Gå til innhold

Å spise kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får helt vondt av å vite hvor mye kjøtt som forbrukes i Norge (og andre land). Det bare øker og øker. Jeg får vondt av å se at så få bryr seg. Dette er verken bra for miljøet, helsen eller de stakkars forsvarsløse dyrene. Jeg kan finne hundrevis av grunner til hvorfor man bør redusere kjøttforbruket.

Er det noen som oppriktig mener at industriprodusert kjøtt(som kylling, storfe osv) kan spises med god samvittighet?

Hva kan man gjøre for å få folk til å bli mer bevisste?

akkurat nå virker det håpløst..

:tristbla:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi trenger jo kjøtt.

På hvilken måte? Og trenger man industriprodusert kjøtt?

(jeg er forresten ikke TS)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt vondt av å vite hvor mye kjøtt som forbrukes i Norge (og andre land). Det bare øker og øker. Jeg får vondt av å se at så få bryr seg. Dette er verken bra for miljøet, helsen eller de stakkars forsvarsløse dyrene. Jeg kan finne hundrevis av grunner til hvorfor man bør redusere kjøttforbruket.

Er det noen som oppriktig mener at industriprodusert kjøtt(som kylling, storfe osv) kan spises med god samvittighet?

Hva kan man gjøre for å få folk til å bli mer bevisste?

akkurat nå virker det håpløst..

:tristbla:

Jeg er student og spiser i utgangspunktet lite kjøtt, men jeg er kjøtteter. Er allergisk mot bønner, linser, erter o.l. proteinrike grønnsaker, og jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe quark o.l.

Jeg spiser mye egg, og da økologisk, da hønene har det litt bedre (kjøper aldri ikke-økologiske egg) - så har i det minste god samvittighet der.

Men når det gjelder annet kjøtt har jeg rett og slett ikke råd til økologisk kjøtt, det koster rett og slett for mye. Studielånet strekker ikke til.

Jeg spiser ikke idustriprodusert kjøtt med god samvittighet, men jeg undertrykker dessverre samvittigheten slik at jeg klarer å spise det...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om vi ikke spiste kjøtt og det bare ble flere og flere dyr i verden som produserte mer CO2 og som skulle spise av den samme maten (=kornprodukter og lignende) som vi spiser. Da hadde det blitt hungersnød bare på grunn av det. Jeg synes det er greit at folk er vegetarianere i forskjellig grad, men er også glad at hele verden ikke er vegetarianere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Er det noen som oppriktig mener at industriprodusert kjøtt(som kylling, storfe osv) kan spises med god samvittighet?

- ja, helt klart. Jeg ser overhodet ikke problemet med det, har aldri sett noe problem i det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk om vi ikke spiste kjøtt og det bare ble flere og flere dyr i verden som produserte mer CO2 og som skulle spise av den samme maten (=kornprodukter og lignende) som vi spiser. Da hadde det blitt hungersnød bare på grunn av det. Jeg synes det er greit at folk er vegetarianere i forskjellig grad, men er også glad at hele verden ikke er vegetarianere.

Veeel, nå har det seg vel sånn at flesteparten av de dyrene du snakker om ikke ville levd hvis det ikke var for at vi hadde planer om å spise dem (industriprodusert kjøtt er avlet opp av oss mennesker).

De andre dyrene som vi spiser av er jo feks viltbestandene. Disse ville også kontrollert seg selv i det lange løp (sykdom når bestandene ble for store osv), slik at det ikke flommet over av disse dyrene. Om hele verden plutselig ble vegetarianere kunne vi for øvrig fremdeles regulert disse bestandene ved jakt slik vi gjør i dag, og bare latt være å spise kjøttet etterpå.

Jeg har ikke akkurat god samvittighet når det gjelder kjøttet jeg spiser, men jeg spiser det likevel (dog ikke i de enorme mengdene som visstnok er gjennomsnittet for en nordmann i dag). Liker best viltkjøtt og holder meg til det når jeg kan (økonomi, tilgang osv), men det går nok med en del industriprodusert, ja...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det mange interessante synspunkter.

Nå er ikke poenget mitt at alle bør bli vegetarianere. Men folk flest bør redusere mengden av kjøtt de spiser.

Selv opplever jeg at det er blitt tabu å snakke om dyrs rettigheter og kjøttindustrien i Norge. Folk fortrenger sannheten, og enkelte blir også fornærmet når jeg forteller at jeg er vegetarianer. De sier jeg er utakknemlig som ikke spiser det jeg får servert.

Jeg mener også at kjøtt ikke trenger å gå til spille, så dersom dyret har hatt et verdig liv i frihet, ser jeg ikke problemet med å spise det. (tenker på jakt, fisking i fruluft)

Jeg har lyst å bidra med å opplyse folk og gjøre de mer bevisste. Vårt kjøttkonsum går jo utover mennesker og miljøet også.

Hvordan kan vi stanse utviklingen?

Hilsen TS

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det mange interessante synspunkter.

Nå er ikke poenget mitt at alle bør bli vegetarianere. Men folk flest bør redusere mengden av kjøtt de spiser.

Selv opplever jeg at det er blitt tabu å snakke om dyrs rettigheter og kjøttindustrien i Norge. Folk fortrenger sannheten, og enkelte blir også fornærmet når jeg forteller at jeg er vegetarianer. De sier jeg er utakknemlig som ikke spiser det jeg får servert.

Jeg mener også at kjøtt ikke trenger å gå til spille, så dersom dyret har hatt et verdig liv i frihet, ser jeg ikke problemet med å spise det. (tenker på jakt, fisking i fruluft)

Jeg har lyst å bidra med å opplyse folk og gjøre de mer bevisste. Vårt kjøttkonsum går jo utover mennesker og miljøet også.

Hvordan kan vi stanse utviklingen?

Hilsen TS

Jeg opplever det helt motsatte av det du opplever. I min vennekrets og mine omgivelser snakker vi mer enn noen gang om dyrs rettigheter, økologisk matproduksjon og det etiske rundt det å spise (industrielt) kjøtt. Dog er det mulig at min vennekrets ikke gjenspeiler befolkningen som helhet.

Jeg mener generelt at kunnskap og folkeopplysning er veien mot en bedre verden, det kan gjerne være reklamekampanjer i fjernsynet, aviser, magasiner o.l., hadde man i tillegg fått medias fokus på det hadde mye vært gjort. Reklamekampanjer og slikt må skj over lengre tid, en uke eller to holder ikke. Temaet bør også være relevant i skolen, f.eks. i mat og helse.

Problemet er dessverre at mye av dette koster penger, mye penger, og siden ingen tjener penger på slike kampanjer er det vanskeligere å få sponsorer til å lage gode, store, gjennomførte kampanjer.

Hilsen studentrn i innlegg #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i deg at det verken er spesielt sunt eller miljøvennlig, men fy søren så godt det er!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Er det noen som oppriktig mener at industriprodusert kjøtt(som kylling, storfe osv) kan spises med god samvittighet?

- ja, helt klart. Jeg ser overhodet ikke problemet med det, har aldri sett noe problem i det heller.

Kjæresten min og jeg er absolutt skeptiske til dette. Hadde hatt mye bedre samvittighet om jeg var veganer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde vel vært at folk hadde noen få dyr selv og slaktet dyrene selv.

Da hadde de kanskje blitt tatt bedre vare på enn nå når de er masseprodusert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrazyCatlady

Jeg prøver også å spise lite kjøtt og jeg skulle gjerne ha kjøpt mer økologisk kjøtt,men akkurat nå med studentøkonomi så går ikke det her heller.

Har nesten greid å kutte ut industrikylling helt,og kjøper heller økologisk kylling når jeg har penger til det.

Ikke det at andre dyr har det noe bedre,men det er ett skritt i riktig retning.

Jeg syns at mange påstår at vegetarmat det liker de ikke uten å ha prøvd det engang og tror at det er kjedelige retter og salat det går i.Er jo ikke ofte det er fokus på vegetarmat noen steder syns jeg så kanskje flere hadde villet prøvd vegetariske alternativer om de faktisk fikk sett at det går an,at det er godt og at det ikke er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser poenget, men matopplevelser handler nettopp mye om det, og jeg innrømmer det, jeg synes kjøtt er innmari godt. Jeg liker å nyte mat, og kjøtt er en del av dette. Så sier ikke jeg nødvendigvis at det er bra å spise så mye kjøtt som vi gjør, men for meg er det ikke aktuelt å bli vegetarianer. Derimot er jeg helt enig i at forholdene for mange dyr er dårlig, og mye kan gjøres. Man kan ha to tanker i hodet samtidig selv om man er kjøtteter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Bilde "Til alle vegetarianere. Her står maten min og driter på maten din." :skratte: Måtte bare.

Jeg spiser kjøtt uten problem og tenker egentlig ikke spesielt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som oppriktig mener at industriprodusert kjøtt(som kylling, storfe osv) kan spises med god samvittighet?

- ja, helt klart. Jeg ser overhodet ikke problemet med det, har aldri sett noe problem i det heller.

Måten dyrene blir behandlet på liker jeg ikke.

Selv kjøper jeg økologiske egg, og jeg får elgkjøtt hver høst + at jeg får ferskvannsørret fra fjellet som jeg har i fryseren.

Jeg liker at man tar litt fra naturen, men kun det man trenger. Det blir sånn man levde i gamle dager. Man skjøt de dyrene man trengte og brukte det meste på dyret.

Idag er det masseproduksjon av kjøtt, og det er fælt å se hvordan dyrene blir behandlet...

Jeg vet at man ikke har mulighet til å gå tilbake å leve som i gamle dager idag, men om masseindustrien hadde gjort det mer økologisk og gitt dyrene bedre mat og frisk luft, ville kjøttet vært bedre også ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Solsmil

Måten dyrene blir behandlet på liker jeg ikke.

Selv kjøper jeg økologiske egg, og jeg får elgkjøtt hver høst + at jeg får ferskvannsørret fra fjellet som jeg har i fryseren.

Jeg liker at man tar litt fra naturen, men kun det man trenger. Det blir sånn man levde i gamle dager. Man skjøt de dyrene man trengte og brukte det meste på dyret.

Idag er det masseproduksjon av kjøtt, og det er fælt å se hvordan dyrene blir behandlet...

Jeg vet at man ikke har mulighet til å gå tilbake å leve som i gamle dager idag, men om masseindustrien hadde gjort det mer økologisk og gitt dyrene bedre mat og frisk luft, ville kjøttet vært bedre også ...

Vel, unnskyld å måtte skuffe deg, men sånn helt ærlig så... bryr jeg meg ikke om hvordan dyrene blir behandlet. Og det er det nok mange andre som gjør også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke bryr seg er noen j*vla egoistiske idioter! Jeg tør gå så langt å si at de er mindre intelligente. Er man et oppegående menneske har man empati for andre arter enn sin egen. Å ikke tenke på andre enn seg selv er et meget dårlig personlighetstrekk. Å ikke bry seg er noe av det verste!!

Jeg bryr meg og er vegetarianer. Og vil bare si at økonomisk sett sparer jeg mye på det. Er student og spiser billigere enn vennene mine. Er frisk og rask:)

Takk til TS, alt søkelys på dette er bedre enn ingenting :takke:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om vi ikke spiste kjøtt og det bare ble flere og flere dyr i verden som produserte mer CO2 og som skulle spise av den samme maten (=kornprodukter og lignende) som vi spiser. Da hadde det blitt hungersnød bare på grunn av det. Jeg synes det er greit at folk er vegetarianere i forskjellig grad, men er også glad at hele verden ikke er vegetarianere.

Øhm, dette lyser så mye av uvitenhet at jeg ikke vet hvor jeg skal starte!

Hadde vi ikke spist så mye kjøtt hadde det blitt MYE mer mat til alle sammen, både mennesker og dyr.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

Jeg er helt enig i at det er forferdelig hvordan mange dyr blir behandlet, og at det ofte spises mer kjøtt enn nødvendig. Men jeg må også innrømme at jeg er veldig glad i kjøtt, og for meg er kjøtt gjerne en viktig del av et godt måltid. Jeg spiser økologisk når jeg kan og har råd (alltid økologiske egg feks), og skulle gjerne kjøpt mer økologisk, men det blir ofte for dyrt for en studentlommebok. Svigerinnen min er vegetarianer, så jeg har fått smake mye god vegetarmat, men for meg er det nok ikke aktuelt å slutte å spise kjøtt, da jeg ser på det som en naturlig del av mitt kosthold. Men at mange dyr burde hatt bedre levevilkår, så absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...