Gå til innhold

Å spise kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest _Hufsa_

Men jeg gjentar: INGEN lar seg omvende til vegankost av at noen febrilsk forsøker å overbevise dem, hverken på den ene eller den andre måten. Å gjøre noen oppmerksom på sine egne feil vil i altfor mange tilfeller bare gjøre folk forlegne og sette dem i en forsvarsposijon. Påtvungen preking og misjonering har derfor motsatt av ønsket effekt; folk blir mindre vegetarvillige av å måtte høre på, enten man peker på miljø, ressursfordeling, helse eller etikk. Folk vil føle at de har tenkt selv og bestemt selv.

Denne surmagede, og svært subjektive kritikken jeg spyr utover her gjelder selvsagt ikke alle veggiser, men dere som føler dere truffet: lær å hold kjeft om det eneste dere har på hjertet er kritikk og formaninger (noe dobbelmoral ute og går her ser jeg ;) ). Det er lettest for en nybegynner å gå veien mot vegetarfatet når det ikke står en emosjonelt ustabil ungdom der, og roper i megafon og fekter med svære plakater. Ikke rart folk styrer unna og ikke vil bli forbundet med en av "de derre dyrevernerne/miljøfanatikerne der"..

Smil og vær glad for hver diskusjon du slipper, for negative følelser sliter på helsa di. Dessuten kan det være greit for kjøtteterne å se hvor blid og avbalansert du blir av å spise vegetarisk ;)

Forsåvidt enig med deg i misjonering og sånt, men samtidig må det gå an å diskutere vegetarianisme vs kjøttspising på et diskusjonsforum hvor denne tråden ble opprettet nettopp for å diskutere det.. Et diskusjonsforum er tross alt til for at ting skal diskuteres og folk velger selv hva de vil diskutere utfra hvilke tråder de starter eller svarer i. Jeg syntes heller ikke vegetarianeres meninger skal ties ihjel fordi de meningene disse har ofte ikke er normen i samfunnet.

Jeg syntes du generaliserer veldig. Du får det til å høres ut som det finnes så mange av disse nyfrelste vegetarianerene i tenårene som hele tiden skal blande seg inn i hva folk spiser. Selv har jeg ikke møtt en eneste slik person, og jeg har kjent mange vegetarianere gjennom mange år, både før og etter jeg selv ble det. Og hvis du henviser til denne tråden, mener jeg som sagt i en tråd som handler om nettopp problemstillingen å spise kjøtt, så burde de som deltar her i diskusjonen få si akkurat hva de mener uavhengig av om de er for eller imot kjøttspising. Det er jo en diskusjonstråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest _Hufsa_

Jeg føler at jeg sjelden nevner det frivillig, det er heller alle andre som vil snakke om vegetarmat osv. Føler at det kommer opp i lunsjen på jobben hver eneste dag omtrent. Og det har vært kommentarer som at jeg må begynne å spise "ordentlig mat" osv.

Jeg misjonerer aldri, det er alle andre som skal ta det opp hele tiden. Selv er jeg drittlei av å snakke om det. Alle andre får spise det de vil, og jeg legger meg ikke opp i det. Forstår ikke hvorfor de skal bry seg med min mat stadig vekk.

Signerer denne! Det har blitt sånn at jeg prøver å unngå eller å vente lengst mulig med å si at jeg er vegetarianer fordi jeg er så sinnsykt lei av at alle skal bry seg så mye. Med en gang folk får greie på at jeg er vegetarianer kan jeg forvente et hav av spørsmål. Er så lei! Jeg sitter aldri sånn ovenfor middagsbordet og forhører de som spiser kjøtt. Men det er tydeligvis helt greit å forhøre de som er vegetarianer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Signerer denne! Det har blitt sånn at jeg prøver å unngå eller å vente lengst mulig med å si at jeg er vegetarianer fordi jeg er så sinnsykt lei av at alle skal bry seg så mye. Med en gang folk får greie på at jeg er vegetarianer kan jeg forvente et hav av spørsmål. Er så lei! Jeg sitter aldri sånn ovenfor middagsbordet og forhører de som spiser kjøtt. Men det er tydeligvis helt greit å forhøre de som er vegetarianer.

Om det kommer frem at noen er vegeterianer så stiller jeg spørsmålet "Hvorfor?" Om svaret er at det er galt å spsie dyr så vet jeg at jeg skal holde meg langt unna vedkommende, er svaret at de ikke liker smaken av kjøtt så vet at de ikke er noe poeng å lage en hamburger til vedkommende.

Utover det er det meg revnende likegydlig å få flere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kommer frem at noen er vegeterianer så stiller jeg spørsmålet "Hvorfor?" Om svaret er at det er galt å spsie dyr så vet jeg at jeg skal holde meg langt unna vedkommende, er svaret at de ikke liker smaken av kjøtt så vet at de ikke er noe poeng å lage en hamburger til vedkommende.

Utover det er det meg revnende likegydlig å få flere detaljer.

Hva med de som ikke spiser kjøtt fordi de ikke vil ha de hormonene som ødelegger balansen i kroppen? Eller at kjøttet er tukla med til de grader. Når ble kyllinger større enn høner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Om det kommer frem at noen er vegeterianer så stiller jeg spørsmålet "Hvorfor?" Om svaret er at det er galt å spsie dyr så vet jeg at jeg skal holde meg langt unna vedkommende, er svaret at de ikke liker smaken av kjøtt så vet at de ikke er noe poeng å lage en hamburger til vedkommende.

Utover det er det meg revnende likegydlig å få flere detaljer.

Hvorfor må du holde seg langt unna mennesker som mener det er galt å spise dyr?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Hva med de som ikke spiser kjøtt fordi de ikke vil ha de hormonene som ødelegger balansen i kroppen? Eller at kjøttet er tukla med til de grader. Når ble kyllinger større enn høner?

Mmmm... Vi er i Norge, ikke USA.

Hvorfor må du holde seg langt unna mennesker som mener det er galt å spise dyr?

Fordi vi har så viden forskjellig verdigrunnlag og meninger om verdien av mennesker kontra dyr at det bare vil bli krig mellom oss. Like så godt å bare unngå hele konflikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _Hufsa_

Mmmm... Vi er i Norge, ikke USA.

Kanskje du skal lese deg opp om norske (ja norske!) broilerkyllinger for eksempel da siden du antyder at vi er så mye bedre her i Norge enn i USA?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm... Vi er i Norge, ikke USA.

Fordi vi har så viden forskjellig verdigrunnlag og meninger om verdien av mennesker kontra dyr at det bare vil bli krig mellom oss. Like så godt å bare unngå hele konflikten.

Jeg syns virkelig skal se filmen FoodInc. Det er en ting aa ikke vaere enig i det etiske ved aa spise dyr, en annen ting er aa vaere opplyst om veien fra baas til bord, og hva kua du spiser inneholder. Jeg skal love deg at det ikke er 100 % rent naturlig kjott.

Ytters faa av mine venner har mitt syn paa kosthold. Vi er da venner likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Jeg syns virkelig skal se filmen FoodInc. Det er en ting aa ikke vaere enig i det etiske ved aa spise dyr, en annen ting er aa vaere opplyst om veien fra baas til bord, og hva kua du spiser inneholder. Jeg skal love deg at det ikke er 100 % rent naturlig kjott.

Ytters faa av mine venner har mitt syn paa kosthold. Vi er da venner likevel.

Det er selvfølgelig helt rett i at det meste som blir masseprodusert, av mat, er tuklet med opp, ned og i mente.

MEN FoodInc handler om matindustrien i USA, ikke Norge. Norge har ganske strenge regler, heldigvis. Det er dog en fantastisk bra (og skummel) dokumentarfilm.

For å si det slik, når jeg faktisk begynner å tjene penger, blir det økologisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Kanskje du skal lese deg opp om norske (ja norske!) broilerkyllinger for eksempel da siden du antyder at vi er så mye bedre her i Norge enn i USA?

Har historisk sett en fot i den næringen, samt fiskeoppdrett og storfe-hold. Vi har det faktisk mye bedre i Norge en i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig helt rett i at det meste som blir masseprodusert, av mat, er tuklet med opp, ned og i mente.

MEN FoodInc handler om matindustrien i USA, ikke Norge. Norge har ganske strenge regler, heldigvis. Det er dog en fantastisk bra (og skummel) dokumentarfilm.

For å si det slik, når jeg faktisk begynner å tjene penger, blir det økologisk. :)

Det er ganske naivt og tro at kjottet du faar kjopt paa Rema ikke er tuklet med. Skal man foerst spise kjott er helt klart okologisk eller villtkjott det beste beste, i det minste fritt for hormoner/antibiotika :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Har historisk sett en fot i den næringen, samt fiskeoppdrett og storfe-hold. Vi har det faktisk mye bedre i Norge en i USA.

At vi har det bedre er ikke synonymt med bra.

Selv om ting er verre i USA betyr ikke det automatisk at vi er helt uskyldige her i Norge. Langt ifra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi har det bedre er ikke synonymt med bra.

Selv om ting er verre i USA betyr ikke det automatisk at vi er helt uskyldige her i Norge. Langt ifra.

Helt enig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MorAase

At vi har det bedre er ikke synonymt med bra.

Selv om ting er verre i USA betyr ikke det automatisk at vi er helt uskyldige her i Norge. Langt ifra.

De siste årene har det gått fra bedre til bra. Så jeg spiser mitt kjøtt med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Det er ganske naivt og tro at kjottet du faar kjopt paa Rema ikke er tuklet med. Skal man foerst spise kjott er helt klart okologisk eller villtkjott det beste beste, i det minste fritt for hormoner/antibiotika :)

Jeg skrev jo at det er tuklet med?

Poenget er at FoodInc handler om USAs matindustri, ikke den norske. Ergo er det ikke like ille her, da vi har betraktelig strengere regler og kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har det gått fra bedre til bra. Så jeg spiser mitt kjøtt med god samvittighet :)

Hvordan vet du det? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest _Hufsa_

De siste årene har det gått fra bedre til bra. Så jeg spiser mitt kjøtt med god samvittighet :)

Siden du er så opplyst, kan du da fortelle her akkurat hva som har gått "fra bedre til bra"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale dere å se en film som heter "Forks over knives". Det presenteres forskning om hvorfor man skal spise grønnsaker, framfor kjøtt.

Jeg bryr meg ikke om miljø osv, men jeg bryr meg om hva maten jeg putter i meg gjør med kroppen og helsen min. Etter å ha sett filmen, kjenner jeg at jeg tenker 2 ganger over, før jeg putter en kjøttbit i munnen. Nå kommer jeg neppe til å bli vegetarianer, men jeg kommer definitivt til å redusere kjøttinntaket til det minimale...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev jo at det er tuklet med?

Poenget er at FoodInc handler om USAs matindustri, ikke den norske. Ergo er det ikke like ille her, da vi har betraktelig strengere regler og kontroll.

Ja jeg er enig i at vi har det stengere i Norge, ville bare ha frem at det er langt i fra bra. Naa tenker jeg ikke bare paa kjottindustrien, men matindustrien generellt. Hva ting vi tror er sunt faktisk inneholder og hvordan det blir laget, ferdigmat, genmanipulert mat, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Ja jeg er enig i at vi har det stengere i Norge, ville bare ha frem at det er langt i fra bra. Naa tenker jeg ikke bare paa kjottindustrien, men matindustrien generellt. Hva ting vi tror er sunt faktisk inneholder og hvordan det blir laget, ferdigmat, genmanipulert mat, osv.

Leser du ikke hva jeg skriver? Jeg har alltid skrevet matindustrien, altså som en helhet. Jeg har også skrevet at jeg vet at alt som blir masseprodusert blir tuklet med.

Poenget var at FoodInc er en dokumentar jeg vil anbefale alle, men det er fortsatt vesentlig forskjellig fra den norske matindustrien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...