Gå til innhold

Å spise kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Vanskelig å godta"? Skal man liksom ikke diskutere og sette fokus på viktige problemstillinger fordi det finnes andre problemstillinger også? Fakta er jo at kjøttproduksjon krever veldig mye ressurser og er en stor miljøbelastning, noe som angår ALLE som lever på denne planeten, og vi kan derfor ikke feie problemet under teppet og gjemme oss bak "jamen, jeg gir jo penger til røde kors".

Ingen grunn til at folk som spiser kjøtt skal føle seg personlig forulempet av at det diskuteres problemer som angår hele jordkloden. Med mindre man får litt dårlig samvitighet inni seg da..

Det er nok gjerne akkurat her skoen trykker når man ser hvor mange hårsåre folk her i tråden som går helt i fistel når man påpeker hvor store negative ringvirkninger det enorme kjøttforbruket vi har i vesten i dag har. Det hadde jo vært langt mer komfortabelt og ikke vært klar over hvor alle de negative tingene og bare fortsette kjøttinntaket som før.

Bare for å ha sagt det så spiser jeg faktisk kjøtt, men har skjønt hvor store belastninger dette skaper og har derfor redusert mitt inntak av animalske produkter til et minimum.

Jo, jeg er egentlig enig. Man bør absolutt sette fokus på vanene våre rundt kjøttkonsum og konsekvensene det fører til, men det er den tonen som ofte oppstår i disse diskusjonene som jeg reagerer litt på. Den har en tendens til å helle mot personangrep, fra begge sider, som egentlig bare er en ulempe for veg*nerne/de som ellers er for å kutte ned på kjøtt sin sak. Forsøkte bare med det første innlegget mitt å bidra med å la den verste personlige oppfatningen av den andre siden ligge, så man heller kan diskutere mer saklig og komme med opplysning, da det er veldig mange misforståelser rundt og går.

Edit: skrivefeil

Endret av Corvus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Strykebrett skriver vel akkurat det jeg tenker. Det begynner å bli allmenn kjent at det er problematisk at vi spiser så mye kjøtt. Kjæresten og jeg har begynt å ta litt ansvar, og sluttet å spise indrefilet og biff tre ganger i uka. Vi spiste seriøst kjøtt til alle måltider. Etter å ha kuttet det, begynte vi å kutte ned på det høye forbruket vårt av kjøttdeig. Flinke til å kjøpe økologiske animalske produkter har vi vært hele tiden egentlig, spesielt egg har vi hatt fokus på siden burhøns har det så ekstremt ille.

Etter hvert spiste vi så og si ikke kjøtt i det hele tatt, og vi ble flinkere og flinkere til å lage vegetarmat. Da ble det ikke så tiltak lenger. Nå husker jeg ikke siste gangen jeg spiste kjøtt, men det begynner å bli lenge siden, og jeg savner det ikke. Jeg spiser fisk en veldig sjelden gang, men lager det ikke selv.

Jeg tror bare mange tror det er mye vanskeligere og kjipere enn det er. Hos oss skjedde det nesten av seg selv. Vi har verken vært dyrevernere, og jeg tror ingen ville gjettet at vi ikke spiste kjøtt, vi ser ganske så normale ut.

Men jeg preker selvfølgelig aldri om at andre ikke spiser kjøtt, jeg lar være å snakke om det. Jeg har ei venninne som har vært veggis i alle år, og hun var det på en ekstremt irriterende måte.

Men jeg liker heller ikke de som ikke respekterer valget mitt og forsøker å være morsomme på min bekostning. Det er mye uvitenhet og dumme kommentarer. Heldigvis tror jeg at jeg møter mer forståelse enn hva min venninne gjorde for mange år siden. Og kanskje det var derfor hun ble av den prekende typen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Om jeg går ut på kjøkkenet mitt, fyrer opp steikeplten og slenger en saftig indrefilet på pannen å spiser den lett stekt7blodig så er det mitt valg fordi JEG liker det og kroppen min liker det. Hva har andre med det å gjøre egentlig?

Overdrevent kjøttforbruk er et globalt problem, det går ut aver planeten vi bor på, og ikke minst mennesker i U-land som lider av matmangel i og med at ressursene brukes på å lage lite mat til de få rike, i stedet for mye mat til alle.

Altså er det ikke bare deg det angår, kjøttforbruket angår hele jordkloden, derfor har det faktisk svært mye med andre å gjøre.

På samme måte prøver man å begrense biltrafikk og belønne de som sykler, innføre røykelov, dyrere bensin og så videre. Vi deler på denne verdenen skjønner du, derfor har dine handlinger påvirkninger langt utenfor bare deg selv. Og dess mer du forurenser dess kjipere blir det å leve her for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Overdrevent kjøttforbruk er et globalt problem, det går ut aver planeten vi bor på, og ikke minst mennesker i U-land som lider av matmangel i og med at ressursene brukes på å lage lite mat til de få rike, i stedet for mye mat til alle.

Altså er det ikke bare deg det angår, kjøttforbruket angår hele jordkloden, derfor har det faktisk svært mye med andre å gjøre.

På samme måte prøver man å begrense biltrafikk og belønne de som sykler, innføre røykelov, dyrere bensin og så videre. Vi deler på denne verdenen skjønner du, derfor har dine handlinger påvirkninger langt utenfor bare deg selv. Og dess mer du forurenser dess kjipere blir det å leve her for andre.

Om jeg husker riktig fra naturfagen, dog for en del år siden, så produserte vi, på midten av 90-tallet, mat som ville kunne støtte 11 milliarder mennesker.

Problemet er at vi fordeler den feil, ikke hva som produseres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Om jeg husker riktig fra naturfagen, dog for en del år siden, så produserte vi, på midten av 90-tallet, mat som ville kunne støtte 11 milliarder mennesker.

Problemet er at vi fordeler den feil, ikke hva som produseres.

Produksjonen har også mye å si jo, blant annet pga utslipp av CO2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Om jeg husker riktig fra naturfagen, dog for en del år siden, så produserte vi, på midten av 90-tallet, mat som ville kunne støtte 11 milliarder mennesker.

Problemet er at vi fordeler den feil, ikke hva som produseres.

At det produseres mer enn nok mat til å mette alle på jorda har jeg aldri hørt, jeg har kun hørt det motsatte, så hvis noen har en kilde på dette så hadde det vært supert! Mener ikke å være mistroisk til argumentet ditt her altså, men litt håndfaste greier er jo det beste.

Etter hva jeg husker av naturfagen så bruker man like mye ressurser på å produsere 1 kilo kjøtt, som på å produsere 10 kilo grønnsaker. Altså kunne den jorda som brukes til å fø på storfe mette ti ganger så mange om vi hadde spist direkte fra jorda i stedet for å oppdrette en ku med det energitapet som det fører med seg.

Men du har rett i at det er mye problem i fordelingen også, ikke minst er det helt sykt hvor mya mat som kastes i den vestlige verden fordi den ikke er helt perfekt. Et område jeg så absloutt burde skjerpe meg på selv, å heller spise brødet fra i går i stedet for å kaste det og kjøpe nytt for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg får helt vondt av å vite hvor mye kjøtt som forbrukes i Norge (og andre land). Det bare øker og øker. Jeg får vondt av å se at så få bryr seg. Dette er verken bra for miljøet, helsen eller de stakkars forsvarsløse dyrene. Jeg kan finne hundrevis av grunner til hvorfor man bør redusere kjøttforbruket.

Er det noen som oppriktig mener at industriprodusert kjøtt(som kylling, storfe osv) kan spises med god samvittighet?

Hva kan man gjøre for å få folk til å bli mer bevisste?

akkurat nå virker det håpløst..

:tristbla:

ja, jeg virkelig nyter hver eneste gang jeg setter tennen i noe saftig smakfullt kjøtt. Får angst ved tanken på å leve et liv uten kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg virkelig nyter hver eneste gang jeg setter tennen i noe saftig smakfullt kjøtt. Får angst ved tanken på å leve et liv uten kjøtt.

Hvorfor faar du angst av aa tenke paa det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Gnafs gnafs , setter tennene i en kyllingving og river hud og kjøtt av .

Det er sånne utsagn jeg får høre innimellom og irriterer meg over. Forstår dere ikke at dere høres ut som dere er helt uten sosiale antenner? Det kunne ikke falt meg inn å provosere andre med vilje over valgene de tar. Fint å diskutere positive og negative sider med vegetar, men sånne ytringer som dette virker bare tilbakestående.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Hvorfor faar du angst av aa tenke paa det?

Fordi et kosthold uten kjøtt er lite tilfredsstillende. Jeg blir slakk, sløv og svak om jeg ikke får jevnlig tilførsel av kjøtt. Jeg er ikke tilfreds uten å få spist kjøtt flere ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi et kosthold uten kjøtt er lite tilfredsstillende. Jeg blir slakk, sløv og svak om jeg ikke får jevnlig tilførsel av kjøtt. Jeg er ikke tilfreds uten å få spist kjøtt flere ganger i uken.

Sånn er jeg og, og har alltid vært sånn. Foreldrene mine "erter" meg med at da jeg var liten sa jeg "jeg er kjøttsulten" hvis vi ikke hadde kjøtt til middag... Kanskje noen mennesker trenger kjøtt mer enn andre? (kanskje vi er mer på neandertaler-menneske-nivå sånne som oss? :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Sånn er jeg og, og har alltid vært sånn. Foreldrene mine "erter" meg med at da jeg var liten sa jeg "jeg er kjøttsulten" hvis vi ikke hadde kjøtt til middag... Kanskje noen mennesker trenger kjøtt mer enn andre? (kanskje vi er mer på neandertaler-menneske-nivå sånne som oss? :ler: )

Jeg tror heller det er at man da ikke har satt sammen måltidet på riktig måte. Husker jo før når vi forsøkte å droppe kjøttet, at jeg følte meg utilfreds og ble fort sulten igjen. Nå er vi bevisste på å bruke andre proteinkilder, og derfor blir jeg ikke lenger kjøttsulten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg tror heller det er at man da ikke har satt sammen måltidet på riktig måte. Husker jo før når vi forsøkte å droppe kjøttet, at jeg følte meg utilfreds og ble fort sulten igjen. Nå er vi bevisste på å bruke andre proteinkilder, og derfor blir jeg ikke lenger kjøttsulten.

Vel, for min del handler det også om smak og konsistens. Jeg liker følelsen av å tygge i kjøtt. Både rødt og hvitt kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man sulten etter et maaltid uten kjott saa har man satt sammen maaltidet feil. Det gaar fint an aa lage mat uten kjott med tyggekonsistens, tro det eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MorAase

Er man sulten etter et maaltid uten kjott saa har man satt sammen maaltidet feil. Det gaar fint an aa lage mat uten kjott med tyggekonsistens, tro det eller ei.

Men ikke med smaken av spareribs, ikke skikkelig fårikål, ikke skikkelig lammelår, ikke skikkelig hamburger, ikke skikkelig steik. Den smaken og opplevelsen er det bare ekte kjøtt som gir, og jeg vil ikke gi avkall på denne gastronomiske opplevelsen. En eksklusiv Parma-skinke... oooh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke med smaken av spareribs, ikke skikkelig fårikål, ikke skikkelig lammelår, ikke skikkelig hamburger, ikke skikkelig steik. Den smaken og opplevelsen er det bare ekte kjøtt som gir, og jeg vil ikke gi avkall på denne gastronomiske opplevelsen. En eksklusiv Parma-skinke... oooh...

Vegetarmat riktig tilberedt kan vaere vel saa gode gastronomiske opplevelser, hvis ikke bedre. Men argumentet ditt var jo i utgangspunktet at du ikke ble mett av aa ikke spise kjott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Vegetarmat riktig tilberedt kan vaere vel saa gode gastronomiske opplevelser, hvis ikke bedre. Men argumentet ditt var jo i utgangspunktet at du ikke ble mett av aa ikke spise kjott.

Å bli mett er bare ett av mange gode argumenter for å spise kjøtt. Lite smaker bedre en kanin. Ikke har jeg spsit noe som kommer opp mot kanin i smak :spise: Men for all del, de finne mas uten kjøt som smaker godt. Men det er bare kjøtt som smaker og er kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli mett er bare ett av mange gode argumenter for å spise kjøtt. Lite smaker bedre en kanin. Ikke har jeg spsit noe som kommer opp mot kanin i smak :spise: Men for all del, de finne mas uten kjøt som smaker godt. Men det er bare kjøtt som smaker og er kjøtt.

Selvsagt er det kun kjott som smaker kjott og er kjott, det sier seg selv. Men det er proteinene i kjottet som gjor deg mett, saa du blir like mett av aa f.eks spise en kikertburger. Forskjellen er vel at sistnevnte er langt lettere for tarmen aa fordoye, og det aapenbare: Ingen dyr eller miljoet maa lide for aa gjore noen mette. Billigere er det ogsaa :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...