dvs. øke lånet en smule. Jeg mener, 50 000 mot 1.6 mill er jo et piss i havet. Nesten. I godt humør lell. I hovedsak fordi de fem barneaktivitetene jeg administrerer går så veldig bra. Og fordi jeg får så gode tilbakemeldinger fra foreldre som sier at ungene trives og synes det er gøy. Og fordi jeg sannsynligvis får startet opp to nye grupper før jul, eller rett etter. Goody, goody. Og capucchino med Bakeren - hyggelig. Han ER virkelig hyggelig. Jeg hadde lite lyst på forhånd, var minimalt motivert, men det ble mye bedre enn fryktet. MEN, han har sittet i bystyret til Frp. Det matcher ikke. Han har stemt to partier i hele sitt liv, Høyre og Frp. Men stemte ikke ved valget nå. Ting som ikke taler til hans fordel, for å si det forsiktig. Og så har han en slags relasjon til en annen dame som han møtte i sommer. Han driver og hjelper henne med kjøring og henting og ordning, dessuten litt festaktiviteter. Og nå skal de en uke til Tyrkia sammen, + med hennes barn. Ikke kjærester, sier han, og kommer aldri til å bli det. Så hva de holder på med da, det vet jeg ikke. Er ikke så viktig, heller. Men hun var fryktelig sjalu av seg, likte visst dårlig at han traff andre damer. Hun ringte mens vi satt der, han sa at han drakk en kakao på Solsiden, hun spurte med hvem, han sa at han kunne fortelle når han kom. Han skulle dit rett etterpå. Hun bare slang på røret. Han hadde antydet 12, men kom over 12.30. Han regnet med å bli kjølhalt. Høres ut som en hyggelig relasjon. (Og en litt dottete mann... ) Nuvel. Helt avslappet til det hele. Han pirrer meg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 14. september 2011 Forfatter #122 Del Skrevet 14. september 2011 2, 58 kroner på konto! Skal holde til den 20. september. Det blir en kul weekend, det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss O'Hara Skrevet 14. september 2011 #123 Del Skrevet 14. september 2011 Cappuccino, tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
attegløyma Skrevet 14. september 2011 #124 Del Skrevet 14. september 2011 Var eg deg så trur eg kanskje eg hadde toppa det lånet litt, sånn at eg hadde ein liten buffer, jaffal 20 000 meir enn eg trengte. Veit at med renter så blir det litt, men så er det jammen godt å ha litt i bakhand og då! Sånn til kjøleskapet ryk lzzm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 14. september 2011 Forfatter #125 Del Skrevet 14. september 2011 Cappuccino, tror jeg Haha, jegså det rett etter at jeg hadde skrevet det, men glemte å rette! Urk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 14. september 2011 Forfatter #126 Del Skrevet 14. september 2011 Var eg deg så trur eg kanskje eg hadde toppa det lånet litt, sånn at eg hadde ein liten buffer, jaffal 20 000 meir enn eg trengte. Veit at med renter så blir det litt, men så er det jammen godt å ha litt i bakhand og då! Sånn til kjøleskapet ryk lzzm. Ja, jeg har tenkt på det. Ikke sant det kan være lurt? Det burde ikke utgjøre stort ift de månedlige avdragene. NAV-dama foreslo også at jeg kunne be om et par måneder med avdragsfrihet, som et alternativ/tillegg. Det holder jo ikke med bare det, forsåvidt. Jeg har jo allerede kjøpt ny vaskemaskin, brukt, til 1500. I håp om at den er litt snillere med ullklær enn den nåværende, som har en tendens til å spise ull. Ikke betalt enda. Har også et inkassovarsel på husleie. Så ja, toppe er nok en god ting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 14. september 2011 Forfatter #127 Del Skrevet 14. september 2011 MEN, han har sittet i bystyret til Frp. Det matcher ikke. Han har stemt to partier i hele sitt liv, Høyre og Frp. Men stemte ikke ved valget nå. Ting som ikke taler til hans fordel, for å si det forsiktig. Eller kanskje det er nettopp dét det gjør. Ettersom han hadde tenkt å stemme Frp eller Høyre, lissom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss O'Hara Skrevet 14. september 2011 #128 Del Skrevet 14. september 2011 Men du trenger ikke flere avdrag lenger når du får inn pengene, da kan du betale det med en gang og være ferdig med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss O'Hara Skrevet 14. september 2011 #129 Del Skrevet 14. september 2011 Eller kanskje det er nettopp dét det gjør. Ettersom han hadde tenkt å stemme Frp eller Høyre, lissom. Utelukket, lett jeg tåler H, men ikke FrP Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
attegløyma Skrevet 14. september 2011 #130 Del Skrevet 14. september 2011 Frp e tørnåff lzzm. Eg hadde bedt om nok lån til å kvitte meg med absolutt all uteståande gjeld, og så hadde eg bedt om 12 mnd avdragsfritak, sånn at økonomien ikkje tar knekken på deg no når du ikkje tener så mykje som før. Banken vil ha pengane dine, så dei pleier vere kjekke med slikt. I alle fall når du alt ligg så godt an med lånet og er under 60%. Eg fekk avdragsfritak då eg tok master. Men stikk innom banken i morgon og få lånet pronto, så har du peng til helga. Det går om banken e kjekk og grei. Og så kan du ordne etter du har fått ny takst. Eller sjekk om det er mulig i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 14. september 2011 Forfatter #131 Del Skrevet 14. september 2011 Æsj, KG's server hang, og dermed forsvant det lange innlegget mitt. Men takk for innspill på pengefronten! Jeg kontakter banken i morgen, først pr. telefon. For banken med min kontaktperson ligger 8 mil unna. Og min kontaktperson er en venn/bekjent av min far... Kjekt å ha. Så ringer jeg datters venninnes far, i kveld, han er megler og har gitt meg takst før, for tre år siden. Han kan sikkert fikse ny takst omtrent på stående fot. Og en liten buffer. Høres vidunderlig ut. Så får jeg dessuten også betalt vaskemaskinen jeg skal kjøpe, samt betalt husleien jeg har fått inkassokrav på. OG buffer. At bakeren ikke har stemt, taler ikke til hans fordel. At han har vært tidligere politisk aktiv, retter dermed litt opp den balansen. Men partiet han var aktiv i, trekker igjen ned. Frp er turnoff, veldig enig. Jeg kan saktens plukke ut enkeltsaker hvor jeg mener at Frp har et ok syn, men legg sammen alle, og du får et verdi-, menneske- og samfunnssyn jeg ikke kan relatere til. Men han er ok, han er det. Foreløpig. Jeg spurte forresten om hvordan han hadde havnet hos baker'n, hvilken bakgrunn han har. Han har ingen bakgrunn, sier han. Det var tilfeldig at han havnet der. Jaha. Og så spurte jeg om hva han hadde gjort før. Mye forskjellig, sa han. Blant annet jobbet i bar. Og la til et "selvfølgelig", som om det er noe alle har gjort. Og, tenker jeg, dersom bartender er det første (og eneste) han trekker fram, virker det på meg som om det er dét han er mest fornøyd med, stolt over. Her lukter det litt av null utdanning, synes jeg. Men han virker oppgående. Kan selvfølgelig være oppegående til tross for kun videregående, for all del. Men blir litt...skeptisk. Må innrømme det. 10-åringens hornprosjekt er i full gang. Går bra foreløpig, hun er fornøyd. Sikkert mye fordi hun har en venninne her, som hjelper til. Blir mindre mas på a mor, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenPenelope Skrevet 14. september 2011 #132 Del Skrevet 14. september 2011 Frp er turnoff, veldig enig. Jeg kan saktens plukke ut enkeltsaker hvor jeg mener at Frp har et ok syn, men legg sammen alle, og du får et verdi-, menneske- og samfunnssyn jeg ikke kan relatere til. Skulle tro det var jeg som skrev, jo! Lykke til med bank og takst, jeg håper inderlig det ordner seg. Har ligget våken nok netter før, og lurt på hvordan ting skal gå, til at jeg kan relatere i stor grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 14. september 2011 #133 Del Skrevet 14. september 2011 Det viktigste først: Bakern! I mine øyne så er det mest negtive med ham at han faktisk har en annen kjæreste, og at han lyver om det til deg. Og at han sikkert lyver om deg til henne. Hun han er sammen med er åpenbart ikke Kvinnen med stor K for ham, han er ikke stupforelska, og kanskje han syns du er penere, men han har likefullt henne (og BARNA HENNES!!) i bakhånd. Og han omtaler henne i dårlige ordelag, sjalu, kommer til å kjølhale han, osv. Jeg tenker hun har grunn til å være sjalu og hun har grunn til å ha en dårlig magefølelse med ham, og hvem vet, kanskje det var en viktig avtale de hadde kl 12? Kanskje hun sto og ventet på ham og med rette var sint, også vrir han det til at hun er så gal og sjalu. Mulig jeg driver litt kreativ tolkning her, men et godt råd fra meg til deg: Dropp denne mannen. Ikke rot deg mer inn i ham. Tenk om du pluttseig blir forelska i ham :-o Da sitter du med en slubbert som egentlig har en annen kjæreste. Utenom det, så tenker jeg at det kan være mange rare grunner til at noen ikke har utdanning eller har vært aktiv innen FRP. I mitt hode kan man ha potensiale lell Ang penger og lån, så er mitt råd; ikke lån noe særlig mer enn du trenger. Hvorfor skal du betale renter av 20 000 som skal stå på kontoen din til en dårlig rente? og har man 20 000 på konto som en buffer, ja da har man pluttselig råd til den kjolen man syns er så fin men som egentlig er for dyr, osv. For meg minner det formye om et forbrukslån. Jeg syns det er lurere å forklare bankmannen at du er redd for å ikke ha noen buffer i fall noe alvorlig skulle skje, og høre om du enkelt kan øke lånet noe i såfall, uten å måtte refinansiere hus og heim hvis kjøleskapet skulle gå istykker. Og dette sier jeg ut i fra hvordan jeg selv er. Jeg vet godt hvordan det er å være blakk i uoverskuelig framtid, og jeg vet godt hvordan 20 000 hadde brent, litt sånn gradvis. Kanskje du er mer fornuftig i så måte. Men som sagt; hvorfor betale renter for å ha lånte penger i banken hvis du ikke er pokka nødt? Og ellers; hurra for at aktivitetene du leder går godt! Hilsen Kosemose - fra det skeptiske hjørnet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 14. september 2011 #134 Del Skrevet 14. september 2011 Stikker innom en snarttur her jeg er i feltarbeid for å si at jeg er helt enig med Kosemose både om bakeren og om pengene. Også krysser jeg fingrene for at det går i boks med banken. Og om baker'n: For meg er det en gigantisk rød varsellampe som begynner å blinke og ule når folk snakker dritt om folk de har vært sammen med, eller som her; faktisk dater litt. Tuuut! Tuut! Tuuuut! Det er så alarmerende at jeg ikke engang gidder å forholde meg til at han også er/har vært FrP-politiker. mvh blande-seg-oppi-alt-pøblis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 14. september 2011 Forfatter #135 Del Skrevet 14. september 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 14. september 2011 #136 Del Skrevet 14. september 2011 Alltid kommer kosemose meg i forkjøpet med glupe ord Var skyer da jeg fløy over byen din i dag, så jeg fikk ikke vinket... Bet meg forøvrig merke i følgene i første innlegget på denne side: "MEN, han har sittet i bystyret til Frp". Har FrP eget bystyre i Trøndelag? Virker forøvrig som at problemfrie aktiviteter bringer lettere dager, på tross av like tett program Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 14. september 2011 Forfatter #137 Del Skrevet 14. september 2011 Mente sittet i bystyret som Frp's representant... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 14. september 2011 Forfatter #138 Del Skrevet 14. september 2011 Bakern, ja. For det første - sjansen for at jeg skulle forelsket meg, er én til hundre. Nei, mindre. En halv til hundre. Og - han snakket egentlig ikke stygt om denne dama, han bare flirte litt oppgitt da hun ringte og slang på røret da han sa at han satt og drakk sjokolade på Solsiden. Hvem vet, kanskje de er opplest og vedtatt kjærester. I såfall kan jeg jo skjønne at hun syntes det var litt merkelig, og dessuten at han ikke svarte når hun spurte "med hvem". Han sa bare "vi snakkes når jeg kommer". Men han virket veldig klar på at de ikke var kjærester, og ikke kom til å bli det. Og ja, han sa at hun var ganske hissig og snarsint, at hun hang seg opp i mange ting og var veldig detaljstyrt, og at dersom hun drakk, ble hun tusen ganger verre. De kranglet visstnok veldig ofte, sa han. Dvs. hun ble sur. Men jeg vet jo ikke. Så dårlige ordelag, ja, forsåvidt, men jeg fikk egentlig ikke følelsen av at han hang henne ut på noen måte. Han beskrev bare med et skuldertrekk og et smil hvordan ting gjerne fungerte. Og hva han kunne vente seg av kjeft fordi han kom for sent. (Han skulle bare hjelpe henne med å hente noe hun hadde kjøpt, så det var i utgangspunktet ikke noe bestemt tidspunkt, visstnok). Og ja, han hadde ikke fortalt henne at han skulle møte meg, faktisk for andre gang. Hun laget bare bråk, sa han. Påstod at hun var litt sånn "jeg skal ikke ha deg, men ingen andre skal få deg, heller". Barnet hennes var etter sigende ikke veldig involvert. Og det var altså bare to måneder siden han ble kjent med henne. Men klart, når man reiser på sydenferie sammen... Jeg kjenner at jeg bryr meg så veldig lite. Hele greia er meg så indiferent. Og det er for meg en klokkeklar indikasjon på zero potensiale. (Dessuten - i mitt hode er potensialet tilnærmet lik null når han er Frp-velger. ) Jeg ser jo risikoen for at en buffer ble et forbrukslån. Men samtidig - jeg går virkelig i minus hver måned. I følge NAV-dama, bør jeg sitte igjen med 1500 kroner etter at alle faste utgifter er betalt, beregnet med SIFOs satser. Men det har ikke skjedd hittil, i hvertfall. Og jeg bruker virkelig ikke mye penger. Men jeg skal være nøktern. Blir det en buffer, blir den ikke stor. Og jeg tror nok at jeg skulle greid å ikke røre den, dersom jeg opprettet en egen konto for de ekstra kronene. Jeg har en ambisjon om å spare penger månedlig til en større ferietur om to år. To eller fire. Men foreløpig er det jo ingenting å spare av. Eller, "foreløpig", det kommer vel heller aldri til å bli det. Ikke at jeg skulle brukt en buffer på ferie, men... Synes det er sent å la en barnebursdag slutte 20.30, midt i uka. Hun vil ikke være hjemme før ni. Altfor sent, synes jeg. Strengeste mora. Torsdag, fredag, travle dager. Stålsett. Planegg. Men først liten kveldsvisitt av venninne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
attegløyma Skrevet 14. september 2011 #139 Del Skrevet 14. september 2011 Har du prøvd å sette opp heilt nøyaktig rekneskap nokre mnd? Eg gjorde det ei stund eg ikkje hadde att så mykje som eg burde i følge budsjettet, og det var ganske interessant å sjå kor pengane gjekk ja. Då meinar eg heilt detaljert, på øret, absolutt alt som blir brukt kvar dag går i bokji. Ein kan få kjøpt hushaldningsrekneskapsbøker med ulike postar, og så er det berre å føre inn datoen og sum. På slutten av kvar mnd summerer du, og finn uventa summar i uventa boksar. Til dømes blei den slengar kaffien og Farrisen på cafe utrulege summar, for ikkje å snakke om impulshandel av kle eller alkohol... Uansett, kan vere noko å hente i forhold til slike summar i ein rekneskap (seier ho som jobbar med rekneskap kvar dag heile dagen for tida, trass i statsvitarbakrunn fri for økonomi...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 14. september 2011 #140 Del Skrevet 14. september 2011 Attegløyma - er du gravid?! Så koselig og gratulerer! (sorry for avsporing, men siden vi nå henger her i samme dagbok ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå