Gå til innhold

Å spise kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest MorAase

Siden du er så opplyst, kan du da fortelle her akkurat hva som har gått "fra bedre til bra"?

Plassen til burhøns f.eks ;)

Og denne panikken for hormoner og antibiotika er basert på feilaktig propaganda. Igjen, vi er i Norge ikke USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Det finnes en norsk film som handler om norsk matindustri også, men jeg husker dessverre ikke hva den heter.

Kan også anbefale J.S. Foer's bok "Eating Animals". Tror den heter "Om å spise dyr" på norsk.

Enig i at det ikke er helt likt mellom Norge og USA heller, men var det noen som så FBI angående egg og kylling her om dagen?

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/793566/

Synes også det er interessant at meieriene selv har ansvar for å sjekke innhold av antibiotika i melk.. Ja, de kaster mye pga dette, men er det ikke skummelt å legge ansvaret over på de som tjener penger på dette? Jeg er skeptisk.

Og er også skeptisk til at det forekommer så utstrakt bruk av antibiotika at så mye melk faktisk må kastes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du ikke hva jeg skriver? Jeg har alltid skrevet matindustrien, altså som en helhet. Jeg har også skrevet at jeg vet at alt som blir masseprodusert blir tuklet med.

Poenget var at FoodInc er en dokumentar jeg vil anbefale alle, men det er fortsatt vesentlig forskjellig fra den norske matindustrien!

Jojo jeg leser, jeg bare snakket meg nok vekk, beklager :)

Men noen likhetstrekk er det vel uansett, jeg minnes jeg saa Hellstrom demonstrere hvordan chicken nuggets egentlig lages :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Plassen til burhøns f.eks ;)

Og denne panikken for hormoner og antibiotika er basert på feilaktig propaganda. Igjen, vi er i Norge ikke USA.

Det stemmer at fra 2012 blir det endringer i innredningen på burene til burhøns. De får det litt bedre ja, det skal jo tross alt ikke mange endringene til for at de får det bedre når de har hatt det så dårlig som de har hatt det.

Men det er mildt sagt løgn å påstå at de får det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er interessant at meieriene selv har ansvar for å sjekke innhold av antibiotika i melk.. Ja, de kaster mye pga dette, men er det ikke skummelt å legge ansvaret over på de som tjener penger på dette? Jeg er skeptisk.

Og er også skeptisk til at det forekommer så utstrakt bruk av antibiotika at så mye melk faktisk må kastes.

Jeg er skeptisk til antibiotika punktum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Det finnes en norsk film som handler om norsk matindustri også, men jeg husker dessverre ikke hva den heter.

Kan også anbefale J.S. Foer's bok "Eating Animals". Tror den heter "Om å spise dyr" på norsk.

Smaken av hund du tenker på? Hele filmen ligger forsåvidt på youtube for alle som vil se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plassen til burhøns f.eks ;)

Og denne panikken for hormoner og antibiotika er basert på feilaktig propaganda. Igjen, vi er i Norge ikke USA.

Naiviteten lenge leve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hormoner er det snakk om, som man får i seg når man spiser kjøtt? Er det steroider til grisen, for å få mer muskler på den og sånt da, eller er det ting som stresshormoner fordi den ikke har det bra?

Hvis den negative effekten av hormoner i kjøttet, er en grunn til at noen av dere velger å ikke spise kjøtt, velger dere å ikke ta p-piller også da, eller? Det er jo hormoner man spiser, og de kødder ekstremt mye med kroppen... Mye mer enn det man får i seg ved å spise kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hormoner er det snakk om, som man får i seg når man spiser kjøtt? Er det steroider til grisen, for å få mer muskler på den og sånt da, eller er det ting som stresshormoner fordi den ikke har det bra?

Hvis den negative effekten av hormoner i kjøttet, er en grunn til at noen av dere velger å ikke spise kjøtt, velger dere å ikke ta p-piller også da, eller? Det er jo hormoner man spiser, og de kødder ekstremt mye med kroppen... Mye mer enn det man får i seg ved å spise kjøtt.

Mye av kjøttet vi spiser inneholder

syntetiske veksthormoner og andre kjemikalier som kan være skadelig for oss. Hvorfor

ville kveg eiere ønsker å bruke veksthormoner? Det handler om penger. Gårdbrukere

i dag ønsker å produsere mer storfe i en kortere periode.

P-piller og veksthormoner til dyr blir vel forskjellige ting, men jeg tar likevel ikke ppiller fordi jeg mener det ikke er bra. Når vi snakker om hormoner så mener vi ikke at mennesket blir hormonelt ved å spise kjøtt som det finnes hormoner i, men skadevirkningen på helsen. Hormonforstyrrelser i kroppen kan føre til sykdom. Det blir f.eks mer og mer snakk om parabener i kremer som forstyrrer hormonbalansen og som derfor kan være kreftfremkallende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til antibiotika punktum!

Du er skeptisk til antibiotika ? Som medisin for mennesker og ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er skeptisk til antibiotika ? Som medisin for mennesker og ?

Jeg tar ikke antibiotika, nei. Men dette er en helt annen debatt og blir O.T ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar ikke antibiotika, nei. Men dette er en helt annen debatt og blir O.T ;)

Jada, går bare på min oppfatning av deg som seriøs .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke antibiotika, nei. Men dette er en helt annen debatt og blir O.T ;)

Må bare skyte inn noe. Jeg har selv hatt en så kraftig infeksjon i kroppen at jeg var døden nær, og måtte legges inn på sykehus med antibiotika intravenøst 4 ganger daglig i en uke.

Merkelig at du er imot behandling som faktisk kan redde deg fra døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn noe. Jeg har selv hatt en så kraftig infeksjon i kroppen at jeg var døden nær, og måtte legges inn på sykehus med antibiotika intravenøst 4 ganger daglig i en uke.

Merkelig at du er imot behandling som faktisk kan redde deg fra døden.

Nå er ikke jeg 2shy, men svarer likevel. Jeg vil tippe at 2shy unngår antibiotika hvis det ikke strengt tatt er helt nødvendig. Vi har vel alle hørt om at det generelt brukes for mye antibiotika (selv om norske leger er mer restriktive enn leger i en del andre land), og hva det kan føre til. Er det alvorlig tipper jeg også 2shy takker ja til behandling med antibiotika :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er ikke jeg 2shy, men svarer likevel. Jeg vil tippe at 2shy unngår antibiotika hvis det ikke strengt tatt er helt nødvendig. Vi har vel alle hørt om at det generelt brukes for mye antibiotika (selv om norske leger er mer restriktive enn leger i en del andre land), og hva det kan føre til. Er det alvorlig tipper jeg også 2shy takker ja til behandling med antibiotika :)

Vel, det var ikke det hun sa . Overdreven og unødvendig bruk av antibiotika bør selvsagt unngås .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var ikke det hun sa . Overdreven og unødvendig bruk av antibiotika bør selvsagt unngås .

Hu skrev at hun var skeptisk, men det betyr jo ikke nødvendigvis at hun hadde takket nei om alternativet var å dø.

Jeg er skeptisk til alt som har med kjemikaliervå gjøre, og jeg tar aldri smertestillende, og har til og med takket nei til å få medisiner mot ADD.

Det betyr jo ikke at jeg nekter behandling om kroppen min trenger det for å overleve. Jeg så ikke neitakk til morfin og narkose da se tok blindtarmen min.

Leger, også her i norge, har en tendens til å like å skrive it piller. Jeg tror faktisk de kan ta ekstra betalt på legetimen, om de gir deg en resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skrev hun .

Jeg tar ikke antibiotika, nei. Men dette er en helt annen debatt og blir O.T ;)

Hu skrev at hun var skeptisk, men det betyr jo ikke nødvendigvis at hun hadde takket nei om alternativet var å dø.

Jeg er skeptisk til alt som har med kjemikaliervå gjøre, og jeg tar aldri smertestillende, og har til og med takket nei til å få medisiner mot ADD.

Det betyr jo ikke at jeg nekter behandling om kroppen min trenger det for å overleve. Jeg så ikke neitakk til morfin og narkose da se tok blindtarmen min.

Leger, også her i norge, har en tendens til å like å skrive it piller. Jeg tror faktisk de kan ta ekstra betalt på legetimen, om de gir deg en resept.

Men det har ikke noe å si for debatten her , jeg bare spurte hva hun mente og fikk dette svaret .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...