Gå til innhold

Å spise kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OK. Men jeg har ikke sett noe om kjøtterstatninger i denne tråden. Sikkert min feil.

Det er ikke noen andre som nevnte kjøtterstatninger før meg, men det er fortsatt relevant, fordi det er veldig normalt å bruke det om man ikke vil ha kjøtt, eller eventuelt vil redusere på kjøttbruken.

Jeg har for øvrig heller ikke sansen for det, ettersom jeg foretrekker mat laget av naturlige råvarer, og ikke merkelige ting som frossenpizza, brus, pulversuppe, kjøtterstatninger, eller proteinshakes.

Da blir du stor og sterk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Det er ikke noen andre som nevnte kjøtterstatninger før meg, men det er fortsatt relevant, fordi det er veldig normalt å bruke det om man ikke vil ha kjøtt, eller eventuelt vil redusere på kjøttbruken.

Ja, men da ble det jo litt merkelig å skulle tillegge meg meninger om at jeg synes at den slags ting er bra, når det er det totalt motsatte av hva jeg står for når det gjelder kosthold.

Jeg foretrekker et kosthold basert på kjøtt (også rødt), i moderate mengder, fisk, grønnsaker, frukt, korn/frø, meieriprodukter, egg, osv, og så definitivt ikke frossenpizza eller alle mulige merkelige kjøtterstatninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om dette er et direkte svar til meg eller ikke, men jeg tipper det er det, så da svarer på den måten.

Å spise prosessert mat i stedet for kjøtt, er det vel ingen som har sagt?

Nei.

Jeg bruker som tidligere nevnt mye bønner og linser, og jeg har ikke funnet noe om at dette skal være usunt på noe vis, ikke da jeg hadde ernæring heller.

Bønner og linser er bra mat.

Det er vel heller ingen som sier at alle bør bli vegetarianere i denne tråden, bare at vi bør kutte ned på forbruket av kjøtt, spesielt rødt kjøtt.

Det stemmer.

Det går mye kjøttdeig i de norske hjem, og det er absolutt ikke bra. Selv har jeg ikke spist kjøttdeig på mange år, men byttet det tidlig ut med karbonadedeig. Om vi hadde spist viltkjøtt som tidligere, hadde det vært noe annet, men det er ikke akkurat det det går i...

Det er masse forskning som viser at det animalske fettet ikke er noe farlig, og det er jo fettinnholdet som gjør at folk velger karbonade istedenfor kjøttdeig.

Kilde om at vi spiser for mye rødt kjøtt og ikke bør spise mer enn to middager i uka av dette, samt en begrenset mengde kjøttpålegg.

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00290/Oppsummering_av_kos_290789a.pdf

Det nevnes også at over halvparten av den norske befolkning antagelig spiser for mye rødt kjøtt (og i rødt kjøtt regnes også svin, noe mange tror går under hvitt kjøtt).

Jeg har ikke uttalt meg noe om dette, så jeg regner med at denne delen ikke er mynta på meg.

Det stemmer forøvrig at animalsk protein er av høyere kvalitet enn vegetabilsk protein, men om man mikser forskjellig typer vegetabilsk protein, går det for det samme. Så å bruke forskjellige typer bønner, samt linser, så trenger man i bunn og grunn ikke kjøtt.

Ja, men det er veldig klønete å måtte gjør det til hvert eneste måltid, så det er ikke noe man kan regne med at folk kommer til å begynne med, når det er mye lettere for dem å få i seg proteiner fra animalske kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da ble det jo litt merkelig å skulle tillegge meg meninger om at jeg synes at den slags ting er bra, når det er det totalt motsatte av hva jeg står for når det gjelder kosthold.

Jeg har aldri skrevet noe om ditt kosthold eller dine meninger.

Jeg foretrekker et kosthold basert på kjøtt (også rødt), i moderate mengder, fisk, grønnsaker, frukt, korn/frø, meieriprodukter, egg, osv, og så definitivt ikke frossenpizza eller alle mulige merkelige kjøtterstatninger.

Det er helt greit at du gjør det :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Sorry Yme, men jeg forstår ikke hva du prøver å si. At man ikke skal kutte kjøtt i det hele tatt, at det er vanskelig å være vegetarianer... Eller noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dunebuggy

Det kan være ganske omfattende å senke kjøttforbruket, om det var mningen med tråden, da folk har levevaner som er relatert til jobb og fritid, samt holdninger.

Jeg synes sunn mat henger sammen med idrett og fysisk aktivitet, og det innebærer trening eller spaserturer, sykling eller noe annet. Det er også slik at mange liker å spise tung mat, det vil si mer kjøtt enn nødvendig, da det fører til litt mage. Det igjen fører til ekstra energi på jobb, eller sunn pondus sagt på en annen måte.

Det å spise mer kjøtt enn nøvendig og fetere mat enn nødvendig og for eksempel kombinere det med kaffedrikking, mener jeg for mange gir et uttrykk for velvære og overskudd, samt at det fører til at det ikke er nødvendig å spise tre-fire måltider om dagen for å ha en metthetsfølelse. Det er mange som halvbevisst holder seg unna sunnhetsidealet.

Det skal nok endel til for å få mange til å bytte ut skinkepålegg med kalkunskinke eller noe slikt. Eller å få folk til å ha mer fysisk aktivitet for å heve blodsukkernivået uten å spise typiske måltid. jaja

Endret av dunebuggy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig.

:klo:

Samtidig er det et faktum at det ikke er bra å spise så mye rødt kjøtt som vi gjør i Vesten. Verken for helsa, for planeten, eller for dyrevelferd. Og det var dét jeg trodde denne tråden til dels handlet om.

Er det et faktum eller er det noe vi har lært å tro?

Les litt hva denne bloggeren skriver http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/2011/02/hva-er-egentlig-problemet-med-rdt-kjtt.html

Jeg vet ikke om det han skriver om forskning på rødt kjøtt i forhold til kreft i tykktarmen er riktig, når han sier at en skikkelig studie på dette aldri er gjort, men jeg fant bloggen hans interessant å lese.

Hva er et sunt inntakt av rødt kjøtt per uke, og hvem har sagt det, og hvordan har de kommet frem til konklusjonen?

Når det gjelder miljøet er jeg forøvrig helt enig i at vi konsumerer alt for mye kjøtt. Vi burde i aller høyeste grad se mer på innsekter og den slags for proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Yme, men jeg forstår ikke hva du prøver å si. At man ikke skal kutte kjøtt i det hele tatt, at det er vanskelig å være vegetarianer... Eller noe helt annet?

Jeg svarer på det folk skriver til meg, som for det meste er missforståelser av det første innlegget mitt her, så det er ikke så rart om du ikke greier å finne ut hva jeg mener, siden jeg egentlig ikke har skrevet noe om det :gjeiper:

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Er det et faktum eller er det noe vi har lært å tro?

Les litt hva denne bloggeren skriver http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/2011/02/hva-er-egentlig-problemet-med-rdt-kjtt.html

Jeg vet ikke om det han skriver om forskning på rødt kjøtt i forhold til kreft i tykktarmen er riktig, når han sier at en skikkelig studie på dette aldri er gjort, men jeg fant bloggen hans interessant å lese.

Hva er et sunt inntakt av rødt kjøtt per uke, og hvem har sagt det, og hvordan har de kommet frem til konklusjonen?

Det er et faktum. Se liink i tidligere innlegg. Jeg stoler mer på den kilden enn på en blogger.

Edit: endte faktisk opp med å lese blogginnlegget, og det var godt skrevet. Skal ta meg tid til å gå mer nøye gjennom det i morgen. Overhengende høy sannsynlighet er dog godt nok for meg til at jeg ikke tør å sette helsen min på spill.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et faktum.

Det er ikke et faktum.

Det er mange studier som viser at rødt kjøtt ikke er skadelig for helsa, og det er veldig mye kritikk rundt "forskningen" som feks world cancer research fund har gjort, fordi de har brukt veldig dårlige metoder... Denne forskningen de har gjort, har gått mer ut på spørreundersøkelser enn forskning.

Edit: endte faktisk opp med å lese blogginnlegget, og det var godt skrevet. Skal ta meg tid til å gå mer nøye gjennom det i morgen. Overhengende høy sannsynlighet er dog godt nok for meg til at jeg ikke tør å sette helsen min på spill.

Du må gjerne unngå rødt kjøtt fordi du mener det er farlig, men du kan ikke fremstille det som fakta, når det faktisk ikke er det.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et faktum. Se liink i tidligere innlegg. Jeg stoler mer på den kilden enn på en blogger.

Edit: endte faktisk opp med å lese blogginnlegget, og det var godt skrevet. Skal ta meg tid til å gå mer nøye gjennom det i morgen. Overhengende høy sannsynlighet er dog godt nok for meg til at jeg ikke tør å sette helsen min på spill.

Bloggeren henviser til forskningsrapporter. Les.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et faktum. Se liink i tidligere innlegg. Jeg stoler mer på den kilden enn på en blogger.

Edit: endte faktisk opp med å lese blogginnlegget, og det var godt skrevet. Skal ta meg tid til å gå mer nøye gjennom det i morgen. Overhengende høy sannsynlighet er dog godt nok for meg til at jeg ikke tør å sette helsen min på spill.

Hvis "overhengende høy sannsynlighet" er basert på slette metoder, så betyr det ingen ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre min hatt, så mye kunnskapsløshet det var i denne debatten.

Og hvor skal vi få nok spiselige planter fra? For å få det må vi høgge ned regnskogene enda mer sånn at vi har nok plass til å ha åkre på, og det vil jeg si ikke er særlig miljøvennlig.

Vi ville brukt jordareal som i dag brukes til å framstille dyrefôr.

Det er ikke bare kjøttet på et dyr vi bruker, vi bruker innvollende, ja de kan også spises, skinnet: hvor tror du at vi får skinnskoene, skinnsofaene, skinnjakkene våre fra?), Pels/ull: igjen gensere, sokker og andre plagg som holder oss i livet om vinteren. Og bare ha dyr i fangenskap for å få laget ullsokker og så kaste resten av dyret er å kaste bort ressurser.

Pluss at dyr formerer seg ute i det fri, de også ;) I mange land må mennesker jakte pga overflod av dyrearter som formerer seg for mye.

Jeg vet ikke hvordan det er hjemme hos deg, men det er stort sett ikke gammel sau det går i rundt norske bord. Ofte blir dyr som holdes på grunn av biprodukter destruert når de ikke er produktive, fordi folk ikke synes kjøttet er godt nok når dyret er gammelt (høne, for eksempel). Uansett hvordan du vrir og vender på det vil nedgang i kjøttkonsum føre til nedgang i kjøttproduksjon.

Jakt for å regulere bestanden har jeg forøvrig ingenting i mot, og det driver vi med i Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Tror for øvrig at "kjøtt er farlig" ikke er en spesielt vanlig grunn til å avstå fra kjøtt. Saken er imidlertid at mange vegetarianere har et mye bedre kosthold enn kjøttetere. Og da ikke nødvendigvis fordi vegetarkost er sunnere per se, men fordi vegetarianere generelt er mye mer bevisste i forhold til hva de spiser og hva de får i seg, og at de spiser mye mer variert enn enkelte av oss altetende. OK, klart at det finnes vegetarianere som lever på cola, frossenpizza og potetgull, men jeg tror det finnes enda flere altetende som lever på tilsvarende usunne dietter.

Men likevel er det mange vegetarianere som må ta kosttilskudd i tillegg for at de ikke skal mangle noe. Og kunstig kosttilskudd er heller ikke så bra i store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Når det gjelder miljøet er jeg forøvrig helt enig i at vi konsumerer alt for mye kjøtt. Vi burde i aller høyeste grad se mer på innsekter og den slags for proteiner.

Du tuller nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel er det mange vegetarianere som må ta kosttilskudd i tillegg for at de ikke skal mangle noe. Og kunstig kosttilskudd er heller ikke så bra i store mengder.

Det er som regel veganere som må ta kosttilskudd (da hovedsakelig B12). En vegetarianer som drikker melk eller spiser egg og ellers har et variert og sunt kosthold trenger som regel ikke noen kosttilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg pleide å være av den oppfatning at man må ha kjøtt (og animalske proteiner generellt), jeg tenkte at vegeterianere var gale, og veganere langt mer skrudd.

Så ble jeg en slik gal vegeterianer selv, og en enda mer skrudd veganer etterhvert. Kort oppsummert var det store helsegevinster å hente, og nå byr det meg helt i mot bare tanken på å spise kjøtt. Og nei, vi trenger virkelig ikke kjøtt, tvert i mot. Og fabrikklaget kjøtt? Dont get me started..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller nå?

Insekter inneholder mest proteiner, pluss at den eneste grunnen til at vi syns det er ekkelt å spise dem, er fordi det ikke har vært en del av kulturen vår.

Kjøttindustrien skader miljøet veldig, pluss at veldig mange dyr er smartere enn man skulle tro, og dermed merker at de ikke har det noe bra, så om man hadde spist insekter isteden, vill man lett kunne fått i seg bra med aminosyrer, også hadde det vært mye hyggeligere for de som bryr seg om at dyr skal ha det fint... Og veldig mye bedre for miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Insekter inneholder mest proteiner, pluss at den eneste grunnen til at vi syns det er ekkelt å spise dem, er fordi det ikke har vært en del av kulturen vår.

Kjøttindustrien skader miljøet veldig, pluss at veldig mange dyr er smartere enn man skulle tro, og dermed merker at de ikke har det noe bra, så om man hadde spist insekter isteden, vill man lett kunne fått i seg bra med aminosyrer, også hadde det vært mye hyggeligere for de som bryr seg om at dyr skal ha det fint... Og veldig mye bedre for miljøet.

Jeg har ikke lyst å endre den kulturen for å redde en ku jeg da. Insekter er ekkelt og jeg putter det aldri i min munn for å erstatte en ku eller en sau. Og er det ikke litt dobbeltmoralsk å tenke på alle dyr, mens insektene er det ikke så nøye med? De og er dyr.

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, vi trenger virkelig ikke kjøtt, tvert i mot

Kan du utdype den litt?

"Tvert imot" i denne sammenhengen, virker som det betyr at du mener kjøtt er skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...