Gå til innhold

Å spise kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Man kan spise enda billigere hvis man bruker mer bønner og sånt i stedet. Søsteren min spiser kun økologiske egg hvis hun spiser egg, og hun spiser kjempesunt. Og jeg kjenner få som har så lite å rutte med som henne som er student i Oslo og ikke jobber ved siden av.

Så jeg mener at å si at man har dårlig råd er en lettvint unnskyldning jo.. Det kommer mer an på hvor mye man bryr seg.

Til deg som lurte på økomat: jeg bor dessverre ikke i Oslo akkurat nå, så dette er utenfor. Men på de butikkene som har litt utvalg har jeg noen ganger spurt om de vil ta inn forskjellige litt mer etiske matvarer, og det har de faktisk gjort. Jeg har bodd i et land der alt har god merking og mer fokus mtp øko eller vegetarisk, så jeg er litt bortskjemt på sånt. Men jeg var opptatt av dette før jeg bodde der også, og har snakket med mange som sier at de gjerne velger vegetarisk og øko om det bare er lett tilgjengelig.

Håper vi blir bedre på dette i Norge etter hvert også..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop28

Hvis du sammenligner hvor stor andel av lønna til nordmenn som går til mat, med andelen en person i f.eks. polen bruker på mat, så vil du se at norsk mat ikke er så dyr. Ja, maten kosten mye mer enn i Sverige, men lønningene er også mye høyere.

Det gidder ikke jeg å sammenligne nei. Dessuten bruker nordmenn mindre penger på mat fordi vi ikke er en matnasjon der folk brilierer på kjøkkenet. Det er norsk kultur å spise for å leve, hvor de i mange andre land har høyere fokus på at maten faktisk skal lages for å nytes, og slik mat koster selvsagt mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Man kan spise enda billigere hvis man bruker mer bønner og sånt i stedet. Søsteren min spiser kun økologiske egg hvis hun spiser egg, og hun spiser kjempesunt. Og jeg kjenner få som har så lite å rutte med som henne som er student i Oslo og ikke jobber ved siden av.

Så jeg mener at å si at man har dårlig råd er en lettvint unnskyldning jo.. Det kommer mer an på hvor mye man bryr seg.

Til deg som lurte på økomat: jeg bor dessverre ikke i Oslo akkurat nå, så dette er utenfor. Men på de butikkene som har litt utvalg har jeg noen ganger spurt om de vil ta inn forskjellige litt mer etiske matvarer, og det har de faktisk gjort. Jeg har bodd i et land der alt har god merking og mer fokus mtp øko eller vegetarisk, så jeg er litt bortskjemt på sånt. Men jeg var opptatt av dette før jeg bodde der også, og har snakket med mange som sier at de gjerne velger vegetarisk og øko om det bare er lett tilgjengelig.

Håper vi blir bedre på dette i Norge etter hvert også..

Hva om man ikke liker bønner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrazyCatlady

Man må innom de større kjedene om man vil ha økologisk kjøtt.Bor på en liten drittplass selv og her er Mega eneste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrazyCatlady

Hva om man ikke liker bønner?

Vel,man kan for eksempel spise Quorn som er en veldig god erstatning for kjøtt og det går an å lage mange retter vegetarisk uten bønner og det bør gå an at alle finner alternativer til kjøtt som de liker.

Ingen som sier at alle bør slutte å spise kjøtt,men alle kan kutte ned på kjøttforbruket sitt.

Å ha et par dager uten kjøtt i uken burde være gjennomførbart for alle egentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gidder ikke jeg å sammenligne nei. Dessuten bruker nordmenn mindre penger på mat fordi vi ikke er en matnasjon der folk brilierer på kjøkkenet. Det er norsk kultur å spise for å leve, hvor de i mange andre land har høyere fokus på at maten faktisk skal lages for å nytes, og slik mat koster selvsagt mer.

Til opplysning: Jeg er Anonumbruker i innlegg #40 som du siterte.

Der tar du rett og slett feil. God mat er viktigere og viktigere. Det utgis og selges stadig flere kokebøker. Man kjøper og investerer stadig mer i kjøkkenet og kjøkkenutstyr, og folk eksperimenterer stadig mer med mat. Det er ikke norsk kultur å spise for å overleve, også her i nord har man laget mat som skal nytes. Man har hatt tilgang på andre og muligens færre råvarer enn i mange andre land, og dette har selvsagt påvirket maten man har laget. Men å påstå at vår forfedre ikke var opptatt av at maten skulle smake godt og nytes er feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mat henger sammen med livskvalitet! Jeg vet at min livskvalitet hadde sunket drastisk om jeg ble vegetarianer! Prøvde det en ukes tid og hadde både lavt energinivå og dårligere humør.

Ja, man skal ha respekt for andre arter, men mitt ve og vel går nå likevel foran Kuas! Oppfordrer dere som fungerer helt fint som vegetarianere å kjøre på, men innse at det ikke passer for alle. Man skal overhodet ikke behøve å ha dårlig samvittighet for at man spiser kjøtt i moderate mengder, også om det er industriprodusert!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrazyCatlady

Er vel ikke det å bli vegetarianer som er hovedfokus i denne tråden,men det at man bør redusere kjøttforbruket sitt på grunn av dyrevelferd og miljøhensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Er vel ikke det å bli vegetarianer som er hovedfokus i denne tråden,men det at man bør redusere kjøttforbruket sitt på grunn av dyrevelferd og miljøhensyn.

Ja men da burde man skrive det da og ikke juge å si at kjøtt er usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Til opplysning: Jeg er Anonumbruker i innlegg #40 som du siterte.

Der tar du rett og slett feil. God mat er viktigere og viktigere. Det utgis og selges stadig flere kokebøker. Man kjøper og investerer stadig mer i kjøkkenet og kjøkkenutstyr, og folk eksperimenterer stadig mer med mat. Det er ikke norsk kultur å spise for å overleve, også her i nord har man laget mat som skal nytes. Man har hatt tilgang på andre og muligens færre råvarer enn i mange andre land, og dette har selvsagt påvirket maten man har laget. Men å påstå at vår forfedre ikke var opptatt av at maten skulle smake godt og nytes er feil.

Fins ikke god mat om man ikke skal spise kjøtt :popcorn: Og du snakker tull for det norske kjøkken er ikke akkurat viden kjent.

Endret av BettyBoop28
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrazyCatlady

Ja men da burde man skrive det da og ikke juge å si at kjøtt er usunt.

Eh,vel i åpningsinnlegget så står det jo at man ts mener at det hadde vært bra om flere reduserte kjøttforbruket sitt og det er vel ingen her som skriver noe sted at alle bør bli veggis.

Også er det vel heller ikke det at kjøtt er usunt folk skriver her heller,men at det ikke er spesielt bra for miljøet siden man må produsere store mengder siden folk spiser såpass mye kjøtt som de gjør.

EDIT:De som skriver at kjøtt er usunt mener nok kjøtt i store mengder og det er jo allment kjent egentlig selv om jeg ikke er helt enig i det.

Grunnen til at det er litt snakk om vegetarmat her er jo fordi når man spiser mindre kjøtt så er det jo gjerne vegetarmat man begynner å spise mer av.

Endret av CrazyCatlady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Ja men da burde man skrive det da og ikke juge å si at kjøtt er usunt.

Kjøtt er ikke usunt, men dagens kjøttforbruk er usunt.

Til Genesis:

Jeg har aldri spist så mye god mat som etter at jeg kuttet ned på kjøttforbruket. Det finnes fantastisk mye godt der ute, og man finner ikke fram til det fordi man tror en pottit med en kjøttbit siden av er fin middag.. Prøv deg frem, så kommer en ny matverden til å åpne seg for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest otrivin

Jeg syns det er forferdelig hvordan dyr behandles før slakt osv, men det nytter ikke å bli vegetarianer for det vil aldri bli MANGE nok til at mengden kjøtt som blir slaktet blir nedjustert, så det blir bare mer dødt kjøtt i bosset og da har de jo dødd for ingenting?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er forferdelig hvordan dyr behandles før slakt osv, men det nytter ikke å bli vegetarianer for det vil aldri bli MANGE nok til at mengden kjøtt som blir slaktet blir nedjustert, så det blir bare mer dødt kjøtt i bosset og da har de jo dødd for ingenting?

Dette var da veldig fatalistisk... Dersom jeg skulle tenkt slik ville jeg ikke fått gjort noen ting:) Jeg foretrekker å høre på Gandhi å tenke at: "You must be the change you want to see in the world."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er forferdelig hvordan dyr behandles før slakt osv, men det nytter ikke å bli vegetarianer for det vil aldri bli MANGE nok til at mengden kjøtt som blir slaktet blir nedjustert, så det blir bare mer dødt kjøtt i bosset og da har de jo dødd for ingenting?

Helt feil! Mindre etterspørsel = mindre produksjon.

Men understreker at det ikke er fokus på at folk skal bli vegetarianere, men redusere sitt forbruk av kjøtt.

Om kjøtt er sunt eller usunt er det ulike meninger om, men de fleste er enige om at for mye kjøtt er usunt, spesielt rødt kjøtt. Jeg tror alle har godt av å spise mindre kjøtt, og mer grønnsaker.

Og dere som mener livskvaliteten har sammenheng med kjøttet dere spiser. Jeg er helt enig i at god mat er en viktig for livskvaliteten, det er bare synd dere ikke har oppdaget alle de fantastiske vegetarrettene som finnes der ute!

http://veganmisjonen.blogspot.com/

Her finner du mange oppskrifter hvis du er interessert.

Dersom alle reduserer forbruket litt, utgjør det stor forskjell totalt sett. :)

hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop28

Eh,vel i åpningsinnlegget så står det jo at man ts mener at det hadde vært bra om flere reduserte kjøttforbruket sitt og det er vel ingen her som skriver noe sted at alle bør bli veggis.

Også er det vel heller ikke det at kjøtt er usunt folk skriver her heller,men at det ikke er spesielt bra for miljøet siden man må produsere store mengder siden folk spiser såpass mye kjøtt som de gjør.

EDIT:De som skriver at kjøtt er usunt mener nok kjøtt i store mengder og det er jo allment kjent egentlig selv om jeg ikke er helt enig i det.

Grunnen til at det er litt snakk om vegetarmat her er jo fordi når man spiser mindre kjøtt så er det jo gjerne vegetarmat man begynner å spise mer av.

Jo det står faktisk i overskriften at kjøtt ikke er sunt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jo det står faktisk i overskriften at kjøtt ikke er sunt.

Men når du leser resten av innlegget, så ser du at hun mener det høye forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Men når du leser resten av innlegget, så ser du at hun mener det høye forbruket.

det er da et helt normalt kjøttforbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

det er da et helt normalt kjøttforbruk.

Hallo. Hva som er et "helt normalt" kjøttforbruk, er noe som er 100% forankret i tid og sted. Dermed finnes det ikke noe sånt, sånn logisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...