Gå til innhold

Taffelsesong


Tornerosa

Anbefalte innlegg

Har du prøvd å sette opp heilt nøyaktig rekneskap nokre mnd? Eg gjorde det ei stund eg ikkje hadde att så mykje som eg burde i følge budsjettet, og det var ganske interessant å sjå kor pengane gjekk ja. Då meinar eg heilt detaljert, på øret, absolutt alt som blir brukt kvar dag går i bokji. Ein kan få kjøpt hushaldningsrekneskapsbøker med ulike postar, og så er det berre å føre inn datoen og sum. På slutten av kvar mnd summerer du, og finn uventa summar i uventa boksar. Til dømes blei den slengar kaffien og Farrisen på cafe utrulege summar, for ikkje å snakke om impulshandel av kle eller alkohol... Uansett, kan vere noko å hente i forhold til slike summar i ein rekneskap (seier ho som jobbar med rekneskap kvar dag heile dagen for tida, trass i statsvitarbakrunn fri for økonomi...)

Jeg har egentlig ikke det. Hovedgrunnen har vært at jeg (så godt som) alltid har brukt så lite som mulig. Vel har jeg innvilget meg et par nye strømpebukser uten at jeg hadde dødd uten, eller den Farris-flaska du nevner, eller en ny, litt større veske, selv om jeg strengt tatt fikk plass til det meste i den gamle. Jeg har ikke snudd fullstendig på skillingen, men jeg vil jammen påstå at jeg bruker mindre penger enn mange. Altså på de tingene som plutselig utgjorde de store summene.

Men én ting vet jeg, og det er at det går uhorvelig mye penger i parkering! Jeg vil anslå langt bortimot en tusenlapp i måneden (svinedyrt å parkere på jobb, dessuten, selv om jeg bruker hjemmekontor mye). Sannsynligvis ville jeg spart penger på å ta bussen. Men samtidig ville jeg knekt nakken ift. timeplan og ekstra planlegging.

Og fritidsaktiviteter... Selv om de var innbakt i oversikten fra SIFO, tror jeg ikke beløpet stor helt i stil med hva mange fritidsaktiviteter faktisk koster. Bare til musikkskolen kommer jeg dette høstsemesteret til å betale 3500 kroner. Men det er jo et valg. Og ikke en livsnødvendighet, selv om jeg faktisk mener at det er en nødvendighet. Det handler om trivsel og å dyrke egenskaper og ferdigheter.

Uansett, én ting er hva man tror at man vet, noe annet kan det fort bli når man detaljfører daglig, du har helt rett. Jeg burde vel prøvd det. Det jeg tror, er at jeg ville blitt ganske knepen, dersom jeg skulle ført regnskap. Jeg ville rett og slett brukt (enda) mindre penger.

Attegløyma - er du gravid?! Så koselig og gratulerer!

(sorry for avsporing, men siden vi nå henger her i samme dagbok :sjenert: )

Jeg mener å ha snappet om det i en annens dagbok, ja. Gratulerer! :)

Venninne dro ganske nettopp. Hun hadde en hemmelighet å fortelle. Jøje meg. Jeg var den første, og den eneste som vet. Vil nok ikke bli noen andre, heller. Setter pris på tilliten. Prøvde å råde henne, men selv om hun selv vet veldig godt hva som er fornuftig å foreta seg, makter hun det ikke. Ikke enda, i hvertfall. Synes synd på henne, skikkelig innvikla saker.

Men senga. Burde, forlengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig hvor tiltrekkende den senga er om morgenen, og hvor lite fristende den er på kvelden... :roll:

Men nå har dagen begynt, og selv om jeg har en rolig halvannen time nå, er det ganske snart full rulle. Mye kjøring i dag, mange avtaler på ulike steder og til tighte tidspunkter. Og så har vi ettermiddagen, da jeg skulle vært tre steder samtidig. :forvirret:

Man får begynne med en dusj, og deretter bare brette opp ermene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

Har du prøvd å sette opp heilt nøyaktig rekneskap nokre mnd? Eg gjorde det ei stund eg ikkje hadde att så mykje som eg burde i følge budsjettet, og det var ganske interessant å sjå kor pengane gjekk ja. Då meinar eg heilt detaljert, på øret, absolutt alt som blir brukt kvar dag går i bokji. Ein kan få kjøpt hushaldningsrekneskapsbøker med ulike postar, og så er det berre å føre inn datoen og sum. På slutten av kvar mnd summerer du, og finn uventa summar i uventa boksar. Til dømes blei den slengar kaffien og Farrisen på cafe utrulege summar, for ikkje å snakke om impulshandel av kle eller alkohol... Uansett, kan vere noko å hente i forhold til slike summar i ein rekneskap

Det er alltid noe å hente i et regnskap. Alltid :forvirret:

*sur erfaring* :ler:

Jeg har egentlig ikke det. Hovedgrunnen har vært at jeg (så godt som) alltid har brukt så lite som mulig. Vel har jeg innvilget meg et par nye strømpebukser uten at jeg hadde dødd uten, eller den Farris-flaska du nevner, eller en ny, litt større veske, selv om jeg strengt tatt fikk plass til det meste i den gamle. Jeg har ikke snudd fullstendig på skillingen, men jeg vil jammen påstå at jeg bruker mindre penger enn mange. Altså på de tingene som plutselig utgjorde de store summene.

Og fritidsaktiviteter... Selv om de var innbakt i oversikten fra SIFO, tror jeg ikke beløpet stor helt i stil med hva mange fritidsaktiviteter faktisk koster. Bare til musikkskolen kommer jeg dette høstsemesteret til å betale 3500 kroner. Men det er jo et valg. Og ikke en livsnødvendighet, selv om jeg faktisk mener at det er en nødvendighet. Det handler om trivsel og å dyrke egenskaper og ferdigheter.

Jeg gjorde også sånn, slo meg til ro med at jeg har jo så lavt forbruk i forhold til andre, så jeg er jo helt nødt til å være fornuftig?

1. Ja, det var jeg, men hvem skal man sammenlikne seg med? Folk som har bedre råd? Folk har et helt perverst forbruk i Norge! Hvis jeg skal sammenlikne meg med noen, må jeg sammenlikne meg med noen i samme situasjon som får det til å gå bedre rundt enn jeg gjør. Og da tror jeg at jeg oppdager at det finnes dem som styrer det bedre enn meg. Handler mat mer planmessig, slipper overraskelser, senker forventningene til ca null mht til det meste.

2. Strømpebuksa, skjørtet, veska, helgeturen utenlands uansett hvor billig. Er kroner det også. Om du hadde droppet de tingene i ett år, hadde det sikkert betalt for eksempel en av fritidsaktivitetene. Og så videre.

Nå har jeg jo fått en annen økonomi, så jeg trenger ikke snu på krona lenger - men har jeg noe bedre råd? Nei, ikke hvis jeg ikke styrer det med jernhånd :ler: Jeg må fysisk sette penger på en høyrentekonto så fort lønna kommer, jeg må ha ekstra skattetrekk og jeg må ha faste trekk på større beløp enn jeg trenger på bilen etc etc, hvis jeg ikke skal bli fristet til å booke den turen med flyselskapet som bare er SÅ billig... for "det ordner seg alltids"... og det gjør det jo, men da blir det "plutselig" kniping, og det er så kjipt :forvirret:

Skal ikke tillegge deg samme slette økonomiske sans som meg, altså, men det er gruelig lett å få pengene til å sive ut. Veldig mye lettere enn å få dem til å sive inn, har jeg merket :sukk:

Og med fritidsaktiviteter... det er ikke som om ungene ikke klarer ett år uten? Du har jo ikke tenkt til å være i denne situasjonen i ti år. De ville vel ikke hatt vondt av å lære at man noen ganger må gjøre kjipe prioriteringer? At dere må kutte ut enkelte ting en periode for å spare penger - det ville vel også spart både logistikk og bensin også, for den saks skyld. Bare for en kort periode?

De nyter godt av dine aktiviteter også, vil jeg tro. Eller, om ikke du vil be dine foreldre om penger for din egen skyld, kanskje de mer enn gjerne ville vært med å bidra til at ungene kunne fortsette med aktiviteter?

I'm just sayin', dette er ikke normaltilstanden din, det er unntakstilstanden din.

Extreme times calls for extreme measures.

Vi sitter og ser på Luksusfellen noen ganger (i mangel av bedre sysler), og jeg må si jeg har vurdert en slik tavle, for å lære poden litt om økonomi :) Synes egentlig hele ukelønn-og-oppgaver-greia er litt tricky,for jeg synes ikke unger skal få betalt for å gjøre sin del av arbeidet i en husholdning, så jeg prøver å finne en balansegang mellom selvsagt ansvar for eget rom og egne saker, og utenomoppgaver han kan få litt for, for at han skal lære å spare og lære hva ting koster.

Ikke så lett. Spesielt ikke når hver gang han ønsker seg noe så har han en besteforelder eller tre som iler til og oppfyller ønsket :roll:

Det er alltid lett å sitte på utsiden og gi tafatte råd, da :) Du er en ganske strukturert dame når du gir jernet, jeg er overbevist om at, som du sier, om du skulle begynt å føre et regnskap ville du gjort det også med uovertruffen presisjon :biggrin: Jeg er enig i det med bufferen, at det er rart å betale renter på en buffer, på en måte, men samtidig så er det noe med tankegangen, at når man er så ribbet likevel så stikker det en liten f*** innom i ny og ne og det blir aldri orden på det. Jeg har en tendens til å ta de største innkjøpene/utskeielsene den måneden jeg har minst penger, for jeg tenker "æsj, nå har jeg så dårlig råd likevel..." (???!!!) Stikker gjerne på svenska varohuset og får lyst til å ominnrede og sånn.

Smart :sukk:

En gang i tiden klarte jeg meg på Frogner på 9000 utbetalt i måneden, leia over 50% av det. Jeg har tenkt at det ville vært morsomt å bestemme seg for et tall og se om det er mulig å få til igjen... som et eksperiment.

Skal bare gjøre litt endringer i stua først... :sjenert::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attegløyma - er du gravid?! Så koselig og gratulerer!

(sorry for avsporing, men siden vi nå henger her i samme dagbok :sjenert: )

Ja, e visst det :) Gamle foreldre blir vi og, og eg har jo forstå her på KG at det er på grensa til barnemishandling... Men eg trur det skal gå bra alt saman eg :) Vi fekk det jo til på første mulighet, så cellene våre e i alle fall ikkje forelda for å sei det sånn. Sia eg e like tynn som før så e kulen på magen ganske synleg alt, sjølv om eg prøver å skjule etter beste evne.

Sånn, sorry Tornerosa, skal ikkje kuppe meir no. Men vil berre sei at dyr kan vere ganske dyrt og. Eit rekneskap vil vise deg kor dei største hola er, og så kan du få tetta dei att, og det er vel ikkje det verste som kan skje? Eg har vore fattig, i gamle dagar, og det er beinharde prioriteringar som gjeld. Kanskje Miss har rett i at ungane må kutte litt i sine saker eit år, så de får hovudet over vatnet att økonomisk? Hus og mat er det viktige, så får resten komme når pengane er der, det gjeld oppussing, dyr og fritidsaktivitetar. Lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, en venninne av meg pleide å regne ut hvor mye penger som var igjen etter regninger, dele det på uker og så ta ut den summen i kontanter hver uke. Har ikke prøvd selv, men høres ut som et oversiktlig tips.

Altså null bruk av kort. Vanskeligere å la det dryppe ut når du ser nøyaktig hvor mye (lite) som er igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke helt dette med bufferet, for hvis du går i minus hver måned kommer jo bufferet til å forsvinne rimelig kjapt. Med mindre du har planer om å knipe inn på noe, noe det helt ærlig ikke virker som du er villig til. Du sier du bruker mindre penger enn andre, men det er ikke poenget. Poenget er at du bruker penger du ikke har. Vet at det har vært noen ekstraordinære regninger nå i det siste, men likevel. Har du ikke penger til mat, har du iallefall ikke penger til reiser og klær (utenom det aller nødvendigste). Kjipt, men sant.

Beklager at jeg er så krass :sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, en venninne av meg pleide å regne ut hvor mye penger som var igjen etter regninger, dele det på uker og så ta ut den summen i kontanter hver uke. Har ikke prøvd selv, men høres ut som et oversiktlig tips.

Altså null bruk av kort. Vanskeligere å la det dryppe ut når du ser nøyaktig hvor mye (lite) som er igjen.

Lurt!

Jeg har tenkt til å begynne å ta ut en kontantsum i måneden som skulle gå til mat (bruker lite på det meste annet) for å få litt oversikt over hvor mye som faktisk forsvinner til dette. Men det der var jo mer oversiktlig dele beløpet på fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, en venninne av meg pleide å regne ut hvor mye penger som var igjen etter regninger, dele det på uker og så ta ut den summen i kontanter hver uke. Har ikke prøvd selv, men høres ut som et oversiktlig tips.

Altså null bruk av kort. Vanskeligere å la det dryppe ut når du ser nøyaktig hvor mye (lite) som er igjen.

Bruker noe av samme prinsipp. Har en rundt 20 forkjellige kontoer i én bank. Der jeg har én konto for hver eneste faste utgift som finnes. Strøm, tv-lisens, bildekk, service på bil, lån og annet. Alle disse faste utgifter har jeg beregnet ca hva koster meg hver måned i snitt. Hver måned overfører jeg da noen få kroner mer enn hva snittet tilsier. Når jeg da får en diger strømregning, eller dekkene på bilen må skiftes så har jeg disse pengene.

Samtidig så har jeg en konto som lønnen kommer inn på. Denne og alle de andre kontoene, untatt én, har jeg ingen kort knyttet til. Det betyr at jeg må aktivt inn i nettbanken og føre over penger til en bestemt konto for å ha penger tilgjengelig på kortet. Når kortet er tomt så må jeg vente til neste fredag før jeg kan overføre penger igjen (Selvpålagt regel).

Poenget mitt er at det finnes mange veir til rom for å få kontroll på økonomien. Poenget er å finne en metode som fungerer for seg selv. Personlig har jeg satt meg forskjellige hovedmål jeg skal oppnå økonomisk før jeg kaster meg over noe nytt. Det vil si innkjøp av dyrere ting jeg "trenger".

Noe sier meg at Tornerosa er såpass oppegående at hun finner "Tornerosas metode" og går for den :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enormt engasjement for privatøkonomi her! :)

Hvis vi ser bort fra de to store regningene som kom ganske ut fra det blå - jeg har ganske god oversikt og kontroll. Ja, jeg kan gå i minus, men litt av problemet mitt er at min lønn overføres i minimum tre runder. 40% lønn fra arbeidsgiver, én gang i måneden, resten av stillingen min er dekket opp av aap, og overføres to ganger i måneden. For juli måned har jeg ikke fått utbetalt aap i det hele tatt - vips 14 000 i underskudd. Ikke rart man kommer på etterskudd. Så gikk det noe ekstra til etableringen av tre soverom i stedet for to. Man kan selvfølgelig si at slikt kan man ikke gjøre, om man ikke har penger til det, men det begynte etterhvert å bli temmelig stor slitasje på familien fordi ungene delte rom. Det begynne å bli et skrikende behov, rett og slett. Jeg betalte ikke alt selv, min far har betalt en god del for meg (betongskjærere og snekkere er dyre...utover det, hadde jeg knapt utgifter på operasjonen).

Hva angår fritidsaktiviteter - ja, vi kan si at vi kutter ut alt i et år eller to. Selvfølgelig er det mulig. Men jeg gjør andre ting før jeg gjør det. Slutter 10-åringen i musikkskolen, må hun stå på venteliste for å evt. komme inn igjen. Dessuten - paps betaler musikkskolen. Dansen har jeg betalt, svinedyrt. Den satt langt inne, bruker dessuten en hel torsdag ettermiddag - når jeg også har andre ting på gang - og er egentlig bare i veien. Men det er også et legitimt behov; fysisk aktivitet, spesielt for 10-åringen. Helt påkrevet, hun beveger seg altfor lite. Selvfølgelig - jeg kan satse på turer i skog og mark, ut og sykle, ut og gå, ut og løpe. Men når skal jeg gjøre det, da? Ikke at jeg ikke har prøvd. Vi var og jogget for et par uker siden. Hun orket tredve meter av gangen, mye klaging. I det hele tatt, dersom hun er i nærheten av meg når hun skal gjøre noe som fordrer fysisk innsats, er det bare syting og klaging. Det var en grunn til at min venninne tok dem med seg på barnas skidag i vinter, uten meg, for å si det sånn.

Den siste aktiviteten, "min", den er latterlig billig. Likvel, jeg har enda ikke betalt kontingenten for noen av dem i år... :sjenert:

Dyr koster, ja. Men fiskene drar ikke stort. Og kaninene koster meg vel ca. 100 kroner/måneden, hvis man ser bort fra gulrøtter og salat og sånt jeg stikker til dem av og til. Pus, derimot, hun er ganske dyr. Og vil trenge vaksine og kastrering og chip. Men dyr nå i begynnelsen, hun får litt vel mye våtfôr (har jo vært så mager, stakkar), men vi trapper ned på det nå. Og tørrfôr blir jo langt billigere.

Så bruker jeg ca. 2500/mnd på diverse behandling. Det er vel investerte midler, en nødvendighet for mitt (og ungenes) ve og vel. Og timeavtalene fordrer parkeringsavgift.

Så går det ca. 1600 kr/mnd i utgifter for at barna skal ha samvær med sin far.

Jeg har ikke fet lønn i utgangspunktet, og jeg har for tiden bare 83% av normallønna mi. (Bidrag skal selvfølgelig legges til, og barnetrygd).

Hva skal man si...

Jeg har penger til mat. Det er regningene jeg ikke har penger til. Det er ikke det at jeg ikke er villig til å knipe inn på noe, men jeg ser ikke helt hva det skulle vært. Uansett ville ikke innkniping ført til at jeg kunne betalt regningene. Ja, jeg skal på reise. Den reisen var kjøpt og betalt før strømfolka kom og skremte meg. Dessuten betaler jeg den ikke selv. Klart det vil gå noe penger, til mat og overnatting. Å droppe denne turen ville heller ikke betalt regningene. Selvfølgelig gir den meg heller ikke romsligere økonomi, men den gir meg noe annet - den gir meg litt input, den gir meg et sårt tiltrengt miljøskifte, den gir meg påfyll for høsten, den gir meg noe annet enn hverdag. Det er nesten like nødvendig som mat...

Konklusjon? Tja, den er vel at jeg har kontroll på økonomien. Nei, det har ikke vært mulig å legge av noe penger, og jeg har ofte gått i null og av og til i minus. Ja, det kan slenge innom en Farrisflaske eller enda en ulltrøye, men det er ikke ofte, og jeg tror ikke denslags impulskjøp velter økonomien min. Og ja, jeg mener at jeg bruker mindre enn mange. Og med "mange" mener jeg selvfølgelig folk det er naturlig å sammenligne seg med. Jeg skal ikke sammenligne meg med de fleste av mine nærmeste, for de lever med to inntekter.

Men jeg skal kjøre i gang et prosjekt. Jeg har aldri brydd meg om å ha stålkontroll på hva jeg bruker i mat, jeg har alltid vært ganske kvalitetsbevisst hva angår matinnkjøp, og jeg kommer ikke til å lefle med det. Da slutter jeg heller å kjøpe sjampo og barberskum... Jeg kjøper den maten jeg (vi) har lyst på, de råvarene jeg anser for gode. Det er et bevisst valg. Likevel tror jeg ikke at jeg bruker veldig mye på mat. Men det kan jo være gøy å finne det ut. (Gøy?) Jeg skal gjøre det, føre budsjett en måneds tid.

Og jeg har vært hos frisør kanskje fem ganger på ti år.

Det har vært litt av en dag. Jeg dro ut klokka 9.30, var hjemme fra 14.00 - 15. 00 og dro ut igjen, kom hjem 20.30. Avtale på avtale på avtale, det ene etter det andre, fikk til og med med meg den siste halvtimen av foreldremøtet. Utslitt, vanvittig trøtt. Men det står litt for mange ting igjen på listen til at jeg kan ta sjansen med å vente med alt til i morgen formiddag. Vi drar rett etter at ungene er ferdige på skolen.

Åh, som jeg trenger denne ferien! Lengter intenst etter barnefri og miljøskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg har automatisk trekk av husleie, huslån, forsikringer (som alle er samlet på ett sted), lånekasse, sparing barn (300), veldedighet (150). Noen av dem direkte til mottaker, andre via annen, egen konto. Jeg har fri telefon, men skatter for det.

Jeg har pose med mynter til enhver tid i veska, for begge kortene mine har utslitte magnetstriper, og jeg har enda ikke tatt meg tid til å bestille nye. Trenger mynter til parkeringsautomater.

Har ingen kredittkort.

Unger klipper seg hos en bekjent som tar 50 kroner pr. barn, eller min mor klilpper dem.

Unger får kjøpe 10 biter smågodt hver i lørdagsgodt. Vi kjøper nesten aldri brus eller snacks. Vi har stort sett med matpakke om vi skal noe sted. Kjøre bil, tog, fly, eller om vi av annen grunn skal være underveis i mange timer.

Halvparten av alle møbler er arv.

Jeg synes jeg er ganske økonomisk av meg. Jeg synes virkelig det. Det er på ingen måte slik at jeg slipper penger ut av alle vinduer, og ikke har kontroll. Ikke sparer inn på det det er mulig å spare inn på. Som sagt, mat prioriterer jeg. Skikkelig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kassa er bunnskrapt eller til og med i minus hver måned spiller det vel ingen rolle om du mener du bruker mindre penger enn mange andre i samme situasjon, vel? Alle de tingene du ramser opp som hver for seg "ikke drar ivei så mye" og som du "må ha" koster faktisk tilsammen mer enn du har. Jeg er uenig i at det ikke er noen steder du kan kutte, rett og slett, ut i fra det du har fortalt. Selv om det ikke blir gøy.

Edit: og det sier jeg ikke fordi jeg mener du lever et durabelt luksusliv, men fordi du akkurat nå ikke har nok penger til å prioritere alt du ønsker deg.

Endret av ¤flicka¤
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

Tjue kontoer? Hørtes slitsomt ut.

Ja, det var voldsomt? :klo:

Har en vanlig brukskonto med kort, en regningskonto (hvor lønna kommer inn, uten kort, med automatisk trekk på egne utgifter), en sparekonto til meg, en til poden, en felles brukskonto med kort og en felles regningskonto med automatiske trekk på fellesutgifter. (Regnes fond som sparekonto? Nei, det blir vel utenom :klo: ) Jo, jeg har opprettet en ekstra en til årlige utgifter, slike som kommer sjelden (lisensen, årsavgiften, p-huset, forsikring), og jeg har delt på tolv måneder så litt går dit hver måned. Men 7 stk er mer enn nok synes jeg :ler: tjue høres veldig styrete og lite oversiktlig ut? Koster det ingenting i gebyrer heller?

Endret av Miss O'Hara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjue kontoer? Hørtes slitsomt ut.

Jeg skjønte heller ikke dette. Hvorfor kan du ikke bare addere alle disse kontoene/summene, og ha kun en regningskonto?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo enkelt å selv opprette kontoer, det kan man jo gjøre i nettbanken, og dermed blir det vel egentlig som et alternativ til å føre husholdningsregnskap på papiret/i Excel eller annet.

Flicka, jeg vet ikke helt hvilke ting du sikter til når du skriver "alle disse tingene" jeg ramser opp? Fritidsaktiviteter og valget om å kjøpe mat av god kvalitet? (Jeg mener selvfølgelig ikke at jeg spiser russisk kaviar og hummer til daglig)(ikke i det hele tatt, forsåvidt).

Du sier at du er uenig i at det ikke er noen steder jeg kan kutte, ut i fra det jeg har fortalt. Selvfølgelig, dersom ungene og jeg hadde sultet og fått strømmen avslått, hadde det ikke eksistert alternativ. Da hadde vi solgt dyra og gått inn for null fritidsaktiviteter. Men jeg vet sannelig ikke om livet hadde blitt noe bedre, enn nå når vi faktisk har fritidsaktiviteter og dyr - men slunken konto.

Jeg tror jeg foretrekker at barna for beholde sine fritidsaktiviteter og dyr, framfor at det står igjen mer på konto hver måned. Eller var det noen andre ting du tenkte på?

Om to timer henter jeg unger, og vi flyr. Gjenstår fortsatt ting å krysse ut på listen, skru opp tempo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går i null er det jo for så vidt greit nok, bortsett fra at det selvfølgelig er vanskelig å bygge opp et buffer hvis noe skulle skje som at vaskemaskinen går i stykker eller bilen havner på verksted. Men jeg tok egentlig utganspunkt i det du sa om at du gikk i minus, slik jeg forsto det. Og selv om det bare er litt i minus kan det bli mer på sikt, og det er slitsomt både psykisk og fysisk å alltid ligge på etterskudd økonomisk. Men hvis det ikke er sånn så er jo det en grei sak. Jeg synes imidlertid fremdeles det er en dårlig ide å låne penger til et buffer, for som andre har nevnt kan pengene forsvinne sakte men sikkert uten at du helt vet hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tjue kontoer? Hørtes slitsomt ut.

Jeg skjønte heller ikke dette. Hvorfor kan du ikke bare addere alle disse kontoene/summene, og ha kun en regningskonto?

én for sommerdekk, én for vinterdekk, én for strøm, én for forsikring,. én for lisensavgiften osv. Jeg er kontrollfreak og vil VITE at beløpet som skal dekke en bestemt fast utgift faktisk er på konto. Jeg skal VITE at jeg har FULL kontroll. På dette viset glemmer jeg aldri en eneste fast avgift. Hverken på det ene eller andre viset.

Ikke koster deg et eneste øre å opprette og bruke heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Joda, jeg er her. Jeg er bare lei av å skrive. Gir meg veldig lite.

Slåss som en helt mot kemneren. Litt av et firkantet system. Man regner ut at jeg skal ha over 6000 kroner igjen hver måned - det er intet annet enn bullshit. Og man nekter å ta med behandling som pyskolog og kiropraktor, de regner heller ikke med utgifter til studielån. "Skattekrav har prioritet foran". Hva skal det bety? At jeg skal la være å betale lånekassen? Søke om betalingsfritak, som jeg ikke får fordi jeg da jeg var gift måtte forsørge alle fire, og dermed måtte ha fritak i to år - som er maks tid? De har allerede sendt trekk på lønn. Strålende. Møkkaopplegg. Jeg har x antall ganger bedt og søkt om oppdeling av restskatten, de bare overhører meg og avviser og slår i bordet med alle sine paragrafer. Jeg har såvidt greid å krangle meg til å føre opp 1500 kroner i samværsutgifter som en fast avgift. Men likevel. Jeg skal altså ha over 6000 kroner igjen etter at faste utgifter er betalt. Har inkassokrav på to husleier. NAV har ikke betalt meg aap for fire uker i sommer, de har innrømmet at dette sannsynligvis er feil, og at de "skal se på saken". Men det betyr altså at jeg mangler ca. en halv månedslønn. Og det har altså ført til betalingsproblemer hva angår husleie.

Har skrevet et ganske krasst brev til kemnerkontoret. Takk for hjelpen, liksom. Takk for sten til byrden, når jeg endelig begynner å stable meg selv på bena etter et drøyt års sykmelding. Ser fram til et nytt. :forvirret:

Amsterdam var bra. Bortsett fra at jeg knapt hadde en krone å bruke, brukte kun penger på mat. Og sjokolade til barna, pluss en kalender for 2012. :roll: Men ellers bra. Orker ikke skrive om det.

Brukte 90 kroner på kino i kveld, med to venninner. Mens de andre to ble kjørt av sine ektemenn, kjørte jeg selv. Og parkerte. Det ble også 90 kroner. Alt blir så mye dyrere for meg. Tror ikke folk som har husholdninger som består av to voksne greier å se det. Alt det småtteriet. All maten jeg må kaste fordi jeg ikke rekker å spise opp før det blir dårlig. Å innvilge seg tilbehør til en matrett, tilbehør som det kun skal gå lite av, er rene luksusen. Urk.

Litt usikker på min estado de ánimo for tiden. Det er travelt, jeg tror det er bra. Det beskjeftiger meg, hindrer meg i å gruble. Jeg merker at jeg er på terskelen til grubling nå.

Men har identifisert noen behov jeg har, behov som kan gjøre ting og tilværelse mer meningsfull. Problemet er at det er vanskelig tilgjengelig uten penger. Litt penger, dog. Som jeg heller ikke har.

Men banklånet ser ut til å gå i orden. Mangler bare å sende inn kopi av siste selvangivelse, sender den i morgen. Min kontakt har sagt at tallene mine hittil ser bra ut, og at det ikke skal være noe problem å innvilge lånet. Størrelsen er enda ikke helt klar. Jeg trenger til strømtyvene, skattetyvene og til to husleier. Samt vaskemaskina. Og ettersom jeg er på etterskudd med så mye annet, og ettersom jeg skylder ungene ca. 6000, så trenger jeg denne bufferen. Det trengs også vintersko snart, til oss alle tre.

:sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...