Gå til innhold

Livet med nurket utenfor magen


Ariel*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:goodbye: Tusen takk for alle gratulasjoner :takke:

1 uke siden fødselen, og nå er vi endelig hjemme fra sykehuset. Formen min er heldigvis bedre :rodmer:

Jeg har hatt noen tøffe dager på barsel. Mistet endel blod og går på jerntilskudd så jeg har vært veldig slapp og sliten. Har også hatt noen kraftige barseltårer.

MEN jeg er så ubeskrivelig glad i den vakre datteren min :rodmer: Hun er selvfølgelig den skjønneste av alle for mannen min og meg :fnise:

Hun tar puppen kjempefint, så det er ikke noe stress med amming heldigvis. Hun har gått over fødselsvekten sin allerede :fnise: Hun eier ordentlig matvett, for å si det slik.

Hun er også eksemplarisk når det gjelder å sove på natta. De tre siste nettene har hun vært våken 1-2 ganger for pupp og bleieskift. Ellers sover hun :jepp:

Brystsprengen har heldigvis også gitt seg.. Jeg så ut som rene Pamela Anderson ei stund. Og jeg som aldri har hatt pupper en gang :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

:skratte: Brystspreng er grusomt, beklager at jeg ler, men det minner meg på når jeg hadde det. Brystene mine var store og tunge, så mer ut som noen hadde dyttet vannmeloner bak huden min.

Jenta deres høres eksemplarisk ut, det er deilig når de er såpass rolige. :klemmer: Håper du har det bra nå, etter å ha mistet en del blod. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: Brystspreng er grusomt, beklager at jeg ler, men det minner meg på når jeg hadde det. Brystene mine var store og tunge, så mer ut som noen hadde dyttet vannmeloner bak huden min.

Jenta deres høres eksemplarisk ut, det er deilig når de er såpass rolige. :klemmer: Håper du har det bra nå, etter å ha mistet en del blod. :klemmer:

Jeg måtte også le når det sto på som værst. :skratte: Midt på natta våkner jeg av at det var en stor bløt flekk på lakenet i senga. Da hadde den ene puppen lekket gjennom vanlige ammeinnlegg, ullinnlegg og ammebhen. :skratte:

Ja, vi nyter tiden nå hvor hun er så rolig. Det kan sikkert snu det også :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre fra deg! :klemmer:

Herlig med rolig baby som sover, og pupper som tydeligvis produserer mer enn nok melk! :fnise:

Gleder meg til fødselshistorie! :nigo: Dersom du har tenkt å dele den, da! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Delphina

Oida! :fnise: Det var da virkelig til produksjon du hadde. Jeg har opplevd å få de flotte flekkene på t-skjorta, så jeg kjøpte noen ammeinnlegg. Ellers lekker det ikke såpass!

Ja, det kan fort snu. Her hadde vi en hektisk førsteuke for så å få en rolig frøken. Satt de første dagene etter hun hatte begynt å sove mer om natten og sa "I morgen kan det forandre seg, sånn at vi må være på vakt om natten", før jeg forstod at jentungen faktisk hadde snudd døgnet selv. :sjenert:

Uansett, det er flott å lese at du har det bra, på tross av blodtap. :klemmer: Synes det var tøft av dere å ikke vite kjønn før jenta kom jeg. Tror jeg ved neste fødsel skal ha en liten overraskelse. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å lese her inne :)

Deilig å ha kommet seg hjem, tenker jeg :jepp:

oi, bare våken 1-2 ganger iløpet av natten :hakeslepp: Misunnelig.. Hun her vil ha mat HELE TIDEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Tenkte bare jeg skulle fortelle at jeg lever :fnise: Data og KG er ikke høyest på prioriteringslista om dagen.

I dag begynte pappan her på jobb igjen, og jeg har grudd meg så fælt til det. :sjenert: Men det har gått bra enn så lenge i dag.

Har planer om å få ned fødselshistorien min i løpet av nærmeste fremtid også :jepp:

Ellers kan jeg meddele at den lille frøkna vår er veldig snill. Vi ammer to ganger om natta, og hun sover veldig godt :rodmer:

Ammingen går også kjempefint :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner GODT at KG ikke står høyest på prioriteringslisten din! Er rart hvordan alt blir forandret når man får en liten baby å ta vare på :) For den blir det aller viktigste, og sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke matlyst!!!!

Jeg spiser minimalt om dagen, og har virkelig ikke lyst på mat.. :sjenert: Men jeg drikker litersvis med vann!! Jeg er fryktelig tørst hele tiden! :jepp: Og vann er det beste jeg kan få..

Jeg må jo ha i meg litt mat også, så jeg spiser bare det jeg MÅ for å klare meg..

Jeg trodde man ble sulten av å amme jeg? :klo:

:fnise: Mitt største "problem" om dagen.. Jeg orker ikke mat!

14 dager siden fødsel og jeg har gått ned 12 kg.. 8 igjen! Men med litt fysisk aktivitet og amming, så håper jeg det går :jepp: Bekkenløsningen min er ikke borte desverre :sjenert: Fysioterapeuten sa jeg måtte regne med at det ville ta 3-4 måneder. Så jeg har bare lov til å trille små trilleturer. Merker fort at bekknet blir vondt.. Men det ordner seg :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen i gjengen :fnise: Jeg trodde også man skulle få mer matlyst av å amme, men den gang ei. Jeg eier ikke matlyst, og spiser (kaster) bare i meg noe når jeg har tid, eller føler at jeg MÅ.

Alle sier jeg burde spise, og få i meg næring, fordi det går utover morsmelken. Men jeg syntes det er lettere sagt enn gjort. Får jo ikke akkurat tid til å lage meg noe næringsrikt heller.. Blir til at jeg kaster i meg noe lettvindt :sjenert:

Jeg tror en god blanding av stress, lite søvn, byssing, amming og lite mat, er det som gjør at vekten raser ned :fnise:

Jeg drikker også LITERVIS av vann! Hele tiden, spesielt når jeg ammer. Har jeg ikke en flaske med vann ved siden av meg mens jeg ammer, så blir jeg helt uttørket. Men det er godt for melkemengden å drikke mye vann :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i gjengen :fnise: Jeg trodde også man skulle få mer matlyst av å amme, men den gang ei. Jeg eier ikke matlyst, og spiser (kaster) bare i meg noe når jeg har tid, eller føler at jeg MÅ.

Alle sier jeg burde spise, og få i meg næring, fordi det går utover morsmelken. Men jeg syntes det er lettere sagt enn gjort. Får jo ikke akkurat tid til å lage meg noe næringsrikt heller.. Blir til at jeg kaster i meg noe lettvindt :sjenert:

Jeg tror en god blanding av stress, lite søvn, byssing, amming og lite mat, er det som gjør at vekten raser ned :fnise:

Jeg drikker også LITERVIS av vann! Hele tiden, spesielt når jeg ammer. Har jeg ikke en flaske med vann ved siden av meg mens jeg ammer, så blir jeg helt uttørket. Men det er godt for melkemengden å drikke mye vann :jepp:

Jeg får også beskjed om at jeg må spise for at det ikke skal gå utover melka. Så hva gjør man vel ikke for de små?!? :rodmer:

Jeg skal vel ikke skryte på meg at vekta raser nedover for min del. :fnise: Forhåpentligvis klarer jeg å gå ned de resterende 8 kiloene etterhvert. Jeg har ikke engang prøvd de gamle buksene mine. Jeg vet bare at jeg nå får på meg den første mammabuksa mi. :jepp:

Vann er digg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..

Jeg har en liten utfordring..

Jeg liker ikke å ha med meg frøkna ut ennå.. Jeg er rett og slett redd for at hun skal gråte og ikke roe seg :sjenert: I og med at hun er så glupsk tar hver amming ca. en halvtime fordi jeg må stoppe henne for å rape mange ganger i løpet av måltidet :sjenert:

Men jeg kan jo ikke stenge meg inne heller.. Men nå tar jeg henne kun med meg ut når hun har sovnet og jeg vet hun kommer til å sove ei stund..

Håper dette endrer seg litt etterhvert..

Og... jeg har jo kjøpt meg brystpumpe.. Men når skal jeg egentlig pumpe meg?? :fnise: Jeg måtte håndmelke litt idag pga skikkelig brystspreng da frøkna sov. Hun våknet mens jeg håndmelket litt, og fant ut at jeg skulle prøve å gi henne flaske med den melka. Og jammen meg tok hun flaska på første forsøk :rodmer: Med andre ord så kan jeg faktisk pumpe meg og pappan gi henne mat om jeg ønsker å gå ut en liten tur.. Men jeg skjønner fortsatt ikke når jeg skal pumpe melk. Hun spiser jo gjerne såpass ofte at jeg "trenger" den melka jeg har?!? :klo: Eller er det bare jeg som ikke klarer å tenke fornuftig nå? :sjenert:

Det ble jammen meg egentlig et klageinnlegg det?!? Og jeg som i utgangspunktet ikke har noe å klage på... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du, det er helt normalt å ha "angst" for å gå ut med babyen alene den første tiden. Satt og tenkte på det her en dag, at det er jammen deilig å føle at jeg kan gå dit jeg vil og gjøre hva jeg vil selv om jeg har med meg snuppa. Slik var det ikke i starten, da måtte jeg planlegge alt til minste detalj, og var livredd for at hun skulle begynne å skrike på et offentlig sted... Det blir bedre når man blir tryggere og bedre kjent med babyen :Nikke: (Og så kan du jo tenke på at de færreste legger merke til at en unge skriker litt i bakgrunnen, det er absolutt ikke krise!)

Jeg pumper meg om morgenen, for da har jeg MYE melk. Du kan jo prøve det? Eventuelt kan du pumpe etter jenta di har spist, hvis det er mer igjen? Så bra at hun tok flaska med en gang! :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Sushi her over, jeg hadde også helt "angst" for at lillemann skulle sette igang og skrike mens vi var ute, og jeg ikke skulle klare å roe han ned. Og ja, det blir bedre når man har blitt bedre kjent :klem:

F har helet tiden sovet godt i bilstol og vogn, og vi erfarte raskt at han sov lengre i vogna/bil enn når han ble lagt i senga si. Det gjør han foresten fortsatt, tror bevegelsene og lydene fra bil/vogn/ute er beroligende og søvndyssende. Kanskje er det sånn med lillesnuppa di og? :)

Når det gjelder pumping så kan du f.eks. prøve å pumpe det andre brystet når lillejenta har spist seg mett på ett bryst? Da er det jo gjerne ett par timer til hun skal spise igjen, og på den tiden har puppene nok rukket å fylle seg bra opp igjen :) ..kjenner foresten til det der med at man trenger all melka man har, her hang lillemann i puppen stort sett hele tiden de første månedene (rart, at han allerede har blitt så stor at jeg kan "tenke tilbake" på den første tiden :rodmer: )

Håper dere har hatt ei fin helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og tar bare med E ut når han sover. Synes det er det letteste for da vet jeg at han er mett og god :) Eller, jeg har tatt han med meg ut noen ganger når han ikke har sovet og når han da skriker (sånn som han gjorde i går på kjøpesenteret), så tok jeg han bare opp og koste med han. Da roet han seg og sovnet i armene mine og jeg la han ned i vognen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og gode ord :takke:

Det er jammen meg ikke bare lett å være førstegangsmamma. Men det går bedre og bedre for hver dag som går :jepp: I går var vi borte på bursdag til et vennepar av oss, og frøkna skulle ha mat et par ganger når vi var der. Fra hun kom til har jeg blitt veldig stressa i matsituasjonene om det har vært andre enn mannen tilstede, og det har jo også jenta mi merket. Men i går klarte jeg å slappe av selv om det var endel andre der, og da gikk det kjempebra :)

Så jeg håper det er som dere sier; at jo mer kjent jeg blir med jenta mi, jo enklere er det å ta henne med ut på ting.

I natt hadde frøkna bare lyst på mat en gang! :rodmer: Så mamman ble skikkelig uthvilt. Det har ført til et rent bad, rene gulv og litt ryddings på mårran :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...