Gå til innhold

Å spise kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest dunebuggy

Eller også, de som er vegatarianere er det fordi de tenker "stakkars alle dyra" hver gang de skal steke noe kjøtt, og "rødt kjøtt er ikke like sunt som grønnsaker", når de vet at grønnsaker iallefall ikke er kreftfremkallende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Eller også, de som er vegatarianere er det fordi de tenker "stakkars alle dyra" hver gang de skal steke noe kjøtt, og "rødt kjøtt er ikke like sunt som grønnsaker", når de vet at grønnsaker iallefall ikke er kreftfremkallende.

Nå handler jo denne tråden om at det er bra å redusere kjøttforbruket, og altså IKKE om at alle bør bli vegetarianere. Vi spiser for eksempel veldig mye mer kjøtt nå enn vi gjorde på 60- og 70-tallet, og det burde være fullt mulig å komme tilbake til det nivået kjøttforbruket lå på da. Det vil være bedre både for folkehelse, for miljøet, og for generell dyrevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt vondt av å vite hvor mye kjøtt som forbrukes i Norge (og andre land). Det bare øker og øker. Jeg får vondt av å se at så få bryr seg. Dette er verken bra for miljøet, helsen eller de stakkars forsvarsløse dyrene. Jeg kan finne hundrevis av grunner til hvorfor man bør redusere kjøttforbruket.

Er det noen som oppriktig mener at industriprodusert kjøtt(som kylling, storfe osv) kan spises med god samvittighet?

Hva kan man gjøre for å få folk til å bli mer bevisste?

akkurat nå virker det håpløst..

:tristbla:

Ja, vi kan spise alt av kjøtt med god samvittighet. Beviste på hva? Kjøtt er en naturlig og sunn del av kostholdet vårt. Barn som ikke spiser kjøtt blir svake og får ofte læringsproblemer.

Folk bryr seg om naturen, selv om vi spiser kjøtt. Miljøet? Hallo! Vi er dyr!

Jeg syns det er en skam at noen velger bort sunn og næringsrik mat når det er andre i verden som ville gjort hva som helst for å få mat, bare fordi de tror at vi mennesker ikke er dyr.

En ting til: hvis alle i hele verden skulle slutte å spise kjøtt, så hadde det krydd av tamme dyr som da enten måtte ha blitt avlivet (skal vi da bare kaste dyra eller spise de siste?) eller som hadde gått rundt og sultet uten å vite hvor de skal gjøre av seg. De hadde sannsynligvis gått bort til mennesker, fordi de vet at mennesker vil hjelpe de med å få mat.

Og hvor skal vi få nok spiselige planter fra? For å få det må vi høgge ned regnskogene enda mer sånn at vi har nok plass til å ha åkre på, og det vil jeg si ikke er særlig miljøvennlig.

Spørsmål til TS og alle andre antikjøtt-folk:

Hva skal vi gjøre for å få kattedyr, hunder, og alle andre kjøttetende dyr til å "bli mer beviste" på sitt valg av mat?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Ja, vi kan spise alt av kjøtt med god samvittighet. Beviste på hva? Kjøtt er en naturlig og sunn del av kostholdet vårt. Barn som ikke spiser kjøtt blir svake og får ofte læringsproblemer.

Folk bryr seg om naturen, selv om vi spiser kjøtt. Miljøet? Hallo! Vi er dyr!

Jeg syns det er en skam at noen velger bort sunn og næringsrik mat når det er andre i verden som ville gjort hva som helst for å få mat, bare fordi de tror at vi mennesker ikke er dyr.

En ting til: hvis alle i hele verden skulle slutte å spise kjøtt, så hadde det krydd av tamme dyr som da enten måtte ha blitt avlivet (skal vi da bare kaste dyra eller spise de siste?) eller som hadde gått rundt og sultet uten å vite hvor de skal gjøre av seg. De hadde sannsynligvis gått bort til mennesker, fordi de vet at mennesker vil hjelpe de med å få mat.

Og hvor skal vi få nok spiselige planter fra? For å få det må vi høgge ned regnskogene enda mer sånn at vi har nok plass til å ha åkre på, og det vil jeg si ikke er særlig miljøvennlig.

Spørsmål til TS og alle andre antikjøtt-folk:

Hva skal vi gjøre for å få kattedyr, hunder, og alle andre kjøttetende dyr til å "bli mer beviste" på sitt valg av mat?

:takke:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til: hvis alle i hele verden skulle slutte å spise kjøtt, så hadde det krydd av tamme dyr som da enten måtte ha blitt avlivet (skal vi da bare kaste dyra eller spise de siste?) eller som hadde gått rundt og sultet uten å vite hvor de skal gjøre av seg. De hadde sannsynligvis gått bort til mennesker, fordi de vet at mennesker vil hjelpe de med å få mat.

Og hvor skal vi få nok spiselige planter fra? For å få det må vi høgge ned regnskogene enda mer sånn at vi har nok plass til å ha åkre på, og det vil jeg si ikke er særlig miljøvennlig.

Kyr, sauer og griser blir jo avlet frem for å bli mat. Hadde vi spist mindre kjøtt, så hadde jo færre dyr blitt avlet frem. Det sier seg nesten selv.

Spørsmål til TS og alle andre antikjøtt-folk:

Hva skal vi gjøre for å få kattedyr, hunder, og alle andre kjøttetende dyr til å "bli mer beviste" på sitt valg av mat?

Jeg vet ikke med deg, men jeg anser meg selv for å ha hakket mer utviklet kognitiv bevissthet ennn hunder og katter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Ja, vi kan spise alt av kjøtt med god samvittighet. Beviste på hva? Kjøtt er en naturlig og sunn del av kostholdet vårt. Barn som ikke spiser kjøtt blir svake og får ofte læringsproblemer.

Folk bryr seg om naturen, selv om vi spiser kjøtt. Miljøet? Hallo! Vi er dyr!

Øh. Hallo selv. Har du belegg for dine påstander, forresten?

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Kyr, sauer og griser blir jo avlet frem for å bli mat. Hadde vi spist mindre kjøtt, så hadde jo færre dyr blitt avlet frem. Det sier seg nesten selv.

Jeg vet ikke med deg, men jeg anser meg selv for å ha hakket mer utviklet kognitiv bevissthet ennn hunder og katter.

Tabris, du vet at sauer og kyr blir avlet opp for andre ting enn mat? Vi vil ha skinnet til kua og ullen til sauen for å lage klær bl.annet. Det at man tar ulla tar jo ikke livet av sauen da men likevel må sauen avles opp for å få ull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris, du vet at sauer og kyr blir avlet opp for andre ting enn mat? Vi vil ha skinnet til kua og ullen til sauen for å lage klær bl.annet. Det at man tar ulla tar jo ikke livet av sauen da men likevel må sauen avles opp for å få ull.

Det hadde likevel blitt avlet opp færre dyr om kjøttproduksjonen hadde gått kraftig ned, spesielt av kyr og griser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katter trenger et protein som heter taurin, mennesker trenger ikke dette gjennom kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ganske sikker på at rødt kjøtt er sunnere enn mesteparten av de merkelige erstatningene man finner, uansett om man tror det røde kjøttet gir deg kreft eller karsykdommer... Det er ikke noen hemmelighet at matprodukter som er bearbeidet gjennom utallige prosesser, ikke er veldig bra for kroppen.

Leste en gang i tiden om at de, i Sverige, hadde innført soyaprodukter i skolekafeteriaene.

Jeg husker ikke spesifikt hvordan dette var gjort, eller hvorfor, men det som skjedde var i hvertfall at veldig mange utviklet allergier mot en del stoffer som finnes i belgfrukter (bønner osv).

En ting man også må tenke på, er at det finnes en del forskjellige typer proteiner, og de har forskjellige oppgaver i kroppen... Man bygger ikke muskler like effektivt av proteiner fra planteriket, som man gjør av de som kommer fra animalske kilder... Kroppen kan heller ikke lagre aminosyrer (proteiner) til seinere bruk, så hvis den ikke finner det i magesekken din, bryter den ned muskler for å få tilgang på aminosyrene den trenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eter kjøtt, jeg er glad i kjøtt og kan spise det 5 dager i uken om så er.

Kylling, svin,storfe,fisk,får/lam ++++ Det er min viktigste næringskilde med proteiner,jern og kreatin blant annet.

Å til dem som sier kjøltt ikke er sunt.. HVOR I ALLE DAGER FÅR DERE DET FRA!!

Selvklart er det ikke sundt og spise svoren på bacon hver dag å den type ting, men rent og ferskt kjøtt er bra for kroppen, det er da bevist i mangfoldige tester og menesket har spist det i mangen tusen år!

Jeg bryr meg ikke så mye om hvordan kjøttet kom til mitt kjøkken, jeg vet kua har levd, den må ha fått plenty mat siden den hadde så mye kjøtt på at de kunne avlive den og den må jo ha vært frisk siden dem får selge kjøttet, herved har kua hat det ganske greit igrunn for ku og være, den har også vært uvitende om sin skjebne da den hverken kan lese,snakke eller forstå våres språk. Å at noen her inne velger å kalle andre for egoistiske idioter fordi dem ikke bryr seg så mye om hva ku hat og den leggetider, det viser bare modenheten og dobbeltmoralen hos dem.Dem kaller oss for egoistiske idioter men finner det helt ok å stemple en gruppe mennesker og sværte dem for at dem ikke er enige i sine fanatiske holdninger til mat. Er man grønnskas eter så er man det etter eget valg, men ikke regn med at alle andre skal dele det synet. la folk ete hva dem vil uten å bli kalt for egoister og idioter!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dunebuggy

Tabris, du vet at sauer og kyr blir avlet opp for andre ting enn mat? Vi vil ha skinnet til kua og ullen til sauen for å lage klær bl.annet. Det at man tar ulla tar jo ikke livet av sauen da men likevel må sauen avles opp for å få ull.

Men det er like kjipt å tenke på at det blir masse eldre sauer som skal avlives, fordi ulla ikke er bra lengre, som å tenke på at kjøtt krever mye avl for å produseres når det går til mat.

Da er det like greit at det går til matproduksjon. Med kyr så er det bare ett skinn, og da blir det "to fluer i ett smekk" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

alt, og kontra andre land

Når det gjelder dyrevelferd, er det så opplagt at jeg ikke gidder å nevne det en gang.

Og vedrørende helse: Jeg trodde du var sykepleierstudent, og at du dermed burde være klar over at et høyt inntak av rødt kjøtt ikke er bra?

Uaansett:

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/11/081113181428.htm

http://www.health.harvard.edu/fhg/updates/Red-meat-and-colon-cancer.shtml

Kontra andre land? At vi spiser mer rødt kjøtt her, mener du? Eller hva er det du mener?

Jeg er ganske sikker på at rødt kjøtt er sunnere enn mesteparten av de merkelige erstatningene man finner, uansett om man tror det røde kjøttet gir deg kreft eller karsykdommer... Det er ikke noen hemmelighet at matprodukter som er bearbeidet gjennom utallige prosesser, ikke er veldig bra for kroppen.

Vil tippe at det er svært få i denne diskusjonen som mener at rødt kjøtt eventuelt skal erstattes med alskens merkelige prosesserte produkter. Jeg gjør i hvert fal ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...