Gå til innhold

Å spise kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hvor mye er "nødvendig". Plager kjøttindustrien dyrene for mye? Bør vi holde oss til kjøtt fra dyr som har bedre levevilkår, f.eks. økologisk produksjon?

Skal man først spise animalsk, så bør man absolutt holde seg til økologisk produksjon. En ting er dyras velferd, en annen ting er hvordan dyrene er avlet opp i forhold til for, medisinering, o.l. Økologisk er et langt sunnere alternativ, utvilsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg svarer selv om jeg ikke er jeg som blir sitert.

Det er ikke dobbeltmoralsk å beskytte dyr selv om man spiser kjøtt. Man har innsett at man trenger kjøtt, men vet at man ikke trenger masse kjøtt og ønsker derfor å begrense inntaket.

I tillegg: Det å ønske at dyr har det bra, f.eks. i økologisk kjøttproduksjon, når man spiser kjøtt er etisk svært bra. Ingen motsetning der.

Edit: Skrivefeil

[/quote

En får faktisk de proteinene en trenger i fra vegetarmat: "Fullverdig protein betyr at proteinet inneholder alle de 8 essensielle (livsnødvendige) aminosyrene kroppen ikke lager selv. Melk, egg og soya er alle fullverdige proteinkilder. Belgfrukter som erter, bønner og linser er fullverdige sammen med kornprodukter."

Men det er bedre å kutte ned på kjøtt og spise andre ting enn å ikke gjøre noe som helst. Begynn med 1 gang i uka og lag en spennende vegetarrett, mange spennende retter der ute;) Gjør en innsats for dyrene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer.. Hvorfor er det slik at Dem som ikke eter kjøtt til stadighet skal prøve å overtalte de som spiser kjøtt til å trappe ned eller slutte med det??

Jeg legger meg ikke borti om noen velger å leve på vegetar mat så dem om det, om dem trives og liker den livsstilen så kan ingen nekte dem det, men da mener jeg jaggu at dem som liker å spise kjøtt skal få spise så mye dem vil av det også uten å måtte forsvare seg eller bli kalt for idioter,egoister og tullinger fordi dem ikke deler samme syn!

Om jeg går ut på kjøkkenet mitt, fyrer opp steikeplten og slenger en saftig indrefilet på pannen å spiser den lett stekt7blodig så er det mitt valg fordi JEG liker det og kroppen min liker det. Hva har andre med det å gjøre egentlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer.. Hvorfor er det slik at Dem som ikke eter kjøtt til stadighet skal prøve å overtalte de som spiser kjøtt til å trappe ned eller slutte med det??

Jeg legger meg ikke borti om noen velger å leve på vegetar mat så dem om det, om dem trives og liker den livsstilen så kan ingen nekte dem det, men da mener jeg jaggu at dem som liker å spise kjøtt skal få spise så mye dem vil av det også uten å måtte forsvare seg eller bli kalt for idioter,egoister og tullinger fordi dem ikke deler samme syn!

Om jeg går ut på kjøkkenet mitt, fyrer opp steikeplten og slenger en saftig indrefilet på pannen å spiser den lett stekt7blodig så er det mitt valg fordi JEG liker det og kroppen min liker det. Hva har andre med det å gjøre egentlig?

Jeg spiser kjøtt selv, men begrenser inntaket, og jeg ønsker at også andre skal begrense inntaket av idustrielt produsert kjøtt.

Hvorfor?

Fordi dyrene lever under uverdige forhold og behandles ikke bra.

I tillegg spiser de aller fleste mye mer kjøtt enn de har behov for, og tar derfor ikke skade av å kutte ned.

Å kutte ned kan være alt fra å spise et mindre stykke kjøtt til å ha middagsmåltider uten kjøtt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt, det gjør jeg.. Men hvorfor bry seg, hvorfor gidde å si at andre skal trappe ned eller begrense sitt inntak av noe bare fordi du gjør det.. Er det der jeg ikke forstår..

Om jeg spiser ett rått egg hver dag fordi det er sundt og bra for meg kan jeg ikke kreve at andre skal gjøre det heller.. Jeg syntes ikke dyrene lever et grusomt liv. Dem vet ikke hva som venter dem og får mat,luft og alt det trenger før det ør på mest human måte som lar seg gjennomføre. JA jeg har sett og opplevd dette med egne øyne før noen bestemmer seg for å gi meg foredrag på dette. Jeg er kjøtteter og kommer alltid til å være det. Mine barn skal også få vokse opp med kjøtt på middagsbordet flere dager i uken til de er så store at de velger av egen vilje hva dem vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare lurer.. Hvorfor er det slik at Dem som ikke eter kjøtt til stadighet skal prøve å overtalte de som spiser kjøtt til å trappe ned eller slutte med det??

Jeg legger meg ikke borti om noen velger å leve på vegetar mat så dem om det, om dem trives og liker den livsstilen så kan ingen nekte dem det, men da mener jeg jaggu at dem som liker å spise kjøtt skal få spise så mye dem vil av det også uten å måtte forsvare seg eller bli kalt for idioter,egoister og tullinger fordi dem ikke deler samme syn!

Om jeg går ut på kjøkkenet mitt, fyrer opp steikeplten og slenger en saftig indrefilet på pannen å spiser den lett stekt7blodig så er det mitt valg fordi JEG liker det og kroppen min liker det. Hva har andre med det å gjøre egentlig?

Nemlig!

Veganere er verst. Veganere er hjernevaska matnazister uten respekt for andres livsstil :kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CrazyCatlady

Nemlig!

Veganere er verst. Veganere er hjernevaska matnazister uten respekt for andres livsstil :kjefte:

Dummeste jeg noen gang har hørt.

Man kunne vel ha sagt det samme om enkelte kjøttspisere også og det vil alltid være noen som legger seg oppi hva andre gjør eller som vil overbevise andre om at den veien de velger er den alle andre må gå også.

Er nok noe man må leve med,men å kalle veganere for hjernevasket syns jeg var tåpelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Nemlig!

Veganere er verst. Veganere er hjernevaska matnazister uten respekt for andres livsstil :kjefte:

For du har respekt for andres livsstil? :filer:

Jeg synes det står respekt av veganere. De har absolutt ikke valgt en lettvint løsning, og de gjør det hovedsakelig fordi de bryr seg om dyr og miljø. Hva kan vel være negativt med det? Det må da vel være mer negativt med folk som ikke bryr seg.

Jeg forstår ikke logikken din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer.. Hvorfor er det slik at Dem som ikke eter kjøtt til stadighet skal prøve å overtalte de som spiser kjøtt til å trappe ned eller slutte med det??

Jeg tipper mange av vegetarismemisjonærene er de samme som følger etter røykere inn på røykerommet, og klager sin store nød over at det lukter røyk.

Høymoralistisk klagepakk, det er det dere er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper mange av vegetarismemisjonærene er de samme som følger etter røykere inn på røykerommet, og klager sin store nød over at det lukter røyk.

Høymoralistisk klagepakk, det er det dere er.

Ja, og skikkelig mange kjøttforkjempere er sikkert de samme som klager over at folk legger seg opp i at de sitter og røyker på rommet til 7-åringen sin -- andre har da ikke noe med deres livsstil?

(dette er forøvrig en kommentar satt på spissen - jeg er kjøtteter, men klarer allikevel å ha et noenlunde nyansert syn på ting)

Meat is murder. Tasty, tasty murder.

Gleder meg til biffene våre skal tilberedes. Vann i munnen bare ved tanken.

Flott, men den kommentaren hører vel strengt tatt hjemme i mat-forumet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nemlig!

Veganere er verst. Veganere er hjernevaska matnazister uten respekt for andres livsstil :kjefte:

For noe tull. Man er veganer fordi man merker at det har fordeler, ikke fordi man er "nazi". Jeg er den eneste veganeren av mine venner/familie, og jeg blander meg aldri opp i hva de andre spiser. Tvert i mot opplever jeg det motsatte, at jeg hele tiden må forsvare livsstilen min. Dette kommer vel dog av uvitenhet, fordi man ikke kjenner til de andre proteinkildene osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei dere vi tar feks en sau også lar vi dyrlegen innseminere den for så å la den stå i et trangt fjøs sammen med mange andre sauer hele vinteren. Også er vi greie å la henne gå på skauen hele sommeren for å nyte livet og sist men ikke minst så dreper vi den skjønne lammungen hennes. Ungen smaker jo best og er mør, nam nam!

Vi behøver faktisk ikke kjøtt for å få nok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare lurer.. Hvorfor er det slik at Dem som ikke eter kjøtt til stadighet skal prøve å overtalte de som spiser kjøtt til å trappe ned eller slutte med det??

Jeg legger meg ikke borti om noen velger å leve på vegetar mat så dem om det, om dem trives og liker den livsstilen så kan ingen nekte dem det, men da mener jeg jaggu at dem som liker å spise kjøtt skal få spise så mye dem vil av det også uten å måtte forsvare seg eller bli kalt for idioter,egoister og tullinger fordi dem ikke deler samme syn!

Om jeg går ut på kjøkkenet mitt, fyrer opp steikeplten og slenger en saftig indrefilet på pannen å spiser den lett stekt7blodig så er det mitt valg fordi JEG liker det og kroppen min liker det. Hva har andre med det å gjøre egentlig?

Fordi jeg ikke liker at dyr blir avlet frem, drept og spist og at du er med på det. Har ikke tenkt å prøve å få deg til å tenke som meg, men jeg vil si til deg at jeg er uenig i dine valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer.. Hvorfor er det slik at Dem som ikke eter kjøtt til stadighet skal prøve å overtalte de som spiser kjøtt til å trappe ned eller slutte med det??

Du må ha møtt på noen særdeles kjipe vegetarianere. Jeg hører til stadighet om disse som skal overbevise folk om å kutte ut kjøtt og fisk, men har aldri fått oppleve en slik misjonær i levende live. Jeg er selv vegetarianer, men det kunne aldri falt meg inn å skulle prøve å "omvende" noen. Så da velger jeg nå å ta avstand fra vegetarmisjonen: LA FOLK FÅ SPISE DET DE SELV VIL OG HOLD SKIKKELIG KJEFT!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De som kritiserer kjøttetere burde utvide horisonten sin litt. Hvorfor er det så vanskelig å godta at folk prioriterer andre etiske problemer enn deg selv? For eksempel er det ingen som legger seg opp i om du steller dine gamle foreldre eller sender dem på gamlehjem, på den samme måten som de legger seg opp i kjøttforbruket ditt. For noen er det mer meningsfullt å hjelpe mennesker i krigsherjede land, barn som sulter, også videre. Det viktige er ikke om du spiser kjøtt eller ikke, men om du bidrar med noe i samfunnet som går ut over ditt eget forgodtbefinnende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

De som kritiserer kjøttetere burde utvide horisonten sin litt. Hvorfor er det så vanskelig å godta at folk prioriterer andre etiske problemer enn deg selv? For eksempel er det ingen som legger seg opp i om du steller dine gamle foreldre eller sender dem på gamlehjem, på den samme måten som de legger seg opp i kjøttforbruket ditt. For noen er det mer meningsfullt å hjelpe mennesker i krigsherjede land, barn som sulter, også videre. Det viktige er ikke om du spiser kjøtt eller ikke, men om du bidrar med noe i samfunnet som går ut over ditt eget forgodtbefinnende.

Hvorfor ikke gjøre mer enn en ting? Hvorfor er det så vanskelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gjøre mer enn en ting? Hvorfor er det så vanskelig?

Men et sted må jo grensa gå? Og hvis problemstillingen rundt kjøtt ikke er noe du personlig bryr deg om, vil jeg si det ikke er så mye poeng i å engasjere seg i det. Det blir litt som med kjendiser som gir store summer til u-land for å se bra ut, med den forskjell at det å spise mindre kjøtt/bli veg*ner faktisk krever en egeninnsats som ikke alle har overskudd eller lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

De som kritiserer kjøttetere burde utvide horisonten sin litt. Hvorfor er det så vanskelig å godta at folk prioriterer andre etiske problemer enn deg selv? For eksempel er det ingen som legger seg opp i om du steller dine gamle foreldre eller sender dem på gamlehjem, på den samme måten som de legger seg opp i kjøttforbruket ditt. For noen er det mer meningsfullt å hjelpe mennesker i krigsherjede land, barn som sulter, også videre. Det viktige er ikke om du spiser kjøtt eller ikke, men om du bidrar med noe i samfunnet som går ut over ditt eget forgodtbefinnende.

"Vanskelig å godta"? Skal man liksom ikke diskutere og sette fokus på viktige problemstillinger fordi det finnes andre problemstillinger også? Fakta er jo at kjøttproduksjon krever veldig mye ressurser og er en stor miljøbelastning, noe som angår ALLE som lever på denne planeten, og vi kan derfor ikke feie problemet under teppet og gjemme oss bak "jamen, jeg gir jo penger til røde kors".

Ingen grunn til at folk som spiser kjøtt skal føle seg personlig forulempet av at det diskuteres problemer som angår hele jordkloden. Med mindre man får litt dårlig samvitighet inni seg da..

med den forskjell at det å spise mindre kjøtt/bli veg*ner faktisk krever en egeninnsats som ikke alle har overskudd eller lyst til.

Det er nok gjerne akkurat her skoen trykker når man ser hvor mange hårsåre folk her i tråden som går helt i fistel når man påpeker hvor store negative ringvirkninger det enorme kjøttforbruket vi har i vesten i dag har. Det hadde jo vært langt mer komfortabelt og ikke vært klar over hvor alle de negative tingene og bare fortsette kjøttinntaket som før.

Bare for å ha sagt det så spiser jeg faktisk kjøtt, men har skjønt hvor store belastninger dette skaper og har derfor redusert mitt inntak av animalske produkter til et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...